Aihe: Hauskoja(ko?) juttuja Teostosta ja Gramexista
1 2
msormune
03.04.2006 13:30:29
Maksaa könttäsumman.

Kuule, msormune, sä olet nyt aika lailla myöhässä liikkeellä. Tätä puitiin tuossa kolmisen vuotta sitten erittäin tyhjentävästi, ja käsittääkseni taksit, parturikampaamot ja Teosto pääsivät hyvinkin sopuun.

Niin. Minä vaan vastasin alkuperäiseen viestiin esittämällä tyhjentävän linkin korkeimman oikeuden päätökseen, joka on ihan pätevä asiakirja. Ihan vaan sen takia, että ei tarvitse esittää mutu-juttuja. Hyvä tietää, että tästä ei tarvitse jokaisen liikkeenharjoittajan erikseen tapella Teoston kanssa, kun ottaa huomioon tuollaisesta eri oikeusasteiden käsittelystä syntyvät kulut.

En ota yhtään kantaa siihen, onko Teoston toiminta oikein vai väärin vai pitäisikö soittaa Hannu Karpolle asiasta. Vaikea sanoa, tuossa ennakkotapauksessakin kaikki korkeimman oikeuden jäsenet eivät yhtyneet Teoston kantaan.

En itse todennäköisesti tule asioimaan Teoston tai Gramexin kanssa koskaan millään muotoa, koska siihen ei liene aihetta.
Adama
04.04.2006 12:11:16
Ja unohdetaan, että jos siitä musasta ei tekijät sais massia, sitä musaa ei ois.

Onkohan asia ihan noin. itse olen harrastanut musiikkkia koko ikäni saamatta siitä senkummemmin massia.

Onko isoille levy-yhtiöille levyttävien artistien musiikki jotenkin arvokkaampaa kuin esim mikseri.netin kautta musaansa levittävien artistien?

Miksi suomessa muutama henkilö saa päättää suurimpien radiokanavien soittolistat ja täten ohjata suurimman osan radiosoittoon perustuvista korvauksista tiettyjen levy-yhtiöiden artisteille? (Suomessahan ei tunnetusti korruptiota ole joten levy-yhtiöthän eivät varmaankaa voitele näitä kanavien musapäälliköitä millään tavoin, eihän?) Ja paljonkohan noista radiosoittokorvauksista menee itse artisteille ja paljonko jää levy-yhtiön taskuun.
Janus
04.04.2006 12:24:05
Onkohan asia ihan noin. itse olen harrastanut musiikkkia koko ikäni saamatta siitä senkummemmin massia.

Kuten useimmat harrastelijat tekevät.

Onko isoille levy-yhtiöille levyttävien artistien musiikki jotenkin arvokkaampaa kuin esim mikseri.netin kautta musaansa levittävien artistien?

On. Sitä halutaan myydä ja sitä halutaan ostaa.

Miksi suomessa muutama henkilö saa päättää suurimpien radiokanavien soittolistat ja täten ohjata suurimman osan radiosoittoon perustuvista korvauksista tiettyjen levy-yhtiöiden artisteille? (Suomessahan ei tunnetusti korruptiota ole joten levy-yhtiöthän eivät varmaankaa voitele näitä kanavien musapäälliköitä millään tavoin, eihän?)

Aika hataralla pohjalla olet liikenteessä, jos syytät tosta vaan esim. Jukka Haarmaa korruptiosta ihan omien olettamustesi perusteella. Ja totta kai levy-yhtiöiden (niin isojen, pienten, majorien kuin indieidenkin) edustajat ovat suorassa kontaktissa näihin päättäjiin ja tuovat heille säännöllisesti uusia julkaisuja, promosinglejä jne., joiden joukosta poimitaan uusia artisteja soitettavaksi. Hyvää musiikkia saa tässä maassa kyllä soittoon, vaikkei taustalla olisikaan isoa levy-yhtiötä (nopeasti tulee mieleen Ultramariini, POTF, Bloodpit jne.).

Ja paljonkohan noista radiosoittokorvauksista menee itse artisteille ja paljonko jää levy-yhtiön taskuun.

87%. ~13% korvauksista menee Teoston hallinnointi- ym. kuluihin. Levy-yhtiöt eivät ole tuossa kuviossa mukana ollenkaan, vaan Teosto rekisteröi soittokerrat biisikohtaisesti. Jos biisi on kustannettu, kustannusyhtiö ottaa tuosta 87%:sta 33% itselleen.
Notefix
04.04.2006 13:37:49

kun suomi on kumminkin senverran pieni maa että tuollaiset soittolista-asiat voidaan helposti sopia vaikka esim SonyBMG:n saunatiloissa.

Sulla pitäisi olla tollasesta edes jotain faktaa. Joku ihmeellinen mutu-tieto ei käy. Jos ei ole parempaa tarjota, niin toi on täyttä paskapuhetta.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Janus
04.04.2006 13:54:51
No onko noita asioita sitten joskus tutkittu, vois kuvitella että kun suomi on kumminkin senverran pieni maa että tuollaiset soittolista-asiat voidaan helposti sopia vaikka esim SonyBMG:n saunatiloissa.

Edelleen, toi on sun omaa olettamusta.

Joista tietenkin isojen levy-ythiöiden artisteja otetaan helpommin voimasoittoon.

Miksei otettaisi?

Jos sattuu asumaan kehä-III:n sisäpuolella.

Noista mun hatusta vetämistä esimerkkibändeistä kaksi kolmesta on kotoisin Hämeenlinnasta ja Tampereelta. Nykyään internet-aikaan ei varsinkaan ole väliä sillä, mistä päin Suomea bändi on kotoisin, jos musiikki ym. asiaan kuuluva on kohdallaan. Ja mielellään myös tuotannon taso, jos bändi äänittää, julkaisee ja jakelee levynsä itse.

Ja jos artisti ei ole luovuttanut oikeuksiaan levy-yhtiölle. Sepä on tietenkin oma moka jos noin on tehnyt.

Hoho. Ei kuule. Ainakaan Suomessa Teoston alaisuudessa tuo ei ole tietääkseni edes mahdollista, eri asia sitten on esim. Jenkeissä vallalla oleva ns. copyright-järjestelmä.

Suosittelen: www.teosto.fi
kivi
04.04.2006 14:15:01
Adama:
No onko noita asioita sitten joskus tutkittu, vois kuvitella että kun suomi on kumminkin senverran pieni maa että tuollaiset soittolista-asiat voidaan helposti sopia vaikka esim SonyBMG:n saunatiloissa.
---
Joista tietenkin isojen levy-ythiöiden artisteja otetaan helpommin voimasoittoon.
---
Ja jos artisti ei ole luovuttanut oikeuksiaan levy-yhtiölle. Sepä on tietenkin oma moka jos noin on tehnyt.

Kohta 1)

Halvallapa luulet lojaliteetin lähtevän:-) Mä olen vuodesta 1982 ollut jollain tavalla musabisneksessä mukana, ja vielä on näkemättä se päivä jolloin näen sellaisen lahjuksen joka tehoaa. Lahjoja olen nähnyt, mutta en oo vielä nähnyt niiden vaikuttavan päätöksiin. Myöskään ilmaisia t-paitoja ja kahvimukeja en ole saanut edes joka vuosi, vaikka olisin vihjannutkin niille olevan tilausta
;-)

Mainos- ja ilmoitusmyynnin paine on lähimpänä tuota tarkoittamaasi payolaa, mutta sekin on ihan kortit pöydällä pelattavaa peliä.

Syy - ja nyt kannattaa kuunnella - miksi sellaiset sainaukset, joihin on investoitu ja tullaan investoimaan saavat myös radiosoittoa ja tuotantotukia, on selkeä ja simppeli: niissä on valmiiksi niin paljon sijoitusta ettei bändi ehkä kaadu siihen että jonkun tyttöystävä kieltää, tai että joku väsyy. Kaikki haluavat auttaa voittajaa, mutta kukaan ei halua tulla muistetuksi kaverina, jonka hevoset luovuttavat aina ennen maalia, vaikka ne olisivat siihen asti juosseet kuinka hyvin.

Kohta 2 - isot yhtiöt) Isot yhtiöt ovat valmiiksi tehneet arvion artistista sijoituskohteena. Se on vähän kuin hyvä veikkausvinkki, paljon houkuttelevampi kuin oma arvaus.

Kohta 3) - viittaatko kustannussopimukseen? Ota selvää, asiasta on kyllin puhuttu täälläkin.

Sä saat rauhassa harrastaa musaa, se kun on siitä hieno laji, että monella tasolla voi toimia ja se on aivan ok. Mutta älä vaadi, että kaikki pakotetaan toimimaan harrastelijoiden ehdoilla.

Se kun on kuin söisi mansikat kakusta. Sun ei tarvitsisi elää hommalla, ja saisit silti saman verran herkkuja.
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Adama
04.04.2006 15:47:06
Sulla pitäisi olla tollasesta edes jotain faktaa. Joku ihmeellinen mutu-tieto ei käy. Jos ei ole parempaa tarjota, niin toi on täyttä paskapuhetta.

Janus sanoi:
Edelleen, toi on sun omaa olettamusta.

Ai olenko jossain vaiheessa faktana tuollaista väittänyt? Kunhan arvelin että onhan tuollainenkin kuvio mahdollista. Mitenkäs se sanonta kalahtamisista ja älähtämisitä menikään...

Edelleenkään en oo syyttelemässä ketään mistään, kunhan huvikseni kirjailin mietteitäni tänne.
kivi
04.04.2006 16:50:31
Ai olenko jossain vaiheessa faktana tuollaista väittänyt? Kunhan arvelin että onhan tuollainenkin kuvio mahdollista. Mitenkäs se sanonta kalahtamisista ja älähtämisitä menikään...

Edelleenkään en oo syyttelemässä ketään mistään, kunhan huvikseni kirjailin mietteitäni tänne.

Samalta pohjalta voisin huvikseni ajatella, että sä olet paitsi väärässä, myös tahallisesti herjaamassa musiikkialan toimijoita. Et sä siitä saa suuttua, "kunhan huvikseni kirjaan mietteeni tänne" - tai sitten voisin huvikseni ajatella, että ellet sä tajua missä vaiheessa menee herjaamiseksi, sä taidat olla vähän tyhmä. Ehei, en ole syyttämässä sua tyhmäksi, kunhan huvikseni kirjaan että semmoinen kävi mielessä.

Tajuatko? Noin ei siis tehdä. Joku roti...
:-(
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Adama
04.04.2006 17:54:50
Samalta pohjalta voisin huvikseni ajatella, että sä olet paitsi väärässä, myös tahallisesti herjaamassa musiikkialan toimijoita. Et sä siitä saa suuttua, "kunhan huvikseni kirjaan mietteeni tänne" - tai sitten voisin huvikseni ajatella, että ellet sä tajua missä vaiheessa menee herjaamiseksi, sä taidat olla vähän tyhmä. Ehei, en ole syyttämässä sua tyhmäksi, kunhan huvikseni kirjaan että semmoinen kävi mielessä.

Tajuatko? Noin ei siis tehdä. Joku roti...
:-(

No jos se on tyhmyyttä että epäilen tällaisen kuvion olemassaoloa niin ollaan sitte tyhmä, ei siinä mitään. Toivottasti olenkin väärässä mutta pistää korpeamaan kun radiosta tulee ne samat biisit jokapäivä montakertaa ja vielä aina melkein samaan aikaan. Ikävä tulee toimitettuja musiikkiohjelmia. Siis sellaisia jotka ei tuu keskellä yötä.

Tuskin kumminkaan voit siitä väittää vastaan että kansallisten radiokanavien soittolistojen hallinta on suomessa ihan muutaman henkilön käsissä. Mun mielestä on ihme jos levy-yhtiöt eivät yrittäisi millään tavalla vaikuttaa heidän soittolistapäätöksiin.
Kumminkin samat "musiikkialan toimijat" olivat kovinkin tehokkaasti lobbaamassa omia kantojaan uuden tekijänoikeuslain valmistelussa.
kivi
04.04.2006 19:37:37 (muokattu 04.04.2006 19:39:05)
No jos se on tyhmyyttä että epäilen tällaisen kuvion olemassaoloa niin ollaan sitte tyhmä, ei siinä mitään. Toivottasti olenkin väärässä mutta pistää korpeamaan kun radiosta tulee ne samat biisit jokapäivä montakertaa ja vielä aina melkein samaan aikaan. Ikävä tulee toimitettuja musiikkiohjelmia. Siis sellaisia jotka ei tuu keskellä yötä.

Tuskin kumminkaan voit siitä väittää vastaan että kansallisten radiokanavien soittolistojen hallinta on suomessa ihan muutaman henkilön käsissä. Mun mielestä on ihme jos levy-yhtiöt eivät yrittäisi millään tavalla vaikuttaa heidän soittolistapäätöksiin.
Kumminkin samat "musiikkialan toimijat" olivat kovinkin tehokkaasti lobbaamassa omia kantojaan uuden tekijänoikeuslain valmistelussa.

Ei, kun sä et tajua, ettei niitä tarvitse lahjoa soittamaan just noita biisejä, ne tekee sen ihan omasta aloitteestaan ja vapaaehtoisesti.

:-D

(siitä me voidaan olla samaa mieltä, ettei se ole kivaa, ja että itse tahtoisi jotain muuta. Mutta se on ihan loogista, että asia on noin.

Tutustu pienimmän yhteisen nimittäjän teoreemaan.)
Adama
04.04.2006 22:09:23
Ei, kun sä et tajua, ettei niitä tarvitse lahjoa soittamaan just noita biisejä, ne tekee sen ihan omasta aloitteestaan ja vapaaehtoisesti.

No en tajua, en. Tai jos noita soittolistoja on pakko käyttää niin tekisivät niistä edes vähän laajempia. Noh, se taitaa olla jo toisen topikin aihe.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)