Aihe: Nauhoittamisen laitevalintoja
1
Zeni
03.04.2006 14:32:20
Nyt on tultu siihen pisteeseen, että pitäisi saada soittoa nauhalle. Kämpältä löytyy tietokone ja joku perusmikki (toimii ainakin laululla jotenkuten). Kokeilin jo tuolla kokoonpanolla, mutta perseilyksihän se meni. Nyt FAQ:eja ja topicceja lukeneena olen jo vähän viisaampi.

Tarkoitus on siis nauhoittaa laulua, bassoa ja kitaraa. Tarvitsen siis lisäksi tuolle mikrofonille esivahvistimen, mutta ajattelin samalla hankkia uuden mikin. Budjetti on melko rajallinen ja tuo 100euroa olisi maksimissa käytettävissä pelkkään mikkiin.
Tekeekö tällä mitään:
http://www.thomann.de/thoiw3_the_tb … sn=bef9f32d86b2b7855f6f2cf99fb081bd

Lisäksi olen miettinyt tuota Shure SM57. Muitakin saa ehdottaa, mutta ottakaa huomioon budjetin rajallisuus. Mietityttää lähinnä tuo dynaaminen/konkkamikki kysymys.

Mikin lisäksi tarvitsisin sen esivahvistimen, olen joskus käyttänyt Boss MD-2:sta mikin edessä esivahvistimena ja muistaakseni se toimi jotenkin. Millainen tuon esivahvistimen pitäisi olla ? Toimiiko tuo Behringer MIC200 mitenkään ? Oli ainakin halpa. Vai olisiko järkevämpää ostaa suoraan jo mikseri ?

Musiikki tyylinä on vähän kaikkea crunchista raskaaseen säröön, cleanejä käytän silloin tällöin. Mitään tilulilua en soita.

Jottei homma olisi liian helppoa, niin olen miettinyt tuota rumpujen nauhoittamista. Käsittääkseni mikkejä tarvittaisiin useampi kappale (muistaakseni luin jostain 5:stä). Ajetaanko nuo sitten vielä erillisinä mikseriin (tasot kohdalleen) ja siitä vasta nauhalle (tässä tapauksessa koneelle raidaksi) ? Noita T. Boneja olisi mahdollisuus ehkä ostaa parikin kappaletta. Tällä hetkellä luultavasti kustannan tämän setin yksinäni, mutta miettisin myös kolehtivaihtoehtoa ja koko porukan kesken kustannusten jakamista. Tällöin budjetti nousisi varmaan 400-600euroon.

Kiitoksia vastauksista.
Antti1
03.04.2006 14:42:50 (muokattu 03.04.2006 14:45:00)
Tässä mun ehdotukset:

Dynaaminen mikki: Shure PG57
http://www.thomann.de/thoiw3_shure_ … sn=bef9f32d86b2b7855f6f2cf99fb081bd

Konkkamikki: Studio Projects B1
http://www.thomann.de/thoiw3_studio … sn=bef9f32d86b2b7855f6f2cf99fb081bd

Etuaste/kompura/eq: Joemeek threeq
http://www.thomann.de/thoiw3_joemee … sn=bef9f32d86b2b7855f6f2cf99fb081bd

Jos budjetti riittää vielä tosta eteenpäin ständien, piuhojen yms. jälkeen, niin tuon Joemeekin kaveriksi joku yksinkertainen parilla etusella varustettu pikkumikseri. Siinä mun mielestä sellainen setti, josta ei yhtäkään osaa tarvitse missään vaiheessa enää vaihtaa pois paremman puutteessa.

EDIT: Ja toi threeq on vain yhdelle mikille kerrallaan, eli siihen ei yksinään saa kahta mikkiä kiinni. Sen takia tuo pikkumikseri. Kahdella mikillä saa rummutkin aivan loistavasti sisään ja tuo threeq antaa erittäin paljon pelivaraa jo nauhoitusvaiheessa.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
Aki
03.04.2006 15:01:15

Antin mikkiehdotuksille jykevää komppia. SP B1 on erittäin hyvä yleismikki, siinä on mötikkä pitkäksi aikaa. Ja 105€ on hyvin halpa hinta.

