Thomy 30.03.2006 12:21:00 | |
---|
Eikös Yle tavallaan säästä soittamalla sitä levy-yhtiöiden toivelistaa, mikä soi samana muillakin samantyyppisillä kanavilla. Levy-yhtiöthän usein tarjoavat kuumimpia hittejä ja niille rajattomasti soittokertoja jotain könttämaksua vastaan. Eli erikseen noista parhaista biiseistä ei käsittääkseni mene Teosto-maksuja. Tällainen tilanne oli ainakin 3-4 vuotta sitten Kissillä ja Novalla. Hetkinen...siis kuinka ? Ettäkö levy-yhtiöt voisivat neuvotella radiokanavien kanssa hittibiiseille jonkun "paljousalennuksen" teostomaksuista ?! Ei nyt ehkä ihan sentään... |
Zammy 30.03.2006 12:36:20 | |
---|
Jos tuo kappaleen / artistin hinta olisi joku peruste valita musat soittoon, niin eiköhän tuolla soisi lähinnä Teostoon kuulumattomia artisteja. Mitenhän Ylexin tekijät kokee tuon radio-ohjelmien toimittamisen. Kyllä minun mielestä olis jotenkin niin haaskausta tehdä radio-ohjelmaa ihmisille jotka sitä ei oikeasti kuuntele, kunhan tavan vuoksi pitävät radiota päällä. Toisaalta jos ei ole mitään sanottavaa, niin voi olla ihan huojentavaa, ettei sitä kukaan kuuntelekaan. Susikoira Roi Orbison |
aleksi 30.03.2006 13:02:14 | |
---|
Hetkinen...siis kuinka ? Ettäkö levy-yhtiöt voisivat neuvotella radiokanavien kanssa hittibiiseille jonkun "paljousalennuksen" teostomaksuista ?! Ei nyt ehkä ihan sentään... Levy-yhtiöiltä lähtee radiokanaville "promopaketteja", joista kanava maksaa ennalta sovitun maksun. Tämän jälkeen teostomaksuja ei tarvitse enää noiden kappaleiden soittamisesta maksaa. Tällainen käytäntö oli siis ainakin Kissillä muutama vuosi takaperin, ja on todennäköisesti vieläkin siellä ja varmaan myös muilla kanavilla. Tämä opetettiin koulussa mediavalistuskurssilla. "Open hands to the wind." |
Notefix 30.03.2006 13:13:08 (muokattu 30.03.2006 13:15:38) | |
---|
Levy-yhtiöiltä lähtee radiokanaville "promopaketteja", joista kanava maksaa ennalta sovitun maksun. Tämän jälkeen teostomaksuja ei tarvitse enää noiden kappaleiden soittamisesta maksaa. Tällainen käytäntö oli siis ainakin Kissillä muutama vuosi takaperin, ja on todennäköisesti vieläkin siellä ja varmaan myös muilla kanavilla. Tämä opetettiin koulussa mediavalistuskurssilla. Meneeköhän tässä nyt puurot ja vellit sekaisin, niinkuin usein on tapana näissä tekijänoikeustapauksissa. Kyllä tavallisesta levymusiikista maksetaan ihan teostotariffien mukaan. Sen sijaan esim. jingleistä, tunnuksista ja taustamusasta on nykyään tapana tehdä erilliskorvaussopimuksia tekijän ja mediayhtiön välillä, samoin kun esim. eri spiikkereiden käytöstä. Näistä sinänsä voi tehdä erillisia "promopaketteja" yms.Se miten levy-yhtiöt liittyvät tähän, on esim. Se että Sony/Bmg yms. kyllä välittää tällasta musaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ns.normimusan kanssa. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
Thomy 30.03.2006 13:23:23 | |
---|
Meneeköhän tässä nyt puurot ja vellit sekaisin, niinkuin usein on tapana näissä tekijänoikeustapauksissa. Kyllä tavallisesta levymusiikista maksetaan ihan teostotariffien mukaan... Jees, näinhän tässä on tainnut käydä. Vaikka kaikenlainen vedättely alkaakin olla jokapäiväistä arkea ja maan tapa, niin tollainen "promopaketti"-kuvio ei ehkä ihan menisi läpi vaikkapa Madonnalle tai U2:n sedille..."pääsette kato meidän soittolistalle, se on teille hyvää promoa !" |
Pieni rumpalipoika 30.03.2006 13:54:09 | |
---|
Eikäku Jennifer Lopez lähettää niille teinitoimittajille sipsejä (niinku Roberto sanois,Hoho.), ihonhoitotuotteita ja J-Lo hajuvettä. Ja avot jo soi peräpohjolassa progepatujen harmiks se musa jota Ylex:n suurin kohderyhmä, teinit, haluaa kuulla. Hoho. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Zammy 30.03.2006 14:02:41 (muokattu 30.03.2006 14:05:15) | |
---|
Mulla ei muuten ole sinänsä mitään pahaa sanottavaa yhdestäkään artistista joita Ylex soittaa, vaikkei jokainen ehkä ihan sitä mun ominta juttua ole. Mua vaan häiritsee se valikoiman suppeus. Niinkuin joku sanoikin, niin ennemmin 1 biisi 20 artistilta, kuin 20 kertaa yhden artistin yksi kappale. Vaikka siellä pelkästään mun llempibändit, niin todella pian olis kypsää jos aina vaan yksi kappale yhdeltä levyltä ja vähintään kuukausi kerrallaan. Susikoira Roi Orbison |
Feggy 30.03.2006 14:11:02 | |
---|
Mulla ei muuten ole sinänsä mitään pahaa sanottavaa yhdestäkään artistista joita Ylex soittaa, vaikkei jokainen ehkä ihan sitä mun ominta juttua ole. Mua vaan häiritsee se valikoiman suppeus. Niinkuin joku sanoikin, niin ennemmin 1 biisi 20 artistilta, kuin 20 kertaa yhden artistin yksi kappale. Vaikka siellä pelkästään mun llempibändit, niin todella pian olis kypsää jos aina vaan yksi kappale yhdeltä levyltä ja vähintään kuukausi kerrallaan. Kysehän on soittolistoista, jotka valitsee jonkilainen raati. Mun päähän ei kyllä mahdu, minkä vuoksi valtiollisen yleisradioyhtiön raadin pitää valita mitä nuorisolle on syytä puffata ja minkä vuoksi ylex:n pitää toimia trendinluojana. Jos heitä huolestuttaa tasapuolisuus, niin ei sitä ainakaan näin saavuteta. http://www.yle.fi/ylex/index.php?id=23 "kielten oikean paksuuden tarkistaminen tulisi olla soittajalle päivittäinen rutiini!"
- nimimerkki Incognito Anssi Kelan foorumilla |
hoffe 30.03.2006 14:13:37 | |
---|
Ei vedetä taas kypsää tekijänoikeuskeskustelua tähän aiheeseen. Munsta tää on periaatetasolla mielenkiintoinen kysymys. Selvää on, että Yle-x:n päivittäinen aivopesu vaikuttaa levy- ja sinkkumyyntiin. Hassu yhteensattuma on, että nämä artistit ovat juuri suurien levy-yhtiöiden leivissä. Voisi sanoa, että soittolistoista päättävillä on aika suuri valta vaikuttaa siihen, mikä listojen kärjissä keikkuu tai mikä teinibändi seuraavaksi saa mediassa aikaa soitton lisäksi. Mielenkiintoista olisi kuulla esim. valtiovaltaisen ministerin mielipide YLE:n soittolistatoiminnasta suhteessa YLE:lle asetettuihin toimintaperiaatteisiin ja tavoitteisiin. Epäilen, ettei asiaa nähdä tarpeeksi vakavana, jotta jotain tehtäisiin. Siihen asti levy-yhtiöt saavat lobbata vapaasti ja käyttää kansan rahoittamaa mediakanavaa omien myyntilukujen ja tuottavuuden ylläpitoon ja kasvattamiseen. Enkä edes kärjistänyt. "Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia." |
Johnny Buzz 30.03.2006 14:27:17 | |
---|
Levy-yhtiöiltä lähtee radiokanaville "promopaketteja", joista kanava maksaa ennalta sovitun maksun. Tämän jälkeen teostomaksuja ei tarvitse enää noiden kappaleiden soittamisesta maksaa. Tällainen käytäntö oli siis ainakin Kissillä muutama vuosi takaperin, ja on todennäköisesti vieläkin siellä ja varmaan myös muilla kanavilla. Tämä opetettiin koulussa mediavalistuskurssilla. Ei se kyllä noin mene missään nimessä. Kanavat raportoivat Teostolle kaiken musiikin, jonka soittavat. Suurimmalla osalla tämä on vielä automatisoitu toimenpide. |
Feggy 30.03.2006 15:05:34 | |
---|
"kielten oikean paksuuden tarkistaminen tulisi olla soittajalle päivittäinen rutiini!"
- nimimerkki Incognito Anssi Kelan foorumilla |
Jotain rajaa näissäkin kirjoituksissa! Asian voi sanoa ilman tuollaisia ilmauksia. Näinpä. Rasismi ei kuulu Muusikoiden.netiin. Ja Walrus lähti juuri pitkälle lomalle. Moderaattori |
Landola59 30.03.2006 17:50:15 (muokattu 30.03.2006 17:51:54) | |
---|
YleX=YLE? Oletko kuullut että Ylen radio myisi yhtä kanavaansa levy-yhtiöille ja säilyttäisi nimensä? Niin no, oma mokansa. Rasismi ei kuulu Muusikoiden.netiin. Eipä niin. Jos tuommoinen juttu ärsyttää niin senhän voi ilmaista myös diplomaattisella tavalla. vuonna 1988 syntyi maailman turhin ikäryhmä.
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
aikavaikea 30.03.2006 20:10:15 | |
---|
http://x-stage.yle.fi/node/7103 Eipä hullummasti kaveri siinä laittanut. Lisäksi kivana bonuksena oikeassa laidassa satunnaiskuvaksi ilmestyi nuoren pellavapään, Teräsbetoni-orkesterissa soittavan kitarasankarin paljas yläruumis. E: Ei yhtään mitään. |