Aihe: Mielenkiintoisia runkoja Briteistä!
1 2 3 4 5 6
Tindrum
31.03.2006 08:04:56 (muokattu 31.03.2006 08:22:43)
Sepä ei olekaan ihan yksinkertaista porailla rummun kylkeen reikiä. Niitten pitäisi osua oikeaan kerralla ja terän pitää olla hyvä ja porassa juuri oikea kierrosluku, jotta ei pala tai repeä runko...

Pintakäsittely on sitten oma lajinsa sekin. Helpointa on vahata. Maalaukset ja lakkaukset jättäisin ammattilaiselle.

Näin on, mutta se vanha kunnon periaate "mittaa kahdesti - poraa kerran" toimii tässäkin.
Tarkan poraussapluunan tekeminen saattaa olla yksi suositeltava menetelmä. Konsteja on toki monia.

Pintakäsittelyistä vahaus on tosiaan helpoin konsti, tai kiinanpuuöljy-käsittely (Danish-oil), jolla saa hiukan enemmän kiiltoa pintaan. Tuon "tung-oil" -käsittelyn jälkeen pinnan voi käsittääkseni myös lakata, jos tahtoo lisää kiiltoa. Lisäksi em. öljykäsittely ei tarvitse lisäkäsittelyitä toisin kuin vahaus. Tätä kiinanpuuöljyä saa hyvin varustetuista maalikaupoista.
Rakentaessani omat Proac Response -kloonini sain erittäin hyviä, yksityiskohtaisia vinkkejä ja ohjeita tuohon pintakäsittelyynkin HiFi-lehden tee-se-itse -foorumilta. Suosittelen arkistojen kaivelua siellä. Muutama kaveri siellä osaa tehdä todella kauniita "pianolakkauksia" ihan kotikonstein kylpyhuoneolosuhteissa. ; )

m© Olipa sitten niin tai näin, mutta näin on.
Jupi57
31.03.2006 08:24:00 (muokattu 31.03.2006 08:30:51)
Niitten pitäisi osua oikeaan kerralla ja terän pitää olla hyvä ja porassa juuri oikea kierrosluku

Oliko niin, ettei lugien jako saanut olla 100 %:nen (Puhutaan millin kymmenyksestä), jotta rumpu/kalvo virittyisi parhaalla mahdollisella tavalla???

Jospa löytäisi ammattilaisen kaveriksi, niin saisi aikaan muutakin kuin perenakehikon rakkaalle.
Siitä huolimatta: " Ei kipata"
Tindrum
31.03.2006 09:24:29
Oliko niin, ettei lugien jako saanut olla 100 %:nen (Puhutaan millin kymmenyksestä), jotta rumpu/kalvo virittyisi parhaalla mahdollisella tavalla???

Jospa löytäisi ammattilaisen kaveriksi, niin saisi aikaan muutakin kuin perenakehikon rakkaalle.

Enpä ole moisesta kuullut...???

Kuulostaa aika vaativalta - tuollainen millin kymmenyksen suunniteltu "heitto". Voi olla tietysti "tottakin" mutta mitäköhän sillä oikein saavuttaisi? Ihan vaan maalaisjärjellä ajateltuna olis kai kaikkein parasta kalvon virityksen suhteen, että ne millin kymmenykset osuis ihan kohdalleen...?

Rockster
31.03.2006 10:18:08

Ilman ammattilaista minä en ala kyllä minäkään poraamaan mitään. Toisaalta nuo Brittien pojat tekevät myös reikien poraukset pientä korvausta vastaan. Sitten voisi tehdä itse tuon vahauksen ja laittaa raudat paikoilleen. Onko se nyt sitten itse tehty vai ei? No ainakin suunniteltu ja koottu. Ja oman maun mukainen. Pitää vaan väsätä oma badge virvelille... No tilaus lähtee kuitenkin menemään.
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
Tindrum
31.03.2006 14:43:03
Ilman ammattilaista minä en ala kyllä minäkään poraamaan mitään. Toisaalta nuo Brittien pojat tekevät myös reikien poraukset pientä korvausta vastaan. Sitten voisi tehdä itse tuon vahauksen ja laittaa raudat paikoilleen. Onko se nyt sitten itse tehty vai ei? No ainakin suunniteltu ja koottu. Ja oman maun mukainen. Pitää vaan väsätä oma badge virvelille... No tilaus lähtee kuitenkin menemään.

Turha pelko. Jokainen normaaliälyinen (poislukien täydet tumpelot) osaavat tehdä siistit reiät juuri oikeisiin paikkoihin. Netistä löytyy kuvia ja videoita nikseistä. Mittanauha, maalarinteippiä, pora (jossa kierrosluvun säätö), hyvä (oikeanlainen) terä ja roppakaupalla malttia. Tarkimmat voivat tehdä parista palikasta ohjurit poran terälle ja päällimmäistä (myös alimmaista) viilua suojaamaan. Joku saattaa käyttää jopa pylväsporakonetta.
Mutta ei tohon nyt mitään hienopuuseppää tai viulunrakentajaa tarvita kädestä pitämään.

No, niin kuin todettu saahan ne valmiiksi porattuinakin. Kunhan on valinnut lugit ensin.
Magiz
03.04.2006 20:56:30
mä luulin topicista, et tääl olis puhuttu naisista mutta eeeeäääh

hahha! :D plussa tosta. ;) tämä oli niin sanotusti "hauska" juttu. :)

no mutta asiaan, mä voisin olla halukas tilaamaan virvelin rungon, jos antaa varallisuus myöten.

pitäkää keskustelua yllä, ja jos tämä tulee ajankohtaiseksi, niin huudelkaahan täällä sitten, niin katsotaan tuolloin lähemmin.
Whatever happens, happens.
Magiz
03.04.2006 20:59:05
Turha pelko. Jokainen normaaliälyinen (poislukien täydet tumpelot) osaavat tehdä siistit reiät juuri oikeisiin paikkoihin. Netistä löytyy kuvia ja videoita nikseistä. Mittanauha, maalarinteippiä, pora (jossa kierrosluvun säätö), hyvä (oikeanlainen) terä ja roppakaupalla malttia. Tarkimmat voivat tehdä parista palikasta ohjurit poran terälle ja päällimmäistä (myös alimmaista) viilua suojaamaan. Joku saattaa käyttää jopa pylväsporakonetta.
Mutta ei tohon nyt mitään hienopuuseppää tai viulunrakentajaa tarvita kädestä pitämään.

No, niin kuin todettu saahan ne valmiiksi porattuinakin. Kunhan on valinnut lugit ensin.

meitsi kyllä haluaa valmiiksi porattuina. :D muun voin itse kyllä tehdä, mutta poraamaan en ryhdy, pilaisin sen kuitenkin. tosi kuin vesi.
Whatever happens, happens.
HeavyMachinery
03.04.2006 22:47:19

meitsi kyllä haluaa valmiiksi porattuina. :D muun voin itse kyllä tehdä, mutta poraamaan en ryhdy, pilaisin sen kuitenkin. tosi kuin vesi.

Voinpa noita reikiä porailla sitten jos joku niitä haluaa. Mulla on sapluunat milla ne saa tehtyä just eikä ihan. Toivoisin nyt pian muutaman lisää mukaan... 15 päivä lähenee...
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
Rumba-Ali
03.04.2006 23:07:34

Tulipahan tuossa semmonenkin asia mieleen, että jos ne kimpassa tilataan, niin nehän sitten myös tulevat yhteen osoitteeseen (l. tässä tapauksessa HeavyM:lle tuonne jonnekin)

Sitten niitä pitää alkaa postittelemaan taas edelleen ympäri Suomea. Mahtaneeko HM:llä riittää mielenkiinto ja tupakit tuohon rumbaan ja menetetäänkö tässä kimppatilauksen säästö postikuluissa?
Japanische Schulmädchen kleben Steiken auf ihre Köpfer und Komodo ißt die. "Jazzihan on sitä kun soitetaan silmät kiinni väärin ja poltetaan pikkusikareita punaset kumpparit jalassa." -Vasara
Matjardo
03.04.2006 23:09:06
Voinpa noita reikiä porailla sitten jos joku niitä haluaa. Mulla on sapluunat milla ne saa tehtyä just eikä ihan. Toivoisin nyt pian muutaman lisää mukaan... 15 päivä lähenee...

Meikä taitaa tilata vasta joskus myöhemmällä keväällä. Ei riitä massit vielä. Mutta tuota, onkos HM:llä tietoa notta paljonkas se kustantaa lisää jos ne rungot tilaa valmiiksi porattuina?
Two beers or not two beers?
HeavyMachinery
03.04.2006 23:14:10

Meikä taitaa tilata vasta joskus myöhemmällä keväällä. Ei riitä massit vielä. Mutta tuota, onkos HM:llä tietoa notta paljonkas se kustantaa lisää jos ne rungot tilaa valmiiksi porattuina?

En tiedä saako mutta pystyn tekemään noita porauksia kyllä tarpeen mukaan jos joku sitä haluaa....

Tulipahan tuossa semmonenkin asia mieleen, että jos ne kimpassa tilataan, niin nehän sitten myös tulevat yhteen osoitteeseen (l. tässä tapauksessa HeavyM:lle tuonne jonnekin)

Sitten niitä pitää alkaa postittelemaan taas edelleen ympäri Suomea. Mahtaneeko HM:llä riittää mielenkiinto ja tupakit tuohon rumbaan ja menetetäänkö tässä kimppatilauksen säästö postikuluissa?

Eipä tuosta niin vaivaa ole matkis noutaa ne kummiskin verstaan ovelta jos lähetän ne. Toki siitä kuluja varmasti tulee, siltä ei voi välttyä.

Aika laihaa tuntuu olevan osaan ottajien määrä, otan tuolta varmaan pari kymmentä runkoa joten rahdeista maksan suurimman osan itse mutta samalla vaivalla sieltä tulee muillekin....
Speedy
04.04.2006 00:55:28

Aika laihaa tuntuu olevan osaan ottajien määrä, otan tuolta varmaan pari kymmentä runkoa joten rahdeista maksan suurimman osan itse mutta samalla vaivalla sieltä tulee muillekin....

Kyllä miä voisin harkita tilaavani tommosen virvelin rungon.. Myöhemmin vois harkita koko setin tilaamista, mutta tuolla virvelilla vois alkaa testailla..

Kertokaapas joku vielä punnan kurssi niin vois laskeskella noita muita tilehöörejä siihen päälle.. Olikos siitä postikulusta mitään arviota?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Olli
04.04.2006 02:53:17

Kertokaapas joku vielä punnan kurssi niin vois laskeskella noita muita tilehöörejä siihen päälle..

googleen "1 £ in euros" = 1.43505155 Euros
http://www.spacebarhoppers.com/
ÄM
04.04.2006 07:29:48

Kertokaapas joku vielä punnan kurssi niin vois laskeskella noita muita tilehöörejä siihen päälle.

Tolla käy kätevästi:

http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
HeavyMachinery
04.04.2006 10:16:56

No niin Päräytän ensimmäisen tilauksen huomenna parista rungosta ja lugista jotta nään sen laadun ja lugien rakenteen. Jos on ensimmäiseen tilaukseen mukaan lähtiötä niin ny äkki pikaviestiä niin laitan infoa toiminta kuviosta.....
Speedy
05.04.2006 00:49:41 (muokattu 05.04.2006 00:52:52)

Mitä tommonen soulring loppu peleissä vaikuttaa tuohon soundiin, tai siis sehän käsittääkseni "koventaa" soundia ohuissa rungoissa? Kun tuo 4,5mm on kuitenkin suhteellisen ohut, niin miten tuo 1,5mm siihen vaikuttaa, tai jos olis paksummat?

Tai vastaavasti jos runko olis esim. 6,0mm, mitä ero ringeillä ja ilman olisi näillä kaikilla.. sakavasti ilmoitin itseni mutta toivottavasti ymmärsitte..=I
Tindrum
05.04.2006 08:15:44
Mitä tommonen soulring loppu peleissä vaikuttaa tuohon soundiin, tai siis sehän käsittääkseni "koventaa" soundia ohuissa rungoissa? Kun tuo 4,5mm on kuitenkin suhteellisen ohut, niin miten tuo 1,5mm siihen vaikuttaa, tai jos olis paksummat?

Tai vastaavasti jos runko olis esim. 6,0mm, mitä ero ringeillä ja ilman olisi näillä kaikilla.. sakavasti ilmoitin itseni mutta toivottavasti ymmärsitte..=I

Periaatteessa ohuen rungon ominaisvire on matalampi ja runko resonoi (ts. soi) herkästi, soulringit lähinnä tukevat rakennetta.

Speedy
05.04.2006 10:51:18

Periaatteessa ohuen rungon ominaisvire on matalampi ja runko resonoi (ts. soi) herkästi, soulringit lähinnä tukevat rakennetta.

Mutta onhan ohut runkoisissa hiljaisempikin se ääni.. eikös?
moderndrummer88
05.04.2006 10:55:39
Mutta onhan ohut runkoisissa hiljaisempikin se ääni.. eikös?

kyllähän se näin vähän taitaa olla.
powertreblebassvolume
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)