Aihe: Alavireitä normaali kepillä. Onko kokemuksia?
1
topahontas
29.03.2006 18:16:40
Tässä hämmästyksekseni ja kauhistuksekseni huomasin kitarassani pientä muutosta alemman vireen ja sitä myöten paksumpien kielten aiheuttamana. Soitamme orkesterimme kanssa normaali- ja baritoni (H,E,A,D,F#,H) vireellä. Baritonia tulee käytettyä enemmän, joten tuo parempi keppini on sitten väännetty siihen alempaan vireeseen perus-runttauksen takia.

Kuitenkin kielten jännitys aiheutti pientä mietitystä. No aloitin 0,52 paksuudesta, ei riittänyt. Lopulta koetin sitten tuota Wylden paksumpaa boomers settiä, jonka olin aiemmin haukkunut täysin paskaksi. Se oli paras soundiltaan liitettynä normaaliin 0,13 settiin H vireessä (0.13, 0.17, 0.26, 0.36, 0.52, 0.70).

No autappa armias. Pyrin pitämään hyvää huolta kitaroistani ja luulen jotakin niiden päälle ymmärtävänikin. Jonkun olen joskus rakentanutkin. No, seurasin tilannetta erityisesti, koska olen siihen joskus omaisuuteni laittanut. Kitara on Les Paul mallinen, eli lapa on taivutettu n. 14 asteen kulmaan. Ja kuinkas ollakkaan, lavan päällä oleva lakka-kerros oli alkanut hieman haljeta satulaa vasten poikittais-suunnassa isomman väännön takia. Eli kielten vääntö on liikaa tuolle kepille. Lakan kevyt halkeilu selkeästi kertoo ylisuuresta väännöstä kaulan suhteen ja tästä johtuen lavan päälle liimattu viilu ottaa "tukea" satulasta kompensoidakseen tuota vääntöä. Mitään pahempaa ei siis vielä ehtinyt sattua, mutta ottaa kotellon kun ei voi soittaa tuolla enää.

Onko kellään mitään kokemusta vastaavasta ja siitä mikä olisi hyvä yhdistelmä kyseisellä virityksellä? En mielelläni tahdo baritonia hankkia, mutta se nyt näyttää väistämättömältä, koska tarvitsen tuon kyseisen vireen ja näyttää siltä, ettei normaali skaalaisella kitaralla (25,5) saa sitä ääntä ulos, jonka haluan. Eli kielet jäävät liian löysäksi. Olisi erittäin kiitollinen hyvistä vinkeistä!

-T-
Terry Pantheras
29.03.2006 18:30:55
Ei kait se kielten jännitys (tension) tuolla Wylde-setillä H-vireellä ole välttämättä sen suurempi kuin normaalisetilläkään perusvireessä...? Oisko vika pikemminkin sun kitaran rakenteissa? Joiduitko säätäämään kaularautaa kireämmälle kun vaihdoit paksumpaan settiin?
No höpsis!
SerialKiller
29.03.2006 18:42:49

Itselläni on Ibanezin rg570 joka on A,E,A,D... vireessä eli suomeksi Drop A. ja hyvin pitää vireen ja kitara sen kestää. kielisettinä käytän D'addarion .014-.068 settiä.
Kepin skaala on juuri tuo 25,5" eli aivan normikeppi...

Eikös Lespaulit ole 24,75" skaalaisia? en ttosin ole tästä asiasta varma. Mutta kyllä 25,5" skaalan omaava keppi teoriassa taipuu alavireiseen soittoon ja itselläni myös käytännössä. Toisen kitaristimme keppi on halpa sarjan jackson rhoads ja sekin nielee vireen oikein kiltisti.
Violence Is always an option, Death is Always the solution!
kivi
29.03.2006 20:30:48 (muokattu 29.03.2006 20:41:03)
Kitara on Les Paul mallinen, eli lapa on taivutettu n. 14 asteen kulmaan. Ja kuinkas ollakkaan, lavan päällä oleva lakka-kerros oli alkanut hieman haljeta satulaa vasten poikittais-suunnassa isomman väännön takia. Eli kielten vääntö on liikaa tuolle kepille. Lakan kevyt halkeilu selkeästi kertoo ylisuuresta väännöstä kaulan suhteen ja tästä johtuen lavan päälle liimattu viilu ottaa "tukea" satulasta kompensoidakseen tuota vääntöä. Mitään pahempaa ei siis vielä ehtinyt sattua, mutta ottaa kotellon kun ei voi soittaa tuolla enää.

Onko kellään mitään kokemusta vastaavasta ja siitä mikä olisi hyvä yhdistelmä kyseisellä virityksellä? En mielelläni tahdo baritonia hankkia, mutta se nyt näyttää väistämättömältä, koska tarvitsen tuon kyseisen vireen ja näyttää siltä, ettei normaali skaalaisella kitaralla (25,5) saa sitä ääntä ulos, jonka haluan. Eli kielet jäävät liian löysäksi. Olisi erittäin kiitollinen hyvistä vinkeistä!

On ihan totta, ettei LesPaul välttämättä kestä tuon luokan alavireitä, mutta oletko kokeillut Fenderin malleja? Telecaster ei ehkä esteettisesti oo alavire-hevimiehen kitara, mutta se on luja kuin halko, ja ainoa riski on, että alimman virityskoneiston joutuu poraamaan isommaksi että paksuin kieli sopii. Lisäksi siinä on enemmän säätövaraa tallassa kuin useimmissa muissa kitaroissa - et varmaan oo LesPauliasikaan saanut hienovireeseen alakieliltä, et ainakaan vakiotallalla?

Mä olen tässä kauhulla seurannut, kun aloittelevat kitaristit laittavat baritonien tai seiskakielisten alapäitä kitaroihinsa, ja sitten ihmettelevät kun ei toimi.

Kitaranvaihtoa odotellessa voisit kokeilla jonkun muun valmistajan kieliä. d'Addariot ovat jäykempiä kuin Martinit, jotka ovat jäykempiä kuin Dean Markleyt, jotka ovat jäykempiä kuin GHS Boomersit, jotka ovat jäykempiä kuin Ernie Ballit...
:-)

EDIT: PS. Paksummilla kielillä veto on kaiketi aina suurempi vaikka vire olisi alempi, ihan jo siitä syystä että paksumpaa rautaa pitää jännittää vähän enemmän että sen saa soimaan. Näin musta tuntuu.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Campylobacter
29.03.2006 20:52:51 (muokattu 29.03.2006 20:53:50)
Molemmat kitarani ovat 25,5" skaalaltaan ja H-vireessä olen niitä pitänyt. Aluksi käytin samaista Wylden settiä, mutta tilautin viitisen kappaletta 13-70 settejä GHS Boomersilta Musiikki Kullaksen kautta, koska yläkielet oli liian löysät tolle vireelle.
"sooloa soittaessa, jolloin soundi, muuttuu, mikäs siinä jos haluaa, muuttaa, soundia, mutta jos ei halua niin" -megaband
saastara
29.03.2006 21:05:03 (muokattu 29.03.2006 21:06:14)
Itselläni on tuo Jacksonin RR (25.5"-skaala) C-vireessä ja noilla 13.-paksuisilla kielillä on soittotuntuma jopa hivenen turhankin tiukka omaan makuun..

Enpä sitten tiedä mitä hyötyä tästäkin tiedosta oli mutta.. :)
Sinun postimerkkisi palavat.
topahontas
29.03.2006 21:55:58
No niin. Kiitoksia kovasti kommenteista. Niitä on tullutkin melko nopeasti..

Eli, kyllä jouduin säätämään kaularautaa vaihtaessani kielet. Luulen tosin, etä se on aivan täysin normaalia jo hieman vähemmän radikaalien paksuuksien kanssa. Eli en usko sen olevan ongelma. Lisäksi uskon säätäneeni sen oikein. Ainakin muutama kaverin käy minulla skebansa säädättämässä, kun niiden kanssa on tullut värkättyä ja kovasti ovat kiitelleet. Ongelmana on vaan se etten tunnu saavan omia keppejä kuntoon, prkl.

Kieli settejä olen kokeillut monia daddariota pääasiassa, mutta sieltä ei löytynyt "tarpeeksi jykevää", niin jouduin ghs:n pakeille. Siellä en tykännyt Wylden setistä (siitä jykevämmästä), koska kokeammat kielet ovat nin hentoja vahvimpaan suhteutettuna, että tahtovat jäädä äänessä alle. (en tosin tiedä oliko vaan omaa sekoilua, taitaa mennä vähän liian hifistelyksi).

Tämän takia olen käyttänyt sitä kymppisetin ja wylden setin sekoitusta, joka menee kuten yllä oli mainittuna. (0.13 yli, ali tuo 0.70) ja se on tuntunut hyvältä kaikin puolin.

Omistan kyllä tele-mallisen kitaran, joka on oma tekemä ja erittäin mukavasti soiva. Olenkin ajatellut tuon virittämistä tuohon vireeseen, mutta siinä on sitten se mikin vaihtohässäkkä edessä, kun loppui budjetti kesken kaiken.

Kun virittelin tuota kitaraa aikanaan, niin normi-vireeseen nähden kielet olivat kyllä melko paljon kireämmällä (seurasin tätä toisen kitaran kanssa, kun jotenkin otti syrämmestä tuo toimenpide), mutta ei mielestäni kuitenkaan mitenkään yliluonnollisesti. Siksi moiset muut kokeilut kiinnostavat. Kuitenkin tuo Les Paul on se DC plus malli, joten kaulaon hieman hennompi molemminpuolisen laikkauksen takia, siksi voi olla, ettei se sovellu tuohon vireeseen.

Tosin jos vinkkejä löytyy, niin laittakaa mielellään. Ratkaisuun ei kuitenkaan vielä olla päästy.

-T-
topahontas
29.03.2006 22:00:25
Oliko saastaralla 0.13 setissä mitkä paksuimmat kielet?

Ja tuossa oli muitakin, jotka ovat H:ssa pitäneet virettä, niin minkä malliset nuo kitarat ovat?

Uskon nimittäin itsekin, ettei telessä ole mitäänongelmia pitää, vaikka miltai basson kieliä, mutta tuo taitettu lapa, vielä ilman sitä muhkuraa on kyllä viheliäinen keksintö...

-T-
topahontas
29.03.2006 22:06:05
Pahoittelen muisti virhettä, eli skaala on tuo 24.75. Varmasti tuo 25.5 auttaisi asiaan pikkasen..

-T-
Campylobacter
29.03.2006 22:26:46
Ja tuossa oli muitakin, jotka ovat H:ssa pitäneet virettä, niin minkä malliset nuo kitarat ovat?

Jackson KV-2 ja Harley Bentonin mikälie floikallinen olemus. Veikkaan juurikin tuon lyhyen skaalan olevan syy jos ei pelitä kunnolla.
"sooloa soittaessa, jolloin soundi, muuttuu, mikäs siinä jos haluaa, muuttaa, soundia, mutta jos ei halua niin" -megaband
Spike
30.03.2006 08:16:38
Mulla ei ainakaan ole 24.75 skaalalla toiminut oikein alavireet. Kielet ei soi kunnolla, ja joutuu laittamaan tajuttoman paksuja kieliä. Mieluummin 25,5 alavireisiin, mieluiten vielä enemmän. Joskus käytin 012-settiä B(H):ssä 25,5 skaalalla, mutta ne olivat aivan spagettia sitten jo, mutta pystyi vielä jotenkuten soittamaan. Mutta paksumpia ei oikein saanut paikkakunnalta.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
StJerky
30.03.2006 08:39:02
Omistan kyllä tele-mallisen kitaran, joka on oma tekemä ja erittäin mukavasti soiva. Olenkin ajatellut tuon virittämistä tuohon vireeseen, mutta siinä on sitten se mikin vaihtohässäkkä edessä, kun loppui budjetti kesken kaiken.

Kent Armstrongin Hot Railia kannattaa harkita tallaan. Ei maksa kuin 55€ ja on hyvä.
Sala
30.03.2006 19:55:41
Mulla soi Epiphonen LP Custom (24,75") hyvin alavireessä. Vire on vaihdellut fiilisten mukaan dropped A# ja B:n välillä. Kielisetti 0.12-0.60. B -vireessä mun soittotyylille sopii 0.60 hyvin mutta jos virittää vielä puolikkaan alemmas niin saisi olla vähän paksumpi kieli. Kitara oli säädettävänä ammattitaitoisella soitinrakentajalla ja olen ollut sointiin erittäin tyytyväinen.
Spike
30.03.2006 23:24:57
Mulla soi Epiphonen LP Custom (24,75") hyvin alavireessä. Vire on vaihdellut fiilisten mukaan dropped A# ja B:n välillä. Kielisetti 0.12-0.60. B -vireessä

Heh, mulla on 12-54 setti Flying V:ssä (24,75") normaalissa vireessä. Aika vaikea kuvitella et vääntäis saman setin kaks ja puol sävelaskelta alaspäin. Mut toiset tykkää löysemmästä tatsista.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
topahontas
31.03.2006 12:33:13
Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Olen päättänyt sitten koettaa tuota teleä siinä H-vireessä. Mikit on jo tilattu ja sa nähdä mitä tapahtuu..

-T-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)