Aihe: Vahvistimet hintaluokittain
1
oo-p
05.04.2006 18:31:33 (muokattu 05.04.2006 18:33:12)

..ajattelin tämmöstä että kun täällä jatkuvasti pyörii noita mikä vahvistin "300 eurolla, soitan heviä" tyyppisiä otsikoita jne. niin vois koota yhteen paikkaan jonku listan tyyliin jossa lukee esim.

200-300€

- vahvistin1 hyviä-, huonoja puolia. esim: +sopii metalliin, -huono clean
- vahvistin2 hyviä-, huonoja puolia
- vahvistin 3 hyviä-, huonoja puolia
- jne..
- jne..

300-400€

- vahvistin1 hyviä-, huonoja puolia
- vahvistin2 hyviä-, huonoja puolia
- vahvistin 3 hyviä-, huonoja puolia
- jne..
- jne..

Bonjaatte kai.
En tiedä pitäskö sen olla just tuommonen, ehkä pitäs vähän soveltaa mutta jotakin tämän tyylistä tänne tarvisi, jotta saatais haitolta nuo ainaiset "uutta vahvistinta ostamassa" otsikot..
mielipiteitä?
Terve, ja kiitos kaloista!
Jucciz
05.04.2006 18:37:50 (muokattu 05.04.2006 18:39:13)
Tämmöisestä tietokannasta voisi hyvinkin olla hyötyä. Toisaalta se vaan menee niin, että mitä enemmän soittotaitoa ja "tatsia" kertyy, sitä vähemmän kamoilla on väliä. Eipä silti, aloittelijoille ja hetken aikaa harrastaneille tämmöinen voisi hyvinkin toimia.

Sitten tietty ongelmaksi tulee se, että aika moni juttu on mielipiteenvarainen: esimerkiksi JCM800 on loistava kone mättöheviin, toisaalta sillä soittaa loistavasti myös Kolmatta naista... ja pelkkä "hyvä yleisvahvistin"-määritelmä ei sekään miellytä kaikkia. Toisten mielestä kun vain jotkut vahvistimet ovat monipuolisia, toisten mielestä taas mikä tahansa vahvistin on monipuolinen (muuntautumiskykyinen) osaavissa käsissä.

Esimerkiksi jonkun mallintavan vahvistimen kohdalla lista näyttäisi pian tältä:
"Hyviä puolia: loputtomasti soundeja - huonoja puolia: loputtomasti soundeja"

Silti periaatteessa olen tämän idean puolella ainakin siltä osin, että vahvistinten luokitteleminen hinnan (ja myös tyypillisimmän käytetyn koneen hinnan) mukaan toisi vastauksen moniin kysymyksiin. Ja voihan siinä ohessa kertoa tyypillisimmistä käyttökohteista (genre), vaikka se olisikin vain mielipide eikä absoluuttinen totuus.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
LaXu
05.04.2006 18:46:37
Se kaatuu hyvin pitkälti juuri tuohon mielipidejuttuun. Täällä kun ei ikinä kuitenkaan päästä sopuun siitä, mikä on hyvä, kun ihmisten mieltymykset ja käyttötarkoitukset vaihtelevat niin paljon.

Parempi olisi ehkä jonkinlainen linkkilista vahvareista eri hintaluokissa. Uusista toki, käytettyjen hinnat kuitenkin vaihtelevat aina. Ideana kuitenkin siis se, että valinta ja testaus jätetään ostaja-ehdokkaalle ja kerrotaan vain mitä yleensä on markkinoilla.
"Walking the fine line between bacon and Christian."

Ostetaan Fender Deluxe Wide nahkahihna.
Jake.e
05.04.2006 19:01:44
Tästä tulee varmasti olemaan hyötyä aloittelijoille. Kunhan vain malttavat lukaista tätä. Itsellä ei ole järkyttävästi kokemusta vahvareista karttunut mutta listataan tänne niistä jotka omistan.

-Peavey Rage 158.
+ Ei kallis (hinta 70-90€).
+ Hyvä clean
- Ei säröstä tietoakaan.

Yleiskatsaus.

Aloittelijalle hyvä vahvistin. Cleanilla on mielestäni hyvä harjoitella (kuulee omat virheet paremmin kuin hirveässä särö puurossa). Hinta on melko halpa. Kotisoittoon sopiva 15w. Kestävä.

-Fender Deluxe 112 Plus
+ Monipuolinen särö.
+ Hyvä clean.
+ Kestävä (pari kertaa tippunut n metrin korkeudelta maahan, mutta selvinnyt aina)
- Valmistus ilmeisesti lopetettu. (ei varma)

Yleiskatsaus.

Kehittyneemmällekkin soittajalle hyvä peli. Oikea määrä säröä löytyy aina eikä muissakaan säädöissä ole valittamisen varaa. Wattimäärää en tiedä, koska se on vahvistimen takapuolelta joskus aikojen alussa kulunut pois (vahvistin saatu ilmaiseksi serkkupojalta). Ei ole koskaan käyttää bändireeneissä yli puolen välin volumea.

ps. Täällä taas huomattiin että Jucciz osaa käyttäytyä hillitysti ja vastata asiallisesti kun puhutaan jostakin järkevästä ja hyödyllisestä.
http://www.youtube.com/watch?v=1R7k4c074UE&search=hauska
Jucciz
05.04.2006 19:04:17
ps. Täällä taas huomattiin että Jucciz osaa käyttäytyä hillitysti ja vastata asiallisesti kun puhutaan jostakin järkevästä ja hyödyllisestä.

?
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Jii
05.04.2006 20:47:55 (muokattu 05.04.2006 20:48:54)
Se kaatuu hyvin pitkälti juuri tuohon mielipidejuttuun. Täällä kun ei ikinä kuitenkaan päästä sopuun siitä, mikä on hyvä, kun ihmisten mieltymykset ja käyttötarkoitukset vaihtelevat niin paljon.

Lisäksi omilla kamoilla oppii soittamaan. EDIT: Ne siis ovat itselle ajan kanssa hyviä. Niistä saa helposti irti ne jutut, mitä tarvitsee. Osaamisen karttuessa toki muutkin vahvistimet alkavat laulaa helpommin niin kuin itse haluaa, mutta pientä säätöä on aina. Omat kamat tuntee.
Birth, copulation and death. Is this your life?
NoCo
05.04.2006 21:46:30 (muokattu 05.04.2006 21:53:05)
-Peavey Rage 158.
+ Ei kallis (hinta 70-90€).
+ Hyvä clean
- Ei säröstä tietoakaan.

Ensimmäinen hyvä arvio ja heti on mielipide eroa :)
Kokeilin tuollaista pari-kolme tuntia ja kyllä siinä rähinäkanavalla rokkia riitti. Ihan vintagemikkistratolla. Toisaalta sitä oli toinen häiskä käyttänyt säröpolkimen kanssa, asia jota ihmettelin poljinta poistaessa. Ehkä sitten ei kaikille ole tarpeeksi surinaa.

Yllättävän kiva pikku pömpeli.
N.C.
Tasapaino
05.04.2006 21:47:23
Lisäksi omilla kamoilla oppii soittamaan. Niistä saa helposti irti ne jutut, mitä tarvitsee. Osaamisen karttuessa toki muutkin vahvistimet alkavat laulaa helpommin niin kuin itse haluaa, mutta pientä säätöä on aina. Omat kamat tuntee.

Samaa mieltä. Uskokaa tai älkää, mutta mä saan ruuvattua mun MG100DFX:stä mulle täysin riittävät saundit bluesin ja perinteisen rokin veivailuun. Itse asiassa hyvinkin maukkaan särön saan tuosta ulos. Puhtaasta en niinkään pidä, mutta ei liikaa pidä odottaa sadan watin trankkuvahvistimelta, jonka ostin alle kolmensadan.

Pitäskö mun kirjoittaa juttu tuosta MG100DFX:stä? Siitä kun liikkuu niin mahottomasti juttua, eikä oikein kukaan tunnu tietävän laitteesta yhtään mitään. Toki Starlia ja muut poikkeukset tietävät, mutta heitä on vähän.
Ora et labora.
meitu
05.04.2006 21:49:26

Samaa mieltä. Uskokaa tai älkää, mutta mä saan ruuvattua mun MG100DFX:stä mulle täysin riittävät saundit bluesin ja perinteisen rokin veivailuun. Itse asiassa hyvinkin maukkaan särön saan tuosta ulos. Puhtaasta en niinkään pidä, mutta ei liikaa pidä odottaa sadan watin trankkuvahvistimelta, jonka ostin alle kolmensadan.

Pitäskö mun kirjoittaa juttu tuosta MG100DFX:stä? Siitä kun liikkuu niin mahottomasti juttua, eikä oikein kukaan tunnu tietävän laitteesta yhtään mitään. Toki Starlia ja muut poikkeukset tietävät, mutta heitä on vähän.

Kirjoita juttu
Ne jotka soittaa ne tietää
rytilahti
05.04.2006 22:03:10
Mitä jos jokainen pistäisi oman vain omat vahvistimet, tai vahvistimen.. Ja mitä sillä soittaa pääasiassa, eli arviot pysyisi vain faktoissa jotka perustuu kokemukseen.
Esim.

Peavey Classic 50w head:
2 kanavaa, puhdas ja särö
yhteinen eq

- Hyvät säröt rokkiin ja "keskiraskaaseen" rokkiin
- Ei ole ollut vielä teknisiä ongelmia
- puhdas saundi vähän mitään sanomaton. Ei hyvä, ei huono..
- Hintaluokassa 500-1000€,

Hyvä vahvistin, semmoinen työhevonen, ainoa miinus että vähän persoonaton. Klassisen kaunis.

Tähän tyyliin...
Mikään ei oo siistimpää kun soittaa Rock´n Roll bändissä!
Da Make
05.04.2006 22:43:59 (muokattu 05.04.2006 22:51:37)
>2000euroa
1. Hughes & Kettner ZenTera (2x12"Combo) n.2800euroa
Huippuluokan mallintava vahvistin, 100w tehoa, Celestion V30 elementit. Stereo efektilooppi, 2kpl (stereo) balansoituja linjalähtöjä, SPDIF digitaalinen lähtö, 2kpl >6ohm kaiutinlähtöjä, kuulokelähtö erillisellä volumella. Laitetta voidaan käyttää monona tai stereona.
-Loistavasti mallinnetut soundit
-Reagoi tatsiin ja volume potikkaan hienosti (dynamiikka kohdallaan)
-Intuitiivinen kontrollipaneeli
-Monipuolinen, mutta ei turhia vitkun vatkun efektejä
-Z-Board (>300euroa) ohjainpedaalilla voi säätää lähes kaikkea reaaliajassa
-Vankka rakenne
-Kitaran mikkien mukaan valittavana Hi tai Low sisäänotto impedanssi, erittäin kätevä ominaisuus
-Vahvistin ei ala useiden mallintavien combojen tapaan piereemään suuremmilla voimakkuuksilla, soundi säilyy selkeänä
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)