Aihe: Mikä siinä blaybackissa risoo?
1 2 3 4
Neljä Ruuvia
13.09.2003 12:57:38
No tota mäkin mietin. Mut jotenkin aina tulee vaisu olo noista playbackeista, vaikka olisivat kuinka perusteltuja. Elämä lapselle -konsertissa livenä loistavasti toimiva Egotrippi joutui vetämään pleikkarina. Tulee masentunut olo. Knipillä (kitaristilla) meni piuha kitarasta takataskuun... :)

Koska mä oon ollu noissa vedoissa monet kerrat niin kerron vähän taustaa. Niisää on aina ihan hirveä soundi yleensä jos livenä vedetään. Tällä kertaa oli onni mukana ja Anssi Kela kuulosti hyvältä tv:ssä. Mutta usein tulos ulospäin on NIIN jotain muuta kuin mitä bändi itse haluaa että ei paljon kannatais vedellä livenä "nim.Kokemusta on".
Onko kiva kun ei pääse ees käymään ääniautossa tai että joku olis harjoituksin valmistautunut asiaan. Levynhän äänihenkilöt voi aina kuunnella MUTTA se ei oo aina välttämättä se mitä livenä soitetaan. Sellaiseen konserttiin missä kaikki kuulostaa paskalta on ilo mennä soittamaan mutta ei semmoseen missä on osa playbackia ja osa ei.
Super-Jari
13.09.2003 13:12:10
Paras "protesti" oli absoluuttisen 0.steen Liimatalla kun joutui esittämään playbackina niin löi lavalle roudariteipin suunsa eteen.
Eipä tule väärinkäsitystä.
Minä en ole koskaan pitänyt Metallicasta tai Iron Maidenista.
aslave
13.09.2003 13:47:39

Jos näissä Elämä Lapselle yms. monen bändin konserteissa ei oo aikaa soundcheckata kaikkia bändejä, niin laittasivat vähemmän bändejä, jotka soittaa enemmän. Itseäni ei ainakaan potki playbackinä vetävät bändit, oli syy playbackiin sitten mikä tahansa.
Seppo, heitä ensimmäinen kivi!
Diagnostica
13.09.2003 14:06:00
Kyllähän siinä on kyse rehellisyydestä, niin kuin joku muukin jo sanoi. Jos mainostetaan, että tapahtuma on Live (esim. MTV Live), niin sehän on prkl yleisön pettämistä ja harhaan johtamista, jos playbackia käytetään.
Eihän se niille merkkaa mitään, jotka tulee vaan kattoon bändiä, mutta minulle ja monelle muulle harrastelijamuusikolle on tärkeää nähdä MITEN bändi soittaa oikeasti.
Velko
13.09.2003 14:11:08
Mitä hittoa se bändi oikein tekee siellä lavalla jos ne ei kerta soita? Kysynpähän vaan.
Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa.
Jake24-25
13.09.2003 14:18:59
En hyväksy playbackiä missään olosuhteissa. Minua ei haittaa vaikka esitys menisi vähän poskelleen kunhan se on aidosti esitetty. Itse kieltäytyisin ehdottomasti esiintymästä keikalla, jossa pitäisi vetää oma osuus playbackinä. Mielummin soitan vaikka kuinka poskelleen kuin "pelaan varman päälle" ja olen muka esiintyvinäni taustanauhan tahdissa. Ei minulle kiitos!
Neljä Ruuvia
13.09.2003 14:24:54 (muokattu 13.09.2003 14:25:04)
En hyväksy playbackiä missään olosuhteissa. Minua ei haittaa vaikka esitys menisi vähän poskelleen kunhan se on aidosti esitetty. Itse kieltäytyisin ehdottomasti esiintymästä keikalla, jossa pitäisi vetää oma osuus playbackinä. Mielummin soitan vaikka kuinka poskelleen kuin "pelaan varman päälle" ja olen muka esiintyvinäni taustanauhan tahdissa. Ei minulle kiitos!

Heti kun sinulla on sellainen keikka niin sitte jutellaan lisää :P
Jake24-25
13.09.2003 14:33:44 (muokattu 13.09.2003 14:38:01)
Heti kun sinulla on sellainen keikka niin sitte jutellaan lisää :P

Tarkoitukseni oli tuolla "Itse kieltäytyisin esiintymästä keikalla, jossa oma osuus vedetään playbackinä" korostaa kielteistä suhtautumistani playbackinä esiintymiseen. Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä korostaa itseäni tai sanoa, että minulla olisi keikkatarjouksia enemmän kuin tarpeeksi. Ikävää jos purkaukseni käsitettiin väärin.
fox
13.09.2003 14:43:28

Jos näissä Elämä Lapselle yms. monen bändin konserteissa ei oo aikaa soundcheckata kaikkia bändejä,

Oikeastaan pitää aikuisten oikeesti olla "Kun näissä.." Televisioitavissa usean bändin konserteissa/hyväntekeväisyys-ohjelmissa _ei todellakaan_ ole aikaa saati kauheasti varaakaan säätää erikseen joka ainoan bändin soundia/lähetykseen menevää äänentasoa useammastakin syystä joista tässä muutama
max. 10 min vetoon ei ole mieltä duunata ääntä 20 min
vaihdot tulee sujuvammaksi
ulosmenevän äänen taso vakaa
Erittäin on sitten nämä maailmantähdet ultralyhyine setteineen, helpompi pyyhkäistä taustat nauhalta kun pitäishän sitä treeniäkin.
Tavallinen musiikin kuuntelija haluaa kuulla esityksen mielellään 1:1 levyversion kanssa, ei ne kiinnostu live-esityksen rosoista ja soittomokista eikä oikeastaan halua sellaisia edes kuulla - artistille on "varmempaa" imagon kannalta vetää playbakkina.
Bändien määrää ei varsinkaan tuollaisissa hyväntekeväisyyskonserteissa pysty rajoittamaan, kyllä se kiehtoo starailu telkkarissa. Sitten voi lavalla "tekopyhäillä" että kattokaa ny joudutaan playbakkina soittaan.. Näin meillä. Mielipiteet. ;)
Roberto
13.09.2003 15:22:16

Koska mä oon ollu noissa vedoissa monet kerrat niin kerron vähän taustaa. Niisää on aina ihan hirveä soundi yleensä jos livenä vedetään. Tällä kertaa oli onni mukana ja Anssi Kela kuulosti hyvältä tv:ssä. Mutta usein tulos ulospäin on NIIN jotain muuta kuin mitä bändi itse haluaa että ei paljon kannatais vedellä livenä "nim.Kokemusta on".
Onko kiva kun ei pääse ees käymään ääniautossa tai että joku olis harjoituksin valmistautunut asiaan. Levynhän äänihenkilöt voi aina kuunnella MUTTA se ei oo aina välttämättä se mitä livenä soitetaan. Sellaiseen konserttiin missä kaikki kuulostaa paskalta on ilo mennä soittamaan mutta ei semmoseen missä on osa playbackia ja osa ei.

Pääseehän sinne autoon kun vaan sopii asiasta etukäteen eikä tule vetopäivänä äijänä tonteille säätämään. "nim. Kokemusta on"
Neljä Ruuvia
13.09.2003 20:15:50 (muokattu 13.09.2003 20:21:09)
Pääseehän sinne autoon kun vaan sopii asiasta etukäteen eikä tule vetopäivänä äijänä tonteille säätämään. "nim. Kokemusta on"

Miks sinne tarttis tulla ylipäätään...
kyl mä tiedän että sul on kokemusta. Mut sano sä sit että miks ne ei yleensä onnistu...Se on ihan arpapeliä niin Yle,Maikkari kuin myös Transmixkin.
Notefix
13.09.2003 21:00:19 (muokattu 13.09.2003 21:01:31)

Tavallinen musiikin kuuntelija haluaa kuulla esityksen mielellään 1:1 levyversion kanssa

Joo, ja nämä maikkarin konsertit on suunnattu nimenoamaan taviksille. Ei tuntunut myöskään yleisöä haittaavan tuo playback. Tärkeintä on että tulee se oma "suosikkimelodia", mielellään sillä tutulla sovituksella. Ja tietysti pitää nähdä tähdet "livenä".

Se on tietysti eri asia mitä minä tai muut musiikki-immeiset halutaan kuulla...

Se on ihan arpapeliä niin Yle,Maikkari kuin myös Transmixkin.

