Aihe: PA-miksaus läppärillä?
1 2 3
pkhlo
30.03.2006 11:20:22
Tuleeko mieleen mitään erityisen tärkeää toimintoa, joka SL:stä puuttuu ja SX:ssä on? Mulle riittää 48kHz/24bit.

SX:ssä voi sisääntulevan matskun tasoja hallita suoraan mikseristä liu'uilla. Lisäksi surround-miksauksesta voi olla apua yllättävissä tilanteissa.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=33&t=115912&co=210
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
cubasisti
30.03.2006 11:22:02
Onko sulla tällä hetkellä niin paljon kanavia ja raitoja käytössä, että jos yksikin tippuu pois niin ei voi enää tehdä hommia? Minusta nämä nykyiset koneet ovat niin hirveitä myllyjä, että jo kauan sitten on ohitettu tavallisen ihmisen tarpeet ainakin raitojen lukumäärissä.
Deadline tekee mestarin.
cubasisti
30.03.2006 11:23:59
SX:ssä voi sisääntulevan matskun tasoja hallita suoraan mikseristä liu'uilla. Lisäksi surround-miksauksesta voi olla apua yllättävissä tilanteissa.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=33&t=115912&co=210

Surround-kanavilla saa myös tehtyä sidechain-kompurointia (naama edellä lattiaan), jos käyttää vaikka Voxengo Crunchessoria. Crunchessor-temppu ei onnistu SL:n kanssa.
Deadline tekee mestarin.
djtremolo
30.03.2006 12:57:38

Onko sulla tällä hetkellä niin paljon kanavia ja raitoja käytössä, että jos yksikin tippuu pois niin ei voi enää tehdä hommia?
No ei mulla oo kuin ne 18 inputtia, joille haluan täyden tuen myös softan puolelta. Olen säätänyt ja tuunannut konetta niin kauan saadakseni kaikki kanavat toimimaan ilman ongelmia. Hoontechilla homma ei mene ihan heittämällä, mutta nyt on kohtuullisen stabiili systeemi kasassa. Sen takia olen huolissani päivityksestä, josko vaikka käytettävien kanavien määrä pienenisi ja pitäisi taas alkaa tuunata/testata.

Tweakit on tehty staudion foorumin mukaan, mm molemmilla korteilla on täysin omat, uniikit irq:t etc.

speksejä:
amd 2100+
1GB ram
asus a7m266 emolevy (hoontechin suositus)
PCI-väyläinen IDE-kortti (Promise)
systeemi/softalevy maxtor
audiolevyjä, 2*160GB maxtor
2*CPORT
winxp
cubase vst32 (uusin)

Tokihan siinä varmaan käy niin, että jos SL:n ostan, niin tarvitsen jotakin SX:stä löytyvää. Pitää tsekata tuo esillä ollut linkki rumpuraitojen warppauksesta vielä, siinä saattaisi olla jotakin käyttökelpoista mullekin. Toistaiseksi en ole äänitetyn bändin tempoa korjaillut.
Minä en siguista perusta.
djtremolo
30.03.2006 13:02:33 (muokattu 30.03.2006 13:33:36)

SX:ssä voi sisääntulevan matskun tasoja hallita suoraan mikseristä liu'uilla.
Tää kuulostaakin mielenkiintoiselta. Tosin yleisintä ongelmaa, ad-muuntimen yliohjausta tuo ei poista. Saako ennen äänitystä laitettua myös plugaria väliin? Lähinnä kiinnostaisi tuo dynamiikan jarrutus ennen äänitystä.

EDIT: joo, manuaalin mukaan plugarit pitäs onnistua sx:ssä, mutta ei sl:ssä.
cubasisti
30.03.2006 13:24:55
Ennen raidalle tallentumista voi laittaa efektejä input channeliin, jolloin voi matkia vaikka TrueTapea (Magnetolla joka tulee SX:n mukana) tai vastaavaa. Mutta ei se tietenkään auta jos AD-muuntimet klippaa.
Deadline tekee mestarin.
Aki
30.03.2006 13:27:27

EDIT2: niin ja kaikista villein ajatus on, että korvaat ton toisen mikserin ja ADAT-laajennuksen vaan yhdellä ADA8000:lla ja otat diginä 8 kanava sissään tohon mikseriin kuudentoista lisäksi. En tiä kyllä yhtään miten toimis.
Hyvin toimi. Itekin hämmästelin että mihin ihmeeseen kahta DDX:ää, kun yhdessä on jo niin paljon kaikkea. Toi DDX:n hintakin on näemmä tippunu puoleen. Toi DDX oli jo tonnin hintasena poikkeuksellisen hyvä ja monipuolinen kokonaisuus.

olen huolissani päivityksestä, josko vaikka käytettävien kanavien määrä pienenisi ja pitäisi taas alkaa tuunata/testata.
Sellasta päivitystä ei olekaan, mihin ei tarttisi varata resursseja tuunaamiseen ja testaamiseen.

Saako ennen äänitystä laitettua myös plugaria väliin? Lähinnä kiinnostaisi tuo dynamiikan jarrutus ennen äänitystä.
Saa, mutta sekään ei (tietenkään) vaikuta ennen A/D-konversiota.
djtremolo
30.03.2006 13:43:52

*** EDIT2: niin ja kaikista villein ajatus on, että korvaat ton toisen mikserin ja ADAT-laajennuksen vaan yhdellä ADA8000:lla ja otat diginä 8 kanava sissään tohon mikseriin kuudentoista lisäksi. En tiä kyllä yhtään miten toimis.
Hyvin toimi. Itekin hämmästelin että mihin ihmeeseen kahta DDX:ää, kun yhdessä on jo niin paljon kaikkea.

Niin, se toinenkin adat-moduuli pitää olla sen takia, että sais kolme adatia ulos mikseristä. Kahta mikseriä ei kuitenkaan tarvi. Näillä eväillä saisi 20 kanavaa mikkisisääntuloja ja 4 linjatasoista, mikä riittäisi kyllä tuohon alkuperäiseen toiveeseen.
pkhlo
30.03.2006 15:14:51
Hyvin toimi. Itekin hämmästelin että mihin ihmeeseen kahta DDX:ää, kun yhdessä on jo niin paljon kaikkea. No juujuu, olin peelo :) Innokkuus ei korreloi älyn kanssa.

Sellastakin mietin tossa, että ei ole varmaan livenä katastrofi, kun tolla DDX:llä esim. mahdollisille 32 raidalle ei ole omaa erillistä liukua mut entäs jos ne liu'ut onkin pelkästään tossa läppärin näytöllä? Saattaa vähän hiirikättä tutisuttaa kun alkaa kunnon feedback-show tai urkuri painaa casiostaan demot soimaan.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
cubasisti
30.03.2006 15:36:03
Ja sitten huomataan, että keikan viivästymisestä johtuen läppärissä alkaa joku ihmeen virusskannaus, jota ei ole koskaan aiemmin huomattu, kun ei ole testattu klo 3 aamuyöllä.
Deadline tekee mestarin.
pkhlo
30.03.2006 15:40:23
Täsä vaiheessa softa on jo tietty kerran kaatunu kun kaikki mittarit löivät kierrosta punaiselle ja prossu ylikuormittui. Mut silleen ois näppärä että vois kysyä Mnetistä wlanin avulla lennosta neuvoa ongelmiin. Täällä kun on niin ristuksen päteviä neuvojia (minä).
PIM
30.03.2006 16:09:52
*** EDIT2: niin ja kaikista villein ajatus on, että korvaat ton toisen mikserin ja ADAT-laajennuksen vaan yhdellä ADA8000:lla ja otat diginä 8 kanava sissään tohon mikseriin kuudentoista lisäksi. En tiä kyllä yhtään miten toimis.

Niin, se toinenkin adat-moduuli pitää olla sen takia, että sais kolme adatia ulos mikseristä. Kahta mikseriä ei kuitenkaan tarvi. Näillä eväillä saisi 20 kanavaa mikkisisääntuloja ja 4 linjatasoista, mikä riittäisi kyllä tuohon alkuperäiseen toiveeseen.

Et sä saa tosta mikseristä ulos 16 kanavaa enempää koska siinä on vain 8 stereo bussia.

Onko ne kaikki sisääntulevat signaalit muuten pakko saada mukaan PA miksaukseen, vai olisiko mahdollista ottaa osa sisään vaan äänitystä varten? Silloin voisit ottaa koneelle 16 raitaa mikseristä ja erillisellä ADA8000:lla vielä 8 raitaa mikserin ohi.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
cubasisti
30.03.2006 18:02:05 (muokattu 30.03.2006 18:02:35)
Kyllä tää pahasti vaikuttaa siltä, että muutaman saturaisen säästämisen takia homma menee hirveäksi kikkailuksi... ;) 01v96v2 + ADAT-lisäpalikka ratkaisisi paljon. 01v96:ssa on myös mainiot Cubase-integraatiomahdollisuudet, koska sama firma valmistaa molempia (Yamaha).

