Tumppi38 10.04.2006 15:01:08 | |
---|
Moi ! Joskus oli puhetta aiheesta että jollakulla oli ammattimiehellä teetetty strato ja siinä nuo Fenderin leveät yksikelaiset taisi olla Jazzmasterin mikit. Miten nuo toimivat noin soundillisesti ?? Olen joutunut toteamaan että Humbuckerit on liian paksut ja Straton singelit on liian ohuet soundeiltaan jotta saisin haluamani soundin. Mahtaisiko Jazzmasterin mikeistä löytyä P-90 mikeille vaihtoehto ? Kyselee omituisia, Tuomas "And when youre old and grey you will remember what they said, That two girls are too many, three is a crowd and four you're dead. (Ray Davies)" |
P2 10.04.2006 15:15:22 | |
---|
Askomikollahan toi oli, kysy siltä. Kyllä kehtaisin suositella ihan normi p90jä stratoon, hyvä soundiset mikit melkein mihin vaan menoon. Humpparin kokosena vois olla ehkä helpompi asentaa, tai sitten ei. |
Moi ! Joskus oli puhetta aiheesta että jollakulla oli ammattimiehellä teetetty strato ja siinä nuo Fenderin leveät yksikelaiset taisi olla Jazzmasterin mikit. Miten nuo toimivat noin soundillisesti ?? Olen joutunut toteamaan että Humbuckerit on liian paksut ja Straton singelit on liian ohuet soundeiltaan jotta saisin haluamani soundin. No siihen väliin ne sijoittuu. Ainakin hyvin rokkaa tossa mun Jazz-a-casterissani ( http://homepage2.nifty.com/k-k-king/helnew2.jpg) niin miksei sitten stratossakin. Joskus piti itsekin alkaa sovitteleen jaskan mikkejä stratoon, mutta se rojekti jäi hautumaan jostain syystä. Jos nyt hommaan ryhtyisin niin kopioisin ehdottomasti ton Jazz-a-casterin kytkennän eli neliasentoinen kytkin, jonka väliasennoissa mikit sarjaan tai rinnan keskenään ja toinen tonepotikka diskanttileikkuriksi ja toinen bassoleikkuriksi. Sen jälkeen ei vahvistimen tonehanikoihin juuri tarvitsisi koskea. Mahtaisiko Jazzmasterin mikeistä löytyä P-90 mikeille vaihtoehto ?No tyylikkäämpi vaihtoehto ainakin, muuten kai aika lailla samantapaisia ovat. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Tumppi38 10.04.2006 15:20:10 | |
---|
No siihen väliin ne sijoittuu. Ainakin hyvin rokkaa tossa mun Jazz-a-casterissani (http://homepage2.nifty.com/k-k-king/helnew2.jpg) niin miksei sitten stratossakin. Joskus piti itsekin alkaa sovitteleen jaskan mikkejä stratoon, mutta se rojekti jäi hautumaan jostain syystä. Jos nyt hommaan ryhtyisin niin kopioisin ehdottomasti ton Jazz-a-casterin kytkennän eli neliasentoinen kytkin, jonka väliasennoissa mikit sarjaan tai rinnan keskenään ja toinen tonepotikka diskanttileikkuriksi ja toinen bassoleikkuriksi. Sen jälkeen ei vahvistimen tonehanikoihin juuri tarvitsisi koskea. No tyylikkäämpi vaihtoehto ainakin, muuten kai aika lailla samantapaisia ovat. Kiitos tiedoista ! Laitan Askomikolle viestiä. "And when youre old and grey you will remember what they said, That two girls are too many, three is a crowd and four you're dead. (Ray Davies)" |
Jungleman 11.04.2006 01:55:21 | |
---|
Mahtaisiko Jazzmasterin mikeistä löytyä P-90 mikeille vaihtoehto ? Kyllä. Jos P90-mikkejä luonnehditaan puolimatkan pysäkiksi stratotyyppisen yksikelaisen ja gibsontyyppisen humbuckerin välillä, Jazzmasterin mikit asettuvat paremminkin telen tallamikin ja P90:n välimaastoon. P90-mikeissä on enemmän pianoa ja raaempi tuuttaus (= enemmän rok), Jazzmaster-mikeissä taas kiinteämpi atakki, enemmän yläkeskialueen helmeilyä, enemmän kielien välistä erottelua ja hifimpi yleiskuva. Nämä ovat täysin subjektiivisia mielikuvia siis, eivätkä välttämättä johdu pelkästään mikeistä vaan pikemminkin kokonaisuudesta jonka mikit muiden sointiin vaikuttavien komponenttien lisäksi muodostavat. Olen itsekin etsinyt soundimaailmoita Straton ja Les Paulin välistä ja sivusta - enemmän jyrinää kuin Stratosta, selkeämpää erottelua kuin LP:sta - ja olen löytänyt niitä sekä P90-mikkisestä Reverend Slingshotista että Fenderin Jazzmasterista (Seymour Duncanin Vintage for JM -mikeillä piristettynä). Telecaster Custom häämöttää horisontissa, samoin kuin onttokoppainen jazz/billykitara... Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |