Aihe: Kellotuskysymys
1
milcoin
31.03.2006 00:11:05 (muokattu 31.03.2006 10:14:02)
Moi!

Seuraavat laitteet pitäis kytkee digitaalisesti ja kellottaa jotenkin järkevästi?

Digi 002 (Ei syö wclockia)
- Spdif out ->Mikseri
- ADAT out-> Creamware AD/DA

Creamware AD/DA (wclock I/O löytyy)
- ADAT out->Mikseri

DBX etunen muuntimella (wclock I/O löytyy)
- Spdif out->digi 002

Mikseri (wclock I/O löytyy)

Creamware on siis 16 kanavainen ja käytössä ikään kuin kahdessa paikassa; Digi002:n ulostuloina 9-16 ja mikserin sisääntulomuuntimena.

Eli onko tää nyt sellanen hässäkkä että pitäis olla jo joku erillinen masterkello (Big Ben yms.)? Ja jos ton saa toimimaan tollasenaan (ilman masterkelloa) minkä laitteen kello kannattais olla masterina?

Sekavaa tekstiä, kysykää jos jäi joku epäselväks. Jos joku jaksaa ihmetellä niin olen kiitollinen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
jannu
31.03.2006 05:05:49 (muokattu 31.03.2006 05:09:13)
Yksi kello olis mun mielestä aika looginen ratkaisu.

Creamwarea tai DBX.ää lähtisin kokeilemaan hommaan, mutta viisaammat varmaan osaavat korjata, mikäli olen viassa.
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
Mikael
31.03.2006 10:40:29

Menisköhän näin:

002 slaveksi Creamwarelle ADATin kautta ja dbx slaveksi wclockin kautta. Tällöin Master olisi tuo Creamware joka antaisi kellon molemmille, joskin eri väyliä pitkin.
Siitä mistä aita on matalin...
milcoin
31.03.2006 15:47:57
Menisköhän näin:

002 slaveksi Creamwarelle ADATin kautta ja dbx slaveksi wclockin kautta. Tällöin Master olisi tuo Creamware joka antaisi kellon molemmille, joskin eri väyliä pitkin.

Ja dbx:stä daisychainillä mikserille jossa wclock terminointi päälle?Kö?

Tolla systeemillä 002:kin vois olla masteri creamwarelle joka kellottais puolestaan muita. Mietin vaan että millanen härdelli pitää olla että joku erillinen Big Ben tuo jotain lisäarvoa? Eikö tää ala olla jo aika solmussa. Ja onko napsut ainoa keino havaita kellotusongelmat?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
01.04.2006 10:45:43 (muokattu 01.04.2006 10:46:40)
toi on kyllä jännä juttu että kellot saundaa erilaisilta.. mutta siihen on hankalaa löytää vastausta kumpi saundaa paremmalle, Digin kello vai esim. se Creamware. Ja loppujen lopuksi, tuskin se masterin laatu kellosta on kiinni..

Tehtiin kerran sokkotesti Rosendahlin nanosyncin, RME:n ja Apogee TRAK2:sen kanssa (en muista oliko TRAK2;sessa BigBen).. Rosendahl kuulosti parhaimmalle. Tiedä sitten oliko juttu sattumaa mutta sokkona se oli paras- kiinteempi ja syvempi.. Kaipa ne on niitä pikkujuttuja jotka on mausteena laadussa jos koko muu ketju on myös paras mahdollinen, eli pro. Kaapeleita myöten. BNC -kaapelillakin kun on merkitystä..

IMO,

Luulenpa että sulle on loppujen lopuksi melkein sama mistä otat kellon, kunhan kaikki kellottuu oikein. Jos taas luotettavuudesta puhutaan niin olen itse aina vierastanut ulkoisten edullisten tai semi-pro monitoimiräkkilaitteiden (esim. muunnin/etuaste/äänikorttilaitteet) käyttämistä masterkelloina.. En nyt väitä että Creamware on huono, koska en ole sitä kokeillut mutta jotenkin vaan pieni ääni sisällä sanoo että kello tiskistä tms. on turvallisempi.

meinaan vaan kun kerran kellotin isossa järjestelmässä koko digitaaliketju ulkoisesta räkkimuuntimesta, ja sehän päätti sanoo WC Out -linjan irti kesken vedon ja koko systeemi kaatu ja siitä lähtien oon pitäny masterkellon kalleimmassa (=usein laadukkain) vehkeessä..

Juu ei se kellotus varmaa oo make or break mutta jos sen voi tehdä huonommalla ja paremmalla tavalla, miksei sitten paremmalla. Muu laitteisto on kaukana pro:sta mutta niitä helmiäkin löytyy. Kokonaisuus kai ratkaisee. Ja heikoin lenkki.

Nyt kun mainostit, millasia kokemuksia teillä on noista vanhemmista Apogeen muuntimista?
koopop
01.04.2006 11:09:16

Kokonaisuus kai ratkaisee. Ja heikoin lenkki.

valitettavasti näin se taitaa olla..

Nyt kun mainostit, millasia kokemuksia teillä on noista vanhemmista Apogeen muuntimista?

ihan vanhoista Apogee:sta (Rosetta, AD16) ei ole kokemusta mutta noi uudet AD16X ja DA16X on upeen kuuloisia. Samoin TRAK2. AD/DA 16X on mielettömän tiukkasaundinen, todella kiintee bottne ja AD16X:n ja TRAK2:sen SoftClip -limitteri (nauhakompressio -imitaatio) on myös oiva ominaisuus DAWin palomuurina klippaamiselle. En voisi enempää olla tyytyväinen Apogeen saundiin. Soundtrackilla järjestettiin vuosi sitten AB -testi Digin 192:sen ja DA16x:n kanssa (en ollut paikalla) mutta kultakorvat kyllä taisivat rankata Apogeen paremmaksi.. Sen 3D -kuva oli jotenkin kiinteempi.

Bob Clearmountain jaksaa aina hehkuttaa tuota TRAK2:sta.. Sen kirkkaus/kuulaus on vertaansa vailla, vaikka se ei kuulostakaan Neveltä tms.

Muuntimia on tavallaan hankala vertailla mutta Apogeen myötä mun jälki on parantunut dramaattisesti. RME:hen verrattuna selkeesti rockimpi saundi. Tai ainakin tuntuu siltä...:)
Riku Rotten
01.04.2006 12:02:52
Muuntimia on tavallaan hankala vertailla mutta Apogeen myötä mun jälki on parantunut dramaattisesti. RME:hen verrattuna selkeesti rockimpi saundi. Tai ainakin tuntuu siltä...:)

Noilla kahdella merkillä on makoisa hintaero, 2-3x, joten on sillä rahalla jotain saatava. Edes psykoakustiikkaa... ;)

Toki tuo palomuuri ja nauhakompressio ominaisuudet saa kateuden hiukan nostamaan päätään.
koopop
02.04.2006 00:24:30

Gearslutzissa on paljon hyviä kirjoituksia kellotuksesta ja paljon esim. muunninvertailuja, ketä kiinnostaa:

http://gearslutz.com/board/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)