Aihe: Behringerin pedaalit
1 2 3
PIM
10.04.2006 09:35:48
Tuo behringerin EQ700 on pienellä rahalla saatavissa oleva hyvä pedaali, koska se on suora kopio bossin vastaavasta.

Mistä sä, tai kukaan muukaan, tiedät kuinka suora kopio se on? Oletko verrannut niiden sisuskaluja ja tarkistanut että ne on toteutettu samoilla komponenteilla?
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
meitu
10.04.2006 10:00:41

Mistä sä, tai kukaan muukaan, tiedät kuinka suora kopio se on? Oletko verrannut niiden sisuskaluja ja tarkistanut että ne on toteutettu samoilla komponenteilla?

Tällä palstalla on ollut esillä Twinkle-nimimerkin tekemä testi jossa vertaillaan bossin ja behringerin eq:ita. Samanlaisia ovat.
Ne jotka soittaa ne tietää
PIM
10.04.2006 10:08:10 (muokattu 10.04.2006 10:22:35)
Tällä palstalla on ollut esillä Twinkle-nimimerkin tekemä testi jossa vertaillaan bossin ja behringerin eq:ita. Samanlaisia ovat.

No minä en ainakaan nähnyt niissä testeissä mitään todisteita siitä että ne olisivat samanlaisia. Ei tainnut olla edes kuvaa Bossin pedaalin sisuksista.

Lisäys: Käypä vilaseen Thomannin sivuilta kuinka moni firma valmistaa vastaavia tuotteita. Esim. DODin eq pedaali on paljon lähempänä Bossin eqta kuin toi Behku, mutta enpä vaan muista mnetin kuoron koskaneen laulaneet "DOD kopioi Bossia" arkkiviisua.
ilkkis
10.04.2006 10:38:59
Ei taitaisi olla maailman ensimmäinen firma joka kopioi hyväksi havaittua konseptia....
Anna kaikkien kukkien kukkia ja mulkuille turpaan
PIM
10.04.2006 11:08:42
Ei taitaisi olla maailman ensimmäinen firma joka kopioi hyväksi havaittua konseptia....

Kyä näino. Ja miettikääpä nyt kaikki pikku moralistit, että millä tasolla länsimainen teknologia olis ellei tämä olis aivan yleinen käytäntö. Koko perhanan teknologian kehityshän pohjaa siihen että olemassa olevia keksintöjä on jatkokehitetty toisten firmojen toimesta ja nyt tämä vuosisatainen perinne yhtäkkiä koetaan kovasti negatiivisena asiana.
ravensoul
10.04.2006 13:15:46
Ainakin tuo EQ700 on ehdottomasti sen parin kympin hintansa väärti.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Sansei
10.04.2006 15:27:56
Tuo on sellainen kysymys johon ei ole oikeaa vastausta. Riippuu jokaisesta itsestään että kokeeko jonkun pedaalin oman soittamisen kannalta tarpeelliseksi.

No entä mitä pedaaleja teillä on ja mitä musaa soitatte? Olisi hyvä saada edes pientä osviittaa siitä mitä pedaalia kannattaa ostaa tai kokeilla.
Miks tehä ylipäätään mitään? Kuollaan kuitenki!
Absoluto
10.04.2006 15:35:14
Itse en tarvitse muuta pedaaleita kuin pedaali virittimen, efektit vaan sotkee miellyttävän kuivan soundini. Muutenkaan kukaan ei voi neuvoa mitä pedaaleita tarvitset jos et ole mitään erityistä soundia vailla.
Himon ajamana!
SH1THEAD
10.04.2006 17:40:31
No minä en ainakaan nähnyt niissä testeissä mitään todisteita siitä että ne olisivat samanlaisia. Ei tainnut olla edes kuvaa Bossin pedaalin sisuksista.

Jos nyt en ihan väärin muista, niin siinä mainittiin jotain siitä, että pedaalit levällään voitiin todeta behringerin olevan suora kopio bossista. Lopussa oli vielä kuva miltä näytti molempien pedaalien läpi ajettu täysin samanlainen signaali samoilla asetuksilla ja eroja ei löytynyt. Tässä on mun mielestä tarpeeksi todisteita siitä että toinen on suora kopio toisesta.
äsh :/
Exhausted
10.04.2006 18:32:37

Itse en tarvitse muuta pedaaleita kuin pedaali virittimen, efektit vaan sotkee miellyttävän kuivan soundini. Muutenkaan kukaan ei voi neuvoa mitä pedaaleita tarvitset jos et ole mitään erityistä soundia vailla.

Behringerin viritinpedaalia odotellessa...vois ostaa vaikka bändin basistille lahjaksi sellaisen.
cruel_destiny
10.04.2006 18:59:41
jooh toi behringerin viritin on kyllä pakko ostos, mihinkä muuten kannataisi laittaa signaaliketjussa?? :) sopiiko esim, särön ja flangerin väliin. (sopisi parhaiten efektilaukkuuni)

kyseli tässä joku että mitä efektejä tarttee ja käyttää. itselläni on wah (ihan ehdoton ollut minulle, sopii sooloihin ja sävytän monia riffejä nykyään siististi tuolla, käytössä dunlopin JH-1), särönä RAT2 (modattu, poistin yhen vastuksen ja kas, parani saundi paljon, lähti se sumuisuus pois ja siitä tuli kunnon käyttövehje), Flanger (boss BF-3, käytän nostattamaan ja joissakin biiseissä pyörii koko ajan alla, kyseisen mallin mukana tullut gate pan on myös todella kätevä ominaisuus, jota olen käyttänyt myös paljon) ja delayna ibanez DE-7 (uskomattoman hyvä masiina hintaansa nähden, saa pikku kaiuista pitkiin seuraaviin kulkuihin ja varsinkin echo puoli mallintaa tosi hyvin vanhoja nauhakaikuja).

Hevimiehelle kelpaa varmaan hempeilyyn chorus ja rockkiin varmaan kompura ja phaser on hyviä.

Oma GAS on suuntautunut tällä hetkellä E-H:n small stone phaseriin, varsinkin venäläis versio on hyvin toimiva ja halpa niin hyvä saundiseksi.
PIM
10.04.2006 19:17:26
Jos nyt en ihan väärin muista, niin siinä mainittiin jotain siitä, että pedaalit levällään voitiin todeta behringerin olevan suora kopio bossista. Lopussa oli vielä kuva miltä näytti molempien pedaalien läpi ajettu täysin samanlainen signaali samoilla asetuksilla ja eroja ei löytynyt. Tässä on mun mielestä tarpeeksi todisteita
siitä että toinen on suora kopio toisesta.

Lueppas uudestaan tämä kohta:

"Vertailu Bossin vastaavan tuotteen piirikaavioihin kertoo siitä, että Behringerin omat insinöörit eivät ole juurikaan vaivautuneet käyttämään omia aivojaan. Piirien puolesta tuotteet ovat käytännössä identtisia komponenttiarvoiltaan, joskin Behringerin tuote on tehty käyttäen pienempiä pintaliitoskomponetteja."

Uskomatonta mitä asenteellista paskaa. Jokainen joka pikkasen elektroniikan päälle ymmärtää tajuaa että jos ne taajuuskaistat haluaa tiettyyn kohtaan taajuusaluetta tai että maksimikorostus/-vaimennus on tietyn suuruinen niin pakkohan niiden komponenttiarvojen on silloin olla samat koska ei ne muuten osu juuri niille taajuuksille. Ja jos vertailee muiden valmistajien pedaaleihin niin aivan samat hertsilukemat niissäkin on joten samat arvot on niidenkin komponenteilla. Toisin kuin Twinkle tuossa antaa olettaa niin juuri tuo nykyaikaisen valmistusmenetelmän käyttäminen on osoitus siitä että Behringerin inssit on pikkasen sitä omaakin suunnittelua tehneet. Ei kiesus.