Pitää välittää terveiset :)
Neljä Ruuvia
13.09.2003 21:45:20

No ohan se niin että kun katot suomalaista musiikkiohjelmaa niin yleensä solisti vetää just siihen mikkiin mistä patteri on sit kuitenki finaalissa ja säröprossa on ihan hirvee. Kun on monta bändiä ja rumpalit vaihtuu,bassot on välillä eri puolilla lavaa jne. niin ei nää pysy perässä koskaan nää ukot ja linjat on aina kateissa.Aina! Semmosta helvetin suhrausta se on sano Roberto mitä vaan. Tuolla k.o Elämä Lapselle tuntu kyllä asiat luistavan,siel olikii ammattimiehii myös lavalla mm.täällä usein nähty Liuhu oli vissiin monitoreissa.
Vilhelmus
13.09.2003 21:50:48

Päivän HOHO.
Notefix
13.09.2003 22:45:05

ei nää pysy perässä koskaan nää ukot ja linjat on aina kateissa.Aina! Semmosta helvetin suhrausta se on sano Roberto mitä vaan.

Jep....noinhan se usein on. Olis joskus oikeasti mielenkiintoista etsiä noita syitä, koska muuten ei parannusta tule. Eli tuo ennakkosuunnittelu on mun mielestä tosi tärkeä juttu. Tosin tämä nyt mututietona näin katsojan näkökulmasta. Ei mulla ole paljoa tuoretta kokemusta noista lavahommista.
Prowleri
14.09.2003 05:08:15
Nyt päästiin avainasiaan. Materiaali EI ole samaa livenä ja levyllä ja live-esiintymissä mielenkiintoista on nimenomaan se, miten bändi klaaraa homman. Live karsii jyvät studioakanoista. Nykyaikaisissa studioissa voidaan tehdä ihan mitä tahansa kaikelle, mutta livenä paljastuu kaikki heikkoudet ja rosot, kun autotunet ja moniraitaotot on pois pelistä.

Mjep, ja tämä on vaikuttanut omaan levykokoiluuni mm. siten että aika suuri osa mitä nykyään ostelen on livematskua. Hauska kuulla mitä livenä tapahtuukaan. Ei muuta tarvisi kuin parilta parhaalta kotimaiselta bändiltä livet nyt, esim. Absoluuttiselta Nollapisteeltä.

En voi muuta sanoa kuin että onneksi on DVD, se nimittäin on nostanut videomallin livetaltioinnit lähes osaksi jokapäiväistä musiikkikulttuuria - käykää vaikka Anttilan levyosastolla, sieltäkin löytyy tänäpäivänä varmaan sata erillaista DVD-äänitettä.
Hähähä. -Jami
SF3YLO
14.09.2003 08:55:21

Itse olen ymmärtänyt että tämmöisissä tapahtumissa mm.Puhdas elämä lapselle konsertissa soundcheck pidetään jo päivällä ennen tapahtumaa, Sitten liukujen paikat kirjataan ylös (tai jos on digi vehje niin tallennetaan muistiin).
Sitten kun bändi astuu lavalle ja laittaa vehkeensä samalla lailla kun päivällä, niin miksaaja laittaa liut kohalleen.
Basistit kunniaan!
T-Matti
14.09.2003 08:59:17
Jos ei ole aikaa eikä rahaa tehdä oikeata shöyta, saa sitten jäädä tekemättä kokonaan.
Mitenkähän toimisi tuolla klassisella puolella.
Neljä Ruuvia
14.09.2003 09:57:47
Itse olen ymmärtänyt että tämmöisissä tapahtumissa mm.Puhdas elämä lapselle konsertissa soundcheck pidetään jo päivällä ennen tapahtumaa, Sitten liukujen paikat kirjataan ylös (tai jos on digi vehje niin tallennetaan muistiin).
Joo,mutta ainoa digipöytä taitaa olla Ylen isossa ääniautossa jota harvemmin näkyy missään.Ruisrockissa oli...

Sitten kun bändi astuu lavalle ja laittaa vehkeensä samalla lailla kun päivällä, niin miksaaja laittaa liut kohalleen.

Bändi ei laita mitään vehkeitä noissa. Kamat on yleensä pienillä "raisereilla" eli pyörillä lavoilla tai casejen päällä jotka työnnetään lavalle lavakäsien voimin. Paikat on teipein merkitty lavaan. Silti se on ihan mahdotonta sille miksaajalle saada esim 32 kanavaa haltuun analogipöydällä. Pitäis olla tiskiä 6 metriä että vois joillain " loikkareilla" vaihtaa vaan kylmästi koko pändin inputtikanavat. Noita halvempia digipöytiä ei varmaan uskalleta ees broadcast hommissa käyttää...Eli kestää aivan liian kauan yleensä.Noi on nopeeta toimintaa. Don Johnsoninkin kohdalla ohjaaja on varmaan sanonut että nyt menee,toimi tai ei...Pasilasta uutiset painaa päälle...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)