Aihe: oma sointukuvio ja kysymyksiä siitä.,ja sointikuvioista
1
JPQ
28.03.2006 00:46:17

Anteeksi että kyselen mutta:
Am F Dm Em ja sama lopputomasti uudelleen ja soitto ohjeina A alin ja F ylin nuotti muut siitä välistä.
Kuulostaako hyvältä ? minusta kyllä mutta.
Mihin sävellajeihin istuu ? jos muihin kuin a molliin ja c duuriin ja onko tämä enemmin A mollia vai C duuria.
Istuuko tähän ns "finaaliksi" (eli viimeiseksi kolmeksi tahdiksi tälläinen 3 tahdin pätkä C BDF (kun en tuon soinnun nimeä tiedä ja lienee jonkun
tunnetun käännös joskus kysyin gurummalta ja sain vastauksen mutta nyt en häntä vaivaa kellonajan takia) Am
Onko kirjoja jossa olisi valmiita sointukuvioita ? entäs maalikko
ystävällistä teoriaa niistä?
PS. käytin kansainvälisiä merkintöjä joten B se valkoinen A ja C
nuottien välistä.
baron
28.03.2006 02:04:34 (muokattu 28.03.2006 02:31:33)

Sointusi on yksinkertaisimmin merkittävissä Dm13 (tai jos halutaan välttämättä merkitä, että C on pohjanuotti Dm13/C)
Tosin siitä puuttuu kvintti (A) ja nooni (E), mutta niin siitä elävässä elämässä useimmiten puuttuukin.

Sävellaji C-duuri tai A-molli. Tavallisemmassa harmonisessa mollissa olisi Em:n tilalla E.
Loppusointusi viittaisi, että D-doorinen asteikko.
My name is Baron, Sir Baron.
Janus
28.03.2006 08:32:40
Onko kirjoja jossa olisi valmiita sointukuvioita ? entäs maalikko
ystävällistä teoriaa niistä?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=11&t=118410&o=0&co=30
pkhlo
29.03.2006 16:36:40
Sointusi on yksinkertaisimmin merkittävissä Dm13 (tai jos halutaan välttämättä merkitä, että C on pohjanuotti Dm13/C)
Tosin siitä puuttuu kvintti (A) ja nooni (E), mutta niin siitä elävässä elämässä useimmiten puuttuukin.

Cmaj9sus4 ?
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Janus
29.03.2006 17:32:31
Cmaj9sus4 ?

Mä olin yhteydessä erääseen tuttuun kryptologiin ja se sai selville tästä pätkästä Istuuko tähän ns "finaaliksi" (eli viimeiseksi kolmeksi tahdiksi tälläinen 3 tahdin pätkä C BDF (kun en tuon soinnun nimeä tiedä ja lienee jonkun
tunnetun käännös joskus kysyin gurummalta ja sain vastauksen mutta nyt en häntä vaivaa kellonajan takia) Am
, että JPQ tarkoittaa siis sointuprogressiota C - B° (Bdim) - Am. Tuon pätkän pitäisi ilmeisesti tulla teoksen loppuun (Am - F - Dm - Em - C - Bdim - Am).

Sen, "istuuko" toi kappaleeseen pitäisi ratketa ihan säveltäjän omalla korvalla, mutta mun subjektiivinen näkemys on ei. Laita tilalle G/B (B-D-G).
V Aalto
29.03.2006 17:35:13 (muokattu 29.03.2006 17:35:43)
Eikös tuo ollut niin, että soinnut ovat:

C | (BDF) | Am

eikä

(CBDF) | Am?

Minä ainakin käsitin, että tuo ylempi on se, mitä JPQ tarkoitti, jolloin Dm13 ja Cmaj9sus4 eivät liity asiaan mitenkään, vaikka hyviä sointuja ovatkin.

BDF = Bdim = B-5 = B° = vähennetty kolmisointu.

Edit: Janus veti turpaan, voi jukra.
Janus
29.03.2006 17:48:24
BDF = Bdim = B-5 = B° = vähennetty kolmisointu.

Edit: Janus veti turpaan, voi jukra.

Potkinpa vielä suuhun kun makaat maassa. Toi "B-5" -merkintä olis vähän liian helppo tulkita duurikolmisoinnuksi, jossa on vähennetty kvintti (B-D#-F); toisaalta, jenkkinotaatiossa pelkällä miinusmerkillä tarkoitetaan mollisointua (hämäävyys: B-5 = "Bm5"???).

Noi muut mainitsemasi, eli Bdim ja B° on toimivia, ehkä myös Bm(b5). Onneksi laajentamaton vähennetty kolmisointu on tonaalisessa musiikissa verrattain harvinainen, yleensä vähennetyn soinnun pystyy tilanteen ja sen funktion mukaan laajentamaan joko pienellä tai vähennetyllä septimillä.
pkhlo
29.03.2006 21:38:47
Mä olin yhteydessä erääseen tuttuun kryptologiin ja se sai selville tästä pätkästä , että JPQ tarkoittaa siis sointuprogressiota C - B° (Bdim) - Am.

No katos niinoliki, Oltiin Baronin kaa vähän pölhöjä tässä. Mut aina pitää käyttää hetki hyväkseen, kun vois päästä vääntään sointujen nimistä!
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
V Aalto
29.03.2006 23:36:24
Potkinpa vielä suuhun kun makaat maassa. Toi "B-5" -merkintä olis vähän liian helppo tulkita duurikolmisoinnuksi, jossa on vähennetty kvintti (B-D#-F)

Jaajuujoo, komea oikaisu, kiitos. Tämä nyt menee taas aiheesta ulos, mutta väliäkö tuolla: missä ja miten tuollaista sointua käytetään? Onko sille joku oma nimi, vai vaan "duurikolmisointu, jossa on vähennetty kvintti"?
baron
29.03.2006 23:41:50

No katos niinoliki, Oltiin Baronin kaa vähän pölhöjä tässä. Mut aina pitää käyttää hetki hyväkseen, kun vois päästä vääntään sointujen nimistä!

Tää on mulle tosi vaikeaa:
Mä osaan muskaritasoisesti vääntää sointuja, mutta sen analysoiminen
mitä kirjoittaja tarkoittaa,
'kun ei sanotuksi saa,"
on mulle tosi vaikeaa

(Hei: Tuliko multa ihan sattumalta esiin jotain lyyrikkokykyjä??)
baron
29.03.2006 23:43:37 (muokattu 29.03.2006 23:45:20)

Jaajuujoo, komea oikaisu, kiitos. Tämä nyt menee taas aiheesta ulos, mutta väliäkö tuolla: missä ja miten tuollaista sointua käytetään? Onko sille joku oma nimi, vai vaan "duurikolmisointu, jossa on vähennetty kvintti"?

Ei sen kummempaa
C-, C(b5), C-5
baron
01.04.2006 19:44:08

Kurkkaapas Baron Tohtorista sivut 244-245! :)

Näköjään taas reputin ja joudun aloittamaan alusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)