Aihe: Simppeli fuzz - hämmästyttävät soundit
1 2
sihvoh
31.03.2006 20:42:44
Itse olen aina ihmetellyt sitä, mitä muka yksinkertaisella parin transistorin Fuzz Face / Dallas Arbiter tyylisellä kytkennällä on virkaa. Vaikka olen elektroniikkaa harrastanut ikäni, en ole ikinä rakentanut fuzz-efektiä. Pidin moista turhana kunnes kaivoin pari soveltuvaa germanium transistoria miljoonalaatikosta ja rakensin Dallas Arbiter kytkennän mukaisen fuzzin.

Ei hemmetti - käsittämättömän hyvät soundit riippumatta minkä eteen sen laittaa. Toimii hyvin niin putkivahvistimen kuin Line 6 Guitarportinkin kanssa. Olen kovasti yrittänyt hakea noita 60-70-80 luvun soundeja ja kyllä lähelle on päästy, mutta näyttäisi siltä, että tällainen fuzz toteuttaa niitä helpoiten, eikä ole kallis peli edes kyseessä.

Parasta tuossa on se, että kitaran oma volume-säädin alkaa toimia aivan uudella tavalla. Säätö todellakin vaikuttaa soundiin ja siihen saadaan sellainen sweet spot aikaan, jossa soundi on makeimmillaan. Sen yli meno aiheuttaa lisää räkää ja alittaminen puhdistaa soundia. Nykyaikana on niin paljon erilaisia toistaan hienompia efektejä, että tavallinen fuzz varmaan unohtuu monelta. Voisin suositella moista kokeiltavaksi, jos hakee vintage-soundeja.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
janik
31.03.2006 20:56:21
Mitä tuli maksamaan?
---------------------Fahrenheit
Tympee Huttunen
31.03.2006 21:04:39
Olisiko kaaviota tarjolla?
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy minulle PodXT. Myy Schallerin hihnalukot.
sn
31.03.2006 21:08:59 (muokattu 31.03.2006 21:10:02)
Fuzz faceen jos johonkin on kaavioita tarjolla, esim nää:

http://www.generalguitargadgets.com … p;task=view&id=45&Itemid=77

Kokeilemisen arvoista hommaa, mutta ei ole enää niin halpaa jos sattuukin jäämään koukkuun.
Terveisin: http://muusikoiden.net/dyn/members/29083.jpg
McNulty
31.03.2006 21:49:52
Mie olen rakennellut jonkun 9-10 komponentin kera Axis Face nimellä varustettuja Fuzzeja. Simppeli, soundaa helkkarin hyvälle ja maksaa 5e (ilman potikoita ja koteloa). Trimmerien kera siitä saa irti todella kevyestä ja miedosta od-tyyppisestä säröstä aina modernii foo fighters-fuzziin asti.

Sellaisia aion jatkossa rakentaa vielä muutamia kappaleita ja kaikissa käytän vähän erilaisia yhdistelmiä, samalla saan siis erilaisia fuzzeja tai muita pörpöttimiä joita voi sitten psychebändin kanssa käyttää...
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
battery
31.03.2006 22:21:17
onko tuohon piirilevyn teko vaikeata? kiinnostaisi kyllä kovasti kasata joku fuzzi.
janik
31.03.2006 22:29:32
onko tuohon piirilevyn teko vaikeata? kiinnostaisi kyllä kovasti kasata joku fuzzi.

näytti kyllä niin yksinkertaselta että, sen kasaa vaikka reikälevylle
---------------------Fahrenheit
J.Ahonen
31.03.2006 23:24:17 (muokattu 31.03.2006 23:24:57)
Haluaako joku vääntää mulle fuzzin? Ulkonäöllä ei ole väliä. Kunhan on vankka rakenteinen, voin sitten itse maalata sen......

Mihin hintaan irtoaisi?

Toki olisi kiva kuulla ensiksi klippejä.....Juurikin sellainen repeilevä paskainen 70´s fuzz kiinnostaisi. Esim. mahavishnu orchestra - inner mounting flame.
Fin_Rocker
01.04.2006 11:18:46
Itse olen aina ihmetellyt sitä, mitä muka yksinkertaisella parin transistorin Fuzz Face / Dallas Arbiter tyylisellä kytkennällä on virkaa. Vaikka olen elektroniikkaa harrastanut ikäni, en ole ikinä rakentanut fuzz-efektiä. Pidin moista turhana kunnes kaivoin pari soveltuvaa germanium transistoria miljoonalaatikosta ja rakensin Dallas Arbiter kytkennän mukaisen fuzzin.

Ei hemmetti - käsittämättömän hyvät soundit riippumatta minkä eteen sen laittaa. Toimii hyvin niin putkivahvistimen kuin Line 6 Guitarportinkin kanssa. Olen kovasti yrittänyt hakea noita 60-70-80 luvun soundeja ja kyllä lähelle on päästy, mutta näyttäisi siltä, että tällainen fuzz toteuttaa niitä helpoiten, eikä ole kallis peli edes kyseessä.

Parasta tuossa on se, että kitaran oma volume-säädin alkaa toimia aivan uudella tavalla. Säätö todellakin vaikuttaa soundiin ja siihen saadaan sellainen sweet spot aikaan, jossa soundi on makeimmillaan. Sen yli meno aiheuttaa lisää räkää ja alittaminen puhdistaa soundia. Nykyaikana on niin paljon erilaisia toistaan hienompia efektejä, että tavallinen fuzz varmaan unohtuu monelta. Voisin suositella moista kokeiltavaksi, jos hakee vintage-soundeja.

Plussa tulee siitä että olet tehnyt itsellesi merkittävän "löydön".
Itsellänikin on futsinaama koteloa vaille valmiina, jos sen sitten lopettelis kun on nuo muut projektit saanut valmiiksi.
pliksu
01.04.2006 11:21:52
Vois kokeilla ihan reikälevylle tehdä. Tosin ei ole mitään hajua miten tollainen levy toimii :) Ainakin komponenttien määrä on niin pieni, että tuskin siinä hermot menee.
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
losli
01.04.2006 14:20:21 (muokattu 01.04.2006 14:27:20)
Suosittelen lämpimästi kaikille Fuzz:ien kanssa pelehtimistä. Kuten aloittaja sanoi, kunnon osista (AC128:t) tehdyllä fuzz:lla saa melkein vahvarista kuin vahvarista asiallista soundia ulos. Välillä tuntuukin että tuo fuzz toimii parhaiten siinä kaikkein räkäisimmässä trankkuvahvarissa mitä kotoa löytyy. :-)

Täällä kompataan myös sitä että onnistunut fuzz todellakin reagoi kauniisti kitaran volumeen.

Lisäksi tuo perus fuzz-kytkentä on niin yksinkertainen että hiukan kun perehtyy, niin tuo on helposti muokkailtavissa omien toiveiden mukaan.

Tässä lyhyt oppimäärä aiheeseen:
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Toistaiseksi parhaiten on mulla onnistunut tuo sivun alalaidasta linkin takaa löytyvä Roger Mayer.

Käyttäkää kunnon osia jos teette (siis lähinnä noi AC128 trankut).

Tämä keskustelu on muuten puhtaasti tuota rakenteluosaston asiaa, vaikka aiheena onkin äärettömän mielenkiintoinen. Ei mulla muuta.
kulmahiomakone
01.04.2006 15:10:20
Jos ja kun ei jaksa alkaa germaniumtrankkujen kanssa pelehtimään, niin "mos-face" on hyväsaundinen futsi, jonka saa kuka hyvänsä poropeukalo soimaan.

http://www.muzique.com/schem/fuzzface4.gif
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
sn
01.04.2006 18:31:08
Tässä myös mukava rakennussarja koteloineen kaikkineen alle kolmeen kymppiin.
http://www.musikding.de/product_inf … id=3ca138ff1a42b528d94de709c6e5e633
Paby
01.04.2006 22:17:33
Tässä myös mukava rakennussarja koteloineen kaikkineen alle kolmeen kymppiin.
http://www.musikding.de/product_inf … id=3ca138ff1a42b528d94de709c6e5e633

Vaikutti niin mielenkiintoiselta että pistin tilaukseen. Jos ois kunnon germanium transistorit... Onpahan keväälle jotain puuhailtavaa, eikä hinta ole paha. Että ei haittaa jos onkin sit huono. Katellaan.
Christ, what would rock and roll be without feedback?
SirElwood
01.04.2006 23:53:05
Kuten aloittaja sanoi, kunnon osista (AC128:t) tehdyllä fuzz:lla saa melkein vahvarista kuin vahvarista asiallista soundia ulos.

Huomatkaa nyt myös se, että germaniun transistorit ovat nykyisistä "kunnon osista" tadella kaukana. Ge-trankut tuppaa vuotamaan todella paljon. HFE mittaus voi antaa mitä tahansa esim. väliltä 200-1500. Eli vuotoa voi olla _todella_ paljon. Ja tämä vaikuttaa fuzz soundiin.

Täältä löytyy yksinkertainen laite transistorin todellisen gainin mittaamiseen: http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm Paljon muutakin asiaa fuzz polkusimista.
Wahi
02.04.2006 14:33:29 (muokattu 02.04.2006 14:33:46)
Olisihan se ihan kiva tehdä ite fuzz. Mutta enpä minä noista kaavioista mitään ymmärrä. Ehkä sitten joku päivä kun on aikaa ja intressejä.
Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen...
Tympee Huttunen
02.04.2006 14:53:02
Olisihan se ihan kiva tehdä ite fuzz. Mutta enpä minä noista kaavioista mitään ymmärrä. Ehkä sitten joku päivä kun on aikaa ja intressejä.

Klikkaa tota mun allekirjoituksen toista linkkiä. Siellä on neuvot verolevylle rakentamisesta.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy minulle PodXT. Myy Schallerin hihnalukot.
Wahi
02.04.2006 15:23:30
Klikkaa tota mun allekirjoituksen toista linkkiä. Siellä on neuvot verolevylle rakentamisesta.

Oho, loistavat sivut. Kiitos. Otapas plussa.
Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen...
sn
02.04.2006 18:16:03
Mikähän mahtaa olla tuo "mötikkä" johon 9v pariston +-nastasta lähtee piuha?

Virtaliitin eli töpseli. Ei välttämätön, virrankulutus on kuitenkin erittäin pieni ja vielä epäkäytännöllisempi jos sattuu rakentamaan facensa positiivisella maalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)