Fonisoul_ 30.03.2006 16:14:41 (muokattu 30.03.2006 17:09:19) | |
---|
Tänään kotiin tullessa otin kitaran syliin ja aloin rämpytellä, alkoipa syntyä jotain biisiaihiotakin. Yhtäkkiä kesken Am7:n ohut e-kieli paukahti poikki ja aika vauhdilla. Katkenneen kielen tallan puoleinen pää (siis se jossa on pallukka) paukahti noin 60cm päässä olevaan seinään. Toinen pää pysyi tietenkin paikallaan, koska on kierretty viritintappiin, mutta upposi kuitenkin katkenneesta kohdastaan vasemman käden etusormeeni juuri kynnen yläpuolelle. Siinä muutaman sekunti meni ihmetellessä että mitä oikein tapahtui ja miksi sormeen sattuu. Kieli tosiaan roikkui sormestani ja oli ilmeisesti painunut luuhun asti (joskaan eihän tuossa sormen yläpuolella kai juuri muuta olekkaan kuin ihokudosta ja luu heti sen alla). Hetken aikaa kun virutti sormea kylmän veden alla niin jomotus lakkasi ja vertakaan ei tullut muutamaa tippaa enempää. Kymmenen soittovuoden aikana ei ole koskaan sattunut kitarankielien kanssa mitään vastaavaa, joskus kestää useampi sekunti ennenkuin edes huomaa että jotain on pielessä kun yksi kieli puuttuu. Nytpä tuli mieleen, että mitäpä jos olisi vaikka pikkulapsi juuri kävellyt sopivasti tuosta vierestä.. silmä puhki? Kitaran soittoa aloitellessa joku kokeneempi varoitti jättämästä kielten ylimääräistä pätkää roikkumaan viritystapeista, vaan kehoitti leikkaamaan ne heti pois, koska muuten niihin voisi teloa itsensä. Se kuulostikin järkevältä ja olen tuota neuvoa aika hyvin noudattanut, mutta enpä olisi arvannut että kielen katkeaminenkin voisi olla vaarallista.. Onkos muilla vastaavanlaisia kokemuksia? |
BigPapa 30.03.2006 16:16:52 | |
---|
Joku on joskus saanut katkenneen kielen silmäänsä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Jake.e 30.03.2006 16:16:52 | |
---|
Eipä ole koskaan itellä noin pahasti kielet katkeillu. Kyllähän ne nappaa käteen aika ikävästi mutta kirjotukses laitto kyllä miettimään juttua toiselta kantilta. http://www.youtube.com/watch?v=1R7k4c074UE&search=hauska |
kert 30.03.2006 16:24:51 (muokattu 30.03.2006 16:57:46) | |
---|
joskus puoli vuotta sitten, vaihdoin kieliä ja siinä sitten venyttelin uusia kielä. kieli napsahti poikki ja osui otsaan. siittä lähtien pidän aina vasenta kättä otelaudalla kielien päällä, samalla ku venyttelen oikeella kädellä kieliä |
LamaAjanElvis 30.03.2006 16:29:15 | |
---|
Mulla ei ole kertaakaan eläissäni katkennut kieli kitarasta, mutta kerran tuosta postimyyntiakustisesta napsahti viritintappi irti kielen voimasta ja kieli + tapin tynkä lensivät pääni ohi melkoisella vauhdilla. Olis tullut jo muutto jonnekkin villapeltojen reunaan, jos olisin sokeutunut postimyyntikitara kourassa. Vaihdoin sitten ihan (metalliset) virittimet tilalle. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Sormet lähtee soundista. |
inflames 30.03.2006 16:39:02 | |
---|
Olis tullut jo muutto jonnekkin villapeltojen reunaan, jos olisin sokeutunut postimyyntikitara kourassa. LOL, siinä oliski truu-kitaristin merkki, kun vois sanoa että näkökin lähti kun soitti niin rajusti. Tosi face-off shreddausta :D 'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe.
