Aihe: Marshall JCM800 2205 ja kierto-ongelma
1 2
mungiisi
04.04.2006 17:11:13
Metallia soitan bändini kanssa, ja ongelma on seuraavanlainen.

Marshall JCM800 2205 50w nuppini kiertää todella paljon. Ongelma ei ole havaittavissa vielä yksistään pelkän nupin kanssa, mutta kun pistän Bossin SD-1:n boostaamaan, kiertää tämä niin pirusti.

Vahvistin vaikuttaa muutenkin kauhean hiljaiselta 50 wattiseksi, yleensä soitan melkolailla vola kaakossa, mutta senkään vähentäminen ei auta ennenkuin se on noin kello yhdeksän kohdilla. Gainin kanssa sama ongelma.

Erilaisia asetuksia on kokeiltu, mutta kierrosta en tunnu pääsevän mitenkään eroon. Erilaisilla kitaroilla kokeiltu, sama ongelma, joten uskoisin ettei kyse ole kitaran mikrofoneista.

Olen miettinyt, että pitäisikö hommata joku säröpedaali/etuaste tuon vahvistimen eteen tuomaan säröä, esim. Mesan V1 Bottle Rocket tai H&K:n Tubefactor?

Myös vahvistimen vaihtaminen on käynyt mielessä, mutta tuo olisi myytävä silloin pois ja niillä rahoilla ostettava uusi, putkikamoilla vetelisin mieluusti.
Härski
04.04.2006 17:17:39
Onhan se päivän selvää, että kun vahvistinta kyykytetään volat kaakossa ja vielä jollain säröllä lytätään pääte nurin täysin, niin sehän kiertää. 50 wattisessa ei sitä headroomia ole kaiketi niin paljoa, kuin 100 wattisessa. Itellä alkoi 22 wattinen putkari kiljumaan, kun tempas volaa ilmoille. 100 wattisellakin kiertää, mutta silloin boostaan SD:llä niin witusti, ts. en käytä sitä kuin volalla boostaten, eli nou screamin'.
Exhausted
04.04.2006 21:02:20 (muokattu 04.04.2006 21:02:47)

Eiköhän se ole vain julmettu särön ja volumen määrä tarpeeksi pienessä tilassa. Ei auta poppaskonstit. Kiertääkö kun pidät kitaran kieliä vaimennettuna?
mungiisi
04.04.2006 21:17:28
Eiköhän se ole vain julmettu särön ja volumen määrä tarpeeksi pienessä tilassa. Ei auta poppaskonstit. Kiertääkö kun pidät kitaran kieliä vaimennettuna?

Kiertää. Ongelmaksi muodostuu vain lähinnä se, että muuten en saa tarpeeksi säröä laitteesta. Nupin vaihto ilmeisesti ainut ratkaisu(ko)?
Exhausted
04.04.2006 21:35:15

Uskoisin että mikä tahansa vahvistin kiertäisi samoilla särön ja volumen määrillä. Eri asia sitten jos toinen vahvari kuulostaisi paremmalta pienemmällä säröllä. Oletko varma että et selviäisi pienemmällä volumella? Olisiko esimerkiksi vahvistimien ja soittajien sijoittelusta treenikämpällä, tai kämpän akustoinnin parantamisesta apua? Jos taat soittelet noin hulluilla volumeilla yksistäsi niin saat sitten käyttää rahasi miten haluat. :)
tommiot
04.04.2006 21:39:14 (muokattu 04.04.2006 21:40:15)
Uskoisin että mikä tahansa vahvistin kiertäisi samoilla särön ja volumen määrillä. Eri asia sitten jos toinen vahvari kuulostaisi paremmalta pienemmällä säröllä. Oletko varma että et selviäisi pienemmällä volumella? Olisiko esimerkiksi vahvistimien ja soittajien sijoittelusta treenikämpällä, tai kämpän akustoinnin parantamisesta apua? Jos taat soittelet noin hulluilla volumeilla yksistäsi niin saat sitten käyttää rahasi miten haluat. :)

Mulla on puolitettu 2203, masteri ja preamppi siinä kolmosella, GE-7 ylösalaisin ole V (middle buusti) ja gaini täysillä. Ja kiertää ihan vitusti jos säröä yhtään lisää. Eikä sitä säröä todellakaan ole paljoa. Tulee lähes puhtaana jos tosi kevyesti soittaa.

Mutta meillä on toistaiseksi todella paska akustiikka.
mungiisi
04.04.2006 22:15:57 (muokattu 04.04.2006 22:20:01)

Bändin kanssa soitan, kotisoitteluun riittää ihan joku muu vempele :).

Soittimien, vahvistimien ja kaiken sijoittelua on kokeiltu kämpällä. Tänään viimeksi vaihdoimme järjestystä totaalisesti. Kämpän akustoinnista en osaa sanoa juuta tai jaata, treenikämppämme on väestönsuojassa, johon on laitettu äänieristeet.

Ongelma on alunperin lähtösin siitä, että tuo Marshallini on kovin hiljainen mielestäni. Voisiko kyse olla putkista, niitä en ole vaihtanu kertaakaan sinä aikana kun olen tuon omistanut, ja vanhakaan omistaja ei tiennyt putkien historiasta. Voisko putkien vaihdolla saada myös enemmän säröä/botnea?
ReBeat
04.04.2006 22:30:13

Putkien vaihtaminen saattaa toden totta auttaa tuohon ongelmaan. Putkien välillä on eroa myös särön maksimimäärässä sekä botnessa. Tung sol -etuasteputkilla on vissiin high gainia tavoiteltu hyvin tuloksin ja pääteputkiksi vaikkapa Svetlana lento-C:tä niin ei varmaan ihan perseelleen menisi.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
ReBeat
04.04.2006 22:54:52 (muokattu 04.04.2006 22:56:09)

Uraltonelta ainakin löytyy Tungsoleja: http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=5_7&page=3

Kannattaa ehkä kysyä tuolta suoraan vinkkiä ja kuvailla millaista säröä siihen JCM:ään kaipaa. Etuasteputket pystyy vaihtamaan ihan kitkuttamalla vanhat irti ja laittamalla uudet tilalle. Jos haluat vaihtaa pääteputket niin sellaisiksi kannattaa ostaa matchattu pari. Jotta ne toimisivat sitten optimaalisesti ja kestäisivät pitkään niin kannattaa tehdä myös biasointi. Uraltonen sivuilta löytyy Marshallin biasoimiseksi ohjeetkin, mutta jos epäilee tappavansa itsensä siinä touhussa niin kannattaa teettää se säätö jossain vahvistinkorjaamolla. Pääteputkien lasipintaa ei kannata tahria ihraisilla sormilla, koska se saattaisi vaikuttaa niiden rakenteelliseen kestävyyteen.

Oot näköjään mansesta. Siellä biasointi onnistuu ainakin Wahvarikellarilla (www.wahvarikellari.fi) sekä Audio-Taso Järvisellä (http://www.kompass.com/en/FI020741). Kumpikin myy putkiakin, mutta en tiedä mitä kaikkia putkia.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
mungiisi
04.04.2006 22:55:54
Uraltonelta ainakin löytyy Tungsoleja: http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=5_7&page=3

Kannattaa ehkä kysyä tuolta suoraan vinkkiä ja kuvailla millaista säröä siihen JCM:ään kaipaa. Etuasteputket pystyy vaihtamaan ihan kitkuttamalla vanhat irti ja laittamalla uudet tilalle. Jos haluat vaihtaa pääteputket niin sellaisiksi kannattaa ostaa matchattu pari. Jotta ne toimisivat sitten optimaalisesti ja kestäisivät pitkään niin kannattaa tehdä myös biasointi. Uraltonen sivuilta löytyy Marshallin biasoimiseksi ohjeetkin, mutta jos epäilee tappavansa itsensä siinä touhussa niin kannattaa teettää se säätö jossain vahvistinkorjaamolla. Pääteputkia ei kannata tahria ihraisilla sormilla, koska se saattaisi vaikuttaa niiden rakenteelliseen kestävyyteen.

Oot näköjään mansesta. Siellä biasointi onnistuu ainakin Wahvarikellarilla (www.wahvarikellari.fi) sekä Audio-Taso Järvisellä (http://www.kompass.com/en/FI020741). Kumpikin myy putkiakin, mutta en tiedä mitä kaikkia putkia.

Kiitoksia, tällaisista vastauksista napsuu kyllä plussa!
battery
05.04.2006 08:41:32
Varmaan tuo putkiremppa auttaisi kovasti, jos ei ole aikoihin tehty. Volumejakaan ei varmaan tarvitsisi enää pitää ihan kaakossa ja hyvällä lykyllä ulinat häipyy.

Hyvään särön etsimiseen itse suosittelisin jj:n ecc83s, lähtee aika kivat särmät noilla. Itsellä oli aiemmin kaikki kolme etastetuubia tuota jj:tä kiinni, mutta nyt vähän jopa karsin tuota vaihtamalla viimeisen jj:ecc82seen ja nyt tuntuisi olevan aika otollinen kolmikko kiinni ja käytössä minulla on saundin luonteen muokkaamiseen bossin overdrive.
black sabbath
05.04.2006 09:05:07
joo itselläni on sama ongelma laneyn tf700 nupissa mutta mulla auttaa volumen hiljentäminen särö pedaalista
maybe we have too many dogs
tommiot
05.04.2006 09:54:45
Noista putkista vähän vielä. Mitenkäs paljon pääteputkien vaihto toiseen merkkiin vaikuttaa saundiin? Etusessa JJ 12AX7, päätteessä Electro-Harmonixin EL34. Noi EHX:t ei taida kauhean hyviä olla? Muuttuuko saundi reilusti jos vaihdan vaikka Svetlanan C-logoiset tilalle?
losli
05.04.2006 11:19:28 (muokattu 05.04.2006 12:20:43)
Metallia soitan bändini kanssa, ja ongelma on seuraavanlainen.

Marshall JCM800 2205 50w nuppini kiertää todella paljon. Ongelma ei ole havaittavissa vielä yksistään pelkän nupin kanssa, mutta kun pistän Bossin SD-1:n boostaamaan, kiertää tämä niin pirusti.

Luultavasti säätöongelmia.
Pahimman kierron saata aikaan 2205:stä kun lykkäät nupista gainit täysille ja sitten siihen SD-1:en ja sieltä reilusti säröä eli driveä. Jos nuppia ajetaan gainit lähes kaakossa niin suosittelen että tuota SD-1:stä ajettaan drivet lähes nolissa ja boostataan vain volumea sillä. Jos taas ajat nuppia ihan kevytrosolla kuten itse teen, niin SD:stä voi ottaa varovasti lisää myös driveä. Lisäksi kannattaa kliinpuolella hakea tuosta SD-1:stä se volumen 0-kohtaa jossa drivet nollissa pedaali päällä ja pedaali pois soundi on yhtä voimakas. Itselläni tämä kohta on suurin piirtein tuossa volumen puolivälissä. Tämä kohta on hyvä tietää siksi että boostiksi riittää usein että volumea avataan tästä kohdasta vain hiukan. Jos sen kääntää tappiin asti on hyöty vähän kyseenalainen. Säröä ei tule särökanavalla boostattaessa enää juurikaan yhtään lisää ja laitteet vaan kiertää.

Mitä nupin äänenvoimakkuuteen tulee niin kannatta pistää merkille että tästä nupista ei koskaan kannata jättää mitään EQ namiskaa täysin nollille. Kaikki kannattaa avata vähintään tuonne kakkosen tuntumaan. Ero kokonaisvolumeen on joskus huomattava. Jos kiinnostaa miksi, kannattaa tutkailla scheemoja ja miten EQ on toteutettu. Varsinkin bass-säädön vaikutus särökanavalla on dramaattinen. Kannattaa kokeilla. Se ainakin kannattaa siis avata vähintään kakkoselle.

Jos vetelet botne-treble särösoundilla lattialle sijoitetulla 4x12 kaapilla et luultavasti saa omasta soitostasi selvää ja tuntuu että volumea on liian vähän ja sitä pitäisi nostaa. Jos taas nostat kaapin pöydälle ja pistät middlet ja treblet kaakkoon ja volumet täysille niin korvissa pitäisi tuntua ihan oikeasti fyysistä kipua. Muuten joko Marsun tai soittajan nuppi on huollon tarpeessa. :-)

Voi olla että erillaisilla pedaaleillla saat paremmat soundit, tuo SD-1 on aika ylämiddle-painotteinen spedu. Ei välttämättä sellaisenaan mihinkään moderniin metallihommaan sopiva. Jos mid-scoop soundeilla vedetään niin itse laittaisin jotain muuta nuppia kuin 2205:sta. Tosin kyllä jotkut Esim. Englitkin kiertää aivan tautisesti, mutta niissä on noise gatea ja sen sellasta mukana. Joku voi kertoo enemmän niistä.
mungiisi
05.04.2006 12:35:51
Luultavasti säätöongelmia.
Pahimman kierron saata aikaan 2205:stä kun lykkäät nupista gainit täysille ja sitten siihen SD-1:en ja sieltä reilusti säröä eli driveä. Jos nuppia ajetaan gainit lähes kaakossa niin suosittelen että tuota SD-1:stä ajettaan drivet lähes nolissa ja boostataan vain volumea sillä. Jos taas ajat nuppia ihan kevytrosolla kuten itse teen, niin SD:stä voi ottaa varovasti lisää myös driveä. Lisäksi kannattaa kliinpuolella hakea tuosta SD-1:stä se volumen 0-kohtaa jossa drivet nollissa pedaali päällä ja pedaali pois soundi on yhtä voimakas. Itselläni tämä kohta on suurin piirtein tuossa volumen puolivälissä. Tämä kohta on hyvä tietää siksi että boostiksi riittää usein että volumea avataan tästä kohdasta vain hiukan. Jos sen kääntää tappiin asti on hyöty vähän kyseenalainen. Säröä ei tule särökanavalla boostattaessa enää juurikaan yhtään lisää ja laitteet vaan kiertää.

Marshallin oma särökin varmaan riittäisi, mutta se tuntuu kovin löysältä, SD:llä siihen saa hieman tiukkuutta, mutta samalla soundi on jotenkin kireä ja kiertää.

Mitä nupin äänenvoimakkuuteen tulee niin kannatta pistää merkille että tästä nupista ei koskaan kannata jättää mitään EQ namiskaa täysin nollille. Kaikki kannattaa avata vähintään tuonne kakkosen tuntumaan. Ero kokonaisvolumeen on joskus huomattava. Jos kiinnostaa miksi, kannattaa tutkailla scheemoja ja miten EQ on toteutettu. Varsinkin bass-säädön vaikutus särökanavalla on dramaattinen. Kannattaa kokeilla. Se ainakin kannattaa siis avata vähintään kakkoselle.

Joo, mulla on suht middle-painotteinen tuo soundi, bass ja treble on siinä kello 13-14 kohdilla, middle 15-16. Presence on täysissä. Välillä tuntuu että tuo Marshallin EQ on kovin laimea. Eroa ei huomaa kuin ääriasennoissa.

Jos vetelet botne-treble särösoundilla lattialle sijoitetulla 4x12 kaapilla et luultavasti saa omasta soitostasi selvää ja tuntuu että volumea on liian vähän ja sitä pitäisi nostaa. Jos taas nostat kaapin pöydälle ja pistät middlet ja treblet kaakkoon ja volumet täysille niin korvissa pitäisi tuntua ihan oikeasti fyysistä kipua. Muuten joko Marsun tai soittajan nuppi on huollon tarpeessa. :-)

Kaappi ei ole lattialla, vaan se on nostettu korokkeelle. Voin laittaa kuvaa kun pääsen kotiin.

Voi olla että erillaisilla pedaaleillla saat paremmat soundit, tuo SD-1 on aika ylämiddle-painotteinen spedu. Ei välttämättä sellaisenaan mihinkään moderniin metallihommaan sopiva. Jos mid-scoop soundeilla vedetään niin itse laittaisin jotain muuta nuppia kuin 2205:sta. Tosin kyllä jotkut Esim. Englitkin kiertää aivan tautisesti, mutta niissä on noise gatea ja sen sellasta mukana. Joku voi kertoo enemmän niistä.

Olen huomannut myös että tuo SD-1 on aika ylämiddle-painotteinen. Uraltonella olen miettinyt sen modauttamista, mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Mielessäni on käynyt myös joku säröpedaali/etuaste, kuten Visual Soundit tai aloitusviestissä mainitut Mesan V1 Bottle Rocket ja H&K:n Tube Factor.

En varsinaisesti mid-scoop soundeja käytä, mutta uuden nupin hommaaminen on käynyt mielessä vähän väliä, tosin budjetti on aika rajallinen ja tuohon budjettiin (n. 500-600 euroa) en oikein keksi vaihtoehtoja putkinupeista. ENGLin Thunderin tuohon hintaa vissiin saisi.
losli
05.04.2006 12:53:47 (muokattu 05.04.2006 13:00:10)
Marshallin oma särökin varmaan riittäisi, mutta se tuntuu kovin löysältä, SD:llä siihen saa hieman tiukkuutta, mutta samalla soundi on jotenkin kireä ja kiertää.

Eihän toi 2205:en särö sinänsä mikää herkku ole. Itse en ainakaan ota mitään isoja säröjä tuosta nupista. Oon lisäksi modannut tuon sillä tavalla että sen säröpiirin saa sieltä kytkikimellä pois ja gaini tulee puhtaasti pelkistä putkista. Edelleenkin lähtee säröä silti tarpeeksi. Sitten heitän kaikki volumet kaakkoon ja avaan gainia sellaselle kevyelle rosolle, joka on oikeastaan täysin puhdas sillon kun vaan hiplailee, mutta nousee sellaseen vanhaan AC/DC-osastoon kun runttaa. Siihen siten säröjä eteen millä saa sitten ruoskittua lisää. Jos kunnon perinteistä middleosaston heivirunttaa lähtee hakemaan niin kyllä toi boostausta vaatii. En lähtis hakemaan ihan pelkällä vahvarilla niitä soundeja.

Ja EQ on todella sellainen kuin sanoit. Eipä juuri vaikutusta huomaa. Ja kun mennään särölle niin vaikutus senkun pienenee. Sen takia välttelen isojen säröjen ottamista tosta nupista.

Toisaalta, jos viitsii ottaa maltillisen soundin tuosta vahvarista niin se reagoi todella hyvin kaikkeen mitä siihen eteen laittaa. Eli spedujen ja kitaran säädöt sekä niiden ominaissoundit vaikuttavat olennaisesti soundiin. Sekä tietty soittajan tatsi.
mungiisi
05.04.2006 12:58:47
Eihän toi 2205:en särö sinänsä mikää herkku ole. Itse en ainakaan ota mitään isoja säröjä tuosta nupista. Oon lisäksi modannut tuon sillä tavalla että sen säröpiirin saa sieltä kytkikimellä pois ja gaini tulee puhtaasti pelkistä putkista. Edelleenkin lähtee säröä silti tarpeeksi. Sitten heitän kaikki volumet kaakkoon ja avaan gainia sellaselle kevyelle rosolle, joka on oikeastaan täysin puhdas sillon kun vaan hiplailee, mutta nousee sellaseen vanhaan AC/DC-osastoon kun runttaa. Siihen siten säröjä eteen millä saa sitten ruoskittua lisää. Jos kunnon perinteistä middleosaston heivirunttaa lähtee hakemaan niin kyllä toi boostausta vaatii. En lähtis hakemaan ihan pelkällä vahvarilla niitä soundeja.

Eihän se särö mikään paras tosiaan ole, mutta on sillä nyt pärjätty. Kerroitkin tuosta modauksessa tuolla rakentelupuolen topikissa, kirjoittelin sinnekkin, käys vilkasemassa..

En oikein koskaan ole pitänyt ajatuksesta, että säröt otettaisiin pedaaleista, vaikka olen sitäkin vaihtoehtoa miettinyt. Tällä hetkellä mielessä on lähinnä putkiremppa, tai koko vahvistimen myynti ja uuden hommaaminen.
battery
05.04.2006 13:04:59
Kyllä tuohon varmaan auttaisi tuo kokoputkiremppa. Itsellä lähtee 50wattisesta putkinupista jossa masteri n.klo 12 ja potikka näyttää että käytössä 1w, niin aika kovat mökät jo. ja tosiaan pedaalien kanssa kiertää kyllä helposti, mutta pitääkin oppia löytää se kultainen keskitie vahvarin rösöstä ja pedaalin pienestä lisästä saundiin. Vie ihmeessä nuppi remppaan, sillä ei taida olla kunnossa jos volat pitää olla täysillä että kuuluu.
thrashrat
06.04.2006 17:48:05

Olen huomannut myös että tuo SD-1 on aika ylämiddle-painotteinen. Uraltonella olen miettinyt sen modauttamista, mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Modautin omani ja kyllä se vieläkin antaa sitä ylämiddle piikiä sieltä aika samalla tavalla, mutta säätövara kasvoi...

mulla oli ennen 2203 ja sd-1 ja heviä soittelin täysillä säröillä (sd-1:stä drive kyllä 0, mutta levelit kaakossa). vaihdoin skebaan (gibson SG) sh-5 mikin tallaan ja ei se sillon pahasti ainakaan enää kiertäny. Jotenkin mulle on vuosien varrella tullut sellanen käsitys että kierto johtuu useimmiten selvästi enemmän skebasta/mikeistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)