Aihe: Kun vaihdan kitaraan paksummat kielet..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
BigPapa
31.03.2006 18:11:01

Hoho.

Hohoho.....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
sickboy
31.03.2006 18:30:29

Ihme vääntöä täällä.

Tässä kun on väännetty kättä siitä voiko paksummalla kielisetillä soittaa samoja juttuja kuin ohuemmilla, on unohdettu täysin, että kaulan säädöt vaikuttaa soiton/bendausten keveyteen huomattavasti. Kielen korkeudet, kaulan kaarevuus jne.. Toisissa kitaroissa on yksinkertaisesti vaan niin paska kaula, ettei mukavaa soittotuntumaa saa millään setillä tai säädöillä.

Suositeltavaa on yleisesti, että kaula on hieman kovera. Itse pidän suosituksia suoremmasta kaulasta (ei kuitenkaan soundin kustannuksella). Keventää soittoa mielettömästi. Paksummillakin kielillä on hyvä tehdä isoja bendejä (joita tällä palstalla osa pitää jostain kumman syystä mahdottomina).

Ja onhan se vaan niin, että aika minimaaliseksi jää ne jutut, joita ei voi soittaa perus 10. tai 11. seteillä. Ainoana tulee mieleen isot bendaukset satulan läheltä. (En tosin tajua miksi on bendattava sieltä satulan juuresta kun saman jutun voi soittaa ylempääkin).

Eipä sen kummempia mietteitä.
Jatkakaa vääntöä aikuiset miehet. Soittaminen voisi tosin olla kehittävämpää...
Rok rok.
Älä stressaa.
BigPapa
31.03.2006 18:34:43

Ihme vääntöä täällä.

Tässä kun on väännetty kättä siitä voiko paksummalla kielisetillä soittaa samoja juttuja kuin ohuemmilla, on unohdettu täysin, että kaulan säädöt vaikuttaa soiton/bendausten keveyteen huomattavasti. Kielen korkeudet, kaulan kaarevuus jne.. Toisissa kitaroissa on yksinkertaisesti vaan niin paska kaula, ettei mukavaa soittotuntumaa saa millään setillä tai säädöillä.

Suositeltavaa on yleisesti, että kaula on hieman kovera. Itse pidän suosituksia suoremmasta kaulasta (ei kuitenkaan soundin kustannuksella). Keventää soittoa mielettömästi. Paksummillakin kielillä on hyvä tehdä isoja bendejä (joita tällä palstalla osa pitää jostain kumman syystä mahdottomina).

Ja onhan se vaan niin, että aika minimaaliseksi jää ne jutut, joita ei voi soittaa perus 10. tai 11. seteillä. Ainoana tulee mieleen isot bendaukset satulan läheltä. (En tosin tajua miksi on bendattava sieltä satulan juuresta kun saman jutun voi soittaa ylempääkin).

Eipä sen kummempia mietteitä.
Jatkakaa vääntöä aikuiset miehet. Soittaminen voisi tosin olla kehittävämpää...
Rok rok.

Ei tarvi mennä edes satulan juureen, toka nauhaväli riittää.No et varmaan 013 setillä tee samoja bendejä kuin ohuemmilla, jos teet niin sen haluan nähdä.
sickboy
31.03.2006 18:57:44

Ei tarvi mennä edes satulan juureen, toka nauhaväli riittää.No et varmaan 013 setillä tee samoja bendejä kuin ohuemmilla, jos teet niin sen haluan nähdä.

En ole niin väittänytkään. Luitko ollenkaan mitä kirjoitin vai puuskutatko raivoissasi silmät sumeana?

Toi mun lauselma koski yleisimmin käytettyjä settejä vähän kauemmin soittaneiden keskuudessa (.10 ja .11). Ja sanoin myös, että satulan läheltä tehtävät bendaukset on toki raskaampia tai jopa mahdottomia paksummilla seteillä. Mainitsin myös, että nämä alimmilta nauhoilta tehtävät bendaukset on mahdollista soittaa ylempää nostamatta oktaavia.
Älä stressaa.
ruuvimeisseli
31.03.2006 19:03:11

Ja sinä ilmeisesti elät provosoidaksesi.Ja senkin teet piilosta niikuin pelkurit nyt yleensä tekevät.Ja ne jotka eivät uskalla asettua muiden kritiikille alttiiksi.Aika hataralla pohjalla olet.Älä vaan mene rikki.

hahahaha, et varmaan tajua että olet melkein ainut täällä joka on tosissaan
BigPapa
31.03.2006 19:04:16 (muokattu 02.04.2006 10:02:51)

hahahaha, et varmaan tajua että olet melkein ainut täällä joka on tosissaan

No p..kaaks tässä sitten....
BigPapa
31.03.2006 19:05:33 (muokattu 31.03.2006 19:07:24)

En ole niin väittänytkään. Luitko ollenkaan mitä kirjoitin vai puuskutatko raivoissasi silmät sumeana?

Toi mun lauselma koski yleisimmin käytettyjä settejä vähän kauemmin soittaneiden keskuudessa (.10 ja .11). Ja sanoin myös, että satulan läheltä tehtävät bendaukset on toki raskaampia tai jopa mahdottomia paksummilla seteillä. Mainitsin myös, että nämä alimmilta nauhoilta tehtävät bendaukset on mahdollista soittaa ylempää nostamatta oktaavia.

Soundaaks ne sitten samalta?Miten on.Eikä ole silmät sumeana..jaa vielä raivoakin ,miksi ....
sickboy
31.03.2006 19:19:01

Soundaaks ne sitten samalta?Miten on.Eikä ole silmät sumeana..jaa vielä raivoakin ,miksi ....

Ei tietenkään soundaa. Mutta soundinhan voi hakea niin monella tavalla. Toiset hakee sen kielillä, toiset mikeillä, styrkkarilla, niiken säädöillä jne.. Tietty vaikuttaa pikkaako läheltä kaulaa, tallaa tai jostain siltä väliltä. Sormet, plektra/plektran paksuus vaikuttavat tietty. Ja kyllä se soiton soundi lähtee omista näpeistä.

Kaikki tyylillään ketään tuomitsematta.
Älä stressaa.
BigPapa
31.03.2006 19:26:50 (muokattu 31.03.2006 19:35:14)

Ei tietenkään soundaa. Mutta soundinhan voi hakea niin monella tavalla. Toiset hakee sen kielillä, toiset mikeillä, styrkkarilla, niiken säädöillä jne.. Tietty vaikuttaa pikkaako läheltä kaulaa, tallaa tai jostain siltä väliltä. Sormet, plektra/plektran paksuus vaikuttavat tietty. Ja kyllä se soiton soundi lähtee omista näpeistä.

Kaikki tyylillään ketään tuomitsematta.

Just just, ei tässä ollakaan ketään tuomitsemassa,eripaksuisilla seteillä vaan voi soittaa erilaisia asioita, sitä olen tässä niikuin yrittänyt sanoa, ja että itse vaihdan setin paksuutta riipuen minkä tyyppistä sooloa taytyy nauhalle vetää.Ja että keikat on eri juttu.No ihan turhaahan tämä näyttää olevan.Palataan asiaan 20-vuoden kuluttua....
BaariMikko
31.03.2006 20:03:32

Heh. Aikuiset ihmiset on slaagin partaalla, kun jollain toisella on kitarassa vähän erilainen setti kuin millainen itseltä löytyy. Tän ketjun perusteella vois kuvitella, että haastatte vastaantulijoita kaksintaisteluun, jos käyttävät vääränlaisia kenkiä.
"jos et tiedä mistä soundi tulee niin voit luulla että tulee muualta." -JPQ
Teatteriin!
Kampela77
31.03.2006 21:43:56

Mistä muualta soitat vaikka paksulta E-kieleltä toisesta välistä soitettavan bendin?
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Volume
31.03.2006 23:15:45
Ehkä kaveri huomasi saman kuin minä: ysisetillä ei voi kerta kaikkiaan soittaa mitään, 11-setti on sopivan tuntuinen oikeastaan mihin vaan.

Jaa että ei voi?

Laitahan Jimi Hendrixin, Jimmy Pagen, Mick Ronsonin, Angus Youngin, Ace Frehleyn tai vaikka (ainakin jonkun aikakauden) Eric Claptonin soitantaa kuulumaan ja sano sitten uudestaan. :-)

Mun mielestä on aika kapeakatseista ajatella että ysisetti ei sovellu mihinkään, vaan 11-setti on se ainoa oikea paksuus. Mulla on ainakin sormissa voimaa, mutta jo kymppisetillä päivittäinen useiden tuntien soittelu alkaa tekemään kipeää. Kuulostaa huonolta tekniikalta, mutta kyllä multa klassisen kitaran opiskelua löytyy taustalta ihan tarpeeks ja tiedän mitkä asiat vaikuttaa käsien väsymiseen ja kipeytymiseen ja pyrin olemaan tekemättä niitä. Kitaransoitto on kuitenkin käsille helposti aika raskasta touhua kun soitetaan enemmän kuin tunti päivässä. 11-setillä en vois kuvitellakaan soittavani, ne on yksinkertasesti liian paksut kielet mulle enkä mä pidä siitä miltä ne soundaa mun käytössä.

Kielisettien paksuudessa ei oo mun näkemyksen mukaan kyse siitä, että tietyillä paksuuksilla voi soittaa tietyt jutut vaan kyse on ihan pelkästään omista mieltymyksistä. Mä käytin pitkään kymppisettiä, mutta siirryin nyt käyttämään punomattomissa kielissä ysikieliä - tai oikeastaan ne on vielä testikäytössä. Eli kolme paksuinta kieltä on kymppisetistä ja muut ysisetistä. Sopii ainakin mun käyttöön kuin nyrkki silmään kuukauden käytön jälkeen, joten todennäköisesti siirryn käyttämään niitä. Bendien ylimeneminen ei oo merkki muusta kuin huonosta voimankäytöstä ja tottumattomuudesta ohuempiin kieliin, ihan sama mitä Jucciz väittää.

Ja onhan siinä tietysti se soundijuttu, nimittäin mun mielestä 9- ja 10-setit kuulostaa mun soitossa parhailta. Jotkut kitarat tuntuu myöskin olevan yhteistyökykyisiä mieluummin ohuempien settien kanssa ja toisinpäin. Esimerkiksi joissakin stratoissa käy niin että mitä paksummat kielet laittaa, sitä vähemmän twängiä irtoo. Muistan ainakin Juccizin jostain soittopätkästä kuunnelleeni että kylläpä kuulostaa stratocasteri tosi vähän omalta itseltään. Voi kyllä olla että sun "rokkistratossa" on muutenkin twängipuoli vähän hakusessa.

Mielipiteitä nää asiat kuitenkin on ja näistä on tyhmää riidellä, koska mielipiteitä löytyy tältä foorumilta tasan yhtä monta kuin persereikiä. Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
JarnoH
31.03.2006 23:25:36

- Eri paksuiset kielet soundaa erilaiselta.

- Erilaisia soundeja voi käyttää työkaluina.

- Kielten paksuus vaikuttaa myös soitettavuuteen.

Mikä minulta meni ohi? Ainakin se mistä täällä väiteltiin ja se miksi itse osallistuin tähän keskusteluun, vaikka koko ajan lukiessani perustelin itselleni tämän olevan ajan haaskausta ja turhanpäiväistä pölinää.

Jos nyt puhutaan kielten paksuuden määrittämistä fyysisitä rajoituksista, niin tuli mieleen että matalien vireiden kohdalla paksummat kielet ovat usein sopivammat kuin ohuet. Kyllä kai monet asiat voidaan soittaa monenpaksuisilla kielillä, mutta soundiin tulee väistämättä vivahde-ero.
"Last minute on earth... ...Maybe just whistle a tune on a plain bird of clay"
BigPapa
01.04.2006 09:41:39

- Eri paksuiset kielet soundaa erilaiselta.

- Erilaisia soundeja voi käyttää työkaluina.

- Kielten paksuus vaikuttaa myös soitettavuuteen.

Mikä minulta meni ohi? Ainakin se mistä täällä väiteltiin ja se miksi itse osallistuin tähän keskusteluun, vaikka koko ajan lukiessani perustelin itselleni tämän olevan ajan haaskausta ja turhanpäiväistä pölinää.

Jos nyt puhutaan kielten paksuuden määrittämistä fyysisitä rajoituksista, niin tuli mieleen että matalien vireiden kohdalla paksummat kielet ovat usein sopivammat kuin ohuet. Kyllä kai monet asiat voidaan soittaa monenpaksuisilla kielillä, mutta soundiin tulee väistämättä vivahde-ero.

Sen verran vielä että itse olen kirjoittanut normaalivireen ollessa oletuksena.
BigPapa
01.04.2006 10:26:06 (muokattu 01.04.2006 10:26:29)

Nukuttuani yön yli ja mietittyäni asiaa niin ei sillä kielten paksuudella oikeastaan ole väliä.Kyllä kaikenpaksuisilla kielillä pystyy soittamaan ihan samat jutut.Kaikkein laajimmatkin bendit onnistuu jopa 013 setillä ihan helposti jopa toka nauhaväliltä.Soundikin on ohuissa ja paksummissa ihan yhtä hyvä.Ei sillä tosiaan ole väliä.Aistikkaat ja sujuvat vibratotkin saa helposti niillä paksummilla.En tullut ajatelleeksi asiaa ennenkuin luin nämä muut kirjoitukset oikein tarkasti uudestaan.Hyvä että vanhakin vielä oppii uusia asioita.
John Titor
01.04.2006 12:08:58

Eikö tämä vitun paska voi mennä jo lukkoon??
JS
01.04.2006 12:48:18 (muokattu 01.04.2006 12:48:30)
Tuota... Miten mäkään en ymmärrä, että mikä tässä on se ongelma? Kielien paksuus vaikuttaa saundiin ja soittotuntumaan. Ei kai siinä sen kummempaa?
"hei haloo vitun filosofi....onko tullu syötyä tavallista enemmän uhopullaa?" -zaahrock >-)))> #20
Kimmo72
01.04.2006 13:11:30
Eikö tämä vitun paska voi mennä jo lukkoon??

Tää on jäähynkeräys topicci. Modet odottelee että alkaa Komodoja sadella ruudun täydeltä että pääsee jäähyttämään.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Wahi
01.04.2006 13:19:36
Tää on jäähynkeräys topicci. Modet odottelee että alkaa Komodoja sadella ruudun täydeltä että pääsee jäähyttämään.

Haha, aivan.
Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)