Aihe: Kotistudiota värkkäämässä..
1 2
KarWaeYe
09.09.2003 13:17:15
Joo. Tässä vähän kyselisin viisaimmilta näistä jutuista:

Aattelin tässä parin kuukauden päästä ostaa tietokoneen(musiikkikäyttöön).

Niin tässä tälläistä kyselisin, että mitä kaikkea mun täytyis hommata, jotta voisin nauhotella kotona?

Eli sen mä nyt tiedän, että nää ainaki: Tietokone, mikit, kuuntelulaitteet, ohjelmat, musiikki äänikortti.

Jos viittitte kertoa, että minkälainen tietokone sopii parhaiten musiikkikäyttöön?

Mitä muuta tarttee hommata?

Tarkotus ois tehdä kotona demoja jne..

Kiitti vaan.
PIM
09.09.2003 13:21:09
Kannattaa aloittaa sillä että kerrot mahdollisimman tarkasti mitä instrumentteja aiot äänittää ja montako kerrallaan tai minkälaista musiikkia aiot tuottaa niin osataan vähän paremmin lähteä haarukoimaan siihen tarvittavaa laitteistoa ja ohjelmistoa.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
Chemo
09.09.2003 13:21:14

Tulet lisäksi tarvitsemaan varmastikin ainakin mikrofonietuasteita.

Semmoista suosittelen, että nyt sinulla on hyvää aikaa latailla eri raiturisoftien demoja ja kokeilla mikä/mitkä niistä sopisivat sinun tarkoituksiisi parhaiten - olet sitten viisaampi niiden suhteen kun olet saanut oman koneesi...
KarWaeYe
09.09.2003 13:26:25
Kannattaa aloittaa sillä että kerrot mahdollisimman tarkasti mitä instrumentteja aiot äänittää ja montako kerrallaan tai minkälaista musiikkia aiot tuottaa niin osataan vähän paremmin lähteä haarukoimaan siihen tarvittavaa laitteistoa ja ohjelmistoa.

ainakin: Kitara, Basso, Laulu, Syntikka, Rummut, Ehkä jotain viuluja, huiluja..

Yks tai kaks kerrallaan.

No vaikea sanoa musiikkityyliä, kun soitan niin monenlaista(Heavy, Rock, klassinen, Intialaiset musiikit jne..
KarWaeYe
09.09.2003 13:27:37
Tulet lisäksi tarvitsemaan varmastikin ainakin mikrofonietuasteita.

Semmoista suosittelen, että nyt sinulla on hyvää aikaa latailla eri raiturisoftien demoja ja kokeilla mikä/mitkä niistä sopisivat sinun tarkoituksiisi parhaiten - olet sitten viisaampi niiden suhteen kun olet saanut oman koneesi...

Mulla on jo paska kone, joka ei sovellu nauhotuksiin ja siinä ainakin oon käyttäny cubase sx:ää. Se on aika hyvä.
kivi
09.09.2003 13:29:50
Mulla on jo paska kone, joka ei sovellu nauhotuksiin ja siinä ainakin oon käyttäny cubase sx:ää. Se on aika hyvä.

Sulla on ollut kumminkin varaa pistää tuhat euroa ohjelmaan jo ennen kuin sulla on kone, joka soveltuu sen käyttämiseen..?

No, kukin tavallaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KarWaeYe
09.09.2003 13:31:05
Sulla on ollut kumminkin varaa pistää tuhat euroa ohjelmaan jo ennen kuin sulla on kone, joka soveltuu sen käyttämiseen..?

No, kukin tavallaan.

Sanotaanko näin, että mulla on suhteita.. =)
PIM
09.09.2003 13:43:25
ainakin: Kitara, Basso, Laulu, Syntikka, Rummut, Ehkä jotain viuluja, huiluja..

Yks tai kaks kerrallaan.

No vaikea sanoa musiikkityyliä, kun soitan niin monenlaista(Heavy, Rock, klassinen, Intialaiset musiikit jne..

Noi rummut sanelee jo sen että tarvitset vähintään 8 kanavaisen etuasteen. No ehkä 4 -6 kanavaakin riittäsi, mutta kun niitä ei käsittääkseni paljon tehdä.

Itse hommasin uudeksi koneeksi Saksasta paketin, jossa on prossuna AMD XP2600+, keskusmuistia 512MB , levyä 120GB, näytönohjaimena GeForce 5200, DVD soitin ja poltin (=yht. n. 700 e) ja siihen äänikortiksi RME Digi9652:n (315e) ja niiden kaveriksi on tulossa pari 8 kanavaista Behringer ADA8000 mikkietuastetta (249e/kpl) eli koko setin hinnaksi ilman monitoria ja näppistä ja hiirtä tulee n. 1500 e. Äänityssoftana mulla on ainakin aluksi n-Track studio 3.3 (n. 70e) ja netistä lötyvät ilmaiset efektiplugarit. Monitoreina mulla on ennestään Yamahan MPS5:t (käytettynä 370e) ja saman merkkinen aktiivisubbari (käyt. 90e) eli koko budjetti on pikkasen reilut 2000 euroa.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
KarWaeYe
09.09.2003 14:03:00
Noi rummut sanelee jo sen että tarvitset vähintään 8 kanavaisen etuasteen. No ehkä 4 -6 kanavaakin riittäsi, mutta kun niitä ei käsittääkseni paljon tehdä.

Itse hommasin uudeksi koneeksi Saksasta paketin, jossa on prossuna AMD XP2600+, keskusmuistia 512MB , levyä 120GB, näytönohjaimena GeForce 5200, DVD soitin ja poltin (=yht. n. 700 e) ja siihen äänikortiksi RME Digi9652:n (315e) ja niiden kaveriksi on tulossa pari 8 kanavaista Behringer ADA8000 mikkietuastetta (249e/kpl) eli koko setin hinnaksi ilman monitoria ja näppistä ja hiirtä tulee n. 1500 e. Äänityssoftana mulla on ainakin aluksi n-Track studio 3.3 (n. 70e) ja netistä lötyvät ilmaiset efektiplugarit. Monitoreina mulla on ennestään Yamahan MPS5:t (käytettynä 370e) ja saman merkkinen aktiivisubbari (käyt. 90e) eli koko budjetti on pikkasen reilut 2000 euroa.

Joo kuulostaa hyvältä, mutta tässä silti on vielä yksi mutta.. =)

Nääs tuo ei taida mahtua mun budjettiin.. Se on näin aluksi joku about 1000e tai ehkä vähän enemmänkin. Aattelin sitten kun taas saan rahaa lisää, niin ostaa taas lisää laitteita.

Mutta ehkä tässä aluksi pärjäilisin niin, että tekisin rummut tietokoonella. Silloin ehkä tulisi jo halvemmaksi, kun ei tartte vielä tollaisia etuasteita? Ja äänitys softa mulla on valmiina.

Pääsisikö vähän yli tuhannella eurolla alkuun?
Chemo
09.09.2003 14:29:54

Mutta ehkä tässä aluksi pärjäilisin niin, että tekisin rummut tietokoonella. Silloin ehkä tulisi jo halvemmaksi, kun ei tartte vielä tollaisia etuasteita? Ja äänitys softa mulla on valmiina.

Pääsisikö vähän yli tuhannella eurolla alkuun?

Jos teet rummut koneella, saatat tulla toimeen vähemmillä sisääntuloilla. Etuasteen hankkiminen voi tulla eteen kuitenkin; mutta tuolla tavalla tehdessäsi et tarvitse niin monikanavaista sellaista. Mulla on tilauksessa Behringerin MIC 100, yksikanavainen putkietuaste. Se on halpa (€ 52,-) - saapa nähdä onko myös paska.

Koska sinulla oli jo tietsikka entuudestaan, et tarvinne uutta monitoria. Eli tehoon ja kovalevytilaan lähinnä kiinnittäisin huomiota. Äänitysmikkejäkö sulla oli jo jonkunlaisia?

Itse ostin vähän aikaa sitten kotikoneeksi 2,4 GHz Morsen, 120 Gb kovolla ja 1024 Mb keskusmuistilla - tuo on moneen muuhunkin käyttöön, mutta yksi ajatus ostaessa oli että sitten pitää voida tarvittaessa käsitellä erillisellä raiturilla äänittämääni matskua sillä (ks. aloittamani ketju Fostexista).
KarWaeYe
09.09.2003 14:39:06
Jos teet rummut koneella, saatat tulla toimeen vähemmillä sisääntuloilla. Etuasteen hankkiminen voi tulla eteen kuitenkin; mutta tuolla tavalla tehdessäsi et tarvitse niin monikanavaista sellaista. Mulla on tilauksessa Behringerin MIC 100, yksikanavainen putkietuaste. Se on halpa (€ 52,-) - saapa nähdä onko myös paska.

Koska sinulla oli jo tietsikka entuudestaan, et tarvinne uutta monitoria. Eli tehoon ja kovalevytilaan lähinnä kiinnittäisin huomiota. Äänitysmikkejäkö sulla oli jo jonkunlaisia?

Itse ostin vähän aikaa sitten kotikoneeksi 2,4 GHz Morsen, 120 Gb kovolla ja 1024 Mb keskusmuistilla - tuo on moneen muuhunkin käyttöön, mutta yksi ajatus ostaessa oli että sitten pitää voida tarvittaessa käsitellä erillisellä raiturilla äänittämääni matskua sillä (ks. aloittamani ketju Fostexista).

