Aihe: miksi juuri tämä poikkihuilu?
1
hjuulia
05.01.2006 14:40:12
Monet puhuvat että peruspoikkihuilu yamaha 211 (muistaakseni) on tosi hyvä huilu oppilaalle. EIkö muka muut yamahan perushuilut sitten oo hyviä?
Ainoa varmuus on epävarmuus.
soutaja
06.02.2006 19:25:10
Moi, on ne muutkin hyviä. Joistain lähtee helpommin ääni kuin toisesta. Jos ei tarvitse taistella äänenmuodostamisen kanssa kauaa pääsee soittamisen makuun nopeammin. Ostin lapselleni huilun ja kokeilutin ammattilaisella 5 merkkiä. Näistä kaksi oli selkeästi parempia. Trevor James ja Pearl. Yamaha oli lähellä Pearlia mutta Trevorin oli selkeästi paras sen takia että siitä lähtee ääni helpoiten sen suukappaleen takia. Hintaluokat oli suht samoja.
Oliko apua?
hjuulia
07.02.2006 15:48:28
No oli, voi kiitos!

Ihmetyttäny aina tuollainen ihme kehuminen,. ja muka yks huilu vaan! :) kiitos!
keihan
06.03.2006 17:23:51
Nyt tuli kolmas kova eteen,mille minä en mahda mitään!Tyttäreni joka soittaa
jonkin verran huilua rupesi tässä valittamaan,että huilusta ei saa enää ääntä.
Pyysin ,että tuoppas huilu tänne niin katsotaan,ja kuinka ollakkaan lapset olivat
sen verran huilua kokeilleet,että pari jousta oli pois paikaltaan.Laitoin jouset kuntoon ja huilu soi jälleen,mutta huonosti.Syykin selvisi kun vähän sitä tutkin.
Jotkut tyynyt olivat sen verran rispaantuneet,että ei ollut ihmekään,ettei ääni
ollut kunnollinen.No minä tilasin Yamahaan tyynysarjan ja piti siitä vaan vaitaa
koko satsi,mutta sitten tuli iso mutta.Sain vaihdettua alapään tyynyt ja rupesin purkamaan keskiosaa,no siitä en sitten saanutkaan kun yhden läpän irti ja nyt tuli se kolmas kova.En pääse siitä eteenpäin,ja olisin kiitollinen neuvoista miten purkaa huilun läppiä siitä eteenpäin,kun en ihan summassa voi läppiä irrottaa.
Jos joku asiantuntija voisi hieman opastaa.Tiedoista kiitollinen K.Hänninen
codiath
07.03.2006 16:35:28
Sain vaihdettua alapään tyynyt ja rupesin purkamaan keskiosaa,no siitä en sitten saanutkaan kun yhden läpän irti ja nyt tuli se kolmas kova.En pääse siitä eteenpäin,ja olisin kiitollinen neuvoista miten purkaa huilun läppiä siitä eteenpäin,kun en ihan summassa voi läppiä irrottaa.
Jos joku asiantuntija voisi hieman opastaa.Tiedoista kiitollinen K.Hänninen

Eli olet ilmeisesti saanut sen irrotettavan alaosan tyynyt vaihettua? No keskiosassa ainakin ite oon purkanu mekaniikan niin, että aloitan yläpäästä eli siinä on semmonen pala, jossa on 2 läppää, joista toisessa vain tyyny (pieni), ja toinen on keskikokoinen läppä, vastaa säveltä H. Ne on kiinni semmosella pitemmällä ruuvilla, joka tulee vetämällä ulos, kun on ensin 4mm edestä vääntäny kierteitä.

Sitten kun tuon on irrottanu, lähtee samasta linjasta oikeammalta irti A sävelen nippu (2 läppää). Siinä tulee jonkun verran tankoa perässä.

Sitten pääseekin käsiksi G nippuun, joka on ihan omalla linjallaan (taas 2 läppää), siinäkin on pitempi ruuvi. Ei kannata sotkea näitä mainittua kahta pidempää ruuvia keskenään...

Seuraavaksi oon irrottanu F-E-D nipun, joka on samassa linjassa H- ja A- nipun kanssa (4 läppää). Lähtee irti alapäästä pienellä ruuvilla kiinni.

D-jaD#-trilliläpät saa sen jälkeen irti (oma pitkä linja, yläpäässä 2 pientä läppää). Molemmissa päissä pienet ruuvit.

Jäljellä onkin enää peukaloläppä ja As-läppä.

Kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä. Jousien kanssa saa olla tarkkana koko ajan. Joissain paikoissa ruuveja ei saa kiertää liian tiukalle, tai mekaniikka jumittuu. Näin tämä ainakin omassa huilussani toimii, mutta näissähän saattaa olla jotain pieniä mallikohtaisia eroja...

Kun irrotat noita osia, niin sijoittele ne irrotetut osat pöydälle silleen, että muistat missä ne on ollu, ruuveja myöten. Jos alkaa tuntua liian vaikealta niin vie huilu jollekkin joka on tehny homman ennenkin. :)
Täällä puhutaan taas sekavia.
Lothlean
12.03.2006 22:14:55
Kysytäänpä tässä aiheessa tämmöstä:

Pummin koulustani lainaan poikkihuilun, ja olen nyt muutaman kuukauden sitä puhallellut. Muuten voisin tuota lainailla varmaan pidempäänkin, mutta kohta koittaa koulun loppuminen. Musiikintunneilla näitä ei juurikaan käytetä, ja ajattelinkin kysäistä, josko myisivät tuon minulle kohtuuhintaan. Mutta mikä tämä kohtuuhinta on, en osaa sanoa. Ehkäpä joku seuraavan kuvauksen perusteella voi antaa hinta-arvion:

Merkki Yamaha, malli YFL22N Japan. Todennäköisestä ei ole mitään ihan viimeisimpiä malleja, koska koulu on aikasta vanha. Suukappaleesta on pinnoitus kulunut, samoin kuten niistä painikkeista, joilla sormet normaaliasennossa ovat. Suukappaleen putki on hieman lymmyinen liitoskohdastaan muuhun runkoon. Naarmuja on siellä sun täällä, mekaniikka hieman nitisee ja kolisee ja parin painikkeen alla olevat stopparit ovat ilmeisesti irronneet, hävinneet ja korvattu korkista tehdyillä patenteilla.

Ammattilaisella en ole soitinta kokeiluttanut, mutta jos siitä äänen saan yhden lyhyen opetustuokion perusteella, niin ei kai se ihan läpeensä romu ole.

Että, paljonko maksan, jos maksan?
pkhlo
13.03.2006 00:08:53
Lyönpä hiukan öljyä sun laineille vastaamatta kuiteskaan kysymykseesi, sori vaan. Hinnasta en tiedä mutta yleensä on lähes mahdoton temppu kunnan koulun myydä pois mitään tuollaista. Yksityiskoululle se on mahdollista mutta kunnan byrokratiassa aivan hemmetin vaikeaa. En tiedä edes tarkkaa syytä. Mutta, mistäpä sitä koskaan tietää, kannattaahan sitä kysyä. Joka tapauksessa ei luulisi olevan mahdotonta hankkia soitinta jostakin muualtakin, jos olet hommasta innostunut.
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
codiath
13.03.2006 15:12:34
...Ammattilaisella en ole soitinta kokeiluttanut, mutta jos siitä äänen saan yhden lyhyen opetustuokion perusteella, niin ei kai se ihan läpeensä romu ole.

Että, paljonko maksan, jos maksan?

Vaikka siitä saisikin jonkusen äänen irti, niin se ei vielä paljasta koko totuutta. Eniten ehkä tuossa kuvauksessasi huolettaa tuo suukappaleen vääntymä, joka saattaa muuttaa virettä kummalliseksi. Nitinät ja natinat nyt aina on huollettavissa ja naarmut ja kulumat on vaan esteettisiä juttuja. Jossain aiemmassa poikkihuilutopikissakin muuten varoiteltiin, että suukappaleessa ei saa olla lommoja.

Kuulemani perusteella en kyllä lähtis ostamaan koko huilua, koska iso remontti on todennäköisesti luvassa, mutta jos on pakko heittää joku hinta, niin joku 20-50€ lienee kohtuullinen... :D Siis minun mielestä.
Täällä puhutaan taas sekavia.
hjuulia
20.03.2006 20:42:44
nnoh, osta uus ja parempi huilu, ehdotan. kannattaa ehottomasti.. mitää koulun vanhoja ees kannata yrittää, ärsyttää vaan myöhemmin. heti kunnollinen. ite ostin käytetyn ekana, harmittaa kyllä. vois jo uuden hankkia.

riippuu kuitenkin tietysti, mitä haluaa huilunsoitolta. pari vuotta, viisi? mitä tutkintoja.
itse kuitenkin olen innostuttuani kunnolla päättänyt suorittaa vielä A tutkinnon ennen kuin pyrin opiskelemaan ammattiin :)
kontrabasisti
21.03.2006 13:18:43
riippuu kuitenkin tietysti, mitä haluaa huilunsoitolta. pari vuotta, viisi? mitä tutkintoja.
itse kuitenkin olen innostuttuani kunnolla päättänyt suorittaa vielä A tutkinnon ennen kuin pyrin opiskelemaan ammattiin :)

AMKissahan pedagokin tutkintoon vaaditaan B. Siis nämä kirjaintutkinnot suoritetaan ammattiopinnoissa, nämähän ovat ammattiopintoja. A=opettajan ylempi ammattitutkinto...
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
hjuulia
24.03.2006 17:58:06
Sisareni joka opiskelee sibeliusakatemiassa sellonsoittoa, sanoi että sinne voi päästä jopa ykkösellä. tietysti A:lla paremmat mahdollisuudet päästä..
kontrabasisti
25.03.2006 10:03:38
Sisareni joka opiskelee sibeliusakatemiassa sellonsoittoa, sanoi että sinne voi päästä jopa ykkösellä. tietysti A:lla paremmat mahdollisuudet päästä..

Mä vaan puhuin niistä tutkinnoista, jotka pitää olla suoritettuna, että pääsee tuommoisen AMKin läpi. :) Mitään varsinaisia rajojahan ei ole mistä tutkinnosta pääsee läpi, mutta aina kannattaa yrittää! nim. Minustakin ammattilainen??
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
hjuulia
30.03.2006 16:03:23
Mä vaan puhuin niistä tutkinnoista, jotka pitää olla suoritettuna, että pääsee tuommoisen AMKin läpi. :) Mitään varsinaisia rajojahan ei ole mistä tutkinnosta pääsee läpi, mutta aina kannattaa yrittää! nim. Minustakin ammattilainen??

Niin just :) vähä sain eri käsityksen.. SInustakin ammattilainen?.. :D.. mm..
nii joo ainaki ennen ollu tosiaa se 2b.. nykyää 2c..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)