Shields 10.09.2003 17:03:18 | |
---|
Luin tossa juuri FAQ sormiharjoituksista ynnä muusta, mutta ei siellä kyllä juurikaan harjoitteita ollut. Kertokaapa siis joitain sormiharjoutuksia tai lämmittelyjä (siis aivan kaikenlaisia harjoitteita) ja laittakaa vaikka tabit jos jaksatta. Entä kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan olisi hyvä soittaa, jotta huomaisi jotain todellista kehitystä? I live to...what? |
Miikathebest 10.09.2003 18:02:31 | |
---|
Luin tossa juuri FAQ sormiharjoituksista ynnä muusta, mutta ei siellä kyllä juurikaan harjoitteita ollut. Kertokaapa siis joitain sormiharjoutuksia tai lämmittelyjä (siis aivan kaikenlaisia harjoitteita) ja laittakaa vaikka tabit jos jaksatta. Entä kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan olisi hyvä soittaa, jotta huomaisi jotain todellista kehitystä? Soiton määrästä... Kun soittaa aina silloin kun haluaa, niin tapahtuu kaikkein parhaiten kehitystä. Kehittyäkseen on harjoiteltava, ja jos ei halua harjoitella, niin voivoi! |
Antti1 10.09.2003 18:05:16 | |
---|
Laatu korvaa määrän tässäkin asiassa. Sillon kun sä treenaat jotain niin keskity siihen treenaamiseen 110%:sti ja muuten sitten soittelet niitä rockiralleja ihan miten lystää. Mun kokemuksien mukaan puolenkin tunnin treenaaminen päivittäin edistää ainakin kitaransoiton alkuvaiheissa huimasti. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Brian May jr. 10.09.2003 21:58:43 | |
---|
Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
No itse soittelen arkisin 1-2 tuntia metronomin tahdissa skaalaa ylös-alas (Alternate pickingillä) käyttäen erilaisia kuvioita. Viikonloppusin soitan sitten ihan kunnon nopeusharjoituksia 2-7 tuntia päivässä. Sweeppejä vain parina päivänä viikossa tuhdilla säröllä... Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
Jäsen X 10.09.2003 22:01:26 | |
---|
Lahjattomat harjoittelevat. Drink up, shoot in, let the beatings begin! |
Shields 10.09.2003 22:56:10 | |
---|
Lahjattomat harjoittelevat. Totta, ja itse kuulun juuri siihen ryhmään!!! I live to...what? |
Jäsen X 10.09.2003 23:07:31 | |
---|
Totta, ja itse kuulun juuri siihen ryhmään!!! Nojoo, ei tässä itsekkään mitään huippuja olla.. Drink up, shoot in, let the beatings begin! |
korpraali 11.09.2003 12:19:18 | |
---|
Lahjattomat harjoittelevat. Joo, ensimmäistä kertaa kun sait kitaran käteen niin lähti kirk hammetit, joo. ) |
Zed 11.09.2003 14:45:13 | |
---|
No itse soittelen arkisin 1-2 tuntia metronomin tahdissa skaalaa ylös-alas (Alternate pickingillä) käyttäen erilaisia kuvioita. Viikonloppusin soitan sitten ihan kunnon nopeusharjoituksia 2-7 tuntia päivässä. Sweeppejä vain parina päivänä viikossa tuhdilla säröllä... Ajattelitko joskus siirtyä kitaransoitosta musiikkiin? Zed is dead, baby, Zed is dead. |
käsi 11.09.2003 15:03:46 | |
---|
oma treenaaminen on oikeestaan jammailua ittekseni:) soitan mitä sattuu, sitte välillä opettelen jotain tekniikkaa esim sweeppaamista tms, ja käytän sitä sitte itteni kanssa jammailussa. pelkkä skaalojen sahaaminen tappaa innostuksen tai jonku tietyn tekniikan harjoittelu, kun homma on mielekästä edistystä tapahtuu. |
Mörkö 11.09.2003 21:25:49 | |
---|
Minä myös kehittelen itse kappaleita tai opettelen muiden kappaleita. Ihan hyvin olen ainakin tähän asti kehittynyt noinkin. Ei ole skaaloja tarvinnut sahailla edestakaisin. Olis siinä sahauksessa voinut mielenkiinto lopahtaa koko hommaan heti alkuunsa. "vinsentti on vihree nyrsijä" |
Tony Narrows 12.09.2003 02:03:17 | |
---|
Ei välttämättä tarvi reenata kovinkaa kauaa.Paljon tärkeämpää on se kuinka keskityt asiaan...eli jos katselet tv:tä samalla ku reenaat niin eipä siinä kovin hyvin asioita opi. Kannattee reenata aina asia kerrallaan ja tehdä se juttu oikein. Eli jos reenaat nopeutta ni aloitat hitaasti ja etenet tempoa nostaen.Ja kannattee kiinittää huomiota ranteen liikkeeseen,koska ranne menee yleensä jäykäksi kun tullaan korkeampiin tempolukemiin..eli soita mahdollisimman rennosti. Ja mielestäni yhtä juttua kannattee reenata sellanen 20min ja sitten siirtyä seuraavaan. Ja oikeaa kättä reenatessa...esim asteikkoja sahaten...suosittelen soittamaan niin että soitat vaikka 5 nuottia per syke...sillain joudut keskittymään soittamiseen