mika123 02.04.2006 19:54:07 | |
---|
Hyvinpä kysyt! Taitanee olla niin, että aika aikaa kutakin. Muistan, kuinka Eka Oikea Kitara oli joskus 80-luvun alussa Hagström Super Swede, loistava kitara josta piti olla loppuelämäksi, mutta sitten Ympyrätalon Musiikissa roikkui Gibson RD Artist, ja eiikun vaihtoon, ja ei mene pitkään (80-luvulla kun ollaan), eteen tulee Ibanezin kitarasyntsa, joka piti sen ajan pyörteissä pysyäkseen heti hankkia koska Guitar Playerissä John Abercrombiellakin semmoinen oli ja levylläkin hyvältä kuulosti ja sitten kohta piti olla strato floikalla , jne jne jne... Noita kepuloita on käsien läpi kulkenut aika kasa, jokunen on seinällekin jäänyt mutta että loppuelämän kitara.. en tiedä; tällä hetkellä Gibson SG on se sylilapsi, mutta joskus sitä PRS:kin katsoo sillä silmällä.. Toisaalta tuo rillumarei-akrobatia on myös sydäntä lähellä mutta olisiko siitä JEMistä, niin kallis ja palvottu kuin onkin, elämänaikaiseksi kumppaniksi? En tiedä, Les Paul Floyd Rosella ja midivalmiudella? |
Kaulan nopeus riippuu tietysti henkilökohtaisista mieltymyksistä. Keskipaksulla kaulalla saan nopeampaa jälkeä kuin aivan viivoittimella. Erot ovat häviävän pieniä. Eniten vaikuttaa kuitenkin radius, eli otelaudan kaarevuus. Litteämmällä (suuremmalla radiuksella) venytykset ja jotkut muut jutut tuntuvat helpommilta. Pyöreämpi radius taas on kiva riffittelyssä ja sointujen kanssa toimittaessa. Kyllä se kuule on soittajasta kiinni. Tottakai, tuollaiset tekijät edesauttaa hommaa, mutta valitettavasti sitä soittotaitoa ei ole ostettavissa (olisin ostanut jos olisi). -Sellasta se vaan on- |
Da Make 02.04.2006 20:10:52 | |
---|
Kyllä se kuule on soittajasta kiinni. Tottakai, tuollaiset tekijät edesauttaa hommaa, mutta valitettavasti sitä soittotaitoa ei ole ostettavissa (olisin ostanut jos olisi). Itse itseäni tehostaen: Kaulan nopeus riippuu tietysti henkilökohtaisista mieltymyksistä. |
mvirta 02.04.2006 21:08:18 | |
---|
Joo, kai se nopeus suhteellista on. Toisella kaulalla nopeammat juoksutukset vaan onnistuu paremmin kuin toisella. Mä koen sen silleen, että sormet osuu hyvin niille paksummillekin kielille riffin tiimellyksessä, ei tarvitse ruveta rannetta kääntelemään ja kurottelemaan tai vastaavasti koukistelemaan sormia liikaa ohempia kieliä tavoitellessa. Samoin, kaulan ylemmille nauhoille päin liikuttaessa ne on hyvin soitettavissa. Tossa '61:ssä on mielestäni onnistunut kaula. Kannattaa testata ehdottomasti. Gibson is good enough |
Les Fender 02.04.2006 21:11:41 | |
---|
En mä kyllä mitään Gibsonia ottaisi loppuelämäksi. Kerran kaatuu selälleen, niin lapa korjaukseen. En tajua, miksi tuo laparatkaisu on noin surkeasti tehty. Esim. 1250mk maksaneessa Aria Pro2:ssa on sellainen "vahvikekyttyrä" siinä kriittisessä kohtaa. Rätisevätkin nuo Les Paulit. Niin tuota taas: Gibsonia (Myös Les Paulia) löytyy myös tuolla vahvikkeella (volute). Löytyy myös '50 profiilia, '60 profiilia, rounded '59 profiilia.... Löytyy kolmepala vaahterakaulaa volutella, kolmepala mahonkikaulaa volutella (kestäviä ratkaisuja) ym... Jos merkki/malli muuten mielyttää niin kyllä sopiva kaula löytyy joltain tuotantokaudelta, luulisin. "Living is easy with eyes closed!" |
Tomtom 03.04.2006 10:16:28 | |
---|
Tuohon voisi ihan pikkasella lisäyksellä mahtua PRS Custom 24, tai vielä paremmin CU22 kiinteällä tallalla. Näistä löytyy kaikki tuo ja vielä vähän lisää. Ei tartte tuunailla tai vahdella. Näyttää hyvältä ja tuntuu myös. Jos ohut kaula on kriteeri, niin sitten wide-thinillä, eli .22:nen. "Less is less- more is more. The idea that less is more is illogical." Y.J.M. |
kole_katti 03.04.2006 11:44:36 | |
---|
|
mhaarala 03.04.2006 12:24:33 | |
---|
Minulla on yksi kitara todennäköisesti loppuelämäksi.. eli tuo Charvel. Mutta ei se ainoaksi tule jäämään... Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
rosberg 03.04.2006 14:30:37 | |
---|
komppaan klassikoita: les paul, stratocaster (hh hard tail), prs:n joku jos rahat löytyy. rokkikeppi:
http://koti.welho.com/reno.jpg |
Aki 03.04.2006 19:34:32 | |
---|
Se on itsensä huijaamista jos luulee että kitaran voi ostaa loppuelämäksi. Se onnistuu ainoastaan jos lopettaa soittamisen. Se on se GAS. :) Nii-in! Tän takia mulla on torilla myynnissä parivuotias Ibanez SZ520. "80" luvun laadukkaat hewikepit kramerit, ibanezit Mulla on myynnissä myös kiinteätallainen Japsi-Roadstar RG200 '86. En mä halua sanoa tähän muutakun että KÄYTETTYÄ ehdottomasti, saa helposti kepin joka on uutena ollut parin tonnin päälle ovh:ltaan. Tämä on mielestäni vähän huono peruste. Kitaroiden käteensopivuus ei ole missään tapauksessa parane lineaarinen sen hinnan kanssa. Olet tervetullut testaamaan mun myynnissä olevia kitaroita niin huomaat ettei kitaran tartte tuhansia maksaa ollakseen erinomainen. |
DZN 03.04.2006 20:34:01 | |
---|
Jackson soloist! Niistä löytyy niin paljon eri malleja, että mieleinen pitäisi löytyä. Aka. Dino and 6077dino |
kari10 03.04.2006 22:00:40 | |
---|
Kahta en vaihda, toinen on Ruokankaan tekemä LP ja toinen on... LP:llä on elämääkin takana. Se on myyty rahapulassa, varastettukin se on, aina vain on takaisin kotiansa löytänyt. Kitara josta ei pääse väkisinkään eroon, eli siinähän on ainesta loppuelämän kitaraksi. |
Bald Anus 04.04.2006 00:05:49 | |
---|
http://www.gibson.com/Products/Gibs … 0Guitars/SG%20Specials/SG%20Menace/ tällästä olen kattellut, mutta meneeköhän budjetin yli? Ohhoh, aika jännä! Itsekin olisin suositellut SG: tä. Les Pauliakin suosittelisin, mutta kaulaa niissä on lakattu niin saatanasti, että kun käsi vähänkään hikoilee niin töks. Mutta silkkihanskat kädessä on vidu nobee soittaa ;) Ja voihan sitä hioakin... Eli sulle tosiaan sopis kiinteätallanen RG, SG, Les Paul, tai joku Ltd tai Esp. SG ja Les Paul kannattaisi ennemmin ostaa, ku voit vaikka parin vuoden päästä soittaa jazzia, mistäs sen tietää (tai ehkä ennemmin vanhoilla päivillä ja sähän kysyit kitaraa loppuelämäksi.) Raha on ilmaista
THV-Klubi#12
Paskakitaristit #1 |
JivE 04.04.2006 09:08:16 | |
---|
Onko muuten kukaan tietoinen tuon SG Menacen hinnasta? |
Bald Anus 04.04.2006 15:50:25 | |
---|
Onko muuten kukaan tietoinen tuon SG Menacen hinnasta? Luulisin että 1700-2500 €. No ei ehkä ihan 2500 asti yllä, mutta n. 2000 enintään. Raha on ilmaista
THV-Klubi#12
Paskakitaristit #1 |
tenkainen 04.04.2006 16:21:49 | |
---|
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
Spasi 04.04.2006 17:54:58 | |
---|
Ei ollut paha. Vastaa siis Special Faded:in laatua? |
JivE 04.04.2006 18:14:35 (muokattu 04.04.2006 18:20:43) | |
---|
Perskele tuohan olisi ihan sopivan hintainen! Toivotaan, ettei valmistus lopu ihan tämän vuoden puolella, kun ehkä kesätöistä ajattelin rahat säästää. Toisaalta olin tänään Musikantissa testaamassa seiskäkielistä ensimmäistä kertaa ja tykkäsin siitä todella paljon. Testasin Schecter BlackJack C-7 ja se tuntui todella hyvältä kädessä. Kitara oli kevyt joka on aina mielestäni plussaa. Schecter voisi olla kyllä hyvä kitara mulle. |
terone 04.04.2006 18:25:54 | |
---|
Voisiko joku selittää mistä sanoista tulee tuo gas?- minua ahistaa kun en tiedä. kiitos. niin ja vielä tuosta kitaran hommaamisesta että vaikka omani on seisoskellut telineessä kohta 10 v melkein soittamatta niin kummasti tekee mieli ostaa/vaihtaa tuokin, ihme homma. Toisaalta vaihtamalla vois innostua soittamaan taas ... a dj, a dj, let´s get out of here!! |
ReBeat 04.04.2006 18:41:38 | |
---|
Voisiko joku selittää mistä sanoista tulee tuo gas? gas = gear acquisition syndrome, eli jonkinlainen leikkisä pakkomielle pyrkiä päivittämään soittokamoja aina vaan paremmiksi Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |