Heepo 10.09.2003 07:37:28 | |
---|
Olisiko tietoa miten piuhojen maadoitukset pitää tehdä kun tilanne on tämä: Studiotilassa kaikki laitteet ovat kytketty samaan vaiheeseen. Kysymys kuuluukin, että pitäisikö mikserin ja syntikoiden/efektien/ym. laitteiden väliset audiokaapelit tehdä kelluvalla maalla, eli siis vaippa toisesta päästä kytkemättä? Jos pitää, niin kummassa päässä vaippa pitäisi olla kytkettynä, mikserissä vaiko itse äänilähteessä? Kiitos! |
Neljä Ruuvia 10.09.2003 07:42:04 | |
---|
Olisiko tietoa miten piuhojen maadoitukset pitää tehdä kun tilanne on tämä: Studiotilassa kaikki laitteet ovat kytketty samaan vaiheeseen. Kysymys kuuluukin, että pitäisikö mikserin ja syntikoiden/efektien/ym. laitteiden väliset audiokaapelit tehdä kelluvalla maalla, eli siis vaippa toisesta päästä kytkemättä? Jos pitää, niin kummassa päässä vaippa pitäisi olla kytkettynä, mikserissä vaiko itse äänilähteessä? Kiitos! Vastapallo! Onko ne laitteet myös samassa maassa? Kaikki? |
Heepo 10.09.2003 07:50:10 | |
---|
Ovat kyllä! |
Neljä Ruuvia 10.09.2003 07:57:24 (muokattu 10.09.2003 08:00:48) | |
---|
Ovat kyllä! Siis sulla on synatkin maadoitettuja? En usko... Ei niistä ainakaan oikein kannata signaalimaata irroitella jos ei oo ihan pakko. Tietokone maadoitettuun rasiaan. Mun mielestä inputissa aina maa kiinni ,JOS NÄIN ON PAKKO TEHDÄ. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.Lähinnä tuo balansointi... |
Heepo 10.09.2003 08:18:36 | |
---|
Siis jos signaalimaan jättää kytkemättä, niin aika hiljaiseksi ne laitteet menee! Tarkoitan runkomaata, eli kytketäänkö shield kummastakin päästä? |
niko 10.09.2003 10:00:53 | |
---|
Siis jos signaalimaan jättää kytkemättä, niin aika hiljaiseksi ne laitteet menee! Mutta eipä hurise :) Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku. |
kivi 10.09.2003 11:11:42 (muokattu 10.09.2003 11:13:48) | |
---|
Siis jos signaalimaan jättää kytkemättä, niin aika hiljaiseksi ne laitteet menee! Tarkoitan runkomaata, eli kytketäänkö shield kummastakin päästä? Shield jätetään kiinni aina vastaanottavan laitteen päästä, ja takuuvarmasti tuon ground liftin voi tehdä ainoastaan balansoidussa signaalissa, eikä sitä sais tehdä kuin yhdessä välissä - ei siis kahta kertaa peräkkäin signaaliketjussa. Balansoimattoman signaalin katkaisu tapahtuu yrityksen ja erehdyksen kautta, kahden samaan maadoitetun laitteen välillä. Joskus onnistuu, joskus ei. Silloinkin vaippa jää kiinni vastaanottavan laitteen päästä. Jos maa olis antavassa päässä, ainoa maadoittaja olisi soittajan "keinomaa"... Muista laittaa sähkövedot tähtimuotoon, mahdollisimman saman mittaisiksi. Yleensä hurinat on minimissä jo tuolla. Samoin esim räkkikytkennässä on kaksi koulukuntaa, joista toinen liittää kaikki kuoret yhteen mahdollisimman tarkkaan, toinen eristää laitteet toisistaan ja kiskot vinyyliprikoilla... |
Balansoimattoman signaalin katkaisu tapahtuu yrityksen ja erehdyksen kautta, kahden samaan maadoitetun laitteen välillä. Joskus onnistuu, joskus ei. Silloinkin vaippa jää kiinni vastaanottavan laitteen päästä. JA ÄÄNI KUULUU JOS JUMALAT ON SUOSIOLLISIA TAI SIGNAALIMAA ON SAMA KUIN RUNKOMAA . SEN VOI SIIS TEHDÄ!!!
|
kivi 10.09.2003 11:36:33 | |
---|
JA ÄÄNI KUULUU JOS JUMALAT ON SUOSIOLLISIA TAI SIGNAALIMAA ON SAMA KUIN RUNKOMAA . SEN VOI SIIS TEHDÄ!!! Juu juu, älä huuda 4R:-) Kyllä sen voi tehdä. Mulla on valmiiksi pätkäisty yhdestä välipiuhasta maa, ja kokeilen sillä, onnistuuko. Jos onnistuu, voi tehdä niin. Joskus taas ei onnistu, se on ihan laitteista kii. Mitä tahansa teettekin, sähkötöpselin maapaloja ei saa teipata umpeen. Silloin ainoa maa olette te itse, ja jos jotain sattuu niin goodbye! |