Sitä kanssa ihmettelen että kun toi Twinkle on noin kärkäs tuomaan esiin kopiointiaspektin kaikkien Behringerin tekemien laitteiden kohdalla, niidenkin jotka taatusti eivät ole "suoria kopioita" niin miksei sama paatos yllä esim. Yamahan tekeleisiin asti. Ainakin minusta Twinklen testaama Pasifica näyttää aika perkeleesti Stratocasterilta, mutta mitään mainintaa tästä kuin omiin luomuksiinsa en huomannut ainakaan tuossa jutussa.
Twinkle
10.04.2006 20:15:01
Uskomatonta mitä asenteellista paskaa.

Enpä nyt tiedä, se sen vammaisempaa ole kuin ainainen Variax-paatos jokaisessa laitetta käsittelevässä threadissa.

Jokainen joka pikkasen elektroniikan päälle ymmärtää tajuaa että jos ne taajuuskaistat haluaa tiettyyn kohtaan taajuusaluetta tai että maksimikorostus/-vaimennus on tietyn suuruinen niin pakkohan niiden komponenttiarvojen on silloin olla samat koska ei ne muuten osu juuri niille taajuuksille. Ja jos vertailee muiden valmistajien pedaaleihin niin aivan samat hertsilukemat niissäkin on joten samat arvot on niidenkin komponenteilla.

Jokainen joka _vähääkään_ elektroniikasta tajuaa, tietää että samaan tulokseen voi päästä halvatun monella erilaisella toteutustavalla. Toteutustavan valitsemista ja soveltamista tuotteiden tekeminen lähinnä on kun kaikki funktionaaliset kytkennät on jo vuosia sitten kehitetty.

Toisin kuin Twinkle tuossa antaa olettaa niin juuri tuo nykyaikaisen valmistusmenetelmän käyttäminen on osoitus siitä että Behringerin inssit on pikkasen sitä omaakin suunnittelua tehneet. Ei kiesus.

Sitä täytyy lukea aika helvetisti rivien välistä, alta, päältä sekä sivusta soveltaen että sieltä tuollaiseen johtopäätökseen pääsee. Ja jos oikeasti luulet että siirtymä konventionaalisesta komponentista pintaliitoskomponetteihin käy aivan käden käänteessä ilman mitään suunnittelua, suosittelen että otat asioista selvää ennen kuin alat laukomaan täällä kaikista räikeimpiä älyttömyyksiä.

Sitä kanssa ihmettelen että kun toi Twinkle on noin kärkäs tuomaan esiin kopiointiaspektin kaikkien Behringerin tekemien laitteiden kohdalla, niidenkin jotka taatusti eivät ole "suoria kopioita" niin miksei sama paatos yllä esim. Yamahan tekeleisiin asti.

Kansaa kiinnostaa tietää, ovatko behrigerin tuotteet kopioita ja siitä noiden testaamisten alkuperäinen ajatus lähti. Muista tuotteista en osaa sanoa varmaksi, mutta tuo pedaali on ainakin lähes 1:1 funktionaalisilta osiltaan kopio Bossin vastaavasta tuotteesta, sen voit itsekin todeta jos sinusta tuntuu. Jos testieni sisältö vituttaa, niin tee vastavedos joillakin konkreettisillä argumenteilla ja jatka avautumista sitten.

Ainakin minusta Twinklen testaama Pasifica näyttää aika perkeleesti Stratocasterilta, mutta mitään mainintaa tästä kuin omiin luomuksiinsa en huomannut ainakaan tuossa jutussa.

En tajua mitä sekoilet? Se meinaan näyttää minustakin paljon stratocasterilta. Toki siihen on ripattu myös Floyd Rose ja ibanezeista tuttu kaulaliitos.
rosberg
10.04.2006 21:05:42
mä sitten tykkään kun tuollaisia pilkunnussijoita aina pomppaa puskasta esiin. mahtavaa pätemistä.
miksi?
PIM
10.04.2006 22:07:16
Sitä täytyy lukea aika helvetisti rivien välistä, alta, päältä sekä sivusta soveltaen että sieltä tuollaiseen johtopäätökseen pääsee. Ja jos oikeasti luulet että siirtymä konventionaalisesta komponentista pintaliitoskomponetteihin käy aivan käden käänteessä ilman mitään suunnittelua, suosittelen että otat asioista selvää ennen kuin alat laukomaan täällä kaikista räikeimpiä älyttömyyksiä.

Sinähän sitä väitit tuossa artikkelissasi ettei Behringerin inssit ole omaa päätään vaivanneet ja minä yritin osoittaa että kyllä ovat, minkä itsekin tässä juuri toteat.

Kansaa kiinnostaa tietää, ovatko behrigerin tuotteet kopioita ja siitä noiden testaamisten alkuperäinen ajatus lähti. Muista tuotteista en osaa sanoa varmaksi, mutta tuo pedaali on ainakin lähes 1:1 funktionaalisilta osiltaan kopio Bossin vastaavasta tuotteesta, sen voit itsekin todeta jos sinusta tuntuu. Jos testieni sisältö vituttaa, niin tee vastavedos joillakin konkreettisillä argumenteilla ja jatka avautumista sitten.

Nimenomaan konkreettisilla argumenteilla tässä juuri olenkin liikkeellä. Väitätkö todella että Behringerin EQ pedaali on jollain oleellisella tasolla enemmän kopio kuin esim. DODin, Danelectron tms vastaavan valmistajan. Ja jos historiankirjoja oikein aletaan tutkimaan niin pedaalimallisia graafisia equja oli jo paljon ennen tuota Bossia, mitä yhtä hyvällä syyllä voi pitää kopiona esim. MXR:n alkuperäisestä seitkytluvun pedaalista. Ja mikä tässä on ironista se, että Behringer tekee Bossille juuri sitä mitä Boss itse teki muinoin amerikkalaisille efektivalmistajille. Historia tässä vaan toistaa itseään, turha siinä on mitään moraalisaarnoja alkaa pitämään.

Mun pointtini onkin että parempi olla tasapuolinen sitten kaikkien valmistajien suhteen eikä ottaa vaan yhtä silmätikuksi. Ei Behringer nykyään juuri sen enempää kopioi kuin muutkaan valmistajat, mutta tälläinen asenteellinen kirjoittelu sitäkin myyttiä pitää yllä. Musta noita juttuja olis paljon mukavampi lukea kun toi paatos jäis vähän vähemmälle ja keskittyisit itse asiaan, sillä sitäkin noissa sun jutuissa kuitenkin on.

En tajua mitä sekoilet? Se meinaan näyttää minustakin paljon stratocasterilta. Toki siihen on ripattu myös Floyd Rose ja ibanezeista tuttu kaulaliitos.

No ihmettelen vaan ääneen sitä, ettet näe aiheelliseksi missään vaiheessa huomauttaa Yamahaa kopioinnista.
tenkainen
10.04.2006 22:20:56

Väitätkö todella että Behringerin EQ pedaali on jollain oleellisella tasolla enemmän kopio kuin esim. DODin, Danelectron tms vastaavan valmistajan.

Elkäähän tapelko.
Pitää myös muistaa, mikä oli Behringerin markkinointistrategia tälle pedaalikatraalle. Nehän olivat tarkkoja kopioita Bosseista ulkomuotoa ja nimeä myöten. Kunnes Bosscorp suuttui.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Jaava
10.04.2006 22:31:21
Bossin ja behkun ero on siinä, että kun bossin päälle astuu ei tunne sellaista mukavaa, natisevaa rusentumista mikä noissa bahkuissa tuntuu. (ainakin jos on käyttänyt yli kuukauden ahkerasti.)

Siis saundeista tai sisuksista en tiedä, mutta bäältä nuo bossit on aika rajusti parempia. Nuo peherinkelit on tehty muovista.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Twinkle
10.04.2006 22:40:45
Sinähän sitä väitit tuossa artikkelissasi ettei Behringerin inssit ole omaa päätään vaivanneet ja minä yritin osoittaa että kyllä ovat, minkä itsekin tässä juuri toteat.

No eivät siinä määrin että olisivat täysin puhtaalta pöydältä lähteneet soveltamaan saatika sitten alkuperäisen laitteen ongelmia olisivat korjanneet. Kehitystyötä eivät ole tehneet sen enempää kuin yksikään muu toinen valmistaja. Minä en edes tiedä, mistä Bossin tuotteet on kopioita, itse oletan että ovat enemmän tai vähemmän kopioita jostakin.

Nimenomaan konkreettisilla argumenteilla tässä juuri olenkin liikkeellä. Väitätkö todella että Behringerin EQ pedaali on jollain oleellisella tasolla enemmän kopio kuin esim. DODin, Danelectron tms vastaavan valmistajan.

En väitä, missään ole niin lukenut ja missään sellaista argumenttia ole antanut. Täysin originaalia tuotetta musiikkimaailmasta on helvetin vaikea löytää.

Mun pointtini onkin että parempi olla tasapuolinen sitten kaikkien valmistajien suhteen eikä ottaa vaan yhtä silmätikuksi. Ei Behringer nykyään juuri sen enempää kopioi kuin muutkaan valmistajat, mutta tälläinen asenteellinen kirjoittelu sitäkin myyttiä pitää yllä.

Kirjoituksella ei ole tarkoitus olla asennetta, sen on vain tarkoitus tarkastella sitä mitä pedaali on niellyt ja verrata sitä markkinajohtajaan. Jos seurasit tilannetta artikkelin alkuperäisen julkaisun aikaan, siinä tilanteessa tuli selville se, että kansa tahtoi tietää paljonko noilla on yhteistä. Dokumentoin sen ja sillä hetkellä kun eteen tulee joku muu pedaali mistä kansa haluaa tietää, niin se surutta otetaan tarkastelun alle.

Musta noita juttuja olis paljon mukavampi lukea kun toi paatos jäis vähän vähemmälle ja keskittyisit itse asiaan, sillä sitäkin noissa sun jutuissa kuitenkin on.

Paatosta niissä ei ole siinä mielessä yhtään, koska minä omistan itse nuo kyseiset värkit ja olen ne useiden vaihtoehtojen seasta valinnut, niille asettamieni vaatimusten mukaan. Rahat niistä olen maksanut ja suurin osa näistä vehkeistä on yhä päivittäisessä käytössä. Minulle Behringerin tuotteet eivät aiheuta suoraa inhoreaktiota.

Niinkuin olen useaan otteeseen tälläkin foorumilla todennut, Behringerin tuotteet eivät ole pelkästään hintaansa nähden hyviä, vaan myös verrattuna selkeästi kalliimpiin tuotteisiin ne pärjäävät vertailussa. Muun muassa Behringerin studiomonitorit pärjää aivan suvereenisti Genelecin vastaaville eikä ole mitään epäilystäkään siitä, että uskallanko niitä suositella vaihtoehtoisiksi kyseisille laitteille.

Jos minä olisin tahtonut tuosta tehdä propagandaa, niin tuon julkaisemisen jälkeen yksikään sen lukenut täällä ei olisi vapaaehtoisesti behringerin pedaaleita ostanut. Tärkein aspekti tässä on se, että tuo on todellakin niin neutraalisti tarkasteltu kuin sen yleisten vaatimusten mukaan pystyy. Kopioitahan nuo vehkeet on.. niissä on puristettu ulos kaikki ylimääräiset kustannukset muuttamalla toisarvoisia osia ja panostamalla massatuotantoon.

