Aihe: Kohina- ja kierto-ongelmia
1
Kesllu
01.04.2006 01:53:05
Vahvistimeni on Peavey 5150 212 combo ja kitarani Yamaha Pacifica 112OVS.

Ongelmanani on se että vahvistimesta lähtee hirveä kohina kun särökanava on päällä. Pre-Gain on n. 7 kohdalla ja Post-Gain treenikämpällä noin 3 kohdalla ja kohinan huomaa hyvin! Mikä tämän aiheuttaa? Voiko sitä mitenkään vähentää? Voi tietenkin olla että osa siitä johtuu halvan kitarani mikeistä.. Pystyisikö kohinaa vähentämään esimerkiksi kitaralla jossa olisi aktiivimikit, kuten EMG:t? Tai viemällä vahvistimen huoltoon tai vaihtamalla putket?

Toinen ongelmani on kierto. Jos en soita ja demppaan kieliä, vahvistimesta lähtee särökanava päällä melkoinen kiljuva kierto kun kitarasta volume on täysillä ja vahvistimesta Pre-Gain 7 ja Post-Gain 3. Sitä ei saa lakkaamaan muuten kuin soittamalla, jos en soita niin kierto alkaa välittömästi. Olen yrittänyt olla mahdollisimman kaukana vahvistimesta mutta en pääse treenikämpällä noin 3-4 metriä kauemmas. Kierto lakkaa jos pistän voluumia kitarasta noin 6-7 kohdalle mutta sitten soundi ja särön määrä kärsii. Pystyykö tätäkään ongelmaa mitenkään helpottamaan tai poistamaan? Esimerkiksi (kuten jo mainitsin) EMG:n aktviivimikkeihin vaihtamalla?

Kiitoksia mahdollisista neuvoista.
askomiko
02.04.2006 23:55:15
kiljuva kierto. Pystyykö tätäkään ongelmaa mitenkään helpottamaan tai poistamaan?.

Mikkien vaihto tai
http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/index.php
Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi"
oiva tumpeloinen
03.04.2006 09:46:34
Amatöörin veikkaus kohdistuisi kitaran maadoitukseen.

Mä vähän aikaa sitten törmäsin omassa kitarassani herkkään kiertoon ja sietämättömään ylämiddlekihinään. Vika löytyi irronneesta maapiuhasta. Kuulostaa sunkin ongelma juuri samanlaiselta....

Tuota mä tarkastelisin ensimmäisenä. Pieni pätkä tinaa on kuitenkin kaikista halvin korjausvaihtoehto.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)