Aihe: Puhaltajien hapenottokyky
1
Teijo K.
17.01.2006 20:31:55

Lasketaanko huuliharppu oikeaksi puhallinsoittimeksi? Jos ei niin ei varmaan kannata jatkaa lukemista. :)

Jatkoit vielä? Hyvä, sitten yritän päästä asiaan. Minulla oli lapsena sairastettujen keuhkotautien takia erittäin huono hapenottokyky. Sitä oli mittailtu useammalla eri tavalla, ja kaikki sanoivat että huono on. Hengästyin helposti ja rintaan pisti. Sitten aloin soittamaan huuliharppua, tämä tapahtui siinä kasarin lopulla. Yllättäen kun siinä muutaman vuoden kuluttua taas jouduin mittauksiin keuhkokuumekierteen takia oli hapenottokykyni noussut normaalille keskitasolle painoon ja niinpäinpois verrattuna. Nyt olen ollut taas vaihteeksi terveenä ja olen havainnut, että ikäänkuin ei hengästyisikään ihan niin helposti.

Eli onko muilla samanlaisia positiivisia kokemuksia? Pitäisikö kelan korvata huuliharput ja trumpetit keuhkotautisille?
Munsta.
isojussi
18.01.2006 09:45:44
Varmaan totta ainakin toinen puoli.

Sitten kun vielä hengitystekniikkaa pääsee opiskelemaan jonkun pron johdolla, tulee vielä parempia tuloksia.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
johanness
18.01.2006 21:20:39
itselläni ainakin sain suurta apua klarinetista rasitusastmaan. ei ole sen jälkeen suuremmin vaivannut, ko olin parisen vuotta soittanut.
Sympatiat menee siivoojalle.
Cliffies
09.02.2006 20:08:28
Ditzczseriduun (tms.) soiton (laulun?)kerrotaan myös auttavan kuorsaukseen. Oli oikein tutkimus tehty laumalla keski-ikäisiä kuorsaavia herrasmiekkosia.
LauriH
07.04.2006 19:06:29
Mie oon ymmärtäny asian niin, että liikunnalla voi vain parantaa hapenottokykyä. Se mitä puhaltajat tekevät on vain keuhkokapasiteetin hyödyntäminen mahdollisimman hyvin. Hapenottokyvyllä siis viitataan siihen, miten hyvin keuhkoista siirtyy happea verenkiertoon. Ei siihen, miten hyvin osaat hengittää ja kuinka paljon ilmaa liikkuu sisään ja ulos. Tosin voihan hengittelykin olla muun liikunnan puutteessa ihan hyödyllistä.

Jo edesmennyt tuubistilegenda Arnold Jacobsilla oli urbaanin legendan mukaan vain yksi toiminnallinen keuhko. Kuitenkin hän soitti tuubaa Chicagon sinfoniaorkesterissa nelisen kymmentä vuotta ja opetti tämänpäivän tuubavirtuooseja. Tosiasiassa hänellä oli kummatkin keuhkot toiminnassa, mutta niiden käyttökapasiteetti laski hyvin merkittävästi hänen vanhetessaan. Ilmeisesti tästä syystä hän teki tutkimusta puhallinsoittajien keuhkojenkäytöstä ym. Jotain tästä materiaalista löytyy osotteesta: http://www.windsongpress.com/
Ondine
07.04.2006 23:02:26
Oletteko nähneet tai siis kuulleet puhaltajia, jotka käyttävät kiertoilmahengitystä? Varsin mielenkiintonen juttu, ja näyttää siltä ettei soittaja hengitä koskaan. Vaatii pitkän treenin ja omaksumisen, lähinnä kai pro-juttu.
V1lleK
08.04.2006 12:36:43 (muokattu 08.04.2006 13:11:28)
Oletteko nähneet tai siis kuulleet puhaltajia, jotka käyttävät kiertoilmahengitystä?

En ole nähnyt mutta kuullut. Mainittakoon ainakin saksofonistit Rahsaan Roland Kirk, Evan Parker ja John Butcher. Tietääkseni myös Kenny G osaa sen mutta häntä en ole viitsinyt kuunnella.

E: Siis olen kyllä nähnyt ja kuullut mutta en molempia yhtäaikaa.
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
El Condor
08.04.2006 13:44:21
Tietääkseni myös Kenny G osaa sen mutta häntä en ole viitsinyt kuunnella.

