Aivokalvo 10.04.2006 08:03:41 | |
---|
Käyttääkö kukaan breathcontrolleria? Kävi vaan muikea ajatus mielessä kun Motif Rack ES:ääni saa näemmä tuon kiinni, ja siihen on saatavissa vielä tuo akustisten soitinten (puhaltimien) laajennus, niin voisinpa kokeilla. Onko kellään tollasen soitosta näytettä netissä? kiitän "Lähellä reunaa, varrella virran" |
Klezberg 10.04.2006 09:58:40 (muokattu 10.04.2006 22:05:41) | |
---|
Käyttääkö kukaan breathcontrolleria? Kävi vaan muikea ajatus mielessä kun Motif Rack ES:ääni saa näemmä tuon kiinni, ja siihen on saatavissa vielä tuo akustisten soitinten (puhaltimien) laajennus, niin voisinpa kokeilla. Onko kellään tollasen soitosta näytettä netissä? kiitän Olen joskus kokeillut mutta ei oikein tuntunut hyvältä. Olen kyllä käyttänyt wind controlleria eli sellaista johon paitsi puhelletaan, myös soitetaan sormilla. Luulen että minulle oli outo yhdistelmä puhaltaa ja samalla soittaa koskettimistolla. Voi se jollekin toiselle toimiakin. EDIT: siis tarkoitin että pidän oikeita midipuhaltimia kuten yamahan wx:t ja akain ewi:t mielekkäinä värkkeinä, mutta tuollaista kiippariin liitettävää puhallusheadsettiä en jotenkin tajunnut ollenkaan. Käsien ja puhalluksen synkroni ei toiminut luonnollisesti minulla sen kanssa. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
cubasisti 10.04.2006 16:17:22 | |
---|
Mulla on Yammun WX-5. En varsinaisesti osaa soittaa sitä kummemmin kuin nokkahuilutyyppisesti, mutta on se eri hieno peli silti. Ostaisin sen pelkän BC-pillitöötin "pakkoheräteostoksena", jos jossain näkisin... Puhalluskontrollerissa ei ole muuta huonoa kuin että se saa kiipparistin näyttämään jopa entistäkin vähemmän katu-uskottavalta. ;) Deadline tekee mestarin. |
JPQ 10.04.2006 16:20:46 | |
---|
Millainen tuo laajennus on vai viittaatko plg150vl laajennuskorttiin ? ps. musta kosketinsoittaja tai miksei muukin on sitä uskottavampi mitä enempi se osaa eli mitä erilaisempien soittolaitteiden kanssa pärjää. |
musta kosketinsoittaja tai miksei muukin on sitä uskottavampi mitä enempi se osaa eli mitä erilaisempien soittolaitteiden kanssa pärjää. Hoho. Musta kosketinsoittaja. Deadline tekee mestarin. |
JPQ 10.04.2006 17:21:15 | |
---|
Hoho. Musta kosketinsoittaja. Tulkinta virhe. Pitäs välttää slangia/murteita nähtävästi. |
Klezberg 10.04.2006 22:07:56 | |
---|
Millainen tuo laajennus on vai viittaatko plg150vl laajennuskorttiin ? ps. musta kosketinsoittaja tai miksei muukin on sitä uskottavampi mitä enempi se osaa eli mitä erilaisempien soittolaitteiden kanssa pärjää. Asian sivusta: olen kuullut väitettävän että tuon plg150vl:n kanssa ei voi tallettaa omia patcheja. Muuten se olisi houkutteleva wx-midikontrollerin kanssa kun yammu ei näytä enää myyvän vl70m:ääkään Euroopassa. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
Klezberg 10.04.2006 22:10:55 | |
---|
Mulla on Yammun WX-5. En varsinaisesti osaa soittaa sitä kummemmin kuin nokkahuilutyyppisesti, Mites sitä sitten pitäisi soittaa? Nokkahuilun sormitus riittää saksofonissakin aika pitkälle, ja wx:issä kromaattiset sävelet löytyvät helpommin ja loogisemmin kuin missään oikeassa puupuhaltimessa. Vai tarkoitako ettet käytä sitä lehdykällistä suukappaletta. Sehän ei taas ole muuta kuin pitch bend, jolla voi tehdä myös vibraattoa. Kyllä kannattaisi opetella. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
cubasisti 11.04.2006 00:02:40 | |
---|
Ihan mitenkään aliarvioimatta nokkahuilua soittimena (se on hieno instrumentti - tunnen nokkahuiluvirtuooseja) tarkoitin sitä, että soitan sitä sillä tasolla mikä ala-asteen nokkahuilutuksesta jäi. Tiedän kyllä huilun ja saksofonin sormitukset (molemmat soittimet löytyy), mutta en ole jaksanut treenailla mitään skaaloja. WX5 toimii hienosti ilmankin. Lehdykkää käytän jotenkuten, mutta pitkällisestä ruuvailusta huolimatta en ole onnistunut saamaan sen reagointikäyrää ihan itselleni mieluiseksi. Se on aina joko lian herkkä tai liian epäherkkä tai jotain. Ja nollakohdan hakeminen on välillä tuskaa ja sen takia tuppaa lihakset jännittymään turhaan. Jos lehdykän saisi jotenkin mukavamman tuntuiseksi, niin se olis hienoa se. Saksofonissa ja huilussahan samaan asiaan vaikuttaa niin moni muukin parametri. Esim. huilulla on hauska tehdä kaikenlaisia jänniä jatsiääniä, vaikkei oikeaa soittotekniikkaa osaisikaan. Deadline tekee mestarin. |
JPQ 11.04.2006 13:13:16 | |
---|
Asian sivusta: olen kuullut väitettävän että tuon plg150vl:n kanssa ei voi tallettaa omia patcheja. Muuten se olisi houkutteleva wx-midikontrollerin kanssa kun yammu ei näytä enää myyvän vl70m:ääkään Euroopassa. TOsi paha jos noin on no plg150an kortin kanssa muokkaus sujuu tietokonneella käsittääkseni kivemmin joten tuossakin voi olla siitä kyse en tiedä. |
Klezberg 11.04.2006 14:44:55 (muokattu 11.04.2006 14:45:37) | |
---|
Lehdykkää käytän jotenkuten, mutta pitkällisestä ruuvailusta huolimatta en ole onnistunut saamaan sen reagointikäyrää ihan itselleni mieluiseksi. Se on aina joko lian herkkä tai liian epäherkkä tai jotain. Ja nollakohdan hakeminen on välillä tuskaa ja sen takia tuppaa lihakset jännittymään turhaan. Jos lehdykän saisi jotenkin mukavamman tuntuiseksi, niin se olis hienoa se. Eikös aika paljon ole kiinni itse synapatchistä? Tietysti WX:ssä pitää säätää nollakohta kohdalleen, mutta pitchbendin määrään vaikuttaa myös synan patchin pitch bend range. Pitchbendiä ei tarvitse olla kovin paljon. Saksofonissa ja huilussahan samaan asiaan vaikuttaa niin moni muukin parametri. Esim. huilulla on hauska tehdä kaikenlaisia jänniä jatsiääniä, vaikkei oikeaa soittotekniikkaa osaisikaan. Niinpä. Itse totesin vuosi sitten, että midikontrollerin käyttö oli minulle korvike, kun arastelin käydä oikeiden puupuhaltimien kimppuun. Nyt olen huomannut, että fonia ja klarinettia ei tarvitse pelätä, niistäkin saa soittoa irti ja todellakin ääneen pystyy vaikuttamaan paljon monivivahteisemmin kuin noilla midivärkeillä. Tosin jonkun verran kiinnostaa Akain uusi EWI4000s, jossa on sisäänrakennettu syna (analogiamallintava -ei siis physical modelling), eli kuulokkeet vain kiinni ja soittamaan. Mutta tämä ei enää olekaan keyboardasiaa. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
cubasisti 11.04.2006 15:18:29 | |
---|
Deadline tekee mestarin. |
KoskPaavo 12.04.2006 19:27:01 | |
---|
Mullapa on jossain laatikossa vielä DX-7:n Breath controlleri. Tämä elämä käy laatuun; onhan se
välimmiten lystiäkin ja nostelee
hieman kantapäitä.
Aleksis Kivi |
teroyk 15.04.2006 08:43:11 | |
---|
Mullapa on jossain laatikossa vielä DX-7:n Breath controlleri. Jos on mallia BC-3, niin käy uuteenkin Yamahaan. |
teroyk 15.04.2006 08:53:43 | |
---|
Käyttääkö kukaan breathcontrolleria? Käytän aika harvakseltaan, mutta käytän. Yllätys on ollut, että monet syntikat tukevat tuota controllia MIDI:n kautta, vaikkei liitäntää olisikaan. Vaatii huolellisen säädön itselle, ennen ensimmäistä soittoa. Ja vaatii jonkin verran harjoittelua. Jos säveltelen jotain huilu hommaa, niin en osaisi enää ilman olla. Jännän veikeä jossain konemusa hommassakin soundin säätöön. Mutta suosittelen ihmisille vasta, kun ovat Foot Controllerin jo hommanneet. |
Klezberg 15.04.2006 10:40:41 | |
---|
Jos on mallia BC-3, niin käy uuteenkin Yamahaan. Tuskin on ollut kolmonen tuohon aikaan. Itselläni on jossain SY77:aan hankkimani BC ja se on kai kakkonen. SY:t tulivat DX:ien jälkeen jossain 80-luvun lopulla. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
Klezberg 15.04.2006 10:43:44 | |
---|
Sulla kun on se MIDI-pilli, niin joko olet tämän heebon softasyntikoita kokeillut http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=120062 Enpäs ole, täytyy testata. Tästä taisi olla juttua windcontroller-listalla. Arturia brassia testasin, enkä saanut parin tunnin väsäämisellä tottelemaan siedettävästi midipuhallinta. Tuntui, että se oli suunniteltu kiippareita varten, niin että eri parametreille löytyi verhokäyriä. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
Klezberg 15.04.2006 10:45:29 | |
---|
Yllätys on ollut, että monet syntikat tukevat tuota controllia MIDI:n kautta, vaikkei liitäntää olisikaan. Ja hyvä on että tukevat, kun on myös näitä midipuhaltimia, joista tulee suoraan midinä nuotit, pitchbend and BC. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
Klezberg 15.04.2006 14:58:34 (muokattu 15.04.2006 14:58:58) | |
---|
Sulla kun on se MIDI-pilli, niin joko olet tämän heebon softasyntikoita kokeillut http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=120062 Kokeilin juuri tuota trumpettisynaa. En ole vaskia koskaan soittanut, joten en siitä niin tiedä, mutta aika kivasti tuo alkoi tottelemaan. Pitch bend -rangen laitoin heti kättelyssä 2:een, sillä saa vibraaton muttei ole vaikeuksia löytää virettä. Mutta legatona en sitä oikein saanut soimaan, ääneen tuli attackia vaikkei halunnutkaan. Fonisynasta en löytänyt muuta kuin mp3-demon. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
steelysam 15.04.2006 18:29:04 | |
---|
Kokeilin juuri tuota trumpettisynaa. En ole vaskia koskaan soittanut, joten en siitä niin tiedä, mutta aika kivasti tuo alkoi tottelemaan. Pitch bend -rangen laitoin heti kättelyssä 2:een, sillä saa vibraaton muttei ole vaikeuksia löytää virettä. Mutta legatona en sitä oikein saanut soimaan, ääneen tuli attackia vaikkei halunnutkaan. Fonisynasta en löytänyt muuta kuin mp3-demon. Työntääkää ne vitun synat hanuriinne ja opetelkaa soittamaan oikeita puhaltimia! Möllisty |