Aihe: onko laulaminen sinulle helppoa?
1 2 3 4
propaganda
14.03.2006 23:05:40
jostain syystä huutamisessa ei ole mitään ongelmaa nuotissa pysymisessä, mutta peruslaulussa oikeita ääniä ei löydy sitten ollenkaan..
EML
15.03.2006 09:10:55
Kun on koko ikänsä laulanut niin luulishan sitä, että se on helppoa. Mutta töitä on saanut tehdä, että ollaan tänään siinä missä ollaan ja vieläkään en ole valmis.

Opiskelin aikoinaan musiikkiopistossa laulua ja suoritinkin perustutkinnon. Sitten tuli työkiireet ja fokukset siirty, stressiä pukkas ja ääni meni ihan paskaksi suomeksi sanottuna. Yritin sitten edes jollain tavalla ylläpitää lauluääntä onnistuen aika heikosti. Muistan osallistuneeni jollekkin kevyen musiikin laulukurssille, jossa väkisin yritin vääntää jotain Abbaa ja kuulostin ammuvainaalta. Meni lauluhalutkin vähäksi aikaa.

Neljä vuotta sitten löysin itselleni uuden opettajan, jonka avulla on lähdetty uudestaan löytöretkelle. Pikkuhiljaa minusta on kuoriutunut lyyrinen sopraano entisen mezzon sijaan, uusia oivalluksia tulee joka tunnilla: miten konsonantit kannattaa ottaa huolellisesti mutta kuitenkin niin, ettet jää niihin jumiin vaan että legato säilyy, tai miten erilaisia vokaalit ovat laulaa . Aa on kaikkein vaikein ... miten ryhti vaikuttaa tukipisteeseen ja sitä kautta lauluääneen ( tai sen kantavuuteen) Totta tosiaan sinä itse olet se instrumentti ja kaikella on merkitystä.

Totta kai päivät vaihtelee mutta laulaminen on helpompaa nyt, tosin nälkä kasvaa syödessä - siis ohjelmisto vaikeutuu sitä mukaa kun töitä tehdään. Haasteet ei tällä alalla lopu.

Tällä hetkellä toivon vain, että saisin enemmän aikaa harjoitteluun. Ohjelmisto on pääosin klassista. Bändin kanssa teen lisäksi jazzia ja lattareita. Oli aika jolloin haaveilin progebandistä, mutta aika ei taida riittää... ehkä joskus.

Ai niin, yks mitä en oikein kunnolla hallitse on improvisaatio. En kai vieläkään uskalla heittäytyä. Miten improvisaatiota voi harjoitella ??
Conchobarre
15.03.2006 09:46:20
helppoahan se on silloin kun osaa, mitä vaikeata siinä itse laulamisessa on? mutta kaikki riippuu siitä, mikä tyylisuunta ja tekniikka on haussa; toisena päivänä jokin onnistuu helposti, toisena taas ääni ei millään pääse haluamalleen aallolle.
insight
15.03.2006 09:57:11
Taitavia imitaattoreita löytyy maailmalta myös paljon, mutta luovaa laulua paljon vähemmän. Sama biisi eri laulajien tulkintoina voi oikeastaan olla kaksi eri biisiä. Eli huipulta vaaditaan nimenomaan tyylikästä luovaa laulamista hyvän soundin ja laulutekniikan ohella.
Conchobarre
15.03.2006 10:07:10
Ai niin, yks mitä en oikein kunnolla hallitse on improvisaatio. En kai vieläkään uskalla heittäytyä. Miten improvisaatiota voi harjoitella ??