Romantikkoitkijä #8 |
Zl z 30.03.2006 17:36:07 | |
---|
Kitaran soittoa aloitellessa joku kokeneempi varoitti jättämästä kielten ylimääräistä pätkää roikkumaan viritystapeista, vaan kehoitti leikkaamaan ne heti pois, koska muuten niihin voisi teloa itsensä. No, itsensä voi rikkoa monella tavalla. Kerran kieliä vaihtaessani tunsin kipua sormessani. No, ajattelin että mitä ihmettä, mutta en huomannut mitään erikoista. Jatkoin hommaa ja taas sattui. Huomasin, että ylä-e:n viritystapista sojottava vajaan sentin mittainen kielentynkä oli uponnut sormeeni. :) Osaavat olla kyllä ihan pirun teräviä ne pätkät siellä, varsinkin jos ysisetillä sattuu soittelemaan. Leikkaan kyllä vieläkin ylimääräiset pois, mutta ymmärrän olla varovaisempi kieltenvaihdon yhteydessä. NÄLÄKÄ!!!!!1
V.U.K. #20 |
toxic 30.03.2006 18:02:57 | |
---|
Itse olen saanut pahoja traumoja noista kielten katkeamisista. Nykyään kun virittelen niin katson yleensä kieltä kiriessä poispäin ja katson, että koirat eivät ole lähellä. Varsinkin 12-kielisen kanssa. Siinä kun tuppaa se g-kieli katkeamaan turhankin helposti... |
J.Hollström 30.03.2006 18:15:02 | |
---|
Joku on joskus saanut katkenneen kielen silmäänsä. Harri Marstio ainakin, muistaakseni. |
BigPapa 30.03.2006 18:15:47 (muokattu 30.03.2006 18:16:57) | |
---|
Harri Marstio ainakin, muistaakseni. Pitää paikkansa.Harrin kans oli nasta soittaa,toi tapahtu muistaakseni juuri niillä tienoilla 80-luvulla. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
dmntn 30.03.2006 18:17:42 | |
---|
Ite en oo saanu kipiää, ku kieli on katkennu. Ei ne kyllä mulla katkeilekaa ku ehkä kerran vuodessa, mutta kerran kun olin jättänyt jotku kymmenen sentin pätkät sojottamaan tuolta viritystapeista, niin vahingossa huitasin kitaraan päin, niin eikös se ylä e uponnu hienosti noin sentin etusormen alle... Kyllä kirpasi niin perkeleesti! Saat banaanin, jos et käytä hymiöitä.
Paskakitaristit #7 |
MOIhei 30.03.2006 18:40:31 | |
---|
Kaverilla meni sormen läpi. Oli muuten aika ilkeen näkönen. "And rock 'n' roll isin't about sex and drugs, it's about music." Andy McCoy |
Lunnu 30.03.2006 19:28:18 (muokattu 30.03.2006 19:42:11) | |
---|
Mulla katkes kerran hyllyllä olevasta nailonkielisistä kieli itestään yön hiljaisuudessa. Hjärtslaagin meinasi aiheuttaa se... Nostalgy is not what it used to be |
The JUMALAUTAs Son 30.03.2006 20:09:35 | |
---|
Kerran mulla kajahti A pokki kesken nauhotuksen... onneksi jäi kieroksista kiinni eli katkes sisältä PleiSomHewi |
MasK oF SaNiTY 30.03.2006 20:32:12 | |
---|
Olisi voinut kirjoittaa sinne otsikkoon vielä (ei herkkohermoisille) Ei kuullosta kovin kivalta ei =) Breed through me.. Bleed for me! |
Johann Onn 30.03.2006 20:33:54 | |
---|
Joku on joskus saanut katkenneen kielen silmäänsä... ...ja joku toinen on tossa vaiheessa ollut tyytyväinen, ettei tullu hankkineeks piilareita koskaan. Eli minä. On se viiru yksissä vanhoissa rilleissä, jossain kohtaa vieläkin. |
...ja joku toinen on tossa vaiheessa ollut tyytyväinen, ettei tullu hankkineeks piilareita koskaan. Eli minä. On se viiru yksissä vanhoissa rilleissä, jossain kohtaa vieläkin. Nyt selvis miks niin monella kitaristilla on aina arskat päässä keikoilla ja musiikkivideoilla. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Sormet lähtee soundista. |
J.Ahonen 30.03.2006 20:47:54 | |
---|
Kerran uppos ohut e suunilleen sentin sormeen... |
Antti1 30.03.2006 20:50:59 | |
---|
Mä oon joskus aiemmin julistanut tätä samaa riskiä täällä, mutta mainittakoon taas yksi näistä monista tapauksistani: kesken soolon nauhoittamisen (vuonna papu ennen nakkisotaa) räsähti ylä-e poikki jossain hurjassa bendissä. Se teki kämmeneen n. 10 cm pitkän haavan, josta tuli siis ihan verta. Onneksi pidin kiinni kaulasta, ties mihin oisi muuten singahtanut. :| The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
BigPapa 30.03.2006 20:51:17 | |
---|
Tuli vaan mieleen ne vanhat kierrepiuhat jotka myöskin oli jonkinmoinen terveysriski.Oli jäänyt sellainen kulmaplugipiha lattialle pystyyn ja ajatuksissani astuin paljasjaloin sen päälle.Plugi keskelle jalkapohjaa sisäään mukavasti rusahtaen.Että sellainen tapaus. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |