Terve, Olisi siis otsikon mukainen ongelma. Kitara on "itsekasattu" Rhoadsin bodystä ja B.C.Richin 24-nauhaisesta kaulasta. E-vireessä saan kaikki kaulan ja tallan säädöt kohdilleen. Silloin käytin DR:än 10-46 settiä. Nyt yritän saada kitaran B-vireeseen Daddarion 13-56 settiä, jota käsittääkseni Amon Amarthin kitaristit käyttävät. Säädin kaularautaa, niin että kaula ei näyttäisi jousipyssyltä. Mutta tallaa säätäessäni En saa B-kieltä (6. paksuin) hienovireeseen, mutta kaikki muut kielet saan ja ne soivat hyvin. Onko jollakin ollut samoja ongelmia ja osaisi auttaa avutonta? Haulla en löytänyt itse mitään. Tässä pari kuvaa http://i30.photobucket.com/albums/c311/Pentelesh/Skeba.jpghttp://i30.photobucket.com/albums/c311/Pentelesh/Talla.jpg Tänks. -Olli |
zkelez 02.04.2006 21:36:24 | |
---|
Kitaranrakentajaksi opiskellut ukkeli joka laittoi kitarani viime kesänä sanoi, että mitä matalemmaksi mennään niin sitä vaikeammaksi (mahdottomammaksi) käy tarkan vireen saaminen. Eli pidän aika todennäköisenä että se hienovire jää unelmaksi. Kyllähän sen nyt kuulee, että perusvireessä soitin on huomattavasti puhtaampi kuin dropattuna. |
Ze Kink 02.04.2006 22:40:20 | |
---|
Ei yleensä riitä 25.5" skaalassa tallassa intonaation säätövara B-vireeseen. Itselläni on tollanen Ekon halpisstrato B:ssä / dropped A:ssa ja ei kyllä saa B-kielen intonaatiota kohdalleen vaikka otin jousenkin pois. Kielinä kanssa 13-56, tosin Ghs:n. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |
Sala 03.04.2006 18:01:44 | |
---|
Ei yleensä riitä 25.5" skaalassa tallassa intonaation säätövara B-vireeseen. Itselläni on tollanen Ekon halpisstrato B:ssä / dropped A:ssa ja ei kyllä saa B-kielen intonaatiota kohdalleen vaikka otin jousenkin pois. Kielinä kanssa 13-56, tosin Ghs:n. Epiphonen LP:n (24,75") kanssa ei ole ollut näitä ongelmia, jäi vielä säätövaraakin. |
ogre 03.04.2006 18:48:11 | |
---|
Itsellä on Warlock NJ ja sitä joskus B-vireessä pidin. En ehkä sitten ole ammattimuusikko, tiluhirmu, grandmaster tjms. mutta ei mulla ikinä ollu mitään ongelmia sen kanssa paitsi se että se on vaikea saada vireeseen. Yleensä kun ehdottaa sävelaskeleen tiputusta niin täällä on kaikki intoneissönin, kaularaudan säätämisen, avosydänleikkauksen ja kengurukepin maailmanmestaruuskisojen kanssa häsläämässä :) |
Pentelesh 05.04.2006 16:49:26 (muokattu 05.04.2006 21:22:07) | |
---|
Itsellä on Warlock NJ ja sitä joskus B-vireessä pidin. En ehkä sitten ole ammattimuusikko, tiluhirmu, grandmaster tjms. mutta ei mulla ikinä ollu mitään ongelmia sen kanssa paitsi se että se on vaikea saada vireeseen. Mitähän kieliä pidit silloin kitarassa, kun se oli B-vireessä? EDIT: niin ja mitä kaikkea ongelmaa sulla sitten oli saada se vireeseen? |
ermosparmalos 07.04.2006 13:42:05 | |
---|
Korjatkaa jos olen väärässä mutta, käsittääkseni B-vireen saamiseksi tarvitaan pidennetty kaula, B-vireelle tarkoitetut kitarankielet yms. Kyseisessä kitarassa näitä ei tainnut olla. |
ermosparmalos 07.04.2006 13:42:52 | |
---|
tietenkin täydellisen vireen aikaan saamiseksi. |
McNulty 07.04.2006 13:56:14 | |
---|
Korjatkaa jos olen väärässä mutta, käsittääkseni B-vireen saamiseksi tarvitaan pidennetty kaula, B-vireelle tarkoitetut kitarankielet yms. Kyseisessä kitarassa näitä ei tainnut olla. Siis, mitään erityisesti B-vireeseen tehtyjä kauloja tai kieliä ei ole, mutta oletan että tarkoitit: a) skaalan pituus tulisi olla jotain 27 tuuman luokkaa (25,5" tai jopa 24,75" sijaan) b) että hankkii paksut kielet esim. yhdistelemällä Wylden 11-70 tai vaikka D'Addarion 13-62 Tosiaan, tallan säätövara loppuu väkisinkin kesken, ei voi mitään. Siispä suosittelen 6-kielistä baritonia tai 7-kielistä kitaraa jos väkisin haluaa B-vireen (hienovireestä ja intonaatiosta tinkimättä). "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Strutsi 07.04.2006 15:53:05 | |
---|
Ei järkeä, hommaa 7-kielinen. Osta mun Ibanez RG2620!!!! |
Sala 07.04.2006 16:32:41 | |
---|
Mokoman Tuomo soittelee käsittääkseni 25,5" Viperillä A-vireestä paksuimman kielen ollessa 0.68 tai 0.70. Tuskinpa tuottaa ongelmia saada skeba B-vireeseen kun käy vaikka säädättämässä sen ammattilaisella jos ei itse osaa |
Teemu K. 07.04.2006 19:46:57 | |
---|
Ehh... Ehkä kuitenkin kannattaa vain hommata 7-kielinen, tai baritoni. Baritonin perusvirehän on tuo B (H) |