Aihe: 22 vs. 24
1 2
Spiff
12.09.2003 01:56:22
22 nauhasessa ja 24 nauhasessa kepissä on selkeästi muutakin eroa kuin nauhojen määrä. Jotenkin soittotuntutuma on huomattavasti erilainen. Pitempi kaula ja kieliä on kevyempi taivuttaa, tilutuskin onnistuu helpommin sieltä 12. nauhan takaa. Mutta sitten taas ylhäällä vaikuttais 22 nauhasessa olevan nauhojen välit lyhyemmät ja siksi helpommat/nopeammat soittaa.

Vai kuvittelenko vaan?
Shaft
12.09.2003 10:07:30
Kielten jännitys ja nauhojen välinen etäisyys riippuu kitaran skaalasta (mensuurista) eikä nauhojen lukumäärästä. Laittaisin erot lähinnä muutenkin erilaisten kitaroiden piikkiin.
Jusstus
12.09.2003 10:10:54

Vai kuvittelenko vaan?

Kuvittelet vaan...
"These go to eleven.."
Jani The Rock
12.09.2003 10:33:55

Jotkut soittajat on tästä tosi tarkkoja. Itse en ole koskaan huomannut mitään eroa.
"I`m a rockabilly MAADMAN!!" -Screaming Lord Sutch
LaXu
12.09.2003 10:37:59
Kielten jännite tosiaan riippuu siitä skaalan pituudesta, ei nauhojen määrästä. Mutta yleensä 24-nauhaisissa kitaroissa on syvemmät cutawayt kuin 22-nauhaisissa jolloin ylimmille nauhoille pääseminen on helpompaa.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori. Myös vaihto Marshall DSL50-nuppiin.
leather rebel
12.09.2003 18:30:35
22-nauhaisessa kaulamikki on lähempänä satulaa, 24-nauhaisessa kauempana.
Täten 22-nauhaisen kaulamikki kuulostaa astetta lämpimämmältä, kun taas 24-nauhaisen kaulamikki kuulostaa terävämmältä.
vekku
12.09.2003 23:16:39
mun mielestä tossa mun 24 nauhasessa on jotenki jäykemmät kielet ku les paulissa. vaihoin tässä jonkin aikaa sitten kumpiinki 10 kielisarjan ja jo parin lepukan rämpläyskerran jälkeen kielten tatsi tuntu pehmeeltä, mutta ton 24 nauhasen kielet tuntuu vielä parinki viikon jälkeen hirveen jäykiltä.
joo ei, tänään ei taas näemmä onnistu mikään..
lxi
12.09.2003 23:19:05 (muokattu 12.09.2003 23:19:28)
mun mielestä tossa mun 24 nauhasessa on jotenki jäykemmät kielet ku les paulissa.

Les Paulissa on lyhyempi mensuuri kuin mm. Stratocastereissa, jolloin kielet ovat samassa vireessä löysemmät. Nauhojen määrä ei vaikuta.
Mainostilaa vuokrattavana
Gypsy
12.09.2003 23:19:31
mun mielestä tossa mun 24 nauhasessa on jotenki jäykemmät kielet ku les paulissa

Se ei johdu nauhojen lukumäärästä vaan skaalasta
Mulkero
13.09.2003 00:59:39
Hieman asian vierestä menee nyt, mutta kuitenkin: Olisiko tarpeellista tehdä joillekin idiooteille, kuten minulle, jonkinlainen FAQ kaikista kitaroiden kauloihin yms. asioihin liittyvistä termeistä. Jotkin seikat ovat epäselviä..
leather rebel
13.09.2003 13:14:19
Hieman asian vierestä menee nyt, mutta kuitenkin: Olisiko tarpeellista tehdä joillekin idiooteille, kuten minulle, jonkinlainen FAQ kaikista kitaroiden kauloihin yms. asioihin liittyvistä termeistä. Jotkin seikat ovat epäselviä..

Voipi olla. Tehkää joku sellanen, mä en ainakaan jaksa.
outo_O
13.09.2003 18:36:21
Kohta joku ehdottaa että on enemmän sustainia 24 nauhaisessa, kahden nauhan lisäyksen johdosta tulleen otelauta materiaalin lisäyksenä..
B L A C K E N E D ! ! !
leather rebel
14.09.2003 01:18:48
Kohta joku ehdottaa että on enemmän sustainia 24 nauhaisessa, kahden nauhan lisäyksen johdosta tulleen otelauta materiaalin lisäyksenä..

Siis puuhan just imee sitä sustainia. Siksi korkealle säädetyt kielet antavat enemmän sustainia.
Mutta eipä toi nauhojen määrä kyllä sustainiin kait vaikuta. Tai sitten vaikuttaa? En minä tiedä...
LaXu
14.09.2003 11:48:09
Siis puuhan just imee sitä sustainia. Siksi korkealle säädetyt kielet antavat enemmän sustainia.
Mutta eipä toi nauhojen määrä kyllä sustainiin kait vaikuta. Tai sitten vaikuttaa? En minä tiedä...

Höpö höpö..tuolla logiikalla johonkin kakkosneloseen tai lastulevyyn kiinnitetyllä kaulalla varustetutussa kitarassa olisi helvetin hyvä sustain, kun olisi vähemmän puuta kielten ympärillä. Korkealle säädetyt kielet antavat enemmän sustainia korkeintaan sen takia, että niillä on silloin enemmän tilaa värähdellä.

Ja tuo Outo_o:n kommentti oli sitä kuuluisaa sarkasmia. Tosin en ihmettelisi, jos joku kultakorva moista väittäisikin. ;)
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori. Myös vaihto Marshall DSL50-nuppiin.
vekku
29.10.2003 23:02:59
mitäs muuten tapahtuu ku pistää 22 nauhaseen lisää nauhoja muuttamatta mitään pituutta? lisää vain puuta ja nauhat sinne 22:sta eteenpäin. soiko sävelet ?
Ei perkele! Taas meni väärä efekti päälle!
lxi
29.10.2003 23:14:17
mitäs muuten tapahtuu ku pistää 22 nauhaseen lisää nauhoja muuttamatta mitään pituutta? lisää vain puuta ja nauhat sinne 22:sta eteenpäin. soiko sävelet ?

Tokihan ne soivat, jos niin ylhäältä vain saa soitettua. Ja jos otelautaa saa ylipäätään jatkettua; joissain malleissa kaulamikki tulee jo tielle.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
c_barnes
30.10.2003 01:10:52
Mulle ainakin nykyisen kepin skaala on aivan täydellinen. Eli nyt kun en halua skaalaa muuttaa, niin ainoa siunaus päästä helpommin ylös on se että kitara sattuu kaikeksi onnekseni olemaan 24 nauhainen eikä 22.
deathmetallia: http://amoral.cjb.net - http://fleshdeformation.cjb.net
ForSakeN
30.10.2003 10:17:58

voivoi. Näinhän sitä kitaroita aina modifoidaan. Siihenhän vois vielä porata reikä yläsarveen johon sitten kiinnitetään haarukka paksujen plekujen pidikkeeks. Mieti sellasta epäkohtaa, että siinä sattuu tulemaan se runko vastaan, joka ei todennäköisesti helpota ainakaan soittamista ylimmiltä nauhoilta
Höh, emmie sitä käy nostaan jos P**ka valuu alaspäin
Lord of the strings
30.10.2003 20:43:14
YoYo.
21 nauhaa 4ever!
"Who are you? How did you get in"? "Well i'm the locksmith and... I'm the locksmith"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)