Aihe: Myytkö itse keikkasi?
1 2 3 4 5
artope
29.03.2006 08:03:44

Itse myydään, koska teemme keikkaa töiden/opiskelujen ohella harrastepohjalta...
-halitulijallaa-
WanhaWetäjä
29.03.2006 12:14:42

Ohjelmatoimistot ottaa normaalisti sen 10-20%. Yleisin taitaa olla 15...

Me myydään ite. Pakosta täytyy kuitenkin monessa paikkaa mennä sen ohjelmatoimiston kautta, kun tilaaja ostaa ohjelmat tietystä toimistosta. Jossain tapauksessa, jos bändi on jonkun toimiston kirjoilla, niin laskut saattaa mennä useammankin toimiston kautta.

Elävä esimerkki tuosta kahden toimiston laskutuksesta:

Bändin hinta talolle on 1300€,kuitenkin vain 1000€ on sitten se varsinainen totaali,mistä liksat lasketaan..

Mihin se 300€ hävis?Kaksi toimistoa...

Jos tuon ois myynyt itse,ja sitten laskuttanut jollain firmalla,joka ottaa siitä 5%....

Valitettavaa on se tosiasia että on olemassa lukuisia paikkoja joista saa liksansa matkalaskulla,koko bändi,vaikka kaikki asuisisivat samalla paikkakunnalla,näitä "yrittäjiä" ei kiinnosta yhtään meneekö hommat oikeen,onko joku tosiaankin ajanut ja mistä mihin...

Eli se 420€(arkiminimi) tällä systeemillä itse myyden ja laskuttaen riittää jossain tapauksessa jopa kvartetille,triollehan tuosta jää reippaasti yli tes...
Eli saattaa jäädä se toimiston kautta keikkaileva ammattibändi ilman keikkaa,kun tohon päälle tulee sitten vielä se toimiston 15%...

Mä en ole myynyt ikinä keikan keikkaa,sivusta olen seurannut toimintaa,kaikenmoinen puljaaminen liksoilla/km-korvauksilla on valitettavan yleistä koska monet toimistot ja monet kapakat tekevät sen mahdolliseksi!

Mulla on myös aivan lähihistoriasta yks karu kokemus matkalaskukeikoista,ja valitettavasti paikasta joka käyttää jopa ihan ns huippuartisteja...ei hyvä!
Ostan Casion kun täytän 50v...
kuunsirppi
29.03.2006 20:28:00 (muokattu 29.03.2006 20:31:40)
Yhtään keikkaa en oo vielä tehnyt toimiston myymänä. Kaikki on ite myytyjä!

Saa ite valkata, milloin ja minne menee....
No, ehkä vois keikkaa olla enemmän, jos olis jossain ohjelmatoimistossa, mutta näin on meille hyvä
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen!
Sertzo S
29.03.2006 20:43:21
Yhtään keikkaa en oo vielä tehnyt toimiston myymänä. Kaikki on ite myytyjä!

Saa ite valkata, milloin ja minne menee....
No, ehkä vois keikkaa olla enemmän, jos olis jossain ohjelmatoimistossa, mutta näin on meille hyvä

Oikeaa toimintaa. :)
uruttaja
29.03.2006 20:45:03
Oikeaa toimintaa. :)

Jep, paitsi ohjelmatoimiston pitää olla jossain välissä palkanmaksajana, tosi aniharvat paikat maksaa enää palkkaa muusikolle suoraan. Vaativat yleisesti jonkun laskuttajan.
Sertzo S
29.03.2006 20:48:39
Jep, paitsi ohjelmatoimiston pitää olla jossain välissä palkanmaksajana, tosi aniharvat paikat maksaa enää palkkaa muusikolle suoraan. Vaativat yleisesti jonkun laskuttajan.

Niinpä. En tiedä millaisia keikkoja laulaja tekee ja miten laskuttaa, mutta ihailtavaa toimintaa, eikä ole ns. kenenkään armoilla ja voi valita työmääränsä itse.
uruttaja
29.03.2006 20:50:37
Niinpä. En tiedä millaisia keikkoja laulaja tekee ja miten laskuttaa, mutta ihailtavaa toimintaa, eikä ole ns. kenenkään armoilla ja voi valita työmääränsä itse.

No ei tässä olla kenenkään armoilla, kun ei tehdä naama irvellä pakosta. Itse möin 80% keikoista ja lasku ja palkanmaksu kulki toimiston kautta. Ei sillä ollut mitään sanomista, paitsi että ihmetteli että mistä vi...stä vedin semmosia hintoja.HOHO.
Sertzo S
29.03.2006 20:56:32
No ei tässä olla kenenkään armoilla, kun ei tehdä naama irvellä pakosta. Itse möin 80% keikoista ja lasku ja palkanmaksu kulki toimiston kautta. Ei sillä ollut mitään sanomista, paitsi että ihmetteli että mistä vi...stä vedin semmosia hintoja.HOHO.

Mestarimyyjä ja retoriikka kohdallaan ja kaipa sillä soittotaidollakin ja pändillä on ollut jotain merkitystä. :)
uruttaja
29.03.2006 20:57:21
Mestarimyyjä ja retoriikka kohdallaan ja kaipa sillä soittotaidollakin ja pändillä on ollut jotain merkitystä. :)

Jossain vaiheessa en enää viittinykkään myydä, ja siihenpä myös liimataisten innostus loppu.
vanhami
30.03.2006 07:34:22

Meilä on kätevä systeemi. Kaikilla bändin jäsenillä on y-tunnus. Lähtän laskun asiakkaale ja pojat lähettää laskut mulle. **tilisuorituksia puoeleen ja toiseen** ja hoplaa Kukin hoitaa verot sitten miten ite tykkää.
uruttaja
30.03.2006 10:16:26
Meilä on kätevä systeemi. Kaikilla bändin jäsenillä on y-tunnus. Lähtän laskun asiakkaale ja pojat lähettää laskut mulle. **tilisuorituksia puoeleen ja toiseen** ja hoplaa Kukin hoitaa verot sitten miten ite tykkää.

Tämä on just tätä. Tästä väännettiin musabusines-säikeessä pitkään, ja siellä ne ei uskoneet vissiin ennen ku kävin Oulun verotoimistossa kysymässä aiheesta muusikko-yrittäjä. Y-tunnuksen saa kevyin perustein, verottaja tutkii sen "yrityskelpoisuuden" vasta tuonnempana, yrittäjä vastaa siitä että ennakonperintärekisteriin merkitty yritys todellakin on yritys, eikä veronkiertokikka.

Kaikki varmaan tietää, että silloin kun ei makseta eläkettä, ei makseta myöskään veroja, sotuja,lakisääteisiä tapaturmavakuutusmaksuja tai työttömysvakuutusmaksuja. Jotkut viisaat on antaneet kilometrikorvauslaskutuksesta ihan oman nimen: Harmaa talous.

Tässä ei ole oikeasti tehty mitään väärää, mutta varsinkaan ammattimaisesti keikkaa tekevälle kulukorvauksina tehty keikka ei kerrytä eläkettä eikä muodosta sosiaaliturvapakettia. Sairauspäiväraha ja äitiyspäiväraha jäävät 0-tasolle.

Toinen juttu on, että Vanhami ja hänen bändinsä toimii yrittäjästatuksen alla. Silloinhan kaksi firmaa: Liimatainen ja Vanhami solmii keskenään sopimuksen, joka joko pitää tai ei. Ihan samankaltainen sopimushan se on liimataisen ja muusikonkin välillä, sillä pienellä poikkeuksella että se on työsopimus ja sillä on lain työsopimukselle muodostama suoja, Käytännössä jos liimatainen jättää makstamatta, et saa mistään sitä fyffeä enää. Oletteko joskus kuullut että joku jättäisi maksamatta??????