Konkan ja dynaamisen valintaan apua:
-Jos äänität vain kotona/kämpillä yhtä soitinta kerrallaan -> konkka.
-Jos taustalla on melua -> dynaaminen.
-Jos haluat käyttää mikkiä livenä -> dynaaminen.

Konkkamikillä soundi on "valmiimpi", dynaamista pitää ostata miksata että siitä saa hyvänkuuloisen. Kun siis puhutaan laulusta ja esim akustisesta kitarasta.

Kun kerta tietokoneella haluat tehdä, hyvä äänikortti (>100€) on välttämätön. On myös syytä varata aikaa ja kiinnostusta tietokoneen twiikkaamiseen (2 kovoa, niiden sijoitus, windowsin optimointi, defragmentointi, yms).

Etuasteeksi alkuvaiheessa suosittelen pientä mikseriä jossa on phantom-syöttö. Siinä on niin paljon enemmän pelivaraa esim kuuntelun järjestämistä varten yms. Eikä maksa paljoa.

Rumpujen äänitys hoidetaan tavallisesti mikittämällä kaikki rummut erikseen, mutta tämähän tarvitsee tietysti vähintään 6-8 kanavaa nauhoitettavaksi kerralla. Kahdella konkalla saa aivan käyttökelpoisen rumpuäänityksen, mutta sijoitusta täytyy vähän kokeilla, se on tilan suhteen aika nirso.
Jos/kun kahdella mikillä aloitat, suosittelen 2kpl noita mainittuja SP:n mikkejä sen pienen mikserin lisäksi.

On myös mahdollista mikittää rummut 6 mikillä ja miksata ne kahdeksi raidaksi ennen äänitystä. Tuo on kuitenkin aika hardcorea ja yritys-erehdys metodin loistava ilmentymä.
Zeni
03.04.2006 15:40:46
Kiitoksia. Melkein Akin kertoman perusteella pitäisi olla dynaamiset mikit. Sinänsä ikävää, että tarvetta olisi ehkä jopa molemmille tyypeille. Mitenkä rumpujen äänitys mahtaisi onnistua dynaamisilla mikeillä ? Ei tuon SP:n B1 mikin hinta ollut mikään mahdoton ja uskon, että olisi mahdollisuus hankkia kaksikin tuollaista, mutta tuohan oli juurikin konkkamikki.

Olenko ymmärtänyt tuon konkkamikin periaatteen oikein eli se on tarkempi ja sisältää jonkun esivahvistimen ? Siis se äänen nappaava elementti on epäherkempi kuin dynaamisessa ?
Antti1
03.04.2006 15:54:58
Mä suosittelen edelleen ostamaan molemmat: konkan ja dynaamisen. Ei ne konkat niin herkkiä taustamelulle ole, etteikö niitä voisi käyttää. Sitten tarpeen mukaan lähdet laajentamaan parhaaksi katsomallasi tavalla (livetilanteisiin dynaamisia, studioon konkkia jne.). Muista kuitenkin, ettei kumpikaan toteutusperiaate periaatteessa rajoita käyttöä jossain toisessa tarkoituksessa. Konkkaa voi käyttää myös livenä ja dynaamista studiossa.

Rumpuja voi edelleen nauhoittaa monona ja kuulostaa todella hyvältä. Yksinkertaisesti on aina parempi aloittaa.

Olenko ymmärtänyt tuon konkkamikin periaatteen oikein eli se on tarkempi ja sisältää jonkun esivahvistimen ? Siis se äänen nappaava elementti on epäherkempi kuin dynaamisessa ?

Ei niissä ole esivahvistinta itsessään, vaan ne tarvitsevat sen erikseen, aivan kuten dynaamisetkin. Konkkamikit tarvitsevat jostain vain phantom-jännitteen tuon lisäksi. Se saadaan joissain tapauksissa paristosta, tai erillisestä boksista, mutta yleensä mikseristä/etusesta.

ps. ehkä sun tosiaan ois alkuun parempi ostaa joku simppeli pikkumikseri ja unohtaa toi channelstrippi. Siitä voi olla enemmän haittaa, kuin hyötyä. Opettelet perusasiat ensin kunnon perustyökaluilla ja sitten mietit miten edetä, kun taitoa jo löytyy. Oisinpa minäkin tehny niin...
Zeni
03.04.2006 16:08:08
Okei. Entäs miltä kuulostaisi jos pistän tilaukseen tuollaisen SP B1:n ja Shure SM57 ? Sitten löytyisi molemmat. Miten rumpujen äänitys mahtaisi onnistua 2 dynaamisella ja yhdellä konkalla vai onko parempi käyttää suosiolla vain yhtä mikkiä ?

Noita mikseriehdotuksia voi heittää kehiin. Kovasti mieleni olisi tehnyt ostaa suoraan joku 8 kanavainen mikserivahvistin, mutta taitaa mennä budjetissa niin pirusti yli jo.
pkhlo
03.04.2006 16:10:59
Anteeksi snadi OT mutta voi hitto kun ois tämän teininä tajunnu:

Siinä mun mielestä sellainen setti, josta ei yhtäkään osaa tarvitse missään vaiheessa enää vaihtaa pois paremman puutteessa.

Oon kärsiny nahoissani rankasti, kun on kauppamiesten pyörittelemänä ostanu kaikenlaista paskaa soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Niitten (halpojen ja huonojen vehkeiden) käytettävyys ja jälleenmyyntiarvo romahtaa todella pian ja sitten ei ole edes pesämunaa, jos haluais päivittää astetta kireämpään kamaan.

Edellisten kollegoiden speksaamat mirkofoonit on asiallisia valintoja. Pikkubudjetilla kannattais melekeen mun mielestä käyttää mono-overia eli yksi konkka riittää alkuun. Tolla saa myös kaikki muut akustiset soittimet erikseen soitettuna hyvin talteen. Kun siirryt seuraavalle tasolle, voit hankkia tolle parin ja saada overit stereona ja esim ak. kitaran pikkasen kivemmin talteen. 57:lla voit ottaa basarin napsua ja jopa botnea omalle erilliselle raidalle, kunhan sijoittelet mikrofonin hyvin. Siihen voi myös laulaa ja soittaakin vaikka mitä akustista soitinta livenä. Ihanteellisimmillaan 57 lienee kitaravahvistimen edessä ja rumpujen virvelissä + melekeen kaikessa mistä ääntä paljon lähtee :)

Pikkumikseri lienee myös erittäinkin kannattava hankinta tossa vaiheessa. Mikserin omat etuset tod. näk. ajavat asiansa alkuvaiheen äänittelyn suhteen ja miksei myöhemmänkin. Siinä on kova aloituspaketti ja vaikka sitä on alkuvaiheen "intoa piukassa asenteella" vaikea hahmottaa, toi toimii monenlaisessa käytössä vuosikausia, pitempään kun vaikkapa mun Bespecot ja Samickit :)
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Antti1
03.04.2006 16:12:24 (muokattu 03.04.2006 16:17:01)
Mä en hommaisi tota SM57:aa, vaan tuon halvemman PG57:n. Syynä mun mielestä tasapainoisempi soundi ja parempi hinta-/laatusuhde. 2 dynaamista ja 1 konkka olis aika mainio yhdistelmä myös, mutta stereoraidalle vedettäessä siitä ei ole ihan hirvittävästi etua yhteen konkkaan ja dynaamiseen verrattuna. Mietippä tätä: sä voit ottaa konkalla overit ja dynaamisella basarin, panoroida ne äärilaitoihin, nauhoittaa kaks erillistä monoraitaa ja näin sulla on erillinen basariraita overin lisäksi. Virppa kuuluu varmasti hyvin asetellusta mono-overheadista.

Mitä sä muuten teet mikseriVAHVISTIMELLA? Tarviitko sitä vahvistinosaa sitä erityisesti johonkin?

EDIT: Joku nyt kuitenkin mölöttää tosta kahden dynaamisen eduista jotain, niin tarkoitin ettei erillisellä virppamikillä ole välttämättä mitään tekoa stereoäänityksessä, jos ei tiedä mitä tekee. Sillä on helppo möhliä muuten hyvillä kantimilla ollut homma. Rumpujen balanssi lähtee kuitenkin soittajasta, joten soittaja myös määrittää suurilta osin sen kuuluuko joku liikaa tai liian vähän.