Minäpä olen nähnyt Kenny G:n keikalla Porissa! Ja se soitti tosiaan yhden useamman minuutin mittaisen äänen ja katseli välillä kelloaan. Hillitöntä huumoria! Todellinen showmies! Monituhatpäinen turakaisyleisö oli aivan ihastuksissaan. Minua vitutti niin, että lähdin nakkikopille.

Taitava soittaja, mutta musansa on hirveää paskaa. Siinä ei kiertoilmahengitykset paljon auta.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
isojussi
08.04.2006 15:13:11
...Taitava soittaja, mutta musansa on hirveää paskaa...

Ymmärrän, mitä meinaat, vaikka huonompaakin on tehty - jotta ei kai vielä paskan kriteerejä täytä. Ja myyntiluvut on komiat!

Siinä ei kiertoilmahengitykset paljon auta.

HOHO - no ei.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
V1lleK
08.04.2006 16:09:56
Pakko mainita vielä Mats Gustafsson ja John Surman.
Jokke-pappa
08.04.2006 17:13:46

Vielä tosta kiertoilmatekniikasta, niin kannattaa kuunnella tää Wynton Marsalisin paganini tilutus.
Neljä ja puol minuuttia putkee aikamoista tilua. Iha luonnottoman kuulosta kun ei soitto katkee hetkeksikää...
V1lleK
08.04.2006 22:44:49
Ymmärrän, mitä meinaat, vaikka huonompaakin on tehty - jotta ei kai vielä paskan kriteerejä täytä. Ja myyntiluvut on komiat!

http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_breathing

Kennyllä on näköjään maailman ennätyksenä yhden soinnun tauoton soitto 45 min ajan.

Olisikohan tuokin levytyksenä myyntimenestys ;-)
aaki
09.04.2006 20:35:11
Monet suuret oboistit ilmeisesti käyttävät kiertoilmahengitystä. Kerran olin kuuntelemassa yhden sinfiksen esiintymistä ja siellä oboisti soitti julmetun pitkiä fraaseja. Kysyin soitonopettajaltani ja hän kertoi, että kyseinen soittoniekka osaa kiertoilmahengityksen.

Kuulemma oboensoitossa kiertoilmahengitys on suhteellisen helppo oppia verrattuna moneen muuhun soittimeen, mutta äänen vakaus onkin sitten vaikea säilyttää. Itse en ole vielä toistaiseksi nähnyt mitään syytä opetella, mutta viimeistään silloin harjoittelun, mikäli alan dingeridoon soittoa treenata. Mulla kun loppuu ilma heti kesken.
iggis
10.04.2006 15:58:51 (muokattu 10.04.2006 16:04:48)
Kiertoilmahengitys ei ole erityisen mystinen tekniikka, vaikka se onkin melko hankala oppia. Tyypillinen tapa harjoitella kiertoilmahengitystekniikkaa - tai sen alkeita - on puhaltaa pillillä vesilasiin ja tarkkailla kuplien määrää. "Sammakkohengitykseksi" olen myös kuullut tuota kutsuttavan, sillä kurnutukseltahan se hieman näyttää:)

Esimerkiksi fagotisti Pascal Gallois käyttää paljon kyseistä tekniikkaa. Sen avulla voi soittaa lähes rajattoman pitkiä, tauottomia jaksoja. Itse osaan puhaltaa tauotta kuplia pilliin, mutta fagotin kanssa tuo touhu ei aivan suju. Se onkin toisaalta enemmän noita jatkokurssin juttuja eikä tuollaista tekniikkaa alkuvaiheessa kuulu osatakaan. Virtuoosi tuon taidon hallitsemiseksi ei kuitenkaan tarvitse olla, ja se on enemmänkin jonkin rumpumaailmasta tutun rimrollin kaltainen kuriositeetti.

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, lienee uskottavaa olettaa, että puhallinsoittimiin puhkuminen parantaa hengitystekniikkaa ja keuhkojen kapasiteettia. Hapenottokykyyn tuota ei kuitenkaan pidä sekoittaa.
JPQ
14.04.2006 21:09:07

Kyllä huuliharppu oikea puhallin on siinä missä saksofonikin. Sanosin kaikki mistä lähtee hallittua ääntä on soittimia oikeissa käsissä/jaloissa/suissa.:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)