Aihe: TAMK/Virrat (entinen PIRAMK)
1 2 3 4 57 8 9 10 1136 37 38 39 40
Mohla
01.09.2005 22:13:05

Eli mitä se opiskelu on siellä käytännössä, onko porukka enemmän konemusapuolelle suuntautunutta? Itse kun olen tämmöinen rokkihippi.

Ei todellakaan, mistä sellaisen käsityksen olet saanut? Itseasiassa elektroniseenmusaan olisi voinut panostaa minun puolestani enemmänkin (tähän on uudessa opintosuunnitelmassa onneksi parannus).

Itseasiassa yksi parhaita juttuja on minusta ollut se, että vaikka joka luokalla on ollut porukkaa metalli-ihmisistä technon vääntäjiin ja kaikki siltä väliltä, niin jengi on tullut joka tapauksessa erittäin hyvin toimeen. Tästä on lisäksi syntynyt mielenkiintoisia yhteisproggiksia.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
sami_sumea
01.09.2005 23:06:13

Eli mitä se opiskelu on siellä käytännössä, onko porukka enemmän konemusapuolelle suuntautunutta? Itse kun olen tämmöinen rokkihippi.

Ohhoi.

Meikäläinen ei edes suostunut kuuntelemaan esmes metalli-öykkämöykkää ennen Virroille muuttoa, nykyään Machinehead kuulostaa mun korvaan aika hyvältä ;)

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Eddie
02.09.2005 15:56:07

Kysytäänpä vielä, että mitä se opiskelu on ihan käytännössä. Opetellaan äänittämään ja miksamaan, tuottamaan omaa kamaa vai mitä? Vähän epäselvä toi PIRAMK:n nettisivu, mutta kyllähän kyseinen opiskelupaikka senkin perusteella vaikuttaa helvetin mielenkiintoiselta. Eri asia saako sitten opiskelun jälkeen töitä. ;)

Niin ja sitä vielä, että kannattaako tonne hakea, vaikka on enempi suuntaunut ainakin toistaiseksi säveltämiseen ja soittamiseen studiosäätämisen sijaan? Eli tehdäänkö siellä myös omaa kamaa? Kyllähän studiohommatkin kiinnostaisi kovasti.
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Jurza
04.09.2005 10:50:14

Niin ja sitä vielä, että kannattaako tonne hakea, vaikka on enempi suuntaunut ainakin toistaiseksi säveltämiseen ja soittamiseen studiosäätämisen sijaan?
Kyllä ainakin mun omien biisien taso ja kiinnostus säveltämiseen on noussu ton koulun ansiosta aika huimasti. Tosin iso kiitos tosta kuulu loistavalle kaveriporukalle, jonka kanssa musaa tulikin siellä tehtyä melkeen kaikki vapaa-aika.
Tuolla on sellasia opettajia (Tuovinen, Nissilä, Karvinen) joiden tuntien takia tuolla jo pelkästään kannattaa olla, kultaakin arvokkaampaa tietoa ja näkemystä... tai ainakin allekirjoittaneelle.
Koululla on tehty erilaisia projekteja, stereoäänite, kuunnelma, livesettiä ym. Pakko nyt vähän brassailla kuunnelmasta saadulla kunniamaininnalla..
http://www.tokem.fi/kulttuuri/radiofestivaali/parhaat_tyot.htm
Eli kyllä tuolla ihan asiallisia ja hyödyllisiä projekteja on tullut tehtyä.
lion
05.09.2005 09:37:22
Kysytäänpä vielä, että mitä se opiskelu on ihan käytännössä. Opetellaan äänittämään ja miksamaan, tuottamaan omaa kamaa vai mitä? Vähän epäselvä toi PIRAMK:n nettisivu, mutta kyllähän kyseinen opiskelupaikka senkin perusteella vaikuttaa helvetin mielenkiintoiselta. Eri asia saako sitten opiskelun jälkeen töitä. ;)

Niin ja sitä vielä, että kannattaako tonne hakea, vaikka on enempi suuntaunut ainakin toistaiseksi säveltämiseen ja soittamiseen studiosäätämisen sijaan? Eli tehdäänkö siellä myös omaa kamaa? Kyllähän studiohommatkin kiinnostaisi kovasti.

