Olenko missään vaiheessa näin väittänyt? Jos olen, kertoisitko minullekkin? Kyllähän tuon voi hatarasti tulkita niin, että 9-setti on "aloittelijan" valinta, mutta ei kokeneemman. |
sähkö 29.03.2006 13:33:50 | |
---|
Sama onnistuu kyllä ohuillakin kielillä, jos jätetään pois apinan raivolla runttaaminen, joka mielestäni ei kuulu kitaransoittoon vaan halkojen hakkaamiseen. Tästä minä olen kyllä eri mieltä. Ohuilla kielillä ei vain saa soitettua kovin kovalla dynamiikalla, kun kielet ns. antavat periksi ja venyvät. ...tai voihan se vain olla niin että minä en osaa :) