Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5244 245 246 247 248
kivi
06.04.2006 00:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep,
 
eli koska tälle aiheelle on pitkään ollut sosiaalista tilausta, ja koska pitkämielisinkään ei jaksa sadatta kertaa vastata samoihin kysymyksiin, perustin tällaisen ketjun.
 
Jos olet aloittelemassa äänityshommia, mietit alkeiskaluston ostamista tai muita vastaavia asioita, tämä on sinun paikkasi.
 
Olkaa hyviä.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Twinkle
06.04.2006 01:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä aloitan:
 
Perusvarmaa sarjaa tarttis saada mikkejä. 57 löytyy, mutta joku suhteellisen edullinen konkkapari tarvittaisiin. Mimmoinen siis, sellainen millä pääsee suht pitkälle mutta neumannia sen ei tartte olla. Lähinnä rumpujen ovareiksi nyt lähinnä. Toinen olisi semmoinen kätevä monikäyttöinen laajakalvokonkka, laulua ja vaikka akustisia varten.
 
Toinen kysymys liittyy triggeröintiin: kun budjetti on tiukassa, niin tuolla minun käyttämässäni studiossa on joku triggeröintisofta. Toimisiko niin, että voisin käyttää jotakin ihan käpyisiä mikkejä tuon triggeröitävän signaalin tallentamiseen siten, ettei siitä signaalista jätetä mitään muuta kuin ajoitetaan ja otetaan dynamiikka triggeriin? Tässä käytössä siis tarkoitetaan ihan käppäisiä vehkeitä, näitä mitä myydään salkuissa kolmen setteinä.
 
Reddie
06.04.2006 04:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusvarmaa sarjaa tarttis saada mikkejä. 57 löytyy, mutta joku suhteellisen edullinen konkkapari tarvittaisiin. Mimmoinen siis, sellainen millä pääsee suht pitkälle mutta neumannia sen ei tartte olla. Lähinnä rumpujen ovareiksi nyt lähinnä. Toinen olisi semmoinen kätevä monikäyttöinen laajakalvokonkka, laulua ja vaikka akustisia varten.
 
Tähän voisi olla käypä esim. Röden NT1-A. Laajakalvoinen konkka, jota voi vieläpä käyttä overinakin. Sitä on myös saatavana sovitettuna stereoparina.
 
http://www.rode.com.au/?pagename=Products&product=NT1-A
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-189183.html
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
kivi
06.04.2006 07:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusvarmaa sarjaa tarttis saada mikkejä. 57 löytyy, mutta joku suhteellisen edullinen konkkapari tarvittaisiin. Mimmoinen siis, sellainen millä pääsee suht pitkälle mutta neumannia sen ei tartte olla. Lähinnä rumpujen ovareiksi nyt lähinnä. Toinen olisi semmoinen kätevä monikäyttöinen laajakalvokonkka, laulua ja vaikka akustisia varten.
 
Reddien ehdottama isokalvoinen vaihtoehto on ihan ok, jos halutaan sävyä. Usein overheadeilta kuitenkin kaivataan luonnollisuutta, ja pienikalvoiset konkat ovat isokalvoisia neutraalimpia noin niinku nyrkkisääntönä. Röden NT-5 on toimiva valinta, ja jos rahasta on todella tiukkaa, niin T-Bone tekee SC150-puikkokonkkaa kolmella kapselilla.
 
Iso- ja pienikalvoisen välillä on Röde NT-3, jota voin varauksetta suositella.
 
Toinen kysymys liittyy triggeröintiin: kun budjetti on tiukassa, niin tuolla minun käyttämässäni studiossa on joku triggeröintisofta. Toimisiko niin, että voisin käyttää jotakin ihan käpyisiä mikkejä tuon triggeröitävän signaalin tallentamiseen siten, ettei siitä signaalista jätetä mitään muuta kuin ajoitetaan ja otetaan dynamiikka triggeriin? Tässä käytössä siis tarkoitetaan ihan käppäisiä vehkeitä, näitä mitä myydään salkuissa kolmen setteinä.
 
Triggeröidä voi vaikka piezokiteillä, joita saa noin euron kappale elektroniikan komponentteja myyvästä liikkeestä. Triggeröinti ei kuitenkaan korvaa äänittämistä jos äänitteelle tarvitaan rummut eikä vain jotain rumpujen kaltaista.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Daunt
06.04.2006 09:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen kysymys liittyy triggeröintiin: kun budjetti on tiukassa, niin tuolla minun käyttämässäni studiossa on joku triggeröintisofta. Toimisiko niin, että voisin käyttää jotakin ihan käpyisiä mikkejä tuon triggeröitävän signaalin tallentamiseen siten, ettei siitä signaalista jätetä mitään muuta kuin ajoitetaan ja otetaan dynamiikka triggeriin? Tässä käytössä siis tarkoitetaan ihan käppäisiä vehkeitä, näitä mitä myydään salkuissa kolmen setteinä.
 
En suosittele tekemään triggausta mikeillä. Triggerin signaali on huomattavasti "tiukempi". Perusrokki menee varmaan ihan suhteellisen kivuttomasti mikeillä, mutta esim. nopeissa basareissa tulee ongelmia. Niiden kanssa tulee välillä ongelmia triggereidenkin kanssa.
 
Tässä DDrumin virvelitriggeri äänitettynä:
http://www.arthor.fi/studio/examples/DDrum-Snare.mp3
 
Vertaa tätä johonkin äänitettyyn virveliraitaan, niin huomaat eron.
 
Dauntless -Death/Thrash Metal-
M.i.k.key
06.04.2006 09:27:10 (muokattu 06.04.2006 09:27:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuolla hyllyn perukoilla oikeastaan tarpeeton Alesis DM5 jos joku tuommoista triggeröintiaivoa haluaa ostaa. Saattaisin vaikka luopuakin.
 
Möllisty!
Wickerman
06.04.2006 11:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvä topic, kiitos Kivi siitä. Copypastean tuon oman jutun tähän, se on kyllä tuolla toisessakin topicissa mutta ei oikein saanut vastakaikua siellä joten pistän tähän sen nyt:
 
No joo, tuota äänittelyn aloittelua olen tässä itsekin jo pidemmän aikaa pohdiskellut.
 
Tarkoituksena on äänitellä kitaralla biisejä siten että vetelen esim. rytmiosat erikseen ja melodian erikseen ja sitten miksaan ne päällekkäin ja katotaan mitä tulee... Ei siis ole lainkaan tarpeen että samanaikaisesti vedettäisiin useampi kitararaita sisään, vaan kaikki raidat teen itse erikseen ja liitän/miksaan sitten yhteen.
 
En halua äänittää tietokoneella, olen v...t niihin freeware softiin ihan täysin. Tiedän kyllä että homma voisi onnistua PC:lläkin ihan hyvin, mutta toisaalta haluan käyttää äänitykseen erillistä laitetta. On oleellista että äänitetty raita voidaan siirtää PC:lle esim. USB:n kautta tai jotenkin muuten ja polttaa sitten vaikka CD:lle.
 
Laitteet on:
Kitara Peavey EVH
Mesa V-Twin räkkietuaste
15 W WEM putkicombo
Boss GT-6 efektipedaali (ei tarvii siis built-in efektejä recorderissa välttämättä olla, vaikka ei taida semmoisia löytyä ollenkaan...)
 
En halua välttämättä käyttää mikkiä vaan mieluummin vedän kaapelilla suoraan GT-6:sta tai Mesasta recorderiin. Tavoite on, että saisi sen soiton "narulle" mahdollisimman "as it is". Ei se mikitetty vahvarikaan tietysti ihan poissuljettu ole.
 
Jos olisi jonkinlainen rytmikone mukana niin se on plussaa mutta ei välttämätön. Miksaamisesta en tiedä hittojakaan, mutta siis erikseen soitetut max 3-4 kitararaitaa pitäisi pystyä miksailemaan yhdeksi kitarabiisiksi. Tämä miksailu pitäisi siis onnistua samalla vehkeellä.
 
Kysymys kuuluukin sitten lopuksi, että mikä digitaalitallennin olisi tuohon tarkoitukseen sopiva? Äänen laatu pitää olla tietysti hyvä, se on korkea prioriteetti (tietokoneen avulla olen saanut komeasti sihinää aikaiseksi ja paljon...)
 
Itse olen esim. ajatellu näitä:
http://www.thomann.de/thoiw3_tonewo … pxr4_digital_recorder_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_korg_d4_prodinfo.html
 
Mitäs olette mieltä? Mielipiteitä, kokemuksia, suosituksia ym. kommenttia otetaan mieluusti vastaan...kiitos!
 
Twinkle
06.04.2006 19:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reddien ehdottama isokalvoinen vaihtoehto on ihan ok, jos halutaan sävyä. Usein overheadeilta kuitenkin kaivataan luonnollisuutta, ja pienikalvoiset konkat ovat isokalvoisia neutraalimpia noin niinku nyrkkisääntönä. Röden NT-5 on toimiva valinta, ja jos rahasta on todella tiukkaa, niin T-Bone tekee SC150-puikkokonkkaa kolmella kapselilla.
 
Jos ilmaisin itseäni vähän epäselvästi, niin hakusessa on siis juuri puikkopari ja niiden lisäksi joku laajakalvoinen yleiskäyttöön.
 
Eli siis, Roden NT-1A ja siihen kaveriksi joku toinen pikkukonkkien pari. Tuota T-luu SC150:sta ei taida saaha parina, niin ajaisikohan tuo SC180 -pari saman asian? Niissä ei vaihdettavia kapseleita ole, mutta tarvinneekohan niitä.. ei varmaan jos tuo 57 ja NT1A on reservissä kanssa.
 
En suosittele tekemään triggausta mikeillä. Triggerin signaali on huomattavasti "tiukempi". Perusrokki menee varmaan ihan suhteellisen kivuttomasti mikeillä, mutta esim. nopeissa basareissa tulee ongelmia. Niiden kanssa tulee välillä ongelmia triggereidenkin kanssa.
 
Tämä selvä, mikit mäkeen ja aitoa asiaa tilalle. Parempi investoida suoraan johonkin bassariin sopivaan mikkiin sekä triggereihin.
 
Daunt
07.04.2006 13:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä selvä, mikit mäkeen ja aitoa asiaa tilalle. Parempi investoida suoraan johonkin bassariin sopivaan mikkiin sekä triggereihin.
 
Muista pysyä kaukana DDrumin Red Shoteista :)
 
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Twinkle
07.04.2006 13:43:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muista pysyä kaukana DDrumin Red Shoteista :)
 
Ahaa, eli vissiin suosittelet jotakin muuta merkkiä ja/tai mallia? :P
 
Daunt
07.04.2006 15:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa, eli vissiin suosittelet jotakin muuta merkkiä ja/tai mallia? :P
 
Suosittelen niitä DDrumin parempia (Pro Acoustic) -triggereitä. Seuraavaksi kysyt, mitä vikaa Red Shotissa on, joten tässä vastaus:
 
- Hankala kiinnitys (viritysruuvi pitää irroittaa)
- Balansoimaton plugiliitin
- Johdot on laitettu menemään triggerin päältä, joten rikkoutumisvaara on suuri
 
Itse ostin ensimmäisenä ne Red Shotit ja se oli virhe.
 
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Juhah3
08.04.2006 11:14:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitin tän tuonne tietokone palstalle mutta eihän se sinne kuulu, niin siirsin tänne:
 
Olen miettinyt ostaa raiturin jolla saisin äänitettyä suoraan linja kitaraa (tech vielä ostamatta, jonka sansamp kai hyvä juttu tähän) ja sitte joko midi rumpua tietokonneelta tai jos on ihan pakko niin raiturilla jottain komppia väsättyä. Softan sijaan haluaisin ihan oikeia raiturin ihan että vois äänityspaikkaaki vaihtaa(Huonoja kokemuksia freeware pelleilyistä). Helppo käyttöinen sais olla. Ja sitte noista joistain ei ota selvää voiko siirtää biisit suoraan konneelle USBn kautta vai pittääkö olla sen muistikortin lukija-laite. Suoraan USBtä haluaisin. Tämmösiä oon miettiny:

Korg PXR4
http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=PXR4&category_id=3

Korg D4
http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=D4&category_id=3

Zoom PS-04
http://www.zoom.co.jp/english/products/ps04/

Zoom MRS-4
http://www.zoom.co.jp/english/products/mrs4/

Vinkkejä kiitos!
 
