Jake.e 09.04.2006 02:27:37 | |
---|
Tiedän kyllä että tämä on mielipide kysymys ja mitä tahansa skaalaa voi soveltaa heviin tai mihin tahansa muuhun, mutta oon renkkaillu minor ja major pentatoniset läpi miten päin sattuu ja opetellu improvoisoinnin niillä. Nyt vaan tuntuu että ne on liian blues/rock sooloja joita luikattelen. Tavoitteena semmosta haunted, soilwork, strapping young lad, kreator jne linjaa vetää. Mitä suosittelette? Kromaattinen? Miksolyydinen? http://www.youtube.com/watch?v=1R7k4c074UE&search=hauska |
Jucciz 09.04.2006 03:45:07 | |
---|
Oikeasti: Soita musiikkia, älä skaaloja. Soita melodioita, älä skaaloja. Soita ihan mitä tahansa musiikillisia ideoita, kunhan saat oman huomiosi käännettyä pois ajatuksesta "soitanpa tässä nyt skaalaa X". Skaalat ovat vain väline jonkin paljon merkityksellisemmän - musiikin - rakentamiseen. Skaalalähtöinen ajattelu - skaalojen soittaminen skaalojen vuoksi - tuottaa lähinnä skaaloja edestakaisin sahaavia heviteinejä, mistä varoittavia esimerkkejä on tälläkin palstalla jo ihan liikaa. Ethän halua olla yksi heistä? Ja loppukaneetti: Ei raskaalle tai kevyelle musiikille ole olemassa erikseen skaaloja. Kaikki skaalat käyvät kun vaan käytät niitä oikein. |
toydragon 09.04.2006 04:24:17 | |
---|
Tavoitteena semmosta haunted, soilwork, strapping young lad, kreator jne linjaa vetää. Näilläkin bändeillä on kaikilla hyvin erilaisia juttuja. Mitä jos yrittäisit blokkailla sieltä niitä asioita jotka miellyttävät itseäsi? Kannattaa kehittää omaa korvaa. Kun vähitellen löydät hyvältä kuullostavia pätkiä, niin ota ne osaksi omaa soittoasi ja improvisoi niiden pohjalta. Minkään yksittäisen skaalan opettelu tuskin tuottaa pitkällä aikavälillä ihmeellisiä tuloksia. Kannattaa yrittää vapautua ajattelemasta, että joku tietty skaala on ainoa oikea ratkaisu johonkin tilanteeseen ja pyrkiä soittamaan sellaisia asioita jotka itsestä tuntuvat hyvältä. "No one plays like him. No one even tries", David St. Hubbins about Nigel Tufnel |
inflames 09.04.2006 04:28:57 | |
---|
Kromaattinen on kyllä aika hyvä osata :) Mitäs muuta sitä enää tarttee... 'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe.
Romantikkoitkijä #8 |
friteerattu peruna 09.04.2006 09:30:13 | |
---|
Kromaattinen on kyllä aika hyvä osata Varmaan myös melodinen, harmoninen, luonnollinen ja pentatoninen molli. Ja jos haluut jokski randyroadskikkelikasarihevijacksonflyingvpojuksi, niin käytä fryygistä moodia. V.U.K Uusis on ÄIJJJÄ kolmella jiillä! |
Magic Bullet 09.04.2006 09:42:09 | |
---|
Moodit. Ja Arpeggioita |
tommiot 09.04.2006 10:54:01 | |
---|
Kromaattinen toimii aika hyvin tuollaiseen Slayer-tyyppiseen... :) Puoli-kokosävelasteikosta (olisko tälle joku parempi nimi) lähtee aika ilkeitä riffejä. |
Raskaaseen musaan sopii raskaat skaalat. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
Defactor 09.04.2006 10:56:29 | |
---|
Kromaattinen toimii aika hyvin tuollaiseen Slayer-tyyppiseen... :) Puoli-kokosävelasteikosta (olisko tälle joku parempi nimi) lähtee aika ilkeitä riffejä. Dimiasteikkoa meinaat? [V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa" |
tommiot 09.04.2006 11:01:59 | |
---|
Dimiasteikkoa meinaat? Niin kai... Guitar Prossa se on half-wholescale, en mä muuten tiedä... :) |
Jake.e 09.04.2006 11:48:36 | |
---|
En minä mieti skaaloja jos minä soitan kitaraa. Opettelin tota pentatonista vaan niin kauan että se jää tonne selkä ytimen uumeniin. http://www.youtube.com/watch?v=1R7k4c074UE&search=hauska |
Teemu K. 09.04.2006 12:11:07 (muokattu 09.04.2006 12:12:04) | |
---|
Tavalliset Duurit ja Mollit. Niistähän kaikki skaalat (ei ihan) perustuu. Mollipentatoninen on just sama ku tavallinen molli, mutta 2 ääntä otettu pois (A-mollista siis F ja B.) Korjatkaa jos sanoin väärin. |
inflames 09.04.2006 12:30:00 | |
---|
Varmaan myös melodinen, harmoninen, luonnollinen ja pentatoninen molli. Ja jos haluut jokski randyroadskikkelikasarihevijacksonflyingvpojuksi, niin käytä fryygistä moodia. Niin, mutta meinasin, että kromaattinen jo kattaa noi kaikki ja kaikki muutkin skaalat. Pitää vaan valita siitä ne oikeet nuotit ;) Ja Randy käytti mun mielestä aika suvereenisti noita muitakin kuin fryygistä. Ei silleen, että mä haluisin miksikään r.r.k.k.h.j.f-v.-pojuksi, mutta kyllä se hienosti soitti. 'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe.
Romantikkoitkijä #8 |
Kasperi Tervonen 09.04.2006 17:39:42 | |
---|
Jucciz, ihan järkevää tekstiä kirjoitat mutta entäs jos ei tunne otelautaa paskan vertaa? Silloin siitä jamittelusta ei tule yhtään mitään, jos ei tiedä mitä skaalaa pitäisi soittaa. Asia on toki aivan toinen, jos kitara on jonkun musikaalisen, instrumenttinsa läpikotaisin tuntevan hepun kourassa. Mutta kun ei... :/ "En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz |
slerbis 09.04.2006 18:02:37 | |
---|
Jucciz, ihan järkevää tekstiä kirjoitat mutta entäs jos ei tunne otelautaa paskan vertaa? Silloin siitä jamittelusta ei tule yhtään mitään, jos ei tiedä mitä skaalaa pitäisi soittaa. Asia on toki aivan toinen, jos kitara on jonkun musikaalisen, instrumenttinsa läpikotaisin tuntevan hepun kourassa. Mutta kun ei... :/ Eiköhän otelaudan tunteminen ole kitaransoitossa enemmän perusasioita kuin skaalat. Kyllä niitä skaaloja voi veivata ilman otelaudan tuntemustakin, mutta siinä ei kehity lähinnä mikään muu, kuin ulkoa opitun kuvion toistaminen. Asiat helpottuu kummasti, kun tietää mikä nuotti tulee kun mistäkin välistä painaa. Toisaalta kyllä sitä otelautaakin oppii siinä kun niitä skaaloja vetelee, mutta mielummin ainakin minä opettelisin sen otelaudan ensin hyvin. Tälloin on helpompi vaihtaa esim. skaalan sävellajia kun tietää missä mikin nuotti on. Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33 |
Krice 09.04.2006 18:20:00 | |
---|
pentatonic minor scaala |
arc 09.04.2006 18:22:41 | |
---|
Jos Slayertyyppistä haet, niin unohda skaalat ja soita sooloissa mitä sattuu, mistä sattuu =) esim. Angel of Death & South of Heaven, molemmissa biiseissä ihan jees riffi ja meisinki, mutta soolot on semmosta tuubaa että alta pois. |
hanipai 09.04.2006 18:26:44 (muokattu 09.04.2006 18:29:45) | |
---|
Eiköhän otelaudan tunteminen ole kitaransoitossa enemmän perusasioita kuin skaalat. Kyllä niitä skaaloja voi veivata ilman otelaudan tuntemustakin, mutta siinä ei kehity lähinnä mikään muu, kuin ulkoa opitun kuvion toistaminen. Asiat helpottuu kummasti, kun tietää mikä nuotti tulee kun mistäkin välistä painaa. Toisaalta kyllä sitä otelautaakin oppii siinä kun niitä skaaloja vetelee, mutta mielummin ainakin minä opettelisin sen otelaudan ensin hyvin. Tälloin on helpompi vaihtaa esim. skaalan sävellajia kun tietää missä mikin nuotti on. Oon kelannut tota asiaa jonkin aikaa ja päätynyt siihen tulokseen, että koska jokainen meistä on yksilöllinen oppija ei voi sanoa kumpi tavoista sopii kenellekin. Yritin tässä opetella otelautaa kieli kerrallan, mutta ei oikein inspannut. Sen sijaan jos ottaa jonkun asteikkoboksin ja treenaa sen ja sitten viereisen ja katsoo samalla mitä säveliä on, niin oppiminen saattaa olla tehokkaampaakin. Lopultahan koko otelauta tulee näin käydyksi. Tämä tietysti edellyttää sen, ettei niitä bokseja soittele ilman ajatusta vaan ajatuksella miettii mikä sävel mihinkin kuuluu. Lopultahan noi boksit muuttuu vähän kuin vierekkäiksi helminauhoiksi joita on 6 erilaista tai siis viisi. Suosittelen kokeilemaan molempia tapoja ja käyttämään itselle sopivampaa tapaa. I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
GAS on Saatanasta :) |
P-Nut 09.04.2006 18:27:39 | |
---|
...mutta oon renkkaillu minor ja major pentatoniset läpi miten päin sattuu ja opetellu improvoisoinnin niillä. Krice : pentatonic minor scaala Nice ;) Mutta joo voisin sanoa tuohon, että ei omasta mielestäni voi ainakaan sanoa, että on opetellut improvisoinnin. Se kun sattuu olemaan sellainen taito, että sitä ei voi kun harjoitella. Esimerkiksi Pink Floydin kitaristi David Gilmour on tehnyt järkyttävän hienoja kitaramelodioita uransa aikana ja hänhän "käyttää" hyvin pitkälti vain ja ainoastaan pentatonista skaalaa. Damn, that's a fine pile of duckshit :] |
KTR 09.04.2006 18:28:39 | |
---|
Sitä skaalaa soitetaan, joka siihen taustaan sopii. Kuulostaa aika paskalta vetää Em-F-G vaikka E-mixolyydista. Se, missä sävellajissa ja moodissa biisi menee, määrittää sen skaalankin käytön. EIKS SE NÄIN OO HÄ?!! |