Aihe: Myytkö itse keikkasi?
1 2 3 4 5
uruttaja
30.03.2006 16:59:55
Eiks se vähennä luottotappioriskiä?

Olet oivaltanut tämän kohdan musabusineksessa. Luottotappioita ei tule.
kuunsirppi
30.03.2006 17:45:37
Toi "toiminimi", eli y-tunnus (henkilötunnus) olisi ehkä se paras ja toimivin tällä hetkellä olemassa olevista mahdollisuuksista: yksityinen ammatinharjoittaja ja yhdenkertainen kirjanpito, ei työntekijöitä jne.
Neuvottelu veroihmisen kanssa ja paperit kuntoon.

Mulla on ollut jo reippaasti toistakymmentä vuotta toiminimi ja oon sen puitteissa tehnyt ensin monenlaista myyntihommaa ja nyttemmin sitten toimialaan lisättiin tuo musapuoli, kun sitä aloin tehdä. Laskutan firman nimissä keikkojani, firman nimissä teetin nyt jo tuon toisen omakustanneäänitteeni ja samoin sitten mahdolliset levyn myynnit teen firman nimissä. Lisäksi ostan kaiken keikkailuun liittyvän firman nimissä; nuotteja, laitteita, jopa kirjaston lainausmaksukuitit laitan kirjanpitoon. Näiden lisäksi laitan kohtuudella esim. vaatehankintoja kirjanpitoon. Ennen firman perustamista ei yksityishenkilönä mennyt milloinkaan läpi minkäänlainen ns. edustusvaatehankinta, mutta nyt menee. Siinäkään ei parane kyllä mitään ylilyöntejä tehdä, vaan ihan kohtuullisesti.

Kirjanpitäjä hoitaa kirjanpidon ja veroilmoitukset. Itse en sitä alaa osaa, niin tehköön sellainen, joka sen osaa. Ei se kovin halpaa oo, mutta tuleepahan asiallisesti tehtyä.

Lisäksi saatan tehdä esim. seurakunnalle palkansaajana keikkoja. Silloin annan heille verokorttini ja he maksavat verot, sotut ym. maksut ihan normaalisti.

Kun on veroilmoituksien aika, niin liitän ton firman veroilmoituksen omaan veroilmoitukseeni. Omaani laitan sitten nuo verokortilla tehdyt hommat ja verottaja sitten ynnää ja miinustaa kaikki yhteensä ja yhtään muistutusta/tarkistusta/kyselyä ei ole vielä koskaan tullut.

Toiminimi on siis ainakin mulla toiminut hyvin. En maksa kenellekään palkkoja, vaan jos keikat on sellaisia, että laskutetaan, niin mä laskutan oman osani itse ja poikien osan laskuttaa tuollainen laskutusfirma ja maksaa sitten verokortilla pojille.
En viitsi itse alkaa hoitaan kenenkään maksuja ja veroja ym. Hoidan vaan pelkästään omat juttuni ja teen ne mahdollisimman hyvin ja rehellisesti.
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen!
uruttaja
30.03.2006 17:47:02
Sulla on monialayritys ,tuo toimii kyllä.
kuunsirppi
30.03.2006 17:48:04
Sulla on monialayritys ,tuo toimii kyllä.

Joo niin on...oisko se silti eri, jos tekis vaan soitto/laulukeikkaa, eikä siinä olis muuta?
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen!
uruttaja
30.03.2006 17:49:38
Joo niin on...oisko se silti eri, jos tekis vaan soitto/laulukeikkaa, eikä siinä olis muuta?

Ei voi antaa tarkkaa lausuntoa, voi olla että menis läpi.
uruttaja
30.03.2006 19:34:21
Joo, sopimus oli tehty.