Niin ja jotenkin tuntuu, että Behringer häviää Yamulle myös ns. laadussa.
Deadline tekee mestarin.
djtremolo
31.03.2006 12:21:37 (muokattu 31.03.2006 12:33:53)

Kyllä tää pahasti vaikuttaa siltä, että muutaman saturaisen säästämisen takia homma menee hirveäksi kikkailuksi... ;)
muutama saturainen?

(Seuraavat ovat t-kaupan hintoja)

Behringer maksaa 585e, yammu 2490e. Molempiin tarvii lisäksi adat-kortin (b:2*189e, y:444e) ja vähintään 8 -kanavaisen mikkietusen ADATilla (ada8000: 259e, mackie onyx800r:1190e).

Lisäksi tarvisin sen RME Cardbusin ja Digifacen (>800e) ja Cubase SX:n (700e).
Toki tarvisin lisäksi Firewire-levynkin, parasta plaatua (150e) ja jonnin verran adat-kaapeleita (50e). Lisäksi tarvisin räkkilootan pyörillä uusille roinille (300e).

Jos otetaan behringer-optio, hinnaksi tulisi noin 3300e. Yamaha/Mackie-optio noin 6100e. Elämä on. Haluisin vaan nähdä sellaisen harrastelijan, joka pistää päälle kuus tonttua uusiin, parempimerkkisiin leluihin. Lisäksi haluaisin vielä nähdä tämän kaverin vaimon, kun se hoksaa, että vastaavat roinat oli isännällä jo aikaisemmin, eikä niitä saa myytyä muuten kuin pilkkahintaan. Ja vielä enemmän, siinä vaiheessa haluaisin olla joku muu kuin tuo em. harrastelija :)

01v96v2 + ADAT-lisäpalikka ratkaisisi paljon.
En löytänyt yammusta kunnon manuaalia, mutta etupaneelin viittaukset bus1-8 tarkoittanevat, ettei tuolta kuitenkaan saa 24 kanavaa suoraan ulos rinnakkaisina kopioina livemiksauksen lisäksi. Sama ongelma vaivaa myös tuota behringer-ratkaisua.

01v96:ssa on myös mainiot Cubase-integraatiomahdollisuudet, koska sama firma valmistaa molempia (Yamaha).
Saattaa olla näin.. ainakin teoriassa. En tiedä, kuinka paljon yamahan ja steinbergin koodaajat ovat keskenään yhteistyössä käytännössä, onko kaikki oikeasti niin sulavaa kuin yamahan ja steinbergin vihkiäisissä arveltiin.

Niin ja jotenkin tuntuu, että Behringer häviää Yamulle myös ns. laadussa.
Yamahan analogipöytää ja behringerin digi/analogipöytiä olen käyttänyt ja laatu on tässäkin luonnollisesti kalliimman eduksi lähinnä headroomin + equjen osalta.
cubasisti
31.03.2006 12:53:21 (muokattu 31.03.2006 12:56:48)
muutama saturainen?

No... se oli semmoista kärjistystä. Mikä on minkäkin arvo? Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja niin pois päin.

En löytänyt yammusta kunnon manuaalia, mutta etupaneelin viittaukset bus1-8 tarkoittanevat, ettei tuolta kuitenkaan saa 24 kanavaa suoraan ulos rinnakkaisina kopioina livemiksauksen lisäksi.

Tätä minäkin vähän katselin. ADAT-lisäpalikassa lukee että 1-8 ja 9-16, mutta olen käsittänyt että sama lisäpalikka menee muihinkin laitteisiin, joissa ei välttämättä ole sisäänrakennettuna ennestään yhtään ADAT-väylää. Ja jossain 01v96:n esittelysivulla sanottiin, että lisäpalikalla saa 16 kanavaa ADATia *lisää*. Asia selvinnee lopullisesti vain kysymällä jälleenmyyjältä. Edit: ethän sinä tätä asiaa kysynytkään. Höh. Eniveissön. Mulla on ollut 01v, ja siinä pystyi jokaiselle ADAT-kanavalle valitsemaan, että mistä se noukkii signaalinsa. Yksi vaihtoehto oli että suoraan kanavasta (kanavan kopio raakana). Luulisin, että 01v96:sta saa kaikki 24 kanavaa suoraan ADATia pitkin pihalle. Äänitykseenhän sitä markkinoidaankin?

Niin joo. Voihan sitä ostaa luottokortilla tai osamaksulla... ;) Ostaahan sitä jotkut kalliita asuntojakin. Ja autoja. Ja auto se vasta on huono sijoitus! Jokainen autoon sijoitettu euro on menetetty euro.
Deadline tekee mestarin.
djtremolo
31.03.2006 13:51:54

Ja jossain 01v96:n esittelysivulla sanottiin, että lisäpalikalla saa 16 kanavaa ADATia *lisää*.
Sain sen manuaalin auki ja kyllähän se niin on, että minkä tahansa kanavan saa mihin tahansa adat-outiin joko kanavan InsertOutista tahi sitten groupattuina BUS1-8 monen muun vaihtoehdon lisäksi.

Tämä routtausmahdollisuus on siis selkeästi parempi/joustavampi kuin DDX3216:ssa.

Joskus olisin halunnut behringerissä saada MainOut-stereoparin kopioitua adatiin useammaksi eri pariksi (käyttötarkoituksena muistaakseni oli saada sama äänipari sekä videonauhurille, videokaappauskoneelle ja leikkuusalin monitorointiin ilman erillistä splitteriä). Tähän en kuitenkaan silloin keksinyt ratkaisua behrun bus-outeilla.

Ja auto se vasta on huono sijoitus! Jokainen autoon sijoitettu euro on menetetty euro.
Totta veistät! Mieluumminhan sitä toki laittaisi nuo asuntovelka- ja autonrassausrahatkin johonkin hyödyllisempään. Vuoden lyhennyksillä sais jo kuusen alle monta mukavaa, kovaa pakettia ;)
Aki
01.04.2006 01:32:00

ja Cubase SX:n (700e)...jonnin verran adat-kaapeleita (50e)
Öhö. Tai sitten teet kuten minä ja ostat Cubase SL:n käytettynä 180€, ja Adat-piuhoja 4€/m. Oho! Tippu hinta!

Joo, ymmärrän, esimerkkisi oli kuitenkin havainnollistava.

virusskanneri/verkkoyhteys äänikoneessa?
Dual boot tietty. Ehtii sitä breikin aikana käväsemään. Paitti jos PA:sta pitää soittaa taukomusaa... No mut sit käydään kännykällä.

Asia selvinnee lopullisesti vain kysymällä jälleenmyyjältä.
Valitettavan harvoin. Itse suuntaisin sähköpostikysymyksen suoraan valmistajalle (ainakin kitarapuolella vastailivat nopeasti), tai kansainvälisille foorumeille.

Tuli muuten elämäni asiasisällöttömin postaus. Suonette anteeksi. Joskus tämänkin piti tapahtua.
jyrki_i
02.04.2006 21:23:57
http://www.rytmi.com/rytmi704/704jirinikkinen.html:
"Räkissä on myös tosi huvittava Roland-digitaalimixeri joka hoitaa koko miksauksen. Räkissä on myös yksi kannettava Windows 2000-tietokone, josta midin avulla kauko-ohjataan sitä Rolandin tiskiä. Salissa meillä on sitten toinen Linux -kannettava josta 10/100 verkkoliitännän avulla otetaan etätyöpöytäyhteys (tightVNC) räkissä olevaan koneeseen ja siten kauko-ohjataan mixeriä. "
cubasisti
02.04.2006 23:25:07
Hellurei mikä viritys. Hiirelläkö ne sitten miksaa?

Rolandin miksutin oli varmaan VM-7000-sarjaa
http://www.roland.com/products/en/VM-7000_Series/specs.html

Mulle oli ihan uutta, että sitä voi ohjata Windowsillakin. Systeemiin ajatukseen kuuluu olennaisesti iso "kauko-ohjain".
http://www.roland.com/products/com/VM-7000_Series/images/top_L.jpg
Mutta jos ei halua feidereitä ynnä muuta, niin kai se hiirelläkin hoituu.

Nää on näitä Rolandin älynväläyksiä, samaa sarjaa kuin R-BUS-väylä. Tuotteet löytyvät muuten nykyään osastosta "legacy". Kukahan noita VM-miksereitäkin osti? Se on varmaan 10-20 vuoden päästä todella eksoottinen masiina.
Deadline tekee mestarin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)