Aihe: Ranteet vai sormet?
1 2 3
kuukuna
04.04.2006 12:06:28
Soitatteko ranteilla vai sormilla vai molemmilla? Ite oon suurimmaksi osaksi ranteilla, mutta olen alkanut soittamaan sormilla hieman. Onko siinä sitten paljoa eroja? Dave weckl sano opetusvideossaan, että sormilla on hyvä soittaa, jos haluaa soittaa nopeasti ja Derek Roddyn mielestä ei oo välii, että vetääkö ranteilla vai sormilla. Valaiskaa asiaa kiitos:)
Reeniä,reeniä ja ryynejä
Rumba-Ali
04.04.2006 12:16:52

enimmäkseen sormilla.

Ranteesta tarvittaessa hiven lisäpuhtia.
Japanische Schulmädchen kleben Steiken auf ihre Köpfer und Komodo ißt die. "Jazzihan on sitä kun soitetaan silmät kiinni väärin ja poltetaan pikkusikareita punaset kumpparit jalassa." -Vasara
T.Laine
04.04.2006 12:17:53 (muokattu 04.04.2006 12:19:20)
Omasta mielestäni saan enemmän voimaa, kun käyttää rannetta. Sormien kanssa saa nopeeta vedettyä, mutta minä en saa niin voimakkaita iskuja ilman rannetta.

EDIT: Lauserakenteet...
...näin se on nähtävä...
Analuuk
04.04.2006 12:19:30
Molemmilla. Riippuu, mitä soitan. Tuplat ja kolmen iskun sarjat (esim. rideen) sormilla. Hitaammat rockifillit vuorokäsin enemmän ranteella... Sormia tulee treenattua enemmän.
Tsekkaa http://www.mikseri.net/-lintu- ja anna palautetta!
Youni
04.04.2006 12:53:07 (muokattu 04.04.2006 12:54:23)
Oman tekniikan olen ottanut käyttöön parilta rumpuopettajalta. Nykyinen neuvoo perusrentoutta, missä kädestä saa liikkua kyynärvarsi, ranne ja sormet. Toki olkavarsikin saa liikkua, muuten ulottuvuus on aika pieni. Silti olkavarsi ei tee sitä iskua, vaan kyynärvarsi, ranne ja sormet.

Tämä perusbiitissä, rennossa temmossa. Mitä nopeampaan mennään sitä enemmän sitten käytetään rannetta ja sormia. Sama juttu volumessa, hiljaiset jutut sormilla.

Tämän perusrentouden löytäminen tuo sitten rentoutta myös hiljaiseen ja nopeaan soittoon. Soitto kuulostaa paremmalta ja tuntuu helpommalta. Minä olen matkalla rentouteen, joka kestää vuosia. Tekniikka kehittyy kokoajan.

Kannattaa tsekata http://www.vicfirth.com/education/drumset/domfamularo.html

Tässä oli vähän offiakin...
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Peicco
04.04.2006 13:04:36
Soitatteko ranteilla vai sormilla vai molemmilla?

Asiaa hieman mietittyäni tulin kyllä lisäksi siihen tulokseen, että on fysiologisesti aika mahdotonta soittaa "sormilla". Poislukien jonkun onehand rollin.

Jos vetää ranteen lukkoon, ei soittamisesta tule mitään.

Eli mun mielestä ei voi sanoa, että jonkun tekniikka perustuisi sormilla soittamiseen.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
Youni
04.04.2006 13:06:32
Asiaa hieman mietittyäni tulin kyllä lisäksi siihen tulokseen, että on fysiologisesti aika mahdotonta soittaa "sormilla". Poislukien jonkun onehand rollin.

Jos vetää ranteen lukkoon, ei soittamisesta tule mitään.

Eli mun mielestä ei voi sanoa, että jonkun tekniikka perustuisi sormilla soittamiseen.

Niin, kyllähän ne ranteetkin liikkuu. Katsele kuitenkin blastbeat-videoita. Kyllä niillä sormet käy hirveetä vauhtia.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Legatus
04.04.2006 13:23:48
Itse käytän blastissa ranteita ja sormia yhtäaikaa. Vasuri on vielä heikoilla siinä tekniikassa. Mutta pelkät ranteet jos ihan tavallisesti soitan.
Eiku...
Peicco
04.04.2006 13:24:04
Niin, kyllähän ne ranteetkin liikkuu. Katsele kuitenkin blastbeat-videoita. Kyllä niillä sormet käy hirveetä vauhtia.

Juu, en mä sitä nyt tarkoittanutkaan. Totesin vain, että itse kysymys oli vähän hassu kun ei kukaan soita "jommalla kummalla". Molemmat liikkuu soitettaessa periaatteessa koko ajan. Kyse on enemmänkin painopisteen siirtymisestä edestakaisin soiton aikana. Automaattisestihan sekin tapahtuu eikä suorastaan tiedostaen.

Itseasiassa mä en oikeen tiedä mitä kysyjä tällä gallupillaan haki? Kaikkihan käyttää molempia eikä mun mielestä todellakaan voi sanoa, että joku olisi enemmän "sormirumpali" tai "rannerumpali".

Huolestuttavampaa on jos esim. sormet jää pelkän kapulankiinnikkeen rooliin.

