Aihe: Fonista tietoa soitinta harkitsevalle.
1 2
cosmob83
04.04.2006 23:30:24 (muokattu 04.04.2006 23:45:41)
Heips ja kiitokset etukäteen. Kävin noita kirjoituksia läpi, mutta muutamia asioita jäi epäselväksi, joten ajattelin kysellä. Olen tässä siis vakaasti harkitsemassa fonin hommaamista. Tähän asti soitellut useamman vuoden kiippareita, ja erinäisiä kielisoittimia sekä huuliharppua.

Johtuen rajallisesti rahatilanteestani ja jossakinmäärin ajasta en ole kovinkaan innoissani lähdössä tunneille (toki kiinnostaisi) ja koskapa minulla ei nyt ole mitään erityisempiä paineita fonin opiskelun suhteen niin ajattelin itse sitä opiskella. Tästä heräsi sitten kysymys: luin että väärä puhallustekniikka voi vaikuttaa omaan ääneen (huolestuttaa kun laulan) jollakintavalla. Onko tässä suurtakin riskiä? Tunnistaako väärinpuhaltamisen epävireisestä soundista? Itse olen kokeillut kaverin fonia joitakin kertoja ja olettaisin saaneeni suht puhtaita ääniä. En nyt mene vannomaan, mutta minun korvallani kuullostivat ihan vireisiltä (tosin ei minulla nyt mikään absoluuttinen sävelkorva ole).

Sitten se toinen kysymys: Onko ylipäätänsäkkään fiksua ajatella että itse opiskelisi fonin soittoa? Kuten aikaisemmin mainitsin ei minulla sinänsä ole suuria ambitioita fonin soiton suhteen, kiva olisi vain kehitellä uusia instrumenttejä soitettavaksi ja toki olisi hienoa jos joskus uskaltaisi raahata tuon fonin oman bändin treenikämpällekkin.

Kiitokset jo etukäteen!

Ps. Uskaltaako kukaan teistä treenata fonin soittoa kerrostalossa? Vai pitäisikö minun raahata takamukseni äitimuorin asuntoon että saisi treenata ilman että naapurit uhkaa häädöllä?
funkylord
05.04.2006 10:34:36 (muokattu 05.04.2006 10:35:16)

Johtuen rajallisesti rahatilanteestani ja jossakinmäärin ajasta en ole kovinkaan innoissani lähdössä tunneille (toki kiinnostaisi) ja koskapa minulla ei nyt ole mitään erityisempiä paineita fonin opiskelun suhteen niin ajattelin itse sitä opiskella. Tästä heräsi sitten kysymys: luin että väärä puhallustekniikka voi vaikuttaa omaan ääneen (huolestuttaa kun laulan) jollakintavalla. Onko tässä suurtakin riskiä? Tunnistaako väärinpuhaltamisen epävireisestä soundista? Itse olen kokeillut kaverin fonia joitakin kertoja ja olettaisin saaneeni suht puhtaita ääniä. En nyt mene vannomaan, mutta minun korvallani kuullostivat ihan vireisiltä (tosin ei minulla nyt mikään absoluuttinen sävelkorva ole).

En ole koskaan kuullu että väärin puhaltaminen vaikuttas lauluääneen. Saa aika fidyilleen puhaltaa, että jotain tapahtuu, ja tuokin tutkimus on pitkän ajan kuluessa varmaan tutkittu.
Epävireisyydestä ei väärää soundia huomaa. Väärän soundin huomaa ehkä parhaiten siitä, että jotain ihan omituista paikkaa alkaa kolottaa (esim. Kurkkua ahdistaa, kieleen sattuu) peukalokipukaan ei ole vielä tappavaa. Se on vain pieni ergonomiavirhe.

Sitten se toinen kysymys: Onko ylipäätänsäkkään fiksua ajatella että itse opiskelisi fonin soittoa? Kuten aikaisemmin mainitsin ei minulla sinänsä ole suuria ambitioita fonin soiton suhteen, kiva olisi vain kehitellä uusia instrumenttejä soitettavaksi ja toki olisi hienoa jos joskus uskaltaisi raahata tuon fonin oman bändin treenikämpällekkin.
Kyllä nyt pari tuntia ainakin kannattaa ottaa. Eihän se maksa juuri mitään. max.15 - 40e yht. Sillä pääsee alkuun, ja saa kaikki ne pikku jutut hanskaansa. Opettajalle kannattaa mainita, että oot soittanu soittimia, ja nyt ois kyseessä pikaopetus fonin perusteiden maailmaan.

Ps. Uskaltaako kukaan teistä treenata fonin soittoa kerrostalossa? Vai pitäisikö inun raahata takamukseni äitimuorin asuntoon että saisi treenata ilman että naapurit uhkaa häädöllä?
En suosittele. Tenorisaksista lähtee max 127db ääntä, ja alottelijalla se perusääni on lähempänä tuota, kun harjaantuneella. Sitäpaitsi alkuvaiheessa pitää saada soittaa kovaa, että pystyy totuttelemaan koko äänikirjoon. Kaikki äänet ei lähde alussa ihan hiljaisella volyymillä. Jos opettelee soittamaan kerrostalossa, niin soundista voi tulla tukkoinen, eikä välttämättä saa edes soitettua kovaa.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
cosmob83
05.04.2006 11:39:49
Kiitokset ja kumarrus. :)
asdfg
05.04.2006 14:09:57
Tenorisaksista lähtee max 127db ääntä, ja alottelijalla se perusääni on lähempänä tuota, kun harjaantuneella. Sitäpaitsi alkuvaiheessa pitää saada soittaa kovaa, että pystyy totuttelemaan koko äänikirjoon. Kaikki äänet ei lähde alussa ihan hiljaisella volyymillä. Jos opettelee soittamaan kerrostalossa, niin soundista voi tulla tukkoinen, eikä välttämättä saa edes soitettua kovaa.

Millainen voimakkuus muilla puhaltimilla tenoriin verrattuna on ja kuinka äänenväri vaikuttaa voimakkuuden aistimiseen (altto ja sopraano vs. tenori)? Olisiko puhallinperheessä muita paremmin kerrostaloon sopivia instrumentteja?

Itse hankin vastikään alttofonin ja vaikka asun omakotitalossa niin mieluummin harjoittelen silloin kun perhe on poissa. Joskus tuntuu siltä ettei naapureidenkaan kannattaisi olla kotona...
Wanni
05.04.2006 14:51:37
Ps. Uskaltaako kukaan teistä treenata fonin soittoa kerrostalossa? ?

Sehän riippuu tietysti naapureista ja itse talosta. Itse asun pienehkössä kerrostalossa ja stressasin alkuun samasta syystä. Kysyin naapureilta voisinko soittaa saunatiloissa muina kuin saunapäivinä. Ne käsitteli sitä yhtiökokouksessa, eikä se sopinut niille, mutta niille sopi soittaa huoneistossa. Oon soitellu reilu 1,5v lähes päivittäin ja ajoittain myös hemmetin lujaa ja aluksi varmasti karmeen kuullosesti. Kukaan ei ole koskaa sanonut mitään negatiivista. Salaa toivon, että ne jopa tykkäis kuunnella nyt kun oon oppinut soittaan hienosti. Neuvoisin siis kysymään asiaa, voihan olla, että joku käy vuorotöissä ja tietyt ajat ei käy yms.. tiedän kyllä, että tässä meidän kulttuurissa on hieman hankalaa puhua vieraille ihmisille..

Ja ehdottomasti kannattaa ottaa edes muutama soittotunti. Voi olla aluksi vaikea itse huomata esim hartioiden ja leukojen jännittämistä vaikka niistäkin mainitaan kaiken näköisissä oppaissa. Sormitukset ja sen semmoset oppii kyllä kotonakin.

onnea ja iloa fonittamiseen. Se on hieno instrumentti
come on, come over
V1lleK
05.04.2006 18:18:23
Ps. Uskaltaako kukaan teistä treenata fonin soittoa kerrostalossa?