Joo. Kyllä mun jonkunlainen etuaste pitää hommata yks tai kaks kanavainen.
Monitoria mulla ei oo, koska se on kannettava kone joka mulla on ennestään. eli senkin joutuu hommaamaan.

Ja kyllä mun pitää ostaa pari mikkiäkin lisää, sillä yleensä oon lainannut kaverilta, jos oon nauhotellu.

Mutta näin alussa tosiaan kiinnitän huomiota hyvään koneeseen ja äänikorttiin, ja sen jälkeen ostelen kalliimpia mikkejä ja laitteita..

Mutta kai tuhannella eurolla pääsee jonkun laiseen alkuun vai?
Chemo
09.09.2003 15:01:51

Mutta kai tuhannella eurolla pääsee jonkun laiseen alkuun vai?

Kaipa sillä koneen saa, ja ehkä äänikortinkin. Kokeile vaikka Mikromafian tarjouslaskuria, siitä saa kohtuullisen kuvan siitä mikä voisi olla minkäkin hintaista: http://www.mikromafia.fi/

Äänikorttiahan ei tietokonekaupoista saa (tai siis saa, muttei ihan tämmöiseen touhuun sopivaa - kyllä te tiedätte), joten sitä pitää katsella erikseen. Ihan vinkkinä: kokeilepa soittaa tuosta asiasta Helsingin Musiikkiin, sieltä olen itse saanut hyvää tietoa asioista / http://www.helsinginmusiikki.fi/

Toki muilta löytyy hyviä vinkkejä asiaan liittyen täälläkin.
KarWaeYe
09.09.2003 15:18:08 (muokattu 09.09.2003 16:19:23)
Miltä kuulostais tämmönen paketti?:

Kotelo: miditorni 300w virtalähde(AOPENQF50C)

Emolevy: MSI K7N2-L NFORCE2 DUAL CHANNEL DDR, USB2.0,16 bit audio, 10/100LAN

Prosessori: Athlon XP 2600+ (2200Mhz)+tuuletin

Muisti: 512 MB 2kpl 256Mb PC-3200 DDRAM

Kovalevy: 120GB, DMA/133 7200 RPM

Näytönohjain: GEFORCE FX5200 128MB DVI+ TV-OUT

Monitori: 17" LG Studioworks 702B 1024*768/85Hz

Näppäimistö+Hiiri: Logitech

Optinen asema: LG 48x/16x/48x CDRW+ 16xDVD

ilman käyttöjärjestelmää ja ohjelmia..

Sain tuolla paketin hinnaksi 904e Saisko saksasta paljon halvemmalla?

Millä hinnalla saa hyvän äänikortin?
Mikael
10.09.2003 10:02:17

Sanotaanko näin, että mulla on suhteita.. =)

tarkoittaakohan tämä sitä, että versiosi on ns. piraatti?
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
kivi
10.09.2003 11:17:18

Sitten kehiin vakioneuvo: katso manuaalista, sivu 273.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KarWaeYe
10.09.2003 14:11:06

Ei ole piraatti..
Fortune
10.09.2003 15:38:29
Ei ole piraatti..

Ota huomioon, että on myöskin laitonta kopioida esim. jonkin studion koneelle asennettu ohjelma itselle. Vaikka asentaisit originaalirompulta. Lisenssi on maksettava.
kivi
10.09.2003 15:48:34
Ota huomioon, että on myöskin laitonta kopioida esim. jonkin studion koneelle asennettu ohjelma itselle. Vaikka asentaisit originaalirompulta. Lisenssi on maksettava.

Lähinnä mieleen juolahtaa, että kyseessä voi olla maahantuojan testi- tai promo-ohjelma, tai sitten henkilökuntahintaan saatu paketti. Kyllähän ohjelmia liikkuu muualtakin kuin kaupan hyllyltä.

Mutta periaatteessa en ainakaan mä mielellään vastaa kysyjille, joilla ei oo manuaalia ohjelmasta. Sen saa aina ilmaisenkin version mukana.
(Handsome Dick Manitoba)    
KarWaeYe
10.09.2003 15:51:25
Lähinnä mieleen juolahtaa, että kyseessä voi olla maahantuojan testi- tai promo-ohjelma, tai sitten henkilökuntahintaan saatu paketti. Kyllähän ohjelmia liikkuu muualtakin kuin kaupan hyllyltä.

Mutta periaatteessa en ainakaan mä mielellään vastaa kysyjille, joilla ei oo manuaalia ohjelmasta. Sen saa aina ilmaisenkin version mukana.

Unohtakaa.. sovitaan että mulla ei oo koskaan ollutkaan cubasea. =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)