Valtaosa noista vehkeistä markkinointiin käytetään juuri tuota vertailua toisiin tuotteisiin, esim. "Mackie Onyx vrt. Behringer Xenyx" -mikserit eivät jätä kenellekään mitään epäselvää siitä, mistä nuo tuotteet on raapaistu. Ainoa asia juuri jonka näen tuossa ongelmaksi on juuri tuo tietoinen rinnastaminen toiseen tuotteeseen sen sijaan että olisivat tehneet oman tuoteperheen näiden laitteiden tilalle. Muun muassa DM100 -pedaalissa valitsimina on "DS-1, RAT ja D+", jotka huoletta viittavat toisten valmistajien luomaan maineeseen. En tiedä miten nuo vertailussa selviävät alkuperäisiin nähden, mutta se on eräällä tavalla arveluttavaa, etenkin jos nämä eivät ole täysiä kopioita.

Nythän on käymässä niin, että Behringer tuottaa koko joukon omia laitteitaan. Muun muassa itse odotan innolla Behringerin Mini-merkillä tulevia puoliräkin kokoisia laitteita. Ne ei ainakaan päällisin puolin ole kopioita mistään ja tämän takia niistä on hyvin vaikea tässä vaiheessa olettaa edes mitään.

No ihmettelen vaan ääneen sitä, ettet näe aiheelliseksi missään vaiheessa huomauttaa Yamahaa kopioinnista.

En näekään, stratocastereita on tehty maailman sivu ja kyseessä on jo vakiintunut malli. Jos päästään tarpeeksi pitkälle, mikään valmistaja ei tee muita kuin kopioita toisista. Ensimmäistä kitaraa en tiedä ja sekin on pelkkä sovellettu kopio viulusta tai muusta sellaisesta.
SH1THEAD
10.04.2006 23:55:24
Bossin ja behkun ero on siinä, että kun bossin päälle astuu ei tunne sellaista mukavaa, natisevaa rusentumista mikä noissa bahkuissa tuntuu. (ainakin jos on käyttänyt yli kuukauden ahkerasti.)

Siis saundeista tai sisuksista en tiedä, mutta bäältä nuo bossit on aika rajusti parempia. Nuo peherinkelit on tehty muovista.

No ei niiden päällä tarvitse varmaankaan hyppiä? Helvetin hyvin tuo autoissakin käytettä muoviseos kestää kulutusta. Ei tietenkään mitään verrattuna alumiinisiin koteloihin, mutta normaalikäytössä kyllä menee. Muistaakseni Twinklen laitetestikin juuri behringerin EQ700:n kohdalla alkoi laitteen tiputtamisella monesta metristä maahan jonka jälkeen se toimi aivan moitteettomasti. Tietysti on pedaaleja joita tulee varmasti napsuteltua enemmän jolloin kulutuskin on suuri, mutta kyllä pitäisi ihan normaalikäytössä kestää, ja jos ei kestä, niin miksei sitten siirtäisi pedaalin sisuksia hammondin valettuun koteloon? halvempi hinta tulee silti kuin ostaisi sen "aidon" kaupasta.

Ja mitä tulee tuohon behringerin EQ:n, niin se on helvetin hyvä pedaali hintaisekseen. Varsinaista vertailupohjaa mulla ei ole, mutta se ajaa kyllä asiansa paremmin kuin hyvin. Eipä jää häiritsemään yläpään piikki ym. kun tuo on loopissa. Pitäisi varmaan laittaa seuraavissa treeneissä tuohon etuasteen eteen kun vaihtui tallassa mikki ja hieman lisää yläpäätä tarvittaisiin, mutta mikseipä sitten samaa voisi kokeilla lenkissäkin.
äsh :/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)