paljon enemmän. Sitten kun joku,mielestäsi hieno,juoksutus alkaa sujumaan kovalla tempolla,niin vaihda pickausta...eli soitat joka plektran iskun päinvastoin kuin olet opetellut...näin oppii hyvin oikean käden tekniikkaa. Ja tätäkään ei tarvi kovin kauaa tehdä....huomaat kehityksen todella nopeaa. Ja polyrytmiikan reenaaminen tuottaa todella nopeaa tulosta. Itse reenaan aika paljon päivässä. Aamusta käyn asteikot läpi...vanhat sekä tutustun uusiin. Sen jälkeen kun olen opiskellut kitaran kaulaa,asteikkojen avulla sekä lämmitellyt asteikkoja sahaten,opettelen arpeggiot ja soinnut (tai siis sointujen käännöksiä käyn läpi). SItten sweeppaus....ja tapping sekä picking. Nämä vievät aikaa joku 3 tuntia (tupakki ja kahvi tauot mukaan lukien) =D Sitten reenaan biisejä...erinlaisia projekteja kun on niin pitää biisejäkin opetella soittaan ulkoa. Monissa biiseissä on paljon hyviä juttuja joiden avulla oppii ja kehittyy,mutta nekin jutut mitä eri biiseistä reenaat kannattee reenata niin että ne menee hyvin,eikä sillain että ne menee sinne päin.Ja suosittelen metronomin käyttöä. Eli reenailen biisejä...siihen käytän aikaa jotain 1h-2h päivässä. Sitten jos vielä jaksan niin improvisoin taustalevyjen tahdissa. Joskus saatan soitella parikin tuntia,mutta yleensä en jaksa niin kauaa enää. Ei nämäkään jutut mitä teen,ole ihan joka päiväistä,mutta keskimäärin soitan tämän kaavan mukaan 5 päivää viikosta. Eli soitan about 5 tuntia joka päivä. Ja olen sitä mieltä että ihan joka päivä ei kannate edes soittaa,eli taukoja taukoja.Ajattele niitä asioita mitä olet opetellut. Ja se kun kirjoitat jutut nuoteiksi mitä olet soittanut,niin opit sen asian myös ajatuksen kautta,et vain lihasmuistiin. Ja joitain juttuja on hyvä reenata todella hitaalla tempolla...on monesti vaikeampaa kuin nopealla tempolla. En nyt osaa sanoa mikä on hyvä aikamäärä käyttää reenaamiseen.Voi olla että juuri sinun ei tarvi reenata kuin 15min päivässä...tai sit enemmän. Mutta suosittelen jotain 2 tuntia...ja sekin keskittyneesti. Toni A Salmi |
Esus4 12.09.2003 09:43:08 | |
---|
sori riffei |
Mörkö 12.09.2003 11:48:24 | |
---|
sori riffei Pistät sointuja peräkkäin niin että kuulostaa hyvältä. "vinsentti on vihree nyrsijä" |
Shields 12.09.2003 23:18:31 | |
---|
Ja suosittelen metronomin käyttöä. Eli siis mitä suosittelet????? I live to...what? |
Antti1 12.09.2003 23:40:36 (muokattu 12.09.2003 23:43:15) | |
---|
Eli siis mitä suosittelet????? Siis etkö sä tiedä miten metronomia käytetään? Se on sellanen laite tai ohjelma josta kuuluu tasaisin aikavälein klik klik klik klik... Siis se lyö tahtia. Sen tahdissa sitten pitäisi soittaa jotain harjoiteltavaa juttua. Aluksi hitaalla tempolla (klikkaukset tulevat harvoin) ja siitä sitten aina välillä tempoa nopeuttaen. Ja aina välillä tekee hyvää tiputtaa se tempo ihan sairaan hitaaksi ja soittaa samoja juttuja. Kehittää kovasti rytmissä pysymistä ja ajoittamista. EDIT1: Lähetäs MacGyverille pikaviestiä että lähettää sulle sen treeniohjelmansa. Se on hyvä. EDIT2: Ääh.. Älä vaivaudu, tässä se on: http://www.freewebz.com/macgyver/treeni.tab "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
tinski 23.10.2003 12:43:27 | |
---|
Entä kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan olisi hyvä soittaa, jotta huomaisi jotain todellista kehitystä? Mun mielestä kannattaa soitella niin paljo ku mahollista ja kuinka jaksaa...soittella kannattaa kaikkia musiikin mukana...opettelee korvakuulolla kaikkia kappaleitten sointuja ja tarkistaa soinnut vasta myöhemmin vaikka netistä tai nuoteista...näin huomaa et onko edistystä tapahtunu...ja kun niitä sooloja opettelee..kannattaa ensi opetella ne hyvin ja sitte nopeentaa tempoo ku siihen pystyy omasta mielestään.. |
Cletus Awreetus 23.10.2003 21:19:11 (muokattu 23.10.2003 21:19:37) | |
---|
Ajattelitko joskus siirtyä kitaransoitosta musiikkiin? Eikö kitaransoitto ole musiikin "tuottamista"? Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
blastoff 23.10.2003 22:28:21 (muokattu 28.10.2003 22:20:37) | |
---|
Ajattelitko joskus siirtyä kitaransoitosta musiikkiin? Meinasin itsekin kysyä juuri samaa. Did you know that if you play New Kids On The Block records backwards... they actually sound better - Bill Hicks |