Aihe: Jazzbasson ja Presarin olennaisin ero ?
1 2 3
chief
31.03.2006 09:25:25
Okei, mulla on nyt tilausta ja jonkun asteen tarvettakin hieman vanhemmalle (~30 v.) Fenderin jassolle. Jotenkin mua hämaa se, että jengi alkaa dissaamaan noita vehkeitä ja aliarvioimaan henkilön arviointikykyä sen takia, kun ne maksaa liikaa. So what? Jos jollain on rahaa ja innostusta sellainen hankkia ja saa siitä vieläpä kiksejä, niin minusta homma on ihan balanssissa silloin.

Mä en nyt oikein näe että noita olis kukaan dissannut tai kenenkään arvostelukykyä arvioinut. Tässä kun on kyse mielipiteistä ja fiiliksistä .

Ite kun ostin oman -74 Fender Jazz Bassoni niin kokeilin samalla myös vieressä olevia kahta -72 jazzia eikä ne puhutelleet ollenkaan samalla tavalla kuin toi -74. Sen soinnissa vaan oli semmonen juttu jota niissä kahdessa muussa ei ollut. Siinä vieressä oli myös pari 60-luvun jazzia ja niissäkin oli eroja. Hyviä soittimia kaikki kylläkin.
"It's the ear, not the gear. "
Johannes_t
31.03.2006 09:28:13

Jotenkin mua hämaa se, että jengi alkaa dissaamaan noita vehkeitä ja aliarvioimaan henkilön arviointikykyä sen takia, kun ne maksaa liikaa. So what? Jos jollain on rahaa ja innostusta sellainen hankkia ja saa siitä vieläpä kiksejä, niin minusta homma on ihan balanssissa silloin.

Kukaan sua rupea dissaamaan. Tämä vintage soitin homma on vähän sama kun vertaisi wanhaa Ford Mustangia nykyaikaiseen Hyundaihin. Todennäköisesti Korean ihme pesee vanhan jenkin kaikissa testeissä, mutta silti moni haluaisi mielummin sen Mustangin.

Mua ahdistaa enemmänkin se yleinen hehkutus mitä tohon touhuun liittyy. Mutta jos vaikka Hurmalaisen Roope perustelee, että 60-luvun presarissa on parempi soundi, tatsi ja fiilis kuin uudessa ja ´60-Fenderillä on parempi tehdä töitä, niin kyllähän se silloin niin on. Eihän siihen voi mitään inttää.
Rämppy
31.03.2006 09:37:05
Useimmat kokeilemani pre '75 fenderbassot ovat olleet sellaisia, että ilomielin ottaisin moisen vastaan, mikäli ko. hetken elämäntilanne olisi ollut suotuisa tai vehje olisi ollut kaupan. Iso osa viehätyksestä on historiallis-mytologista psykoakustiikkaa, mutta kyllä soundi ja soittotatsikin ovat niissä olleet erittäin kohdallaan. Kaikesta täydellisyydestään huolimatta nuo Walit ja Sadowskyt eivät vain nappaa meikäläiselle, vaikka jälkimmäinen oli mulla viikkoja lainassakin vähän niinkuin ostomielessä. Kysymys on basson ja basistin välisestä yhteensopivuudesta. Jos mulla olisi 20 donaa ylimääräistä, voisin ihan huvikseni ostaakin sen '62 presarin. Valitettavasti elämässä on muitakin rahanreikiä, joten nyt on vain pärjäiltävä tylsemmillä peleillä. Jos järkevästi ajateltaisiin, niin meikäläisen soittoharrastukseen riittäisi varmaan ihan perus mexico-fenkku tai hyvin trimmattu kiinansquierikin. Mutta eihän bassoja nyt järkiperustein ostella. Eihän sanat "rock" ja "järkevä" mitenkään sovi yhteen.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Listen
31.03.2006 11:05:19 (muokattu 31.03.2006 20:37:36)
Samu S.
31.03.2006 13:09:47
"Start every day off with a smile and get it over with." - W.C. Fields
J.Hollström
31.03.2006 13:32:09
Mutta eihän bassoja nyt järkiperustein ostella.

Tässä ollaan nyt aika lähellä totuutta. Samoin kuin koko tekstikin, jota en tähän kokonaisuudessaan alkanut lainaamaan. Jos minun bassottelun todelliseen tarpeeseen valittaisiin sopiva soitin, se voisi olla vaikka Harley Benton, varmasti ajaisi saman asian. Mutta koska suhtaudun aiheeseen intohimoisesti, ja tämä on minulle ykkösharrastus, ei mitkään todelliset järkisyyt ole enää mukana, sillon kun sitä intohimojen soitinta aletaan metsästämään. No okei, taloudelliset realiteetit sanelevat kyllä pitkälle sen mitä voi hankkia, mutta sen jälkeen operoin hyvinkin pitkälle intuition varassa. Toki soitin voi olla samalla kertaa sekä hyvä että haluttava, vaikka ylihypetettykin mun puolesta. I don't care.
rmac
31.03.2006 13:59:34
juki68..

OT, mutta kerrotko tarkemmin mikä "soitin" sulla on sylissäs omassa kuvassa?
rmac
31.03.2006 14:02:16
-65 jatsi.

Pakko kysyä lisää kun noin lyhyesti vastasit.
Oletko hankkinut tuollaisen?
Mistäpäin maailmaa?
Palionko?
Onko huono?
J.Hollström
31.03.2006 14:08:52
Pakko kysyä lisää kun noin lyhyesti vastasit.
Oletko hankkinut tuollaisen?
Mistäpäin maailmaa?
Palionko?
Onko huono?

Valitettavasti on tuotettava pettymys, ja kerrottava, että basso ei ole minun, vaan Juuso Nordlundin. Otatin kuvan itsestäni kun olimme hänen studiollaan. Basso on alunperin ollut Make Lievosen, jolta Juuso on ko. pelin joskus hankkinut.

Mutta muuten voin kertoa, että basso oli ihqu; kevyt, body kuin palsaa, mahtavasti vintagoitunut, soi hienosti, ja body resonoi kuin tauti. Ottaisin sellaisen itselleni kirkuen, jos jostain löytyisi ja olisi varaa.
handegunnar
31.03.2006 16:50:43
Valitettavasti on tuotettava pettymys, ja kerrottava, että basso ei ole minun, vaan Juuso Nordlundin. Otatin kuvan itsestäni kun olimme hänen studiollaan. Basso on alunperin ollut Make Lievosen, jolta Juuso on ko. pelin joskus hankkinut.

Hyvä sentään, että tuollainen arvosoitin on todellisella ammattilaisella, eikä millään ökyrikkaalla keräilijällä.

Minusta Norlund on yksi Suomen parhaista basisteista. Jotenkin tykkään hänen tyylistään. En tiedä mikä siinä on, mutta kuulostaa hyvältä minun korvaan.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)