Sitten seuraa kysymys,oletko Muusikkojen liiton jäsen.
Tankoprinssi
30.03.2006 20:19:33

Itse ja jonkun verran välittänyt myös muille (korvauksetta) jos oma bändi on jo buukattu tai ei muuten keikka kiinnosta. Noiden kotisivujen myötä tulee useita kyselyjä viikossa, kun luulevat oikeaksi ohjelmatoimistoksi.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Pula-Aho
30.03.2006 21:51:51 (muokattu 30.03.2006 21:54:09)
Otit jälleen yhden liiketoimintariskiä lisäävän asian esille: Useat eri toimeksiantajat, ne ei ole työnantajia, koska kysymyksessä on kahden yrityksen välinen sopimus, ei työsopimus. Taas opittiin jotain.

Alatte pääsemään pikkuhiljaa asiaan, mutta kyllä tässä vielä on vähän mutu ja petu-juttua.

Se täyttyykö yrittäjyyden tunnusmerkit riippuu monesta seikasta. Otetaan esimerkiksi kaksi tapausta:

1) Henkilöllä on työsuhde yritykseen X (esim. ohjelmatoimisto, Nokia tai mikä tahansa). Henkilö ryhtyy yrittäjäksi (yritysmuoto voi olla mikä tahansa Oy:stä toiminimeen) mutta ainoa asiakas on yritys X tai ainakin valtaosa liikevaihdosta tapahtusi myynnistä Yritys X:ään. Kaiken lisäksi palvelu, jota myydään on sama, jota tehtiin aiemmin palkkatyönä. Tällöin riski siitä, että verottaja sivuuttaa "yrittäjyyden" verotuksessa on suuri. Tämä oli kai Uruttajan kuvaama tilanne (en kyllä jaksanut lukea noita juttuja kovin tarkkaan)

2) Henkilö perustaa yrityksen ja alkaa myymään palveluitaan. Yritystoiminta ei millään tavoin liity henkilön aiempaan ammattiin tai työnantajaan. Lisäksi henkilöllä on lukuisia asiakkaita. Riski yrittäjyyden sivuuttamisesta verotuksesta on pieni. Tämä on siis tapaus Vanhami.

Yrittäjyyden käsitteestä suhteessa työsuhteeseen saa lisävalaistusta menemälle osoitteessa www.vero.fi ja laittamalla hakukenttään hakusanaksi työsuhde.

Tuolla aiemmissa jutuissa olisi paljon muutakin tarkentamista, mutta en nyt jaksa kaikkea. Mutta mainittakoon nyt esim. se, että jos henkilö toimii päätoimisena yrittäjänä, hän on velvollinen ottamaan itselleen yrittäjäeläkkeen. Koska yrittäjä maksaa sen omasta (yrityksensä) pussista, niin todennäköisesti hän huomioi sen myyntihintoja asettaessaan. Ellei sitten ole aivan päästään laho. Muutenkin jos myy yrittäjänä palvelunsa samaan hintaa, mitä on aiemmin saanut bruttopalkkaa, osoittaa jonkinasteista järjenköyhyyttä.

Kirjanpito ym. asioilla on turha pelotella. Jos valitaan yksinkertaisin yritysmuoto, eli toiminimi (joka yksittäiselle "taiteilijalle" riittää), niin kirjanpito on lapsellisen helppoa. Varsinaisissa yhtiömuotoisissa yrityksissä (esim. Oy ja Ky ) neuvon kääntymään tilitoimiston puoleen.

- G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
EP
30.03.2006 22:03:09
Kirjanpito ym. asioilla on turha pelotella. Jos valitaan yksinkertaisin yritysmuoto, eli toiminimi (joka yksittäiselle "taiteilijalle" riittää), niin kirjanpito on lapsellisen helppoa. Varsinaisissa yhtiömuotoisissa yrityksissä (esim. Oy ja Ky ) neuvon kääntymään tilitoimiston puoleen.

Joo, 89- vuodesta on ollut Tmi, ja parisen vuotta oli kirjanpitäjä.
Ei kannattanu semmosesta maksaa, mun ainakaan.

Hyväkirjoitus "Pula-aholla" muutenkin.
uruttaja
30.03.2006 22:05:33 (muokattu 30.03.2006 23:39:32)
Joo, 89- vuodesta on ollut Tmi, ja parisen vuotta oli kirjanpitäjä.
Ei kannattanu semmosesta maksaa, mun ainakaan.

Hyväkirjoitus "Pula-aholla" muutenkin.

Niin oli.

Sen verran tuosta Yel-laista, että suora lainaus:

-- vuosityötulo v. 2006 on vähintään 5 850,92 euroa vuodessa

Kun yritystulo on tuon summan verran, niin Yel on pakollinen. Eli tuohan meinaa vajaata 500 euroa yritystuloa kuukaudessa. Yel-maksu ei ole pakollinen, jos tekee samaa työtä (muusikon työtä) työntekijänä, jossa työsuhteessa on tael-tai tel-velvollinen. Maksu on vähintään 15.8.% yrittäjätulosta, tuosta vähimmäistulosta se tekee suunnilleen 900 euroa vuodessa. Yel-velvollisuus ei ole siis sidoksissa päätoimisuuteen, vaan tulorajaan.
uruttaja
30.03.2006 23:29:10
Hain vielä verottajan sivuilta lisämateriaalia, ketä kiinnostaa:

"Toiminta, joka vaatii suuria investointeja, tulkitaan yleisesti yrittäjätoiminnaksi. Toiminnasta aiheutuu taloudellinen riski, joka ei ole tunnusomaista työsuhteelle.

Yrittäjänä voidaan pitää myös omaan ammattitaitoon perustuvia palveluja yleisesti tarjoavaa henkilöä, vaikka toiminta ei edellyttäisi mainittavaa pääomansijoitusta. Yrittäjätunnusmerkkejä ovat tällöin toiminnan yleisyys, laajuus ja julkisuus, jotka ilmenevät lähinnä useina toimeksiantoina. Jos työn suorittaja tarjoaa palvelujaan julkisesti, hänen voidaan katsoa olevan yrittäjän asemassa. Palveluntarjoajan pyrkimystä toimia yrittäjänä osoittaa myös se, että hän on ilmoittautunut verohallinnon ennakkoperintärekisteriin ja on rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi ja säännöllisesti palkkoja maksavaksi työnantajaksi. Nämä seikat voidaan todeta yritystietojärjestelmästä ( www.ytj.fi ).

Jos työn suorittajalla on samanaikaisesti useita toimeksiantajia, se tukee tilannetta jälkikäteen, (esim. tarkastuksella) selvitettäessä tulkintaa, että hän on yrittäjä. Myös suorituksen maksaja voi selvittää tulonsaajan yrittäjätoiminnan yleisyyden ja vedota siihen, jos se tukee tehtyä sopimusta. Jos työn suorittaja toimii yleensä yrittäjänä, ei ole tarkoituksenmukaista toimittaa maksuunpanoa yksittäisen, tulkinnanvaraisen toimeksiannon osalta varsinkaan silloin, jos toimeksiannon taloudellinen merkitys on vähäinen."

Tuon voi tulkita niin että hyvin harva täyttää meidän alalla yritystoiminnan tunnusmerkistön, tuossa toisessa kappaleessa on niin monta lisävaadetta että huhhuh.

Mitäs mieltä näistä olette.?
paice60
30.03.2006 23:36:43
On nää tyypit fiksuja. Mulla ainakin menee yli hilseen, mutta silkkaa asiaa. Se on tärkeetä tietää että hommat menee oikein. Onneksi olen vain ja ainoastaan työntekijä. Ei tartte tuollaisilla vaivata päätään. Hattua nostan teille jotka otatte asioista selvää ja vielä informoitte meitä tyhmempiä. Tätä on todella mielenkiintoista lukea, kun vielä jotain ymmärtäis.
Ajattelenko....siis olenko?
KoskPaavo
30.03.2006 23:47:17
Koko homma perustuu tuossa vaikeaselkoisuudessa siihen että tulkinnanvaraisuutta on aina vaan enemmän, silloin monasti meikäläiset "pihalla olevat" soittajapolot jäävät sitten hopealle esim . noitten erilaisten firmojen verotussysteemien kanssa.
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
uruttaja
30.03.2006 23:54:20
On nää tyypit fiksuja. Mulla ainakin menee yli hilseen, mutta silkkaa asiaa. Se on tärkeetä tietää että hommat menee oikein. Onneksi olen vain ja ainoastaan työntekijä. Ei tartte tuollaisilla vaivata päätään. Hattua nostan teille jotka otatte asioista selvää ja vielä informoitte meitä tyhmempiä. Tätä on todella mielenkiintoista lukea, kun vielä jotain ymmärtäis.