voi, improvisaatio on maailman ihanimpia asioita, etenkin laulussa. tekstisi perusteella taidat olla klassisen tyylisuunnan laulaja? vaikka eihän sillä kummemmin väliä, luullakseni vaan kevyen musiikin ja kansanmusiikin puolella harjoitellaan hiukan enemmän improvisaattiota ja muuntelua. (mutta en tiedä, kun en ole kovin montaa klassisen laulun oppituntia saanut)

itsellänikin oli aikoinaan hieman vaikeuksia improvisaation ja 'heittäytymisen' kanssa, vaikka eihän siinä välttämättä mitään heittäytymistä tarvitakaan. minusta sellainen itsekseen laulaminen, hyräilytapainen 'säveltäminen' auttaa kovasti. ei siis mitään päätöntä trallatusta, vaan sillä tavalla, että säilyy jonkinlainen teema, sama sävellaji ja tyyli ja rytmi. Entisen popjazz opettajani kanssa harjoiteltiin sitä pianon kanssa, niin että opettajani soitti jotain jazzsointuja ja minun piti vaan laulaa jotain omaa, sointuihin sopivaa melodiaa.
Se voisi olla yksi keino.
Sitten vielä voisi lähteä aloittamaan improvisaatiota korukuvioiden avulla, jotka ovat periaatteessa vain korukuvioita, mutta kuitenkin ovat myös improvisaatiota. Kun vapaasti tottuu täyttämään laulut korukuvioilla sopiviin paikkoihin, pian melkein luonnollisesti alkaa muuntelemaan jotain yksittäisiä säveliä.

Tämäkin on kyllä niin yksilöllinen asia, että kannattaa vaan tarkastella omaa soitintaan ja mikä tuntuu kivalta ja mikä ei.
Hot RedX
15.03.2006 14:19:00
Mä en oo niin virtuoosi, etteikö mieliala vaikuttaisi siihen, kuinka helpolta tuntuu. Hyvällä tuulella on helppo laulaa, kun on rento jne.
Äänen huolellinen avaus kyllä tuntuu myös jeesaavan!
So What? Who Cares?
seitikki
15.03.2006 14:41:15
Toisina päivinä se tulee kivasti ja kuulostaa omaankin korvaan kivalta. Joskus se ei oo yhtään niin helppoo kun miltä ehkä näyttää.
Pistän suhun letkuja ja elän sun kauttas. Oikeesti olen kuollut.
Micu
15.03.2006 16:36:58
Samat tuntemukset kuin Maryannilla. Eli jokainen päivä on äänen kanssa vähän erilainen. Silloin ääni on puhtain ja vahvin kun kaikki on muutenkin ok eli ei stressiä tms. Välillä kurkkua puristaa heti kättelyssä ja laulaminen siltä päivältä kannattaa lopettaa siihen.
MUTTA HUOMENNA EKA AMMATTILAISEN YKSITYISTUNTI:)!
Tähän asti on vain örvelletty ja älämölötty yksin kotona.
Ehkä huomenna saan jo viisaita neuvoja oikeinlaulamiseen.
"No life without Music"
hannakatriina
15.03.2006 16:41:29

Miten improvisaatiota voi harjoitella ??

Mihin musatyyliin? Rock, soul ja R&B on esim. vähän eri juttuja kuin lattarit tai jazz, ja sitten on vielä erikseen scat-jutut jazzissa... tätä scat-lauluako tarkoitit (eli kaikki omasta päästä biisin harmonia huomioiden), vai ihan vaan biisin laulufraasien rytmistä ja melodista muuntelua?
faith
15.03.2006 16:45:24
Valitettavasti se ei oo helppoa. Oon jossain vaiheessa omaksunu kasapäin ei-niin-hyviä ominaisuuksia, asennosta ym lähtien. Toki niitä on saanu karsittua pois ja nykyään huomaanki omia "vikojani" helpommin, eli voin niitä sitten alkaa korjaileen. Tiedostaminenhan se avain siihen on.
Edistystä on tapahtunu ja ehti olla jo aivan loistava fiilis, mutta nyt taas on tullu takapakkia roimasti. No, ehkä se tästä taas... Turhauttaa vain kun ääni ei tunnu olevan ollenkaan kunnossa vaikka oon sitä lepuuttanu.
No jo ny on kumma ku mikkään ei kelepaa.
d-iivil
15.03.2006 19:57:52
Heleppoo kuin heinän teko....

... aina silloin kun sen ei pitäisi olla, ja silloin kun pitäisi niin menee kaikki vituilleen.
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
Vindstilla666
20.03.2006 15:48:49
Melko iisisti kaikenlainen ärjyminen taittuu, tosin ääntä saa joskus avata tunteja, että puhtaat menee.
COrava
30.03.2006 18:05:45
Laulun helppous riippuu ihan siitä mitä laulaa. Iskelmä ja rock aina "perfect strangersiin" asti, sun muu missä sujuu laulu rintaäänillä, on useimmiten suhteellisen helppoa, toisina päivinä vielä helpompaa.
Headvoicen löysin puolivahingossa vasta hetki sitten ja tajusin taas kuinka surkea laulajana olenkaan. Yläpää toimii ok kevyesti vedettynä, mutta heti kun ruvetaan potkimaan munaa ääneen, lipsahtaa korkeammat vähän liian helposti falsettiin... Tai näin ainakin luulen tapahtuvan, ammattiopetusta äänelle kun en ole koskaan saanut. Onpahan taas jotain treenattavaa, yksin ja bändin kanssa :)

Onko normaalia laulaa koko Final Countdown rintaäänellä läpi? :P
Symphony X - The Odyssey
tanjuli
31.03.2006 08:56:25
haha, oon löytäny falsetin :D

ei hirveen kadoksissa ollut mutta noin puhdasta en oo ikinä tuottanu :D

ei siinä mitään, en oo yrittänytkään. kuulostaa vaan niin häiriintyneen vammaiselta mut haitanneeko tuo :D
[i hear voices but at least they're on tune]
hannakatriina
31.03.2006 09:53:09

haha, oon löytäny falsetin :D

Joo, jokseenkin oudolle se kuulostaa, varsinkin jos nainen laulaa falsetilla c2:n alapuolelle... ja minähän lauloin kaikki ylä-äänet falsetilla tuosta b1:stä ylöspäin, ennenkuin löysin itseltäni pää-äänen muutamia vuosia sitten... tai ainakin luulen, että se oli falsettia, koska se todellakin oli aika häiriintyneen kuuloista ;) Oppia ikä kaikki...
tanjuli
04.04.2006 08:45:25
Joo, jokseenkin oudolle se kuulostaa, varsinkin jos nainen laulaa falsetilla c2:n alapuolelle... ja minähän lauloin kaikki ylä-äänet falsetilla tuosta b1:stä ylöspäin, ennenkuin löysin itseltäni pää-äänen muutamia vuosia sitten... tai ainakin luulen, että se oli falsettia, koska se todellakin oli aika häiriintyneen kuuloista ;) Oppia ikä kaikki...

ja unohtaa vähän vanhempi ikä kaikki. ei o kukot vaivannu enää pariin hetkeen, onneksi. meinasi jo hermo palaa. ei sitä loputtomiin jaksa kuulostaa häiriintyneeltä efektilaitteelta :) ja eiku rusalkan kimppuun. mmh.
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
07.04.2006 15:24:12
Faija opettelee laulamista kirjoista. Joskus tuntuu, että jotkut laulajat miettii liikaa joitain lauluteknisiä asioita luonnollisen äänentuoton kustannuksella. Let it flow ;)
Suu
07.04.2006 17:44:55
Faija opettelee laulamista kirjoista. Joskus tuntuu, että jotkut laulajat miettii liikaa joitain lauluteknisiä asioita luonnollisen äänentuoton kustannuksella. Let it flow ;)

...ja ennen kaikkea tulkinnan ja fiiliksen kustannuksella.

Hm.
Laulaminen sinänsä on helppoa.
Mutta kuten moni onkin jo sanonut, omien päämäärien ja ihanteiden saavuttaminen ei aina ole helppoa.

Toisaalta, kuka nyt haluaisikaan tyytyä siihen mitä on, jos aina voi saavuttaa enemmän.

Musiikin iloa kaikille viikonlopun kunniaksi! :)
sound in - pleasure out
insight
07.04.2006 22:12:44
Heh siinä multamainoksessa on hyvä Sinatran biisi. Kaunis upea melodia.
Me the Melody Lover =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)