Aihe: Muuntajan DC output AC outputiksi?
1
Basshunter
02.04.2006 15:32:59
Mulla on sellanen kännykän laturin näköinen (mutta hieman isompi mötikkä) muuntaja, joka antaa ulos DC 9V 600mA.
Nuo arvot riittää käyttööni muuten, mutta mun pitäs saada vaihtojännitettä.
Onnistuuko tuo siten, että otan muuntajan sisältä vaan tasasuuntaajan pois?
Eli johdot tulis muuntajan käämiin vaan tulopuolelle pistorasiasta (tähän puolelle en koske!) ja käämien ulostulolangat liitän vaan output-liittimeen?
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
Fin_Rocker
02.04.2006 17:03:30
Siis joo niinhän se käytännössä toimii, mutta jännite ei sillon enää ole se 9volttia vaan pienempi n. 7,5 tai jtn.
päänahka
02.04.2006 17:04:03
Jännite tippuu kun poistat tasasuuntauksen. Tasasuunnattu 9 volttia on sama kuin toisiosta tulevan vaihtojännitteen huippuarvo, kun taas vaihtojännitteen arvo ilmoitetaan tehollisarvona (RMS), joka on yhtä kuin huippuarvo jaettuna kahden neliöjuurella.
Basshunter
02.04.2006 17:39:59
Jännite tippuu kun poistat tasasuuntauksen. Tasasuunnattu 9 volttia on sama kuin toisiosta tulevan vaihtojännitteen huippuarvo, kun taas vaihtojännitteen arvo ilmoitetaan tehollisarvona (RMS), joka on yhtä kuin huippuarvo jaettuna kahden neliöjuurella.

Eli jos huippuarvo on tuo 9 v, niin tuo RMS= 9 v /1.41 = 6,3 v? Yleismittari näyttää tasasuuntauksen poiston jälkeen AC volttialueella 12.2 V tällä hetkellä..
Ja tämä on ilman kuormitusta.
Poistin pienen piirilevyn, jossa oli muutama diodi (eli tuo tasasuuntaaja?) sekä yksi 2200 mikrofaradin / 25 V:n konkka ja joku mustunut vastus, jonka arvosta en saanut selvää..
päänahka
02.04.2006 17:51:47
Eli jos huippuarvo on tuo 9 v, niin tuo RMS= 9 v /1.41 = 6,3 v? Yleismittari näyttää tasasuuntauksen poiston jälkeen AC volttialueella 12.2 V tällä hetkellä..
Poistin pienen piirilevyn, jossa oli muutama diodi (eli tuo tasasuuntaaja?) sekä yksi 2200 mikrofaradin / 25 V:n konkka ja joku mustunut vastus, jonka arvosta en saanut selvää..

Onko siinä toisiossa keskiulosottoa? Eli siinä olisi kaksi n. 6 voltin vaihtojännitettä eri vaiheissa.
se8kio
02.04.2006 22:58:49

Se sun yleismittari näyttää RMS-arvon, eli muuntajan toisiopuolen huippuarvo on 12,2V * 2^0,5 = 17,3 V. Elikkä vaihtosähön huipusta huippuunarvo on jotakuinkin 34,5 volttia. Siitä sitten tasasuuntauksen jälkeen reguloidaan se 9V, siis normikäytössä. Elikkä saahan tuosta ac-lähteen tehtyä, mutta ulostulon signaali on reguloimatonta, eli saattaa muuttua sähköverkon vaihteluiden mukaan. Lisäks kannattaa laittaa siihen perään yksinkertanen rc-suodatin poistamaan verkon muita häriöitä...
En tiiä saiko tosta mitään selvää...
Pääasia että on kivaa!!
Basshunter
03.04.2006 19:32:54
.. öö.. en.
Vasu
03.04.2006 20:21:56
Toi 12.2VAC voi olla ihan hyvä jännitehän kuormittaessa putoaa pari volttia. Kannattaa kylläkin mitata kuormitettu jännite ja jos se on liian korkea niin laittaa vaikka 1-2 ohmin vastus väliin (tehonkesto sais olla 2W).
Basshunter
03.04.2006 20:59:35
Jep, pitää mitata kuorman kans. Toi tulee sellaseen muinaiseen efektilaitteeseen kuin DOD FX-7 ja sen virtaliittimen vieressä on merkintä 9VAC 500 mA. Lieneekö nuo efektilaitteet muutenkaan kovin ronkeleita siitä, et onko se jännite 9 vai 10 V..? Tuo virta lienee se ratkaseva tekijä, eli että muuntajassa riittää tarpeeks virtaa..
Siinä mielessä erikoinen laite, että se tarvii vaihtojännitteen. Ei ainakaan mulla oo aikasemmin tullut vastaan tuollasta..
SirElwood
03.04.2006 23:27:03 (muokattu 03.04.2006 23:27:20)
Ei ainakaan mulla oo aikasemmin tullut vastaan tuollasta..

Ainakin alesiksen vanha micro-sarja ja midiverb III syö vaihtovirtaa.

