Aihe: Helmiäsen hiominen
1
Bubbles
04.04.2006 21:59:18 (muokattu 04.04.2006 22:05:43)
Eli ostin mun kitaran kaulaa semmosta helmiäis jäljitelmää ja jos en saa asennettua niitä paloja hyvin ja ne jää koholleen niin voiko niitä hioa vai jääkö siitä pahat jäljet lähteekö helmiäinen pois.

Oho! Kirjotus virhe otsikossa, huomasin.
Walk of life
Hiku
04.04.2006 22:46:08
siis tietystihän ne hiotaan, mutta paremmin asiata tietävä saa paremmin sua neuvoa.
"Einstein" sanoi Steve Vai ja tilutti vain. V.U.K #24
fox
05.04.2006 00:15:59

Eli ostin mun kitaran kaulaa semmosta helmiäis jäljitelmää ja jos en saa asennettua niitä paloja hyvin ja ne jää koholleen niin voiko niitä hioa vai jääkö siitä pahat jäljet lähteekö helmiäinen pois.

Oho! Kirjotus virhe otsikossa, huomasin.

Riippuu hyvin pitkälti siit aineesta, kuinka pehmeää se on ja tuollasta.. Aito juttu on tuossa suhteessa ihan toista. Kokeile varovasti sillä puolella, joka tulee sinne otelaudan puolelle, siis ei näkyviin.. Jos hienolla hiomapaperilla ei siltä puolen saa hiottua esim. viilanjälkiä "näkymättömiin" niin sitten voi olla, että sovitus olis tehtävä mahdollisimman tarkasti.. Jotkut noista kauko-idän otenauhamerkeistä on ollu vähän ongelmallisia tuon asian suhteen.
Toisaalta uskoisin että ne on kaikki enimmäkseen hiottavissa, laitat paikoilleen ja pidät huolta että hiomavaraa on, sitten karkea hionta viilalla tai dremelillä ja sopivilla hiomakivillä (otelauta suojattava!!) , silottelu hiomapapereilla, loppuhionta hyvin (yön yli) liotetulla vesihiomapaperilla, hienolla sellasella, kiillotusta ja se on siinä.
Oikeeta aitoa helmiäistä hyvin harvasta kitarasta löytyy, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Jotkut logot tms. voi olla, mutta yleensä nuo otelautamerkit on kaikkein kalleimpia malleja lukuunottamatta joko keinohelmiäistä tai ihan vaan helmiäisen näköstä muovia. (ei ihan sama asia tuo, vaikka luulis..) Oikeeta abalone-simpukkia on vielä harvemmassa, kaikki pyyntirajoitukset ja muu kaupan rajoitus on vähentäny tarjontaa, ja abalan (se keinoaineinen) on ihan samannäköstä vielä 30 cm päästä katsottuna, ja helpompaa työstää 100-kertasesti..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
MPU
05.04.2006 07:44:15
Ei tuo oikea simpukki niin harvinaista ole. Tuollahan on esmes eBayssa tai ihan Soitinrakentajilla ja Spelektroniikassa tuota kaupan. Valmiissa kitaroissa voipi olla toisin, mutta materiaalina rakentelijalle kyllä löytyy, ainakin toistaiseksi.
Marko
Tim
05.04.2006 08:47:52

Fox varmaan tarkotti harvinaisuutta tehdasvalmisteisissa kitaroissa. Niissä kun taitaa se kustannustehokkuus olla valttia. Ja kai sitä oikeeta helmiäistä kuluis aika läjät jos sarjatuotannossa käyttäs.
Mutta ei tuo helmiäinen mitään harvinaista ole pieninä määrinä.
Aasiassa kalastavat sairaita määriä simpukkaa ihan ruuaksi, ja kuoret on sivutuote.
Ja taitaahan ne noita viljelläkin jo osittain.
fox
05.04.2006 13:16:41

Fox varmaan tarkotti harvinaisuutta tehdasvalmisteisissa kitaroissa. Niissä kun taitaa se kustannustehokkuus olla valttia. Ja kai sitä oikeeta helmiäistä kuluis aika läjät jos sarjatuotannossa käyttäs.
Mutta ei tuo helmiäinen mitään harvinaista ole pieninä määrinä.
Aasiassa kalastavat sairaita määriä simpukkaa ihan ruuaksi, ja kuoret on sivutuote.
Ja taitaahan ne noita viljelläkin jo osittain.

Tuotapa juuri meinasin. Teollisessa tuotannossa, nykyisillä tuotantomäärillä vallankin noissa perusmalleissa ei olisi mitään järkeä enää nykypäivänä lähteä tekemään upotuksia oikeasta kamasta. Eikä oo tehtykään enää pitkiin aikoihin. Kukaan, joka on esim. itse tehnyt sanotaan vaikka LP Standardin otelautamerkit ihan raakasimpukasta, ei asiaa kyseenalaista.. ;) Ja en tarkoita esileikattuja merkkejä, joita kyllä on ihan kevyesti saatavana, hinta vaan on esim. keinohelmiäismerkkeihinkin nähden 4-5 -kertainen.. Mutta onhan ne sata kertaa hienommat sitten..
Paljon yksinkertaisempaa ja teolliseen tuotantoon järkevämpää on pistellä stanssaamalla noita keinohelmiäismerkkejä. Tuon vanhan tiedon, joka mulla on, mukaan LP-kitaran tekoon menee eräällä länsimaisella tehtaalla karkeasti arvioiden 8 tuntia, jos leikattaisiin oikeat helmiäiset otelautaan, tulis kevyesti parikin tuntia lisää.
Abalonesimpukan myyntiin on joillain lajikkeilla (paua, musta abalone)tullut rajoituksia, ja ei niitä suuressa määrin kaiketi pystyttäisikään käyttämään, sitäpaitsi oikea abalone on melkoisen hankalatyöstöistä, jos vallankin vähän paksumpaa koittaa käyttää. Tuppaa olemaan vielä loismatojen rei´ittämää, vallankin jotku lajit. Mutta onhan abalania..
Mike M. Hiirenloukku
05.04.2006 17:11:59
Omaa joskus hankkimaani "tekohelmiäistä" tutkiessani tulin siihen tulokseen ettei sitä kannata hioa "väärältä" puolelta. Sen vaalea väri (ainakin minulla) tulee alapinnassa olevasta valkeasta muovista, ja sen päällä on kirkasta elävöittävää muovia, joten alapintaa en menisi hiomaan. Ko. asiat on joskus ostettu spelektroniikasta. Itse en ole koskaan paloja käyttänyt, mutta luulisin ja olisin melko varma, että hiottavaksi se on tarkoitettu - yläpuoli siis.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
fox
05.04.2006 17:17:03

Omaa joskus hankkimaani "tekohelmiäistä" tutkiessani tulin siihen tulokseen ettei sitä kannata hioa "väärältä" puolelta. Sen vaalea väri (ainakin minulla) tulee alapinnassa olevasta valkeasta muovista, ja sen päällä on kirkasta elävöittävää muovia, joten alapintaa en menisi hiomaan. Ko. asiat on joskus ostettu spelektroniikasta. Itse en ole koskaan paloja käyttänyt, mutta luulisin ja olisin melko varma, että hiottavaksi se on tarkoitettu - yläpuoli siis.

Juu, niitä on peräti monenmoisia.. tuossa sun merkissä se koko yläpuoli on ilmeisesti kirkasta muovia, johon tuo radius on tarkoitettu hiottavaks, ja siinä on vaan se pohjalle "painettu" kuvio kääntöpuolella. Very cheapo.. 8)
Sitten on olemassa sellasta äärettömän ohutta muovi"kalvoa" jolla saa jotain kuvioita helposti tehtyä, ja joka on tarkoitettu ihan vaan "näöksi", joissain käytetty esim. logoina. Sen hiominen on myös täysin mahdotonta, koska ei oo juur mitään hiottavaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)