Itse asun keskellä kolmen huoneiston rivitalossa. Äänieristys talossa on aika huono ja joskus tuntuu että jo pelkkä pieraisukin kuuluu seinien läpi.
En tiedä mitä naapurit tuuttailustani ajattelevat, mutta ainakaan vielä eivät ole tulleet valittamaan tai takoneet rytmiä seinään.
Puhalteluni vastapainona toinen naapureistani järjestää silloin tällöin kotibileet ja popittaa nupit kaakossa kunnon schlageria. Toisella puolen taas koira saattaa räksyttää tunnista toiseen harva se päivä. Mutta toimeen on kyllä tultu. Sopu sijaa antaa.
Yritän olla huomaavainen naapureitani kohtaan ja harjoitella silloin kun he eivät ole kuuloetäisyydellä. Kerrostalossa asuvalle se varmaan on hieman hankalampaa.
Aina silloin tällöin tulee suunnattua opistolle soittamaan, siellä kun on tarkoitukseen hyvin sopivat tilat. Kannattaakin tiedustella soittomahdollisuuksia jossain opistolla.
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
V1lleK
05.04.2006 18:23:18
Olisiko puhallinperheessä muita paremmin kerrostaloon sopivia instrumentteja?

Kyllä se soitinvalinta pitää tehdä omien mieltymysten mukaisesti eikä sen perusteella miten ympäristö ja muut ihmiset siihen suhtautuvat.
V1lleK
06.04.2006 10:58:51
Eikö soitinta valitessa pidä miettiä hieman pidemmälle kuin oma napa? Ajoin kysymykselläni takaa sitä, että hankintavaiheessa pitää miettiä myös missä ja milloin voi harjoitella.

Ostinko tuuban turhaan...

Jos haluat todella soittaa tuubaa etkä jotain toista soitinta, niin en oikein ymmärrä miksi et niin tekisi. Jos haluaisit soittaa saksofonia mutta naapureidesi mielestä huuliharppu olisi parempi, niin kumman valitsisit? Entä jos naapureidesi mielestä et saisi soittaa mitään soitinta, niin tottelisitko heitä?

Jos nyt jossakin vaiheessa muuttaisin asumaan kerrostaloon, niin foni kyllä seuraisi mukana. Yrittäisin kuitenkin keskustella asiasta uusien naapureideni kanssa ja huomioida heidän mielipiteensä ja tarpeensa. Jos minun olisi mahdollista harjoitella jonain tiettynä aikana ilman että se ketään häiritsisi, niin se olisi tietysti hyvä.

Ja missään ohjessäännössä ei kai sanota mitä soitinta saa tai ei saa soittaa kerros- tai rivitalossa. Kunhan et soita yöllä, ei ole todennäköistä että pystyisit soittamalla syyllistymään niin ylettömään mekkalointiin, että se toisi sinulle häädön.
V1lleK
06.04.2006 11:12:23
Eikö soitinta valitessa pidä miettiä...myös missä ja milloin voi harjoitella.

Voihan sitä toki näinkin ajatella. Jos valitsee huuliharpun pianon sijaan, niin sitä voi sitten kuljetella aina mukana. Huuliharpun säilyttäminen on vaivatonta eikä se vaadi pianon tapaan kallista huoltamista ja säätämistä. Ja onhan se paljon halvempikin. Eri asia onkin sitten kannattaako huuliharppua hankkia jos oikeasti vain pianon soitto kiinnostaa. (Tämä nyt oli vain tällainen esimerkki/kärjistys).

Ehkä kuitenkin on tärkeämpi se mitä soittaa, kuin missä ja milloin.

Harva taitaa ajatella omaa napaansa pidemmälle valitessaan soitinta.
asdfg
06.04.2006 11:25:31
Jos haluat todella soittaa tuubaa etkä jotain toista soitinta, niin en oikein ymmärrä miksi et niin tekisi. Jos haluaisit soittaa saksofonia mutta naapureidesi mielestä huuliharppu olisi parempi, niin kumman valitsisit? Entä jos naapureidesi mielestä et saisi soittaa mitään soitinta, niin tottelisitko heitä?

Jos nyt jossakin vaiheessa muuttaisin asumaan kerrostaloon, niin foni kyllä seuraisi mukana. Yrittäisin kuitenkin keskustella asiasta uusien naapureideni kanssa ja huomioida heidän mielipiteensä ja tarpeensa. Jos minun olisi mahdollista harjoitella jonain tiettynä aikana ilman että se ketään häiritsisi, niin se olisi tietysti hyvä.

Ja missään ohjessäännössä ei kai sanota mitä soitinta saa tai ei saa soittaa kerros- tai rivitalossa. Kunhan et soita yöllä, ei ole todennäköistä että pystyisit soittamalla syyllistymään niin ylettömään mekkalointiin, että se toisi sinulle häädön.

Ehkä missasit pointin. Muotoilen kysymykseni uudestaan:

Kun on polttava halu hankkia puhallinsoitin, mitkä soitinperheen soittimista ovat sellaisia, joita kerrostaloon hankittaessa on syytä miettiä äänenvoimakkuutta? Mikä on soitinten äänenvoimakkuusjärjestys, dynamiikka-alue, mitä voidaan vaimentaa ja mitä ei? Mitä vaimentaminen tai hiljaa soittaminen vaikuttaa harjoitteluun.

Totesit tuolla ylempänä: Jos minun olisi mahdollista harjoitella jonain tiettynä aikana ilman että se ketään häiritsisi, niin se olisi tietysti hyvä.
Sen, joka jo asuu kerrostalossa, kannattaa selvittää tämä asia ennen soittimen ostoa niin tietää voiko harjoitella kotona vai pitääkö mennä treenikämpälle.
V1lleK
06.04.2006 11:38:56 (muokattu 06.04.2006 11:42:12)
En itse soitinta valitessani juurikaan miettinyt äänenvoimakkuutta, vaimentamista tms. Kyllä sen soittimen sointi ja ilmaisukyky olivat ne ratkaisevat tekijät omalla kohdallani.
V1lleK
06.04.2006 14:40:07
Sen, joka jo asuu kerrostalossa, kannattaa selvittää tämä asia ennen soittimen ostoa niin tietää voiko harjoitella kotona vai pitääkö mennä treenikämpälle.

Ei kai nyt sentään soitintavalintaa pidä tehdä asuintalon perusteella? Missähän tapauksessa näin oikein pitäisi menetellä?
Wanni
06.04.2006 15:24:46
Ehkä missasit pointin. Muotoilen kysymykseni uudestaan:

Kun on polttava halu hankkia puhallinsoitin, mitkä soitinperheen soittimista ovat sellaisia, joita kerrostaloon hankittaessa on syytä miettiä äänenvoimakkuutta? Mikä on soitinten äänenvoimakkuusjärjestys, dynamiikka-alue, mitä voidaan vaimentaa ja mitä ei? Mitä vaimentaminen tai hiljaa soittaminen vaikuttaa harjoitteluun.

Totesit tuolla ylempänä:

Mä oon kyllä myöskin ehdottomasti sitä mieltä, että valitse se mikä kuullostaa parhaalta omasta mielestä ja mitä kaikkein eniten haluat soittaa. Kaikki soittimet kuuluu todennäköisesti naapuriin (ei se huuliharppu välttämättä...). Klarinetti ja huilu ei todellakaan tuota niin paljon volyymiä kuin vaskipuhaltimet, mutta kyllä ne seinän läpi kuuluu. Kokemusta on, naapuri soittaa klaraa.. jos en jaksa kuunnella niin telkkari päälle vaan tai musa soimaan. Sietokyky on kai ihmisestä kiinni.

Kai kaikkia vähän isompia puhaltimia voi vaimentaa.Trumpetteihin on semmosia sordiinoita, enempää en tiä. Kerran tungin villasukan fonin kelloon, mutta otin sen melkein saman tien pois. Kun kerran mun fonissa on niin ihana ääni, niin tottakai mä haluan myös kuulla sen parhaalla mahdollisella tavalla. Ts vaimentaminen kyllä vaikuttais mun kohdalla negatiivisesti motivaatioon. Joten en vaimenna.

Mutta jos tämä sinua ahdistaa, niin ota selvää etukäteen naapureilta. Toisaalta voi käydä niin, että ne tyrmäävät kyselysi, koska heillä voi olla ennakkoluuloja yms. Kaikilla meillä kuitenkin on oikeus elää sellaista elämää kuin itse haluaa. Kerrostaloissa on hiljaisuus yleensä 22.00-07.00, jona aikana ei saa esiintyä soittoa, laulua veden laskemista, möykkää. Muina aikoina se ei ole kiellettyä. Ainakaan meidän talon järjestyssäännöissä.

Itse tein ainakin niin, että ensin ostin soittimen ja sitten vasta rupesin ihmetteleen. Eikä oo tullut valituksia. Oon myöskin ajoittanut soittoni 12.00-21.00 välille. Kuka hullu nyt rupeiskaan aamuseitsemältä töräyttelemään.

Ja sitten vielä, vaskipuhaltimista(trumpetit, torvet..) lähtee kovempi ääni kuin puupuhaltimista(fonit, klarinetit, huilut...). Jos jotenkin pitäis yleistää
come on, come over
Klezberg
06.04.2006 16:44:53

Ja sitten vielä, vaskipuhaltimista(trumpetit, torvet..) lähtee kovempi ääni kuin puupuhaltimista(fonit, klarinetit, huilut...). Jos jotenkin pitäis yleistää

Itse aloitin fonin soiton vuosi sitten kun asuin paritalossa ja naapuriasunto oli tyhjillään. Naapurikämpän omistaja kävi välillä sanomassa että jos et nyt soittaisi kun on näyttö alkamassa. Tiesi kyllä että olen itsekin siitä muuttamassa. Kun tulin rivitaloon, niin jaoin lapun lähimmille naapureille että ilmoittavat jos on häiriötä. Varsinaisia ilmoituksia ei ole tullut, mutta itselle kävi niin että tietoisuus naapureista vei soittohaluja. Lopulta hankin klarinetin, mutta siinä oli kyllä taustalla että se oli alun perinkin kiinnostanut. Ei sekään äänetön ole, mutta paljon hiljaisempi kuin foni. Kuten joku taisi todetakin, niin tenorifonista jo irtoaa melkein vaskien luokkaa ääntä. Huilu taas on klarinettiakin hiljaisempi. Eli puupuhaltimissa on eroja. Tänään soitin fonia ja klarinettia peräjälkeen että tiedän kokemuksesta. Laitoin kangasharsoa fonin kelloon että se hiukan vaimenisi, mutta sitten alimmat äänet eivät enää soi.

Eli sanoisin ettei tietenkään naapurit määrää kuka mitäkin soittaa, mutta yhtenä tekijänä nämä äänenvoimakkuusasiat voi ottaa huomioon kun etsii omaa soitintaan.

Semmoinen juttu vielä, että jos puhutaan kunnon seinistä eikä gyproclevyistä, niin niistähän menee lähinnä matalat äänet lävitse. Klarinetissa ääntä lähtee eniten ylärekisterissä. Mutta ääni voi kulkeutua myös tuuletusputkien kautta.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Mimi
06.04.2006 17:13:04
Semmoinen juttu vielä, että jos puhutaan kunnon seinistä eikä gyproclevyistä, niin niistähän menee lähinnä matalat äänet lävitse. Klarinetissa ääntä lähtee eniten ylärekisterissä. Mutta ääni voi kulkeutua myös tuuletusputkien kautta.

Vesiputket on kenties vieläkin pahempia. Mun huoneessa on kaksi lämpöpatteria, joista lähtee putket ylös ja alas ja noita pitkin kulkee kyllä kaikki vähänkin kovempi ääni. Ei oo kukaan vielä kyllä huilun äänestä valittanut.
Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari."
Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari."
asdfg
06.04.2006 19:10:18
Ei kai nyt sentään soitintavalintaa pidä tehdä asuintalon perusteella? Missähän tapauksessa näin oikein pitäisi menetellä?

Mielenkiintoinen tulkinta tekstistä...
V1lleK
06.04.2006 21:34:09 (muokattu 07.04.2006 09:56:02)
Tokihan soittimeksi voi valita melkeinpä minkä vaan, jos aikoo käydä jossakin treenikämpällä soittelemassa sen sijaan että harjoittelisi kotona.
V1lleK
06.04.2006 22:04:14
Tuossa fonille vaimenninta.

http://www.bill-lewington.com/silentsax.htm
Klezberg
06.04.2006 22:26:55 (muokattu 06.04.2006 22:27:12)

Tuossa fonille vaimenninta.

http://www.bill-lewington.com/silentsax.htm

Onko kellään oikeasti kokemuksia? Lievästi kiinnostaisi.

Thomannilla on vähän halvempia,
http://www.thomann.de/thoiw3_precie … t_bag_tensax_rb26610b_prodinfo.html
tosin tuo lewingtonin malli tuntuu vakuuttavammalta.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)