Niin ja joku tuolla toisella palstalla vastasikin että väh. 8 raituri kuulemma.
 
kivi
10.04.2006 11:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jolla saisin äänitettyä suoraan linja kitaraa (tech vielä ostamatta, jonka sansamp kai hyvä juttu tähän) ja sitte joko midi rumpua tietokonneelta tai jos on ihan pakko niin raiturilla jottain komppia väsättyä. Softan sijaan haluaisin ihan oikeia raiturin ihan että vois äänityspaikkaaki vaihtaa(Huonoja kokemuksia freeware pelleilyistä). Helppo käyttöinen sais olla. Ja sitte noista joistain ei ota selvää voiko siirtää biisit suoraan konneelle USBn kautta vai pittääkö olla sen muistikortin lukija-laite. Suoraan USBtä haluaisin. Tämmösiä oon miettiny:
---
Niin ja joku tuolla toisella palstalla vastasikin että väh. 8 raituri kuulemma.

 
Vaikea kysymys, lähinnä tuon USB-väylän takia. Se kun ei oikein oo raiturin liittymä, digiliittymistä s/pdif ja vaikka ADAT ovat ennemmin audio-osastoa.
 
Noista ehdottamistasi Zoomeista ja Korgeista pysyisin kaukana, niissä kun on se juju siinä mallinnus-efektipuolessa, ja se ei ole kovin hyvä. CompactFlash-muistikortilla toimiva raituri kuuluu kanssa yleensä mun mielestäni järjettömyyksiin, mutta jos välttämättä haluat audion USB-väylää, voi CompactFlash ja sille USB-lukija olla ainoa tapa (kannattaa tarkistaa yhteensopivuus ennen kauppaa ihan käytännössä kokeillen eikä myyjältä kysyen - saattaa olla että raiturit käyttävät jotain ihmepakkauksia joita ei kone voi käsittää).
 
Itse suosittelisin kyllä katsomaan sellaisia merkkejä kuin Akai, Yamaha, Fostex ja Tascam, kun tallenninta haetaan. Niissä ei varmasti ole USB-väyliä, mutta polttava CD-asema saattaa olla, ja pitäisikin olla jotta kauppa olisi järkevä.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Juhah3
10.04.2006 13:18:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea kysymys, lähinnä tuon USB-väylän takia. Se kun ei oikein oo raiturin liittymä, digiliittymistä s/pdif ja vaikka ADAT ovat ennemmin audio-osastoa.
 
Noista ehdottamistasi Zoomeista ja Korgeista pysyisin kaukana, niissä kun on se juju siinä mallinnus-efektipuolessa, ja se ei ole kovin hyvä. CompactFlash-muistikortilla toimiva raituri kuuluu kanssa yleensä mun mielestäni järjettömyyksiin, mutta jos välttämättä haluat audion USB-väylää, voi CompactFlash ja sille USB-lukija olla ainoa tapa (kannattaa tarkistaa yhteensopivuus ennen kauppaa ihan käytännössä kokeillen eikä myyjältä kysyen - saattaa olla että raiturit käyttävät jotain ihmepakkauksia joita ei kone voi käsittää).
 
Itse suosittelisin kyllä katsomaan sellaisia merkkejä kuin Akai, Yamaha, Fostex ja Tascam, kun tallenninta haetaan. Niissä ei varmasti ole USB-väyliä, mutta polttava CD-asema saattaa olla, ja pitäisikin olla jotta kauppa olisi järkevä.

 
Joo no ei kait siinä välttämättä sitä USBtä tartte olla, kuhan vain sais tietokonneelle jotenki siirrettyä biisit. Tuota polttavaa asemaakaan en pistäis pahaksi, mutta ku se tuo vaan vähän lisää turhaa hintaa, kun biisit pystyis levylle polttaan kun sais ne ensin tietokoneelle.
 
Vielä; jos ei ole polttavaa siinä raiturissa eikä USBtä niin kuinka monimutkaista ne biisit on sitte saaha levylle?
Pystytkö suosittelemaan jotain noitten merkkien raitureita?
 
Juhah3
10.04.2006 13:20:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo no ei kait siinä välttämättä sitä USBtä tartte olla, kuhan vain sais tietokonneelle jotenki siirrettyä biisit. Tuota polttavaa asemaakaan en pistäis pahaksi, mutta ku se tuo vaan vähän lisää turhaa hintaa, kun biisit pystyis levylle polttaan kun sais ne ensin tietokoneelle.
 
Vielä; jos ei ole polttavaa siinä raiturissa eikä USBtä niin kuinka monimutkaista ne biisit on sitte saaha levylle?
Pystytkö suosittelemaan jotain noitten merkkien raitureita?

 
Niin ja raiturin kiinteä muisti ois tietenki tosiaan hyvä, ettei noitten muistikorttien kanssa tartte pelleillä.
 
kivi
10.04.2006 13:25:56 (muokattu 10.04.2006 13:26:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota polttavaa asemaakaan en pistäis pahaksi, mutta ku se tuo vaan vähän lisää turhaa hintaa, kun biisit pystyis levylle polttaan kun sais ne ensin tietokoneelle.
 
Vielä; jos ei ole polttavaa siinä raiturissa eikä USBtä niin kuinka monimutkaista ne biisit on sitte saaha levylle?
Pystytkö suosittelemaan jotain noitten merkkien raitureita?

 
Aivan kaikissa raitureissa onnistuu kuitenkin tuo tiedonsiirto sillai, että jos miksaat raiturilla, saat stereo-linjasignaalin ihan audiona ulos, ja tämän sitten tietokoneesi äänikortin linjatulosta sisään. Sen sijaan tuo cd-poltin tallentimessa on suunnilleen ainoa järkevä tapa saada sieltä raidat ulos tietokoneessa miksattaviksi.
 
En mä osaa suositella mitään pientä erillislaitetta, mä en seuraa noita kyllin tarkkaan, kun omat äänitystarpeeni ovat aivan toisenlaisia. Fostex VF160 on kai itse-demoajalle tai miksei pikkubändillekin aika kätevä, jos sen saa käytettynä, ja siinä on mahdollisesti cd-poltin (suosittelen) ja myös ADAT-väylä. Sellaisen mä olen joskus arvostellut.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Juhah3
10.04.2006 13:37:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko näistä mihinkään? Nämä ainakin täyttäs nuo mun vaatimukset USBeitä myöten:
 
Tascam DP-01
http://www.thomann.de/thoiw3_tascam_dp-01_prodinfo.html
 
Fostex MR-8 HD
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-184396.html
 
kivi
10.04.2006 13:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko näistä mihinkään? Nämä ainakin täyttäs nuo mun vaatimukset USBeitä myöten:
 
Tascam DP-01
http://www.thomann.de/thoiw3_tascam_dp-01_prodinfo.html
 
Fostex MR-8 HD
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-184396.html

 
Noista varmaan tuo Fostex, siinä oli paremmat sisääntulot, hyvinkin ekstrasatasen arvoiset
:-)
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
colosseum
13.04.2006 23:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rumpujen äänitys tehdään kahdella mikillä joista toinen on PG52 (basari), voiko toinen (siis konkka) olla isokalvoinen, esim. Studio Projects B1, vai onko onko overeiden oltava pienikalvoisia.
 
loosah
13.04.2006 23:53:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toooodella tyhmä vastaus, mutta... Overeiden ei todellakaan tarvitse olla pienikalvosia.
 
Jos itselläni olisi vain 2 mikrofonia ja pitäisi saada järkevää nykypäivän poppia aikaiseksi, äänittäisin pelkästään overit järkevillä konkilla ja nylpyttäisin BD:t ja snaret jälkikäteen paikalleen sampleilla muutaman ms:n ennen overeita.
 
Jos taas on kyse jostain muusta taiteellisemmasta, äänittäisin silti vaan overit... Ehkä kuitenkin eri tavalla sijoitettuna. Ne kuitenkin tekevät kitin perussaundin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5244 245 246 247 248

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «