Aihe: Metallikielinen akustinen hl.400-600e - mutta mikä?
1 2
Jag
05.04.2006 18:03:34

Tänään kävin paikallisessa soittelemassa akustisia. Soittelin jollain "Landolan tehtaan" vanhalla skeballa. Elikkä ajalta jolloin Landola oli konkurssissa. Pirun hyvä tuntunen oli. Sointi oli OK. Halapa oli

GAS
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
Rinneto
05.04.2006 18:39:09
Kävin tänään testikierroksen tekemässä, ja se kyllä mutti käsitykseni akustisista täysin. Ensin testasin Yamahan LL6:sta. Se oli paljon helpompi soittoinen kuin isäni vanha Eko. Oikein mukava soitin itse asiassa. LL16:sta en edes uskaltanut koskea, kun olivat pistäneet niin hienosti seinälle näytille :).
F-musiikin jälkeen oli vuorossa Soitin-Hellas. Ihan mielenkiintoani menin kokeilemaan 12-kielistä akustista. WOW MIKÄ SAUNDI! Olin ihan täpinöissäni. Uskomattoman kaunis vähän chorukselta kuullostava, mutta ei niin sähköinen kuin sähkökitaralla soitaessa. Soittelin siinä aikani, ja lähdin Levytukkuun. Siellä teasin PeteH:n ehdottaman mallin. Väri ei tosiaankaan ollut niin radikaali luonnossa, mutta kitaraa oli aika raskasta soittaa.
Siispä päivän testin tulos: Cort 12-kielinen, Yamaha LL6 ja se Ibanez.
Toisaalta tuolla Cortin merkillä ei niin ole väliä, kun se saundi oli muutenkin 12 kielen takia niin erilainen. Pitää testata vielä Yamahan 12-kieliset mallit.
Yksi mutta kuitenkin ilmenee ton 12-kielisen hankinnassa. Vaikka olisinkin sitä pääosin rytmikitarointiin ja itsensä säestämiseen ostamassa, niin sillä ei tuo soolopuoli meinaa taittua. Aikani pohdiskeltuani, ja jo liikkeestä lähdettyäni sain idean. Kysymys kuuluu: Pystyykö 12-kielisestä poistamaan ne 6 ylimääräistä kieltä?
Tämä siksi, että jos joskus ilmenisi soolon pakko, niin ei menisi sormi suuhun niiden 12:sta kielen takia.
Soitto sillä tuntui muutenkin vähän erilaiseslta, ja barreita ottaessa ne ylimääräset kielet vähän hämäs. Tähän varmasti kuitenkin tottuu. Mutta tuohon ylempään kysymykseen jos sais vastauksen, kiitos :).
Marshall Silver Jubilee 2553 Half-Stack.
Cujo
05.04.2006 18:48:34
Kysymys kuuluu: Pystyykö 12-kielisestä poistamaan ne 6 ylimääräistä kieltä?
Tämä siksi, että jos joskus ilmenisi soolon pakko, niin ei menisi sormi suuhun niiden 12:sta kielen takia.
Soitto sillä tuntui muutenkin vähän erilaiseslta, ja barreita ottaessa ne ylimääräset kielet vähän hämäs. Tähän varmasti kuitenkin tottuu. Mutta tuohon ylempään kysymykseen jos sais vastauksen, kiitos :).

No, pystyyhän ne poistamaan, mutta eri asia on, että kannattaako. 12-kieliset on nimittäin yleensä rakennettu kestämään niiden kaikkien 12 kielen jännite, joten kitara ei välttämättä oikein syty pelkästään kuuden kielen kanssa.

Mie lähtisin siitä, että kyseessä on aika pitkälti kaksi eri soitinta. Kannattaa miettiä sitäkin mahdollisuutta, että 12-kieliseen saattaa kyllästyä aika äkkiä.
No llores mi querida
Dios nos vigila
Agarrame, mi vida

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
arvid70
05.04.2006 19:38:31
http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_apx5atbb_prodinfo.html

Tuollainen on minulla, ja vaikuttaa kyllä monin verroin paremmalta kitaralta, kuin mitä hinta kertoo. Tuosta en luovu, vaikka kaikki muu lähtisi alta. Koppa on kapeampi (2/3) vastaavista CPX-malleista, ja kuulostaa vahvistettuna helvetin hyvältä. Koppa on osittain natoa, eli kokopuusta ei kannata unelmoida, mutta ei sitä kaipaakaan. Otelauta on eebenpuuta, ja itse kaula sileä ja erittäin helpposoittoinen, hieman perinteisen stratokaulan tapainen. Miinuspuolia en keksi, koska rakastan sitä.

Tommosesta oon minäkin haaveillu, ku haluan just sellasen teräskielisen, jossa mikit je just tommonen kapeempi koppa, löytyykö sellasta muilta merkeiltä ??
KAUPPIAAN PUHETTA!!
Quu
05.04.2006 20:19:31 (muokattu 05.04.2006 20:22:46)

Käytettyjä Seagulleja?
Itsellä S6+ Folk, ja soundi on mitä mainioin. Pehmeä ja täyteläinen.
http://www.seagullguitars.com/products6%2Bfolk.htm

E: Tuon, niinkuin monen muunkin Seagullin kitaran saa mikillä varustettuna.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
terry
05.04.2006 20:34:29
Ibanez EW20ASE-NT. On oiva peli!
arvid70
05.04.2006 20:45:56
Ibanez EW20ASE-NT. On oiva peli!

Onks tua just sellanen "ei normaalisyvä" koppanen eikä paha hinta, mut mulle varmaan ihan ok, jos verrataan siihen Yammun apx5:een mitä radikaalia eroa?
KAUPPIAAN PUHETTA!!
Rinneto
05.04.2006 22:39:27
Palattaisiinko nyt vielä niihin 12-kielisiin. Jos joitain kyseisen soittimen omistavia löytyy niin mielipiteitä kehiin :).
PIM
05.04.2006 23:13:38
Onks tua just sellanen "ei normaalisyvä" koppanen eikä paha hinta, mut mulle varmaan ihan ok, jos verrataan siihen Yammun apx5:een mitä radikaalia eroa?

Kyllä tossa EW20:ssä on täyssyvä koppa.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Juniper
05.04.2006 23:44:12
Palattaisiinko nyt vielä niihin 12-kielisiin. Jos joitain kyseisen soittimen omistavia löytyy niin mielipiteitä kehiin :).

Mä joskus kokeilin 12 kielistä 6 kielisenä ja sointi ei ollut oikein mistään kotoisin.
12 kielisen koppa vaan haluaa ne kaikki kielet että soundi syttyy.
Kyllä sitä 6 kielisenä voi soittaa, ääni ei vaan ole kovinkaan hehkeä.
JR
06.04.2006 00:35:00

kyllä 12 kielinen soundaa hyvältä. itselle kävi aikoinaan niin että ostin mutta jäi uutuuden viehätyksen ja kielten virittämisen vaivan + musatyyliin sopimattomuuden takia miltei täysin soittamatta. myyntin meni about vuodessa.

Nyt riittää teräskielisenä akustisena tuo yamaha apx-5, kapea ja mukava soittaa.

Saa pa:n kautta / tai vahvarin kanssa tosi hyvät akustiset soundit ja ilman vahvistustakin toimii, joskin siinä akustisessa soundissa voisi olla hieman parantimista jos johonkin martin, taylor soundiin vertaa.... muuten suosittelen täysin tuota keppiä hinta laatusuhteeltaan.
Sain sen 350 eurolla uutena tarjouksesta mutta siitä on jo yli vuosi aikaa.
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
Rinneto
06.04.2006 08:42:09
Mä joskus kokeilin 12 kielistä 6 kielisenä ja sointi ei ollut oikein mistään kotoisin.
12 kielisen koppa vaan haluaa ne kaikki kielet että soundi syttyy.
Kyllä sitä 6 kielisenä voi soittaa, ääni ei vaan ole kovinkaan hehkeä.

Ok. Kiitos tiedosta :). Se kyllä hiukan pelottaa että kun sillä on vähän aikaa soitellu, niin sitten kyllästyy. Unelmatilanne olisi tietenkin että olisi molemmat, 6 ja 12-kielinen. Tai sitten pitäs säästää vaan rahaa ja hommaa Gibson EDS 1275 :).
Turder
07.04.2006 12:28:23
Tämän päivän Hesarissa oli F-musiikin mainos, jossa oli mm. nuo Yamahan elektroakustiset reilussa alennuksessa. Samoin Martineissa on joitain alennuksia. Jos on tarvetta niin nyt kannattaisi käydä katsomassa.
I've got a size 12 that will inspire! -Paul Teutul Sr.
projekti
07.04.2006 13:00:19
Sama täällä, karseen kuulonen oli. Ehkä olis menetelly tuhtimmalla kielisetillä 6-kielisenä mutta en jaksanu alkaa kokeileen.
12-kielinen on loistava säestykseen mutta muulla soittotyylillä 6-kielinen minusta parempi. Saattaa olla että pidemmän päälle se jatkuva chorusmainen sointi alkaa ärsyttää esim. näppäilyssä ja sooloissa. Makuasia.
Ultra Pro.
apip
07.04.2006 13:34:06
Tämän päivän Hesarissa oli F-musiikin mainos, jossa oli mm. nuo Yamahan elektroakustiset reilussa alennuksessa. Samoin Martineissa on joitain alennuksia. Jos on tarvetta niin nyt kannattaisi käydä katsomassa.

Mainos löytyy myös netistä: http://www.f-musiikki.fi/upload/RemonttiHS.pdf
Jouni Antero
07.04.2006 14:03:50
Itse ostin tuon Cortin 12-kielisen käytettynä 170,- (oli niin hyvä diili että oli pakko tehdä). Hyvä kitara! Ainoa miinus on se, että mun nähdäkseni jostain syystä muuten varsin laadukkaaseen soittimeen on laitettu muovinen talla ja satula.

Muutama oma mielipide akustisista:

Kokopuukansi ehdottomasti! Samaten mun periaate oli akustisia ostettaessa, että se on ennekaikkea akustinen, eli kielet aika korkealla verrattuna joihinkin esim Yamahan malleihin jotka ovat soitettavuudeltaan melkein kuin sähkiksiä - ja menettävät ison osan soundista samalla. Kyllä siihen kunnon akustisen jäykkyyteen tottuu aika pian.

Jos on valinnan varaa niin aito kondensaattori-mikki hakkaa mennen tulle kaikki piezot kun mikrofoneista puhutaan. Ne tosin yleensä alkaa olla vasta tyyriimmissä laitteissa, mutta hätätilassa konkka-mikkiä voi käyttää jopa äänityksissä.

Mun 6-kielinen on noita "hyviä Landoloita" ennen jotain konkkaa 90-luvulla - on mikki, etuaste ja soololovi. Nykyisin olisin valmis maksamaan jollekin taikurille, jotta sen soololoven saisi pois: se syö kovasti soundia ja lopulta niin korkealta ei akustisella paljoa sooloja soitella (eikä ne ole edes yleensä kovin vireessäkään niin ylhäällä otelautaa).

Kyllä 12-kielisellä sooloilee - ei mitään tilutuksia ehkä mutta kyllä se onnistuu, kyse on enempi mielikuvasta ja pienestä ahkeruudesta. Eikä se juuri ole sormivoimille sen rankempaakaan kuin 6-kielinen. Jos ei muuten usko, niin voi kuunnella mr Leo Kottkea ;)

Kieltämättä 6-kielinen kuullostaa 12-kielisen jälkeen vähän "köyhältä", mutta kaippa mä ostaisin silti 6-kielisen ensin - ihan niinkuin mä aikoinaan teinkin.
Rinneto
07.04.2006 16:17:29
Kyllä 12-kielisellä sooloilee - ei mitään tilutuksia ehkä mutta kyllä se onnistuu, kyse on enempi mielikuvasta ja pienestä ahkeruudesta. Eikä se juuri ole sormivoimille sen rankempaakaan kuin 6-kielinen. Jos ei muuten usko, niin voi kuunnella mr Leo Kottkea ;)

No bendailu ainakin maalaisjärjellä luulisi olevan aika haastavaa. Säestykseen mä sitä oisinkin kyllä ostamassa... Perskules kun vetää hankalasksi. Kaikkein järkevin ratkaisu olisi näin aluksi ostaa 6-kielinen, ja sit jos tarvetta löytys niin joskus ostaa se 12-kielinen. Mutta ei siihen piru vie jaksais odottaa.
Pitää nyt kattella. Kai mä oon siihen 12-kieliseen kallistumassa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)