Eikö tämä ole paikka, missä voi koeponnistaa riskittömästi omia aikomuksiaan. Tai kertoa sellaisista asioista joissa on lyönyt päätään Karjalan mäntyyn?
paice60
31.03.2006 00:00:21
Eikö tämä ole paikka, missä voi koeponnistaa riskittömästi omia aikomuksiaan. Tai kertoa sellaisista asioista joissa on lyönyt päätään Karjalan mäntyyn?

Nimenomaan ja sillähän minä kiitänkin teitä jotka annatte tietoa meille muille ja edelleen kiitän onneani että olen vain työntekijä. Mulla ei luultavasti riittäisi kärsivällisyys tuollaiseen toimintaan. Jatkakaa hyvää työtä sitä tarvitsevien hyväksi.
uruttaja
31.03.2006 00:02:34
Nimenomaan ja sillähän minä kiitänkin teitä jotka annatte tietoa meille muille ja edelleen kiitän onneani että olen vain työntekijä. Mulla ei luultavasti riittäisi kärsivällisyys tuollaiseen toimintaan. Jatkakaa hyvää työtä sitä tarvitsevien hyväksi.

Koetetaan jatkaa. Kuten on tiedossa edes tällä alalla ei asiat ole kovin mustavalkoisia tai on/off-juttuja, joten täällä niistä on hyvä jauhaa. Tämä thread on ollut hyvin hedelmällinen verrattuna musabusines-säikeeseen, jossa jotkut tiesivät alasta niin vit..sti tietämättä yhtään mitään yhtään mistään. Saati sitten että ne ois tehneet tätä työtä.
paice60
31.03.2006 00:08:09
Koetetaan jatkaa. Kuten on tiedossa edes tällä alalla ei asiat ole kovin mustavalkoisia tai on/off-juttuja, joten täällä niistä on hyvä jauhaa. Tämä thread on ollut hyvin hedelmällinen verrattuna musabusines-säikeeseen, jossa jotkut tiesivät alasta niin vit..sti tietämättä yhtään mitään yhtään mistään. Saati sitten että ne ois tehneet tätä työtä.

Toi on ihan totta. Sillähän tätä on ollut todella mielenkiintoista seurata kun on tullut monenlaista mielipidettä ja vielä suhteellisen asiallista. Sinänsä poikkeuksellinen threadi. Melkeinpä on pysytty asiassa ja se on hyvin tällä palstalla. Asia ilmeisesti koetaan tärkeäksi ja onhan se sitä.
uruttaja
31.03.2006 00:10:05
Toi on ihan totta. Sillähän tätä on ollut todella mielenkiintoista seurata kun on tullut monenlaista mielipidettä ja vielä suhteellisen asiallista. Sinänsä poikkeuksellinen threadi. Melkeinpä on pysytty asiassa ja se on hyvin tällä palstalla. Asia ilmeisesti koetaan tärkeäksi ja onhan se sitä.

Nimenomaan, ja minäkin olen hyvin helposti "käännytettävissä" yrittäjästatukseen, jos tulee niin merkittäviä etuja esille, että se tosiaan kannattaa. Tähän mennessä ei ole vielä tullut yhtään sellaista esimerkkiä, minkä takia antaisin liimataiselle kenkää.
vanhami
31.03.2006 08:55:07

Syy siihen, miksi tanssimusapalstalla piilee kaiken paskanjauhamisen ja pilu ja jalujuttujen alla se lopullinen viisaus ja tosivastaukset on se, että tällä palstalla liikkuu eniten sitä musiikkialan harmaata massaa, josta tähdet erottuu.

Olen aina saanut täältä hyviä vastauksia, kun niitä olen etsinyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)