Liika säätäminen vaikeuttaa yksinkertaista hommaa ja pilaa helposti lopputuloksen.
Zeni
03.04.2006 16:27:42
Mä en hommaisi tota SM57:aa, vaan tuon halvemman PG57:n. Syynä mun mielestä tasapainoisempi soundi ja parempi hinta-/laatusuhde. 2 dynaamista ja 1 konkka olis aika mainio yhdistelmä myös, mutta stereoraidalle vedettäessä siitä ei ole ihan hirvittävästi etua yhteen konkkaan ja dynaamiseen verrattuna. Mietippä tätä: sä voit ottaa konkalla overit ja dynaamisella basarin, panoroida ne äärilaitoihin, nauhoittaa kaks erillistä monoraitaa ja näin sulla on erillinen basariraita overin lisäksi. Virppa kuuluu varmasti hyvin asetellusta mono-overheadista.

Täytyy vielä punnita noita vaihtoehtoja. SM57 olen kuullut paljon kehuttavan, tuosta toisesta en ole ennen tätä topiccia ollut edes tietoinen. Entäs tuo linkittämäni T. Bone ? Käsittääkseni 57-kopio.

Mitä sä muuten teet mikseriVAHVISTIMELLA? Tarviitko sitä vahvistinosaa sitä erityisesti johonkin?

Tarkemmin kun rupesin miettimään niin en kauheasti juurikaan minnekään. Se olis ollut kiva extra juhlakäytössä, muttei mitenkään pakollinen. Laulun PA on tällähetkellä melko patentti.
Niq
03.04.2006 19:35:35

Miten rumpujen äänitys mahtaisi onnistua 2 dynaamisella ja yhdellä konkalla vai onko parempi käyttää suosiolla vain yhtä mikkiä ?

Hyvin. Edelliselle demolle nauhoitettiin rummut kolmella mikillä: Molempiin basareihin dynaamiset ja konkka overheadiksi. Noille kun haki hyvät paikat sai ihan mukavaa soundia.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Zeni
03.04.2006 19:44:06 (muokattu 03.04.2006 19:45:09)
Näillä näkymin tilaukseen menee tuo SP B1 ja Shure PG57 molemmat. Mikseriä vielä mietin. Budjetti tuli aika hyvin jo nyt ylitettyä, kokeillaan nyt ja itketään ensi kuussa. Tekeekö tälläisellä mitään:

http://www.thomann.de/thoiw3_behrin … sn=bef9f32d86b2b7855f6f2cf99fb081bd

Kaverini osti jonkun Behringerin mikserin ja kertoi olevan aika kehnohko. Syö kuulemma signaalia ja yksi inputti oli painunut heti sisään. Pitänee vielä kysyä häneltä se malli. Ehdotuksia ? Olisi mukavaa jos siinä olisi nuo 4 inputtia kun mikkejäkin on sitte kolme ja neljäs tulee varmasti myöhemmin.

Tuolla setillä sitten onnistuu jo kaikki nauhoittaminen ilman ongelmia ja niin, että kehtaa jo kappaleen soittakin jollekin ? kokoonpanossa siis on rummut,basso,sähkökitara (cleanista heviin) ja akustista välillä ja tietty tuo laulu.

EDIT: Selvennykseksi vielä, että samaan aikaan kaikkea ei ole tarkoitus nauhoittaa vaan yksi kerrallaan.
Niq
03.04.2006 22:31:46

Hyvin. Edelliselle demolle nauhoitettiin rummut kolmella mikillä: Molempiin basareihin dynaamiset ja konkka overheadiksi. Noille kun haki hyvät paikat sai ihan mukavaa soundia.

Itse itseäni lainaten. Kyseinen demo löytyy tuolta: http://www.corrose.com
"I have a cunning plan" -Baldrick
Raimo
04.04.2006 03:05:31

Jos moista melua ei ole häiriönä, konkka on ehdottomasti paras vaihtoehto, etäisyyden suhteen on pelivaraa, ja ääni on kirkas, totuudenmukainen ja hyvänkuuloinen.

P*skapuhetta.
Blah.
Twinkle
04.04.2006 03:21:52
P*skapuhetta.

Raipe perusteli oivasti.
Raimo
04.04.2006 03:43:02

Raipe perusteli oivasti.

Olinhan humalassa. Ah, edelleen olen. ;)
Blah.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)