Efektipedaaleissa en ole kyllä moiseen törmännyt.
mipp
04.04.2006 08:59:54

Mulla on sellanen kännykän laturin näköinen (mutta hieman isompi mötikkä) muuntaja, joka antaa ulos DC 9V 600mA.
Nuo arvot riittää käyttööni muuten, mutta mun pitäs saada vaihtojännitettä.
Onnistuuko tuo siten, että otan muuntajan sisältä vaan tasasuuntaajan pois?
Eli johdot tulis muuntajan käämiin vaan tulopuolelle pistorasiasta (tähän puolelle en koske!) ja käämien ulostulolangat liitän vaan output-liittimeen?

Kannattaisko kuitenkin ostaa valmiiksi tarkoitukseen sopiva, eikä alkaa kikkailemaan...

Olis vähän turvallisempi. Virtalähteissä on aika tarkat turvavälimääräykset. Ja ne on otettu huomioon silloin kun sitä on suunniteltu. Nyt jos menet itse sinne jotain lisäjohtoja virittelemään niin saatat aikaansaada palo- ja/tai hengenvaaran. Koteloituja vaihtosähkömuuntajia saa alle 10 € monesta elektroniikkaliikkeestä.

Esim täältä. Halvin näyttää olevan 3.5€

http://www.spelektroniikka.fi/luet2002.htm
Basshunter
04.04.2006 10:28:59
Kannattaisko kuitenkin ostaa valmiiksi tarkoitukseen sopiva, eikä alkaa kikkailemaan...

Kyllä periaatteessa, mutta tässä tapauksessa ei. Siks, että mitään ei opi, jos ei opettele ja selvitä asioita. Sit teen noita pikkufiksailuja ihan pelkästä mielenkiinnosta ja harrastusmielessä. Ja vielä siks, että noita kaiken moisia muuntajia ja muuta sälää on kertyny nurkkiin sen verran, että ei viitti uusia hommata varsinkaan, kun noista nurkissa pyörivistä vermeistä suurin osa on ehjiä..
mipp
05.04.2006 10:06:00

Kyllä periaatteessa, mutta tässä tapauksessa ei. Siks, että mitään ei opi, jos ei opettele ja selvitä asioita. Sit teen noita pikkufiksailuja ihan pelkästä mielenkiinnosta ja harrastusmielessä. Ja vielä siks, että noita kaiken moisia muuntajia ja muuta sälää on kertyny nurkkiin sen verran, että ei viitti uusia hommata varsinkaan, kun noista nurkissa pyörivistä vermeistä suurin osa on ehjiä..

Ihan hyvä asenne. Mutta kannattaa tehdä sitten kunnolla. Powereille löytyy sähköturvamääräyksiä pilvin pimein, tutustu niihin. Kytkennöissä pitää varautua kylmään, kuumaan, pudotuksiin, tärinään, kosteuteen, yli- ja alijännitteisiin ja virtoihin ja vaikka mihin. Ja nyt tietenkin tulee mieleen, että eihän se mun muuntaja tommosiin joudu, mutta joutuu se. Jos sä nyt ohitat sen tasasuuntaajan, juotat uudet johdot muuntajaan ja vedät johdot ulostulopiuhalle niin sulla on hyvät mahikset esim juottaa huonosti tai sitten yksi johdon säie jää juottumatta ja sitten jonain päivänä tiputat sen lattialle tai pakkanen irrottaa johdon niin tuo irtosäie tai johto menee liian lähelle ensiökäämiä ja polttaa talon.

Siksi kannattais ehkä tehä ennemmin vaikka itse efektejä kuin harrastusmielessä alkaa tekemään tappokytkentöjä.
Basshunter
05.04.2006 12:51:57
Ihan hyvä asenne. Mutta kannattaa tehdä sitten kunnolla. Powereille löytyy sähköturvamääräyksiä pilvin pimein, tutustu niihin. Kytkennöissä pitää varautua kylmään, kuumaan, pudotuksiin, tärinään, kosteuteen, yli- ja alijännitteisiin ja virtoihin ja vaikka mihin. Ja nyt tietenkin tulee mieleen, että eihän se mun muuntaja tommosiin joudu, mutta joutuu se. Jos sä nyt ohitat sen tasasuuntaajan, juotat uudet johdot muuntajaan ja vedät johdot ulostulopiuhalle niin sulla on hyvät mahikset esim juottaa huonosti tai sitten yksi johdon säie jää juottumatta ja sitten jonain päivänä tiputat sen lattialle tai pakkanen irrottaa johdon niin tuo irtosäie tai johto menee liian lähelle ensiökäämiä ja polttaa talon.

Siksi kannattais ehkä tehä ennemmin vaikka itse efektejä kuin harrastusmielessä alkaa tekemään tappokytkentöjä.

Kyllä mulla joku haju noista systeemeistä on, vaikka siitä jo 10 v on, ku valmistuin vahvavirtapuolen sähköasentajaks. Tosin päivääkään en niitä hommia töikseni oo tehny, kun kruunu kutsui.. mut tuo elektroniikkapuoli on mun heikoin lenkki, sillä näitä täällä kyselen. Palaa periaatteet mieleen pikkuhiljaa..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)