Aihe: Korvatulpat
1
simosiili
03.09.2003 15:51:55
Noniin, siis haku on boikotissa, joten mitä mielt korvatulpista, mitkä kannattais hankkia?! hintaluokkaan 18-30e.ö.?
absqua
04.09.2003 08:30:19
Noniin, siis haku on boikotissa, joten mitä mielt korvatulpista, mitkä kannattais hankkia?! hintaluokkaan 18-30e.ö.?

Hanki valetut ELACIN-tulpat. Ne on parhaat ja aika kalliitkin tosin. Et kadu.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Uforomeo
04.09.2003 09:27:22
Hanki valetut ELACIN-tulpat. Ne on parhaat ja aika kalliitkin tosin. Et kadu.

Jeps täältä löytyy ELACIN custom tulppien omistaja ja helvetin tyytyväinen sellainen. Ostin kun sain 33% alennusta duunikaverin kautta kikkailtua. Kun menin maksamaan niitä, se myyjä sano mulle et "heh, aika helvetin hyvän alennuksen sä oot näihin puhunut". OVH siis jotain 180 euroa. Mun korvan mukaan valetut ja suodattaa siis melko tasaisesti kaikkia taajuuksia 15dB. Aivan loistava investointi. Treenaaminen paljon mukavampaa. Noi halvat muuttaa aina soundin sellaseksi puuroksi.

Eli en kyllä tähän budjettiin osaa mitään suositellla :D
Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back
Vilhelmus
04.09.2003 09:55:00

Come on, jätkä sano maks 30 euroo ja äijät tarjoo 180 egen tulppia. Itelläkin kyllä on ne, mutta peruskuusethan irtoaa tuohon rahaan, ja toimivat hyvin jos vain korvaan sopii.
Miikathebest
04.09.2003 17:35:14

Ne ear 20 vai mitkä nyt olikaan... kuusitulpat toimii aika hyvin... jos ei viitsi maksaa 200 € tulpista
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
absqua
04.09.2003 17:56:31
Come on, jätkä sano maks 30 euroo ja äijät tarjoo 180 egen tulppia. Itelläkin kyllä on ne, mutta peruskuusethan irtoaa tuohon rahaan, ja toimivat hyvin jos vain korvaan sopii.

Piipipii. Siellä oli "ö" perässä. Tulkitsin sen yleiseksi epätietoisuuden osoitukseksi mitä tulppiin tulee. Siksi halusin tuoda esille yhden vaihtoehdon ja toki mainitsin että se on kallis. Ei kai se ole keneltäkään pois?
teleman
05.09.2003 09:36:57
Itse olen käytellyt aika ajoin Earin kuusitulppia. Ongelmana omalla kohdalla ovat kapeat korvakäytävät joihin kuusimalli ei oikein istu millään. Näin ollen käyttö on melkoisen epämiellyttävää. Nyt onkin valettujen Elacin-tulppien tilaus sisällä. Lähipiirin tinnituskokemuksia seuranneena kuulon suojelu on noussut korkealle. 150-180 euron satsaus ei mielestäni ole kovinkaan suuri ottaen huomioon, että kuulo on kuitenkin musiikissa melkoisen tärkeä asia. Menetettyä ei takaisin saa.
absqua
05.09.2003 10:52:41
Itse olen käytellyt aika ajoin Earin kuusitulppia. Ongelmana omalla kohdalla ovat kapeat korvakäytävät joihin kuusimalli ei oikein istu millään. Näin ollen käyttö on melkoisen epämiellyttävää. Nyt onkin valettujen Elacin-tulppien tilaus sisällä. Lähipiirin tinnituskokemuksia seuranneena kuulon suojelu on noussut korkealle. 150-180 euron satsaus ei mielestäni ole kovinkaan suuri ottaen huomioon, että kuulo on kuitenkin musiikissa melkoisen tärkeä asia. Menetettyä ei takaisin saa.

Puhut asiaa. Kunnon tulppia tulee herkemmin käytettyäkin kuin (ainakin minun) korvakäytävää ahdistavia joulukuusia. Tulpat ovat tärkeydessään omaan instrumenttiin ja vahvistimiin verrattava hankinta.
Fingolfin
11.09.2003 20:07:05
En tiedä soitammeko kämpälle kovaa tai jotain, kun hommasin EARin hifi kuusitulpat ja tuli läpi niin perskeleen kovaa, ettei pystynyt olemaan. Nykyään kämpälle 200 parin pussi vaahtomuovitulppia vaimennus 29dB NRR. Seuraavaksi EAR earsoft FX tulppia pussi, joissa on vaimennus 33dB NRR.
Strength and Honor
chief
11.09.2003 20:30:17
Mistäs niitä valettuja supertulppia oikein saa?

Ei toimi joulukuuset oikein minullakaan. Nyt käytän treeniksellä bilsomin keltaisia perussettitulppia kokoa s.

Bassotkin kuuluu paremmin kun ne suodattavat sitä yläpäätä niin julmetusti. Kunnon 60-luku soundi!
Auer-orkesterin ensidemo julkaistu osoitteessa http://www.taivaanautio.net
Vilhelmus
11.09.2003 22:18:04

Mistäs niitä valettuja supertulppia oikein saa?

Tamperella kuomed.fi
PuNkKi
13.09.2003 20:30:33
Mulla on kans nuo EAR:in kuusitulpat..
hyvin ne on asiansa ajaneet, sillon kun niitä on pitänyt.
enimmäkseen ne kyllä makaa tuolla repun pohjalla..
ei paljon enään korviin viitsi laittaa.. omaa tyhmyyttä kyllä
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Fingolfin
13.09.2003 23:30:22
Kuulemani mukaan ne vaha- ja mitälie vaahtomuovia -tulpat eivät kovin paljoa korvia suojaa, vaikka siltä saattaa tuntua. Tästä oli telkkarissa tai jossain lehdessä oli aiheesta porausta viime kesän hujakoilla.

Onhan nuo kaikki laboratoriossa tutkittu ja sen mukaan annettu SNR ja NNR arvot.
Strength and Honor
Bassballs
14.09.2003 01:10:59

Onhan nuo kaikki laboratoriossa tutkittu ja sen mukaan annettu SNR ja NNR arvot.

Mitä ne arvot auttaa, jos kuulo lähtee silti? Ma en ymmarra.
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
Fingolfin
14.09.2003 10:13:19
Arvot kertovat sen, että vaahtomuovitulpat suojaavat kaikista tehokkaimmin. Musiikissa tosin pitäisi äänen säilyä mahdollisimman oikeana. Vaahtomuovi- ja muut teollisuustulpat blokkaavat korkeita enemmän kuin matalia ja ääni vääristyy jonkin verran. Ei vaan ole vielä tullut vastaan sellaisia tulppia, jotka vaimentavat paljon eivätkä muuta ääntä.
Strength and Honor
Heikki L.
16.09.2003 23:49:34

Mulla on taas käyny niin, että vaihdettuani merkkiä EARin korvakuusista Elaciineihin(15dB) on tinnitus lisääntynyt. Mulla se tinnutus on tasasta vinkumista ihan yläpäässä, siellä 20Khz tienoilla (arvio). Syitähän tähän tinnituksen lisääntymiseen on monia. Tässä pari:

1. Kaikilla on oma, yksilöllinen korvapari. Se, miten kuulovaurio syntyy, on aina tapauskohtaista. Siis jotkut mättää ultrahypersahausta 20 vuotta ilman mitään oireita, minä sain tinnituksen yläasteella- vaikka käytin korvatulppia joka treeneissä. Ihanaa.

2. Elacinit päästää läpi enemmän yläpäätä. Ei paljoa, mutta mun tapauksessa riittävästi. -----> Piiiiiiiiiiiiiiiip

3. Samaan aikaan kun vaihdoin merkkiä, niin keikkamäärät pompsahti kivasti ylöspäin. Keikallahan saa olla eniten varuillaan kuulostaan- tunnelman noustessa lavalla kattoon on kuulonsuojaus ja volatasot viimeinen mieleenjuolahtava asia. Treenikämpällähän biisin voi aina keskeyttää ja laittaa ne raksaluurit päähään tai jotain...

Summasummarum: Nämä yo. jutskat ovat siis asioita, jotka koen itse tärkeimmiksi tällä hetkellä oman kuuloni kannalta. Jokaisen täytyy itse löytää se sopivin tapa suojata kuuloaan, eikä siinä kannata miettiä sekuntiakaan kustannuksia. Itse kaivoin taas korvakuuset käyttöön kovempia volyymeitä varten, mutta taidan kyllä tilata vielä 25dB suodattimet nykyisten 15:n lisäksi. Kymmenen vuoden päästä nääs ei kaduta pätkääkään vaikka olis menny 2000e korvatulppiin- tietenkin sillä edellytyksellä, että tinnitus pysyy kurissa ;)

Siis jos tunnet olevasi herkkä kuulovaurioille, niin suosittelisin melkeinpä Elatsiinejä kaksilla suodattimilla (15 & 25 dB), joita sitten vaihtelee tilanteen mukaan. Nämä tulpat ovat kaikkein mukavimpia ja soundaavat parhaalta. Kyllä, se tulee kalliiksi, mutta kuulonsuojausta kun ei yksinkertaisesti kannata opetella kantapään kautta.
absqua
19.09.2003 08:14:29
Amen Heikki. Hyvin sanottu tuo Kymmenen vuoden päästä nääs ei kaduta pätkääkään vaikka olis menny 2000e korvatulppiin- tietenkin sillä edellytyksellä, että tinnitus pysyy kurissa ;).

Olen muuten huomannut saman "yläpääongelman" noiden Elacinien kanssa vaikka mulla on 25dB:n suodattimet niissä, nimittäin halonhakkaaja-tyyppisten rumpaleiden lähellä ollessa tiukat crash-ride -symbaalit sahaavat lujaa soitettuina itsensä tulppienkin lävitse. Vasemman korvani mieto tinnitus alkoi salakavalasti juuri tällä tavalla, koska en ajoissa älynnyt sitä ettei noiden Elacinien "taajuusvaste" sovi rumpalin vierellä seisoskeluun. Ja mitä muuta basistin työ on kuin rumpalin vierellä seisoskelua? Nykyään on kovakätisten rumpaleiden kanssa ollut pakko siirtyä takaisin vaahtomuovi-eareiden maailmaan juuri ton yläpään takia.
Iisimmät kannuttajat ovatkin sitten jo toinen juttu, niiden kanssa Elacinit toimivat kuin häkä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)