Aihe: Millaisen puuyhdistelmän tarvitsen?
1
kesamieshartsa
03.04.2006 12:13:31
Selasin jokusen tunnin noita puita läpi, mutta en oikein tiedä millaisen yhdistelmän tarvitsen jotta saisin seuraavanlaisen/tyylisen saundin irti kitarasta:

Lämpimältä kuulostava mutta silti kirkkaan oloinen ja hyvä atakki.

Mitä bodyä suosittelisitte, entä otelauta/kaula? Miten eritavalla kaularungonläpi ja liimakaula vaikuttavat soundiin? Varsinkin jos kaula on erimateriaalia kuin body.

Onko mikeillä millainen vaikutus lopputulokseen?

Kiitos vastauksista.
Juzzu
03.04.2006 12:47:45

Leppärunko vaahtera-pulttikaulalla, vaikka ruusupuinen otelauta.

Onko mikeillä millainen vaikutus lopputulokseen?

Ei, jos ei ole soittanut kovin paljoa eikä korva ole tottunut ja tarkentunut kuulemaan erilaisia soundeja. Ja mikkien erot tuntee tai on tuntematta myös soittotätsillä - miten dynaamisesti ne reagoi jne.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
P-Nut
03.04.2006 13:42:36

Itse olen miettinyt myös samaa asiaa juuri samoin tavoittein. Itsekin ajattelin leppärunkoa (suht raskaista paloista tai yhdestä palasta). Vaahterakaula ja ruusupuuotelauta. Tallaan humppari ja muuten yksikelaiset.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
Juzzu
03.04.2006 13:52:14
suht raskaista paloista

Miksi? Mistä edes löytää painavaa leppää - ellei se ole märkää?
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
kesamieshartsa
03.04.2006 17:48:10
Leppärunko vaahtera-pulttikaulalla, vaikka ruusupuinen otelauta.

Itse olin ajatellut etten nimenomaan pulttikaulaista edes suunnittelisi, koska olen jostain saanut sellaisen käsityksen että sustain olisi huonompi kuin esim. liimakaulassa. Neckthrubodyn tekeminen kiinnostaisi eniten hyvän sustainin ja soitto-ominaisuuksien takia.

Millä tavalla pulttikaula/neckthru vaikuttaa sointiväriin, jos tekee neckthru:n tuleeko sointiin paljon enemmän vaahteransointiväriä?
spyykko
03.04.2006 18:05:47

olen jostain saanut sellaisen käsityksen että sustain olisi huonompi kuin esim. liimakaulassa.

Tätä käsitystä kauhean suureen ääneen julistavat ihmiset eivät yleensä ole ajatelleet asioita itse kauhean tarkasti. Asia ei nimittäin ole ihan noin yksioikoinen ja liitoksen ominaisuuksiin vaikuttaa huomattavasti enemmän työn laatu, kuin se onko välissä liimaa vai ei.

Lyhyesti: Hyvin tehty pulttiliitos on sustainiltaan hyvä. Joka tapauksessa se on parempi kuin huono liimaliitos. Sitä onko se parempi kuin hyvä liimaliitos en tiedä, mutta sellaisiakin mielipiteitä on, tosin jälleen varsin löyhin perustein, esitetty.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
P-Nut
03.04.2006 19:04:57

Miksi? Mistä edes löytää painavaa leppää - ellei se ole märkää?

Tuota noin. Olen ihan aloittelija näissä itse materiaaliasioissa, että saatan puhua aivan täyttä ******...mutta oletin, että noissakin paloissa ja puuyksilöissä olisi hiukan eroa esim. tiiveydessä tms. Kun itse olen miettinyt juuri vähän paksumpisoundista stratoa. Korjatkaa toki ja mieluiten miten asia on :) Olen tehnyt täällä itsestäni aasin niin monta kertaa, että uusi merkki hihaan ei paljon enää tunnu :)
Joees
03.04.2006 20:26:03
Tuota noin. Olen ihan aloittelija näissä itse materiaaliasioissa, että saatan puhua aivan täyttä ******...mutta oletin, että noissakin paloissa ja puuyksilöissä olisi hiukan eroa esim. tiiveydessä tms. Kun itse olen miettinyt juuri vähän paksumpisoundista stratoa. Korjatkaa toki ja mieluiten miten asia on :) Olen tehnyt täällä itsestäni aasin niin monta kertaa, että uusi merkki hihaan ei paljon enää tunnu :)

Käsittääkseni se paino ei takaa sitä että soundi olisi paksu. Sustainia ehkä mutta soundi on ohut.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
vrajala
03.04.2006 21:37:08

Jos mitään tarkoittamatonta tvängi-sanaa ei saisi käyttää, olisin kuvaillut perus telesoundin juuri noin. Joten leppärunko vaahterakaulalla ja mahdollisesti ruusupuuotelaudalla on se millä mä tota lähtisin hakemaan.

Tosin nämä soundikuvailut ovat aina sen verran epämääräisiä, että tuon kuvauksen voi soveltaa moneen aivan erilaiseenkin instrumenttiin. Parhaiten selvität asian kokeilemalla eri tavoin ja eri materiaaleista rakennettuja instrumentteja ja muodostamalla niiden perusteella oman mielipiteesi asiasta.

------------

Atakissahan on sellanen hauskuus, että se muodostuu voimakkaasti soivasta alukkeesta joka vaimenee nopeasti pois. Ja hyvä sustain taas tarkoittaa hidasta vaimenemista. Näin ollen ne ovat tietyssä mielessä toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja.
Mää sano.
P-Nut
03.04.2006 21:54:53

Ei puun tiheys määrittele sustainia eikä soundin paksuutta. Mahdollisimman kuiva soitinpuu takaa kyllä "herkän" soinnin, sitä en sitten osaa sanoa mitkä molekyylitason jutut määrittelee sen antaako puu enemmän yläpäätä vai keskialuetta vai miten se soi. Toki, kovinkin tiheät puut kuten vaahtera varmasti tuovat sitä kirkkautta, mutten usko että kovin helppoja linjanvetoja kannattaa lähteä kuitenkaan tekemään. Itsekin olen itselleni saanut omin käsin todistettua, että myös mahonkirunkoinen kitara voi soida kirkkaasti, toisin kuin monesta Gibsonin Les Paulista voisi kuvitella

Kiitoksia paljon infosta :)
Juzzu
04.04.2006 06:45:20
Kiitoksia paljon infosta :)

Suhtaudu kuitenkin kaikkeen tämän alan "varmaan tietoon" kuitenkin varauksella, varsinkin jos luet sen internetistä :P
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)