Kolmas asia on: Verottaja ei välttämättä hyväksy ihan jokaista yritystä erillisenä verotettavaksi. Siinä on niin syvä kuoppa tipahtaa, että kannattaa harkita 3:een kertaan yrittäjästatuksella pelkästään muusikon työn tekemistä.

Neljäs asia: Vanhami ja hänen bändinsä jäsenet huolehtivat itse kaikista viranomaiskuluista ja tietojenvaitamisesta heidän kanssaan. Teettää työtä huomattavasti enemmän kuin työntekijästatuksella. Kirjanpitovelvollisuus ei ole yksi pienimmistä ja vähätöisimmistä tehtävistä.

Joten jos itse ne keikat saapi myytyä, saa varmaan hankittua itselleen sellaisen ohjelmatoimiston, joka hoitaa laskutuksen.
vanhami
30.03.2006 10:27:41 (muokattu 30.03.2006 10:38:07)
Asiaa on selvitelty verottajan kanssa ja jokainen on sopinut omat käytäntönsä veron maksun kanssa. Käytännössä kaikki ottaa palkkana ulos sen, mitä ottaa. Toki tulee tulonhankkimiskuluja, jotka kannattaa vähentää verotuksessa. Käytännössä siis kilometrit ja kalustohankinnat. Mahdollisimman rehellisesti ollaan yritetty hoitaa nämäkin. Yksi ottaa reilummin päätyöstä veroa, toinen käy sovituin välein heittämässä kuitit ja rahaa verottajalle, meikäläinen maksaa kolmen kuukauden välein ennakkoa.

Kyseessä on kaikilla nimenomaan yksityinen elinkeinonharjoittaja taiteilijatoiminta, joka on erikseen mainittu toiminnassa.

Laskut panen itse, ja panen kaikki paperit mappiin. Kerran vuodessa mun paperityöt hoitaa kirjanpitäjä, joka ottaa mapin ja tekee siitä ns oikean kirjanpidon ja veroilmoituksen. Nimmari paperiin ja lasku kylkeen.

Ei se niin vaikeaa ole.

Se, että onko elinkeinonharjoittaminen verotuskelpoista on toinen juttu, eipä kukaan ole vielä tullut kyselemään. Kyselin asiaa kirjanpitäjältä ja kirjanpitäjän mukaan kaiken pitäisi olla ok. Jos homma on hoidettu avoimin kortein, ei ongelmaa pitäisi olla.

Luottotappioita ei onneksi vielä ole tullut. Sekin mahdollisuus on otettava huomioon.

Ei tarvi olla ohjelmatoimistoa joka hoitaa laskutuksen. On firmoja, jotka hoitaa ihan pelkästään laskutusta. Provikat on tällöin ihan toista luokkaa. Suosittelen tutustumaan esim. uptown dixie tradingiin.
uruttaja
30.03.2006 10:48:19
Puolensa tuossakin. Tuo sun systeemi helpottaa varsinkin keikan myyntiä suoraan firmoihin ja miksei kapakoihinkin.

Se helpottaa suuresti myös ohjelmatoimiston byrokratiaa. Ja kas, kun on samalla viivalla kaksi bändiä, toinen toimiston työntekijä toinen erillinen firma, niin arvaappa kumman liimatainen valitsee?

Eikö sun kirjanpitäjä ole koskaan kuullut käsitettä liiketoimintariski. Jos sitä ei sisälly yritystoimintaan, niin silloin se voidaan katsoa verottajan taholta veron- kierroksi.

Helpoin esimerkki: Ne sun bändin soittajat on olleet sun firmassa työntekijöinä, mutta vaihtavat asioiden helpottamiseksi palkansa yritystuloon hakemalla ennakonpidätysrekisteriotteen verotoimistosta. Jos mikään ei tuossa systeemissä muutu, niin käry käy tasan tarkkaan.Sun soittajien yritykset sivuutetaan.

Veronkierto on nyt aktuelli, koska muutama kiinteistönvälitysfirma kärysi systemaattisesta kilometrilaskutuksesta. Aiheesta ja harmaan talouden lonkeroista kirjoitti tämän aamun Kaleva verojohtaja Lampelan avustamana. Systemaattisuus lisää kuvioon vielä veropetoksen tunnusmerkistön.

Meidänkin alalla tälläiseen syyllistytään turhan usein, kilometrikorvauksia laskutetaan vaikka todellisuudessa yhtään suoranaisia kuluja keikkamatkasta ei ole syntynytkään.
vanhami
30.03.2006 10:57:39
Puolensa tuossakin. Tuo sun systeemi helpottaa varsinkin keikan myyntiä suoraan firmoihin ja miksei kapakoihinkin.

Kapakkakeikkaa emme tee. Yrityksiin kyllä.

Se helpottaa suuresti myös ohjelmatoimiston byrokratiaa. Ja kas, kun on samalla viivalla kaksi bändiä, toinen toimiston työntekijä toinen erillinen firma, niin arvaappa kumman liimatainen valitsee?

No en tiedä, joskus meidät, joskus jonkun muun. Sillä ei ole väliä. Tarjoamme hinnan, jolla lähdemme keikalle, jos se nasahtaa kiinni, niin homma on sillä siisti.

Eikö sun kirjanpitäjä ole koskaan kuullut käsitettä liiketoimintariski. Jos sitä ei sisälly yritystoimintaan, niin silloin se voidaan katsoa verottajan taholta veron- kierroksi.

hmm. Eipä ole ollut puhetta.

Helpoin esimerkki: Ne sun bändin soittajat on olleet sun firmassa työntekijöinä, mutta vaihtavat asioiden helpottamiseksi palkansa yritystuloon hakemalla ennakonpidätysrekisteriotteen verotoimistosta. Jos mikään ei tuossa systeemissä muutu, niin käry käy tasan tarkkaan.Sun soittajien yritykset sivuutetaan.

Eivät ole minun työntekijöitä, vaan ennakkoperinnän alaisia yksityisiä elinkeinon harjoittajia, päätoimialana taitelijatoiminta.

Veronkierto on nyt aktuelli, koska muutama kiinteistönvälitysfirma kärysi systemaattisesta kilometrilaskutuksesta. Aiheesta ja harmaan talouden lonkeroista kirjoitti tämän aamun Kaleva verojohtaja Lampelan avustamana. Systemaattisuus lisää kuvioon vielä veropetoksen tunnusmerkistön.

Meidänkin alalla tälläiseen syyllistytään turhan usein, kilometrikorvauksia laskutetaan vaikka todellisuudessa yhtään suoranaisia kuluja keikkamatkasta ei ole syntynytkään.

Kummasta sinä nyt paasaat kilometri- ja päivärahalaskutuksen kautta tehtävästä veronkierrosta vaiko ykstyisenä elinkeinonharjoittajana keikkojen myymisestä ja laskutuksen hoitamisesta yksityisenä elinkeinonharjoittajana.

Jos palkat maksetaan etupäässä kilometrilaskutuksena on todennäköisesti kyse veronkierrosta, mutta jos otat rahat ulos ennakkoveroja maksamalla ja oman kirjanpidon kunnolla hoitamalla rehellisesti, niin onko sekin rikollista?

Eli en ymmärrä mikä hommasta tekee rikollisen, jos jätetään tuo kilometri ja päivärahahomma pois?
uruttaja
30.03.2006 11:20:59
Rikollista ei tule näillä liikkuvilla osilla. Minä olen koettanut kirjoittaa positiivissävyisesti tästä aiheesta, mutta käsille tais mennä:)

Kuten totesin sun systeemi tomii erinomaisesti varsinkin kun sun keikat on firmakeikkoja, joihin liimataisilla ei ole kovin usein minkäänlaisia yhteyksiä. Anna palaa vaan.

Tarkoitin esimerkilläni sitä, miten muusikko voi perustamalla yrityksen väärin, mokata verottajaan nähden. Sun/teidän kohdallahan se ei ole ajankohtaista.

Bändin pyörittämiseen yritysmuodossa liittyy niin paljon "porsaanreikiä", ja niistä on joutuneet niin monet kollegat kuseen, että en voi suositella ko. toimintaa. Muusikothan on perinteisesti varmaan kaikista tunnollisimpia kirjanpitoon, laskelmiin tms. asioihin suhtautuvia, joten senkään takia en oikein ymmärrä lisääntynyttä suuntausta yritysmallin suuntaan.

Jotta kuvio menee tarpeeksi monimutkaiseksi, niin tottahan minullakin on bändifirma ollut. Ei siitä niin paljon hyötyä ollut, että sille vaivannäölle tuntipalkan olis saanut. Meidän firma on Ky, jäin siitä pois tuossa taannoin. Yritystoiminta ja yrittäjyys on ihan positiivisia asioita.

Oikeastaan en suhtaudu negatiivisesti kilometrilaskutukseenkaan, mutta mun mielestä sen hyödyt/haitat muusikolle pitää ottaa esille. Verot, taellit,sotut jne. ovat vain yksi puoli asiasta.

Mainitsin tuossa ylempänä meidänkin syyllistyvän kilometreillä pelleilyyn, tehdäänpä tutkimus:

Kenen mielestä on hyväksyttävää, että muusikko esittää matkalaskun toimistolle ja toimisto maksaa kilometrikorvauksen ko. muusikolle? Kättä pystyyn!!

Ei yhtään kättä noussut?

No entä jos ko. henkilö laittaa matkalaskuun 600 kilometriä, vaikka keikalle on ollut matkaa 38 kilometriä? Muutama käsi nousi?

No entä jos muusikolla ei ole sillä keikalla omaa autoa vaan se on mennyt kollegan kyydissä maksamatta tälle edes bensoista osaa?

Taas muutama käsi?

No entä jos tällä muusikolla ei ole autoa?

Tai jos tällä muusikolla ei ole edes ajokorttia?

Onko nyt jo monta kättä pystyssä?

En paasaa mistään, mulle on aivan sama maksaako joku veroja,eläkkeitä tai sotuja. Näitä palstoja lukee moni sellainen, joka saattaa ottaa jotain opikseen. Me ollaan samalla puolella aitaa.
Harmaa
30.03.2006 11:22:17
Käytännössä jos liimatainen jättää makstamatta, et saa mistään sitä fyffeä enää. Oletteko joskus kuullut että joku jättäisi maksamatta??????

Joo, kyllä edelleenkin viime kesältä oleva keikkapalkka on saamatta, vaikka kaikki sopimukset on kunnossa.
Hiljaista on ollut viimeaikoina
uruttaja
30.03.2006 11:23:57
Joo, kyllä edelleenkin viime kesältä oleva keikkapalkka on saamatta, vaikka kaikki sopimukset on kunnossa.

Tarkenna vielä; yrittäjänä vai palkansaajana?
Harmaa
30.03.2006 11:26:12
Tarkenna vielä; yrittäjänä vai palkansaajana?

Palkansaajana ohjelmatoimistolta
Hiljaista on ollut viimeaikoina
rahvas
30.03.2006 11:30:19
Onkos kellään kokemusta siitä onnistuuko amatööripuolella keikkojen laskutus jollain muulla tavalla? Eli kun tilanne on se, että keikoilta tulleet korvaukset ja soitinkamoihin menevät rahat ovat enintään +/-0, ei tekisi mieli maksaa vielä veroja siitä välistä. Tarkoitan siis jotain systeemiä joka voisi hallinnoida ja pyöritellä noita "valtavia" rahamääriä ja sitten vasta se osa joka jää erilaisten kulujen jälkeen jaetaan verotettavana tulona.

Eli mitäs näitä on.. Ky ja Oy tietysti, mutta sitten yhdistys, osuuskunta, avoin yhtiö... ?? Mitä ongelmia ja mitä hyötyjä? Ja tässä tapauksessa siis lähden ajatuksesta että soittaminen on vain sivutoimi.
- Basso on meidän bändin munat. Mutta hevonen se on ruunakin. -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)