Aihe: Äänieristyksestä taas vaihteeksi
1
morte
12.09.2003 21:14:26
Elikkäs pitäisi noin 2,5mx2m tilaan kehitellä jonkinlainen äänieristetty äänityskoppi naapurisovun säilyttämiseksi. Minkälaisia materiaaleja suosittelisitte jos vaikka sellainen 1000e laitetaan tarvikkeiden ylähintarajaksi. Huoneisto on oma, joten ei onneksi ole väliä vaikka vähän osumia kämppään tuleekin.

Tuntuu kummalle, kun asunnossa on hirmuiset betoniseinät ja silti kaikki meteli naapurista tulee tuosta vaan läpi. Eikä siis vain ilmastointikanavia pitkin. Ja kun vielä asunnon valintakriteerinä pidin nimenomaan hyvää äänieristystä. Niinhän se on, että ei kiinteistövälittäjiä pitäisi uskoa; niiden mukaan vaikka parin kuution vesivahinko lattialla on uima-allas.
samic
12.09.2003 22:05:30

No kyl ääni betonissa liikkuu...varsinki bassot jos kajarit on esim lattialla tai muuten kiinteessä kosketuksessa rakenteisiin...

mä kokeilisin heittää akustiikka levyä 5cm irti seinästä ja verhoa vielä sen päälle parin sentin välillä...ahasta tulee :)
levyn teko oli 3v projekti, 2 vuotta reissuihin, 11,5kk hummailuun, 12pv hukkui ja 2pv oltiin äänittämässä
morte
13.09.2003 12:20:05
Tein tuossa laskelmia, ja kämpän rankan uudelleenjärjestelyn jälkeen saattaaisi sellainen 3mx2,5m irrota hyvällä tuurilla. Kyllähän se on selvä, että ahdasta tulee, mutta ei ole oikein muutakaan mahdollisuutta. Siis systeemi olisi tarkoitus rakentaa siten, että siihen tulisi kolme itse väsättyä seinää ja yksi seinä olisi "tavallinen". Tämä varsinainen seinä ei ole yhteydessä naapuriin.

Mistä kannattaisi suunnittelussa siis lähteä liikkeelle? Onkohan missään olemassa jotain kehikkoja, joihin voisi itse rakennella haluamansa seinät/eristykset? Entä mitenkäs tuota lattiaa voisi äänieristää? Katolla ei ole ilmeisesti niin väliä, kun asun ylimmässä kerroksessa. Vai kulkeutuukohan ääni sitäkin kautta viereisiin huoneisiin?

Ja sanokaa vaan reilusti, jos tässä ei vaikuta olevan mitään järkeä..
Neljä Ruuvia
13.09.2003 13:00:12
Tein tuossa laskelmia, ja kämpän rankan uudelleenjärjestelyn jälkeen saattaaisi sellainen 3mx2,5m irrota hyvällä tuurilla. Kyllähän se on selvä, että ahdasta tulee, mutta ei ole oikein muutakaan mahdollisuutta. Siis systeemi olisi tarkoitus rakentaa siten, että siihen tulisi kolme itse väsättyä seinää ja yksi seinä olisi "tavallinen". Tämä varsinainen seinä ei ole yhteydessä naapuriin.

Mistä kannattaisi suunnittelussa siis lähteä liikkeelle? Onkohan missään olemassa jotain kehikkoja, joihin voisi itse rakennella haluamansa seinät/eristykset? Entä mitenkäs tuota lattiaa voisi äänieristää? Katolla ei ole ilmeisesti niin väliä, kun asun ylimmässä kerroksessa. Vai kulkeutuukohan ääni sitäkin kautta viereisiin huoneisiin?

Teet vaan ihan reilusti ns."kelluvan" huoneen eli huoneen huoneen sisälle. Koolinkia, villaa jne.
Roberto
13.09.2003 14:13:24

No itse en kyllä ton kokoista koppia tekisi. Ehkä jollekin kitarakaapille vois just toimia mölysuojana mut lauluhommat on kyllä työläitä tollasessa. Fiilishommaa kuitenkin se lauleskelu, näjetsen.
petkle
13.09.2003 18:36:31
Jos kuitenkin päätät koppia alkaa rakentamaan, niin tärkeää olisi saada katkaistua kova yhteys kopin ja huoneiston välillä. Käsittääkseni on olemassa kantavia villoja, joiden varaan lattioitakin rakennetaan. Sitten toinen ongelma on että seinistä pitäisi saada todella tukevat etteivät matalammat äänet menisi suoraan läpi. Betoni on halvinta, mutta todennäköisesti päädyt kuitenkin johonkin levy+puinen runko tyyliseen ratkaisuun. Silloin olisi tärkeää saavuttaa painetiiveys, joka taas tarkoittaa että tarvitset ilmanvaihdon, joka taas vaatii äänenvaimennuksen. Taitaapi olla hankala tuollainen umpinainen koppi, jos ei ole *isoa* kämppää. Raskaat mutta pehmeät materiaalit (akutointilevyt) vaimentavat huoneen sisäisiä heijastuksia, jolloin myös uloskantautuva ääni vaimenee jonkin verran. Ongelmaksi tulee jälleen matalat äänet ja hinta. Eniten hyötyä noista levyistä on luonnollisesti äänilähteen lähettyvillä.
morte
13.09.2003 20:57:21
Kiitos neuvoista. Pitää nyt ainakin kysellä vähän kustannusarviota, ja miettiä sitten tarkemmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)