No kaiken a ja o on mielestäni se polte.. eli jos löytyy sisäistä paloa sille, että tykkää haaskata omia voimavarojaan, kaikki rahansa ja henkisen hyvinvointinsa rakkaudesta musiikkiin, niin TERVETULOA! :)

Kyllä joka luokalla on pelkkiä soittajia, mutta siinä sivussa oppii ymmärtämään miten studiossa tehdään musiikkia lopulliseen muotoonsa ja miten sen saa kuulostamaan siedettävältä. Bisnespuoli on iso osa koulutusta ja soitto-opetusta koulussa ei ole, joten se täytyy hoitaa omana aikanaan.

- Li'oN
Bohemian nectar of satan
Ou Zei
06.09.2005 11:02:35 (muokattu 06.09.2005 17:47:24)

Pakko nyt vähän brassailla kuunnelmasta saadulla kunniamaininnalla..
http://www.tokem.fi/kulttuuri/radiofestivaali/parhaat_tyot.htm

Oho! Antoi kummasti lisäpotkua tämän kuunnelman tekemiseen, nimimerkillä midiluokassa kuunnelman käsikirjoitusta vääntämässä ;)

e: Ei mitn...
Isät&Pojat soittaa tunnelmallista hanuripoppia!
Läpistö
26.03.2006 20:40:10

Tervepä terve! Ajattelin nostaa tätä nyt ja kysyä, että mitä asioita painottavat tuossa ennakkotehtävässä, siis luovuutta vai teknistä taitoa vai mitä? Ja millainen asuntotilanne tuolla Virroilla on nykyään (löytyykö halpoja ja hyviä?)? Ajattelin pistää hakupaperit tuonne menemään...
"Treenaatteko te paljon" - No ei me oikeestaan koskaan. "Ai onko se niin että lahjattomat harjottelee?" - No joo. V.U.K #30
sami_sumea
27.03.2006 13:02:23

Tervepä terve! Ajattelin nostaa tätä nyt ja kysyä, että mitä asioita painottavat tuossa ennakkotehtävässä, siis luovuutta vai teknistä taitoa vai mitä?

Asennetta.

Ja millainen asuntotilanne tuolla Virroilla on nykyään (löytyykö halpoja ja hyviä?)

Kämppiä löytyy kyllä, eikä hintaluokkakaan ole NIIN paha.. 200-300€ välille saa jo järkeviä opiskelijaboxeja, ja jos bongaat sopivat kämppikset, n. 500-600€ kuussa voi saada aivan käsittämättömän siistejä kimppakämppiä (vrt. Kartano tai Graniittiklubi, paikalliset opiskelijat muistanevat).. :-D

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
Kemppilä
27.03.2006 15:14:32
Täällä on myös yks tonne hakeva ja juuri nuo asiat hieman kiinnostaisivat.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Eddie
30.03.2006 10:12:27 (muokattu 30.03.2006 10:13:02)

Täällä on myös yks tonne hakeva ja juuri nuo asiat hieman kiinnostaisivat.

Täällä myös. Ennakkotehtävä on puolittain tehty, mutta eipä siitä kyllä häävi tule. Toivottavasti kuitenkin käy kutsu pääsykokeisiin, asennetta ja kiinnostusta multa kyllä löytyy.

Antakaa nyt jotain tärppejä niihin pääsykokeisiin, mitä siellä kysytään eli kuinka skarppina pitää olla. :)
jannu
31.03.2006 05:01:35
Täällä myös. Ennakkotehtävä on puolittain tehty, mutta eipä siitä kyllä häävi tule. Toivottavasti kuitenkin käy kutsu pääsykokeisiin, asennetta ja kiinnostusta multa kyllä löytyy.

Antakaa nyt jotain tärppejä niihin pääsykokeisiin, mitä siellä kysytään eli kuinka skarppina pitää olla. :)

Onko taas tehtävänä äänimainos?

Ennakkotehtävästä sen verran että tärkeintä ei todellakaan ole teknisen toteutuksen laatu, mutta tietysti kannattaa tehdä niin hyvää kuin vain suinkin osaa. Itse lähdin tutkailemaan hommaa pohjalta "typerin, oudoin ja kahelein idea joka mieleen juolahtaa". Tärkeintä lienee, että joko toteutuksessa tai ihan itse ideassa on jotakin positiivisella tavalla huomiotaherättävää. Korrektius on suhteellinen käsite ja pöhkömmätkin ideat vetoavat aivan varmasti. Ei kuitenkaan mitään älyttömiä mauttomuuksia kannata viljellä.

Itse pääsykokeeseen on vaikea antaa mitään muuta neuvoa kuin iänikuisen tylsän "ole oma itsesi." Hakijan motivaatiota ja motiiveja tentataan kohtuu tarkkaan, eli kannattaa todellakin ilmaista halunsa suoraan ja rehellisesti eikä nöyristellä turhia. Ja jännittäminen kannattaa pyrkiä jättämään kotio. Siinä jännäillessä nimittäin unohtaa takuuvarmasti kertoa haastattelijoille tärkeitä asioita.

Muistakaa kelata etukäteen mahdollista tulevan neljän vuoden skenaariota, jonka muutamia erityispiirteitä tässä:
- opiskelette noin 8000 ihmisen kaupungissa, keskellä korpea.
- harrastetoiminta on aika ohuessa, lukuunottamatta liikuntamahdollisuuksia.
- jos elätte parisuhteessa, voi edessä olla ns "kaukosuhde."
- riski suht säädyllisten elämäntapojen turmeltumiseen on erittäin suuri. :)
Eli jos keitto maistuu muutenkin, niin täällä se saattaa helposti alkaa maistumaan vielä vähän enemmän.
- julkiset kulkuneuvot kulkevat täältä toisiin ilmansuuntiin tasa-arvoisemmin kuin toisiin.

Näiden juttujen kanssa jos on sinut, saataa olla jo hieman lähempänä sisäänpääsyä.

Ja ne hyvät jutut... Niitä on paljon, mutta jääköön salaisuudeksi, kunnes löydätte itsenne Virroilta elo-syyskuun vaihteessa.

Tuli vähän sekavaa, mutta toivottavasti saatte jotain hyötyä revittyä. Tänne vaan!
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
Eddie
31.03.2006 08:05:13 (muokattu 31.03.2006 08:06:40)

Tuli vähän sekavaa, mutta toivottavasti saatte jotain hyötyä revittyä. Tänne vaan!

Tästä oli mulle paljonkin hyötyä, ja ton perusteella paikka sopii mulle. Juu, äänimainosta sitä piti taas kyhätä, ja kyllä mielestäni omassani jotain ideaa on, toivottavasti kelpaa muillekin.

Pääsykokeet pelottaa sikäli, että olen jännittäjätyyppiä ja varsinkin kova jännitys saattaa joskus laueta lievään änkytykseen. Uskon kyllä kuitenkin, että mun into ja halu paistaa läpi. Sinne tuun, näin oon päättänyt!

Sitten vielä kovasti mieltäaskarrattuva kysymys ennnakkotehtävistä, tässä ote:

4. Selvitys alan harrastuneisuudesta. Selvitä harrastuneisuus ja sen laajuus TUNTEINA vapaamuotoisella todistuksella. Alan harrastuneisuudeksi katsotaan esim. sivutoiminen keikkailu, ääniteprojekteihin osallistuminen, oman tai jonkun muun musiikin julkaisu jne.

Tämä kohtaa vähän epäilyttää, mulla ei nimittäin ole esim. keikkailukokemusta, enkä ole musiikkiani julkisesti vielä pahemmin esitellyt. Soittanut olen kuitenkin ala-asteelta lähtien, samaten tehnyt omaa kamaa ja leikkinyt jonkin aikaa studiotakin. Ei kai tämä nyt ole mulle kompastuskivi?

Alan työkokemusta/harrastuneisuudesta saa kuitenkin maksimissaan (vaan) sen 10 pistettä, josta mulle tulee 2 sivarista.

Ei kai ne nyt sinne täysiä ammattilaisia pelkästään ota, vaan kai innokkaat aloittelijatkin kelpaa?
Mohla
31.03.2006 09:02:58

Pääsykokeet pelottaa sikäli, että olen jännittäjätyyppiä ja varsinkin kova jännitys saattaa joskus laueta lievään änkytykseen. Uskon kyllä kuitenkin, että mun into ja halu paistaa läpi. Sinne tuun, näin oon päättänyt!

Jos luulee, että alkaa änkyttämään niin kannattaa heti haastiksen alussa mainita asiasta. Eikös näin ihan yleisesti missä vaan neuvota. (Emmä tiä, mut näin mä ite tekisin).

Tämä kohtaa vähän epäilyttää, mulla ei nimittäin ole esim. keikkailukokemusta, enkä ole musiikkiani julkisesti vielä pahemmin esitellyt. Soittanut olen kuitenkin ala-asteelta lähtien, samaten tehnyt omaa kamaa ja leikkinyt jonkin aikaa studiotakin. Ei kai tämä nyt ole mulle kompastuskivi?
No, jos oot soittanu ala-asteelta lähtien niin eikös siinä aika monta tuntia harrastuneisuutta ole. Aika jännää että pitää ihan tunteina selvittää tuo nykyään...
Eikä tuo mikään kompastuskivi pitäis olla.

Ei kai ne nyt sinne täysiä ammattilaisia pelkästään ota, vaan kai innokkaat aloittelijatkin kelpaa?
Tänne vaan. Tai oikeastaan sinne vaan.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
uduwudu
31.03.2006 13:13:11
Tätä miekin mietin, että mitähän siihen laittas. Keikkoja on tehty, levy äänitetty, miksattu, kotipajassa työstetty mahottomasti ja ainakin 2 vuoden ajan aktiivisesti. Tunneiks jos noita rupee muuttamaan, nii ee hyväne aika.

Viime vuonna ei tainnut olla mitään mainintaa tunneista, kunhan vaan joku selvitys piti tehdä. Kannattaisikohan tota ehkä kysyä jostain (kansliasta tai jostain?), että onko noi tunnit nyt niin tärkeitä ja eikö pelkkä selostus riitä.

Toi ryhmähaastattelu on kyllä ahdistava, mutta ottaa vaan rennosti niin kyllä se menee. Meidänkin haastatteluryhmästä taisi kolme neljästä päästä sisälle, vaikka taidettii kaikki puhua samat jutut. :)
Janei
02.04.2006 22:17:05
Itse löysin kyseisen opiskelulaitoksen ja linjan juuri n. tunti sitten ja hirmuinen kiinnostus kyllä nousi pintaan välittömästi. Ainut ongelma tässä taitaa olla tuo että aikaa suunnitella & toteuttaa tuo ennakkotyö on todella rajallisesti jäljellä. Pitänee kuitenkin yrittää.
jannu
03.04.2006 01:13:35
Itse löysin kyseisen opiskelulaitoksen ja linjan juuri n. tunti sitten ja hirmuinen kiinnostus kyllä nousi pintaan välittömästi. Ainut ongelma tässä taitaa olla tuo että aikaa suunnitella & toteuttaa tuo ennakkotyö on todella rajallisesti jäljellä. Pitänee kuitenkin yrittää.

Kannattaa ehdottomasti yrittää. Mulla jäi viime keväänä ennakkotehtävän palautus todella viimetinkaan. Kalvoi kumma mielikuvituksettomuus koko alkutalven, kunnes vajaa viikko ennen deadlinea tuli se kuningasidea.
sami_sumea
03.04.2006 13:21:19

Mulla jäi viime keväänä ennakkotehtävän palautus todella viimetinkaan. Kalvoi kumma mielikuvituksettomuus koko alkutalven, kunnes vajaa viikko ennen deadlinea tuli se kuningasidea.

Vajaa viikko on sun mielestä viimetinkaan? Mä tein omani viimeisenä mahdollisena iltana duunipäivän jälkeen, silloin oli OIKEASTI kiire :)

Joo, tiedän että mulla on yleensä hommat vähän vaiheessa.

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
Kemppilä
03.04.2006 13:42:32
Nyt on kaik härpäkkeet tehty. Vielä toi mainos levylle ja postiin. Sitten vaan jännäämään kuuluuko kutsua.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
jannu
03.04.2006 14:23:19
Vajaa viikko on sun mielestä viimetinkaan? Mä tein omani viimeisenä mahdollisena iltana duunipäivän jälkeen, silloin oli OIKEASTI kiire :)

Joo, tiedän että mulla on yleensä hommat vähän vaiheessa.

...

Niinno, kuten sanoin, idea tuli viimeisellä viikolla. Tehtävä oli valmis viimeisenä postituspäivänä.

Suosittelen muuten laittamaan paketin menemään hiukka korkeamman luokan lähetyksenä. Pari vuotta sitten meinasi pääsykoekutsu jäädä saamatta kun posti hukkasi yhteishakukaavakkeen normi kakkosluokassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)