Aihe: Vaihdoin pääteputket
1 2
päänahka
06.04.2006 10:14:30
Siellähän on ilmeisesti diodit klippaamassa. Voisi kuvitella että ne poistamalla saisi gainin säätöä helpommaksi. Mutta tuota kakkosputkea lähtisin vaihtamaan, jos sillä yrittäisin korjata. Luulen kuitenkin, että nuo diodit tekevät sen särökynnyksen siihen.
Zeni
06.04.2006 11:25:14 (muokattu 06.04.2006 11:38:56)
Siellähän on ilmeisesti diodit klippaamassa. Voisi kuvitella että ne poistamalla saisi gainin säätöä helpommaksi. Mutta tuota kakkosputkea lähtisin vaihtamaan, jos sillä yrittäisin korjata. Luulen kuitenkin, että nuo diodit tekevät sen särökynnyksen siihen.

No voi perse, ostin täysputkikoneena tämän. Täytynee kaivaa se JCM800 topicci esiin jahka kerkeän. Mahtaako tuossa hommassa olla eroa tuohon kasisatasen vastaavaan projektiin ?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=31&t=118644&o=0&#end
mipp
06.04.2006 15:36:42

Osaako kukaan neuvoa tuon putken vaihdon suhteen ? Siinä on neljä putkea, mutta mikä niistä pitäisi vaihtaa ja mitkä tyypit olisi huomioon otettavia ? Itsellä ei tolla ubersäröllä ole käyttöä ja sen kuitenkin saisi tarvittaessa buustattua.

Tuossa skeema, itse en siitä mitään tajua.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm6-61-02.pdf

Katoppa mun omakuva, noi diodit minkä yli menee punanen lanka (ja siinä alapuolella olevat myös) on niitä, jotka tekee särön.

Ota pois ne diodit tai laita ketjuun pari lisää niin särö vähenee, toisaalta jos haluat säröä lisää niin ohita ton punasen langan osoittamalla tavalla toiset diodit niin pitäis leikkauskohta tulla 3dB alaspäin :-)

Jos otat ne diodit pois niin seuraavan asteen särön ja vahvistuksen saat säädettyä kun muutat R126 ja R125 arvoja, pidä kuitenkin huoli, että R126 + R125 on suurinpiirtein 470 kohm, ettei tule liian iso virta. Jännittenjaosta tuolta: http://www.ele.tut.fi/teaching/74521/passiivikomponentit.pdf).

Tarkempi tutkiskelu näyttäis, että tuo R126 ei välttämättä edes ole vastus vaan joku linkki, ilmeisesti jossakin toisessa mallissa tuo vastus on tuossa. Jos tuota R126 ei ole ladottu niin sitten et voi tehdä tuolle mitään. Ainakaan mitä minä suosittelisin, tietenkin tuon R125 muuttaminen muuttaa vahvistuksi, mutta missä on turvallisen raja on toinen juttu.
päänahka
06.04.2006 20:39:46
Jos tuota R126 ei ole ladottu niin sitten et voi tehdä tuolle mitään. Ainakaan mitä minä suosittelisin, tietenkin tuon R125 muuttaminen muuttaa vahvistuksi, mutta missä on turvallisen raja on toinen juttu.

Eikö R125:n kasvattaminen nostaisi seuraavalle putkelle menevää jännitettä? Mitä vaaraa tähän liittyy?
mipp
07.04.2006 09:48:32

Eikö R125:n kasvattaminen nostaisi seuraavalle putkelle menevää jännitettä? Mitä vaaraa tähän liittyy?

Kasvattimen tuskin aiheuttaa ongelmaa, mutta jos pienennät sitä liikaa niin tuolta edelliseltä asteelta tuleva virta voi kasvaa liian suureksi.

Tuohon vois laittaa trimmerin tai potikan niin voit kokeilla mikä olisi sopiva. Kato taas mun omakuva
battery
07.04.2006 10:38:19
Osaako kukaan neuvoa tuon putken vaihdon suhteen ? Siinä on neljä putkea, mutta mikä niistä pitäisi vaihtaa ja mitkä tyypit olisi huomioon otettavia ? Itsellä ei tolla ubersäröllä ole käyttöä ja sen kuitenkin saisi tarvittaessa buustattua.

Tuossa skeema, itse en siitä mitään tajua.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm6-61-02.pdf

koita vaihtaa ekaan tuubiin, eli kauimmaiseen pääteputkista ecc82 tai 81 nii johan tippuu särön määrä ja ääntä lähtee kyllä samalla hivenen hillitymmin myös.
Zeni
07.04.2006 12:08:23
koita vaihtaa ekaan tuubiin, eli kauimmaiseen pääteputkista ecc82 tai 81 nii johan tippuu särön määrä ja ääntä lähtee kyllä samalla hivenen hillitymmin myös.

Tämäpä hyvä, täytyykin koittaa kun hyllystä löytyy molempia. Merkit olivat Mullard ja Philips (miniwatt).
päänahka
07.04.2006 12:49:35
Kannattaa tietysti kokeilla, mutta luulen, että ei auta tässä tapauksessa. Kunnon crunchin puute johtuu aika varmasti siitä, että diodit lyövät klippausta kehiin, ja luonnollista gainin lisäystä ei tämän jälkeen saada.
battery
07.04.2006 13:31:41
jep. kokeilemalla noita oppii omaan korvaan parhaaksi. Itse otin operaatioksi selventää hivenen särösaundia ja puhdistaa puhdasta kanavaa, ettei mene niin herkästi ruvelle. Alunperin siis etuasteessa olivat jjecc83s kaikissa ja sitten kaupasta hakemaan jjn 82nen. Ensimmäisen tuubin vaihdettuani huomasin että volumet tippuivat reilusti ja puhdas kanava oli tosiaan ehkä liiankin puhdas omaan makuun, säröistä oli hävinnut kaikki tatsi ja tiukkuus. Kakkostuubissa 82nen sai aikaan kaikista huonoimman kombinaation, kaikki kuullosti jontekin huonolta, tuntui ettei mikään saundi toiminut. Itse löysin tuolle 82selle paikan tuosta lähimpää pääteputkia, tulos oli haluttu. Puhtaasta kanavasta löytyy sitä risua nyt tarvittaessa ja ennenkaikkea säröihin sain selkeyttä ja tatsia mukaan.

Kannattaa kokeilla tosiaan tuota ecc81stä myös koska se käsittääkseni ole niin radikaali muutos tuosta 83sesta mitä 82nen. toivottavasti jotain jelppiä tästä ja kokeilemallahan oppii. ..ja se virtajohto pois seinästä
Zeni
10.04.2006 14:42:13
Ensi viikonloppuna olisi aikaa marsua modailla. Mipp:in piirtämä kuva nyt selvensi taas jonkun verran ideaa. Harmittavan monimutkaiseksi menee, kuvittelin että diodien irroituksella selviäisi & vastusta vaihtamalla. Mitä ja mihin arvoon tuosta trimmeristä pitäisi säätää ?
pjl
10.04.2006 14:56:45

Ensi viikonloppuna olisi aikaa marsua modailla. Mipp:in piirtämä kuva nyt selvensi taas jonkun verran ideaa. Harmittavan monimutkaiseksi menee, kuvittelin että diodien irroituksella selviäisi & vastusta vaihtamalla. Mitä ja mihin arvoon tuosta trimmeristä pitäisi säätää ?

Elä tee liian vaikeasti helppoa hommaa. Helpoimmalla pääset kun vain katkaiset tuosta konkan C105 kohdalta. Skemassa lukee siiinä että "link" eli siinä on varmaan vaan johto. Se poikki niin johan lähti diodit. Liiasta virrasta ei tarvitse huolehtia. Tuollaista triodiastetta voi kuormittaa aika surutta ennen kuin mitään ikävää tapahtuu (siellä anodilla on kuitenkin se 100k vastus, joka niistää isommat virrat pois...). Vastusta R125 voit joko pienentää tai sitten laittaa vastuksen R126 (joka sekin on merkattu hyppylangaksi "link") tilalle vaikka 470k tai 220k vastuksen. Itse en laittaisi trimmeriä. En ainakaan pysyväksi ratkaisuksi. Katso omakuvasta skema.

Ja sitten tarkkana ettei hyppää sähköä sormille kun vahvistinta tunaat.
mipp
10.04.2006 17:31:55

Tolla trimmerillä ajattelin lähinnä että on helpompi hakea sopivaa arvoa kuin aloittaa komponenttipasianssi.
mipp
10.04.2006 17:35:48 (muokattu 10.04.2006 20:01:01)

Elä tee liian vaikeasti helppoa hommaa. Helpoimmalla pääset kun vain katkaiset tuosta konkan C105 kohdalta. Skemassa lukee siiinä että "link" eli siinä on varmaan vaan johto. Se poikki niin johan lähti diodit. Liiasta virrasta ei tarvitse huolehtia. Tuollaista triodiastetta voi kuormittaa aika surutta ennen kuin mitään ikävää tapahtuu (siellä anodilla on kuitenkin se 100k vastus, joka niistää isommat virrat pois...). Vastusta R125 voit joko pienentää tai sitten laittaa vastuksen R126 (joka sekin on merkattu hyppylangaksi "link") tilalle vaikka 470k tai 220k vastuksen. Itse en laittaisi trimmeriä. En ainakaan pysyväksi ratkaisuksi. Katso omakuvasta skema.

Ja sitten tarkkana ettei hyppää sähköä sormille kun vahvistinta tunaat.

Menikö toi nyt oikein päin??

Alkuperäinen tarkoitushan oli vähentää säröä? ELi kun otat nuo diodit pois niin säröä ei pitäis olla jäljellä yhtään? Niin sitten jos lisäät ton R126 vastuksen niin tiputat seuraavan asteen signaalia eikä säröä jää yhtään jäljelle. Ei varmaan auta kuin kokeilla.

Edit:

Teeppä niin, että ota ensin pelkästään diodit pois, niinkuin tuossa ylhäällä sanotaan eli C105 pois. Sitten kokeilet, saatko säröä? Jos on liika niin tee tuo kytkentä joka tuossa ylhäällä on ja jos liian vähän niin joudut tekemään ton mun ehotuksen
pjl
11.04.2006 10:58:22

Menikö toi nyt oikein päin??

Alkuperäinen tarkoitushan oli vähentää säröä? ELi kun otat nuo diodit pois niin säröä ei pitäis olla jäljellä yhtään? Niin sitten jos lisäät ton R126 vastuksen niin tiputat seuraavan asteen signaalia eikä säröä jää yhtään jäljelle. Ei varmaan auta kuin kokeilla.

Diodeista tulee "diodisäröä", joka siis vain tylysti leikkaa signaalista liiat pois. Ilman diodeja se seuraava vahvistinaste ajautuu särölle. Uskoisin että säröä riittää myös ilman diodeja mutta luonne varmasti muuttuu.

Vastuksen R126 lisäämisessä ideana oli estää "blocking" säröä eli hilan johtamista. Omien testailujen perusteella tuollaisessa kylmäksi biasoidussa asteessa tulee helposti ongelmia jos syöttää liikaa signaalia.
mipp
11.04.2006 11:23:36

Kerrohan sitten miten kävi, tämä alkoi kuulostamaan mielenkiintoiselta...
Zeni
11.04.2006 22:52:54
Mitenkä tuo R126 vaikuttaa jos se on 220K tai 470K ? Kuuluuko se ero jotenkin vai onko ideana vain rajoittaa virtaa ?
pjl
12.04.2006 08:53:52

Mitenkä tuo R126 vaikuttaa jos se on 220K tai 470K ? Kuuluuko se ero jotenkin vai onko ideana vain rajoittaa virtaa ?

Sen tarkoituksena on itseasiassa rajoittaa jännitettä. Virrasta ei tässä tarvitse huolehtia. Voi nimittäin käydä niin että jos tuollaista triodivahvistinastetta ohjaa paljon suuremmalla jännitteellä kuin mitä asteen biasointijännite on (jännite katodivastuksen yli) alkaa hilan läpi kulkemaan virtaa joka "clamppaa" hilan tiettyy jännitearvoon. Tämän seurauksena taas monesti särö menee pörinäksi. Eron kuulee siinä että 470k vastuksella saat vähän vähemmän säröä. Toki voi olla että eroa ei edes huomaa...

Katsoppa vaikka SLO100:n skemaa: http://tdsl.duncanamps.com/link.php … target=002585E4&mode=schematic. Siinä on melko samanlainen tilanne putken V2 kohdalla.

Tuosta liiasta virrasta ei mielestäni tarvitse huolehtia. Omassa vahvarissa ensimmäisen triodin kuormana on muistaakseni noin 200kiloa ja hyvin toimii. Itseasissa toullaisen triodinasteen lähdön voinee huoletta kytkeä vaikka konkalla maihin. Siellä on kuitenkin se 100k vastus anodilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)