Sormet kapulaan "lukittuna" voi jotenkuten soittaa mutta koittakaapa laittaa ranne totaaliseen lukkoon. Kyllä silloin joutuu liikeratoja hakemaan jo olkavarren lihaksilla pienempiinkin iskuihin.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
J. Cool
04.04.2006 13:25:02

sekä että. jos pistät ranteen kipsiin ja yrität soittaa pelkillä sormilla niin ei siitä mitään tule. samoin jos pitää sormet täysin lukossa niin on kuin paukuttais kirveellä halkoja. aiheesta on muuten ollu aika monta topikkia aiemmin.
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
Youni
04.04.2006 13:26:28
Juu, en mä sitä nyt tarkoittanutkaan. Totesin vain, että itse kysymys oli vähän hassu kun ei kukaan soita "jommalla kummalla". Molemmat liikkuu soitettaessa periaatteessa koko ajan. Kyse on enemmänkin painopisteen siirtymisestä edestakaisin soiton aikana. Automaattisestihan sekin tapahtuu eikä suorastaan tiedostaen.

Itseasiassa mä en oikeen tiedä mitä kysyjä tällä gallupillaan haki? Kaikkihan käyttää molempia eikä mun mielestä todellakaan voi sanoa, että joku olisi enemmän "sormirumpali" tai "rannerumpali".

Huolestuttavampaa on jos esim. sormet jää pelkän kapulankiinnikkeen rooliin.

Sormet kapulaan "lukittuna" voi jotenkuten soittaa mutta koittakaapa laittaa ranne totaaliseen lukkoon. Kyllä silloin joutuu liikeratoja hakemaan jo olkavarren lihaksilla pienempiinkin iskuihin.

Totta, sormien tai ranteiden käyttö riippuu tosiaan lähinnä musiikkityylistä. Ja esim. blastissa käyttää sormia ENEMMÄN kuin ranteita, rokissa ranteita ENEMMÄN kuin sormia. Ja totta, tässä gallupissa on aika vähän mieltä.
J. Cool
04.04.2006 13:27:59

Valaiskaa asiaa kiitos

ei kai tämä mikään galluppi edes ole?
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
Peicco
04.04.2006 13:31:02
Aiheesta on muuten ollu aika monta topikkia aiemmin.

Ei muuten kukaan jaksa kahlata tolla "epävirallisella" hakukoneella näitä topikkeja löytääkseen itseään kiinnostavan aiheen, josta on mahdollisesti keskusteltu joskus vuonna 2004.

Hienoa olisi jos ylläpitäjät saisivat rumpuihin ja muihinkin kategorioihin riittävän laajat alakategoriat, jotta ei tarvitsisi aina etsiä neulaa heinäsuovasta. Tää rummut -kategoriahan paisuu päivä päivältä kuin pullataikina, eikä kukaan jaksa hakea jäsentelemättömästä viestiketjusta juurikaan mitään.

Sitten tulee näitä "taasko tätä kysellään" "johan näistä on jauhettu jo viiteen kertaan".
jussiohman
04.04.2006 13:31:16
Sormilla pyritään aina soittamaan, mutta semmoiseksi jompi/kumpi - sähläykseksi se useimmiten menee, tekniikka kun on mitä on.
käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme paratiisi paratiisi paratiisi paratiisi
Peicco
04.04.2006 13:33:37
ei kai tämä mikään galluppi edes ole?

"Soitatteko ranteilla vai sormilla?"

Mikäs se sitten on kun kysytään suurelta joukolta henkilökohtaista suuntausta johonkin asiaan?

Ja mikäs siinä gallup -sanassa on niin punaista?
Youni
04.04.2006 13:36:40
No nyt minullekin vähän valkeni, topikin avaaja haluaa TEKNIIKKANEUVOJA! Suosittelen kääntymään lähimmän rumpuopettajan puoleen. jos se ei nappaa katso Famularon klipit, ne ovat täyttä timanttia.

Ja muista, että rentous on kaikki kaikessa. Puristamalla hankit itsellesi tenniskyynerpään tai jännetupentulehduksen.
Peicco
04.04.2006 13:38:51
Sormilla pyritään aina soittamaan, mutta semmoiseksi jompi/kumpi - sähläykseksi se useimmiten menee, tekniikka kun on mitä on.

Miten pyritään soittamaan sormilla? Mä pystyn pelkillä sormilla pateettiseen onehandrolliin kuten tuossa jo mainitsin, mutta olisi kiva kuulla joltain "sormirumpalilta" mitä se sormilla soittaminen tarkoittaa käytännössä?
Jos ranne liikkuu ja osa iskun voimasta tulee sieltä, kaikenlainen sormilla soittamisesta puhuminen on mun mielestä hieman turhaa.

Voisko joku sivustoilla liikkuva rumpuguru -opettaja antaa oman näkemyksensä asiaan?
Bobana
04.04.2006 13:43:29
Tiukat mätöt täytyy vetää ranteella jottei kapulat lentele. (kävi eilen keikalla kaks kertaa näin... eii vittt... hävettää)

Löysemmässä rannetta ja sormia sitten yhtäaikaa.

Moon ollu aina sitä mieltä että se käden liike on kokonaisuus. Eli olkapää, kyynär, ranne ja lopuksi sormet. Eli kaikki ohjaa liikettä. Sivusta katsottuna liike näyttää sulavalta ja "piiskamaiselta"
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Youni
04.04.2006 13:48:35
Moon ollu aina sitä mieltä että se käden liike on kokonaisuus. Eli olkapää, kyynär, ranne ja lopuksi sormet. Eli kaikki ohjaa liikettä. Sivusta katsottuna liike näyttää sulavalta ja "piiskamaiselta"

"Like bouncing a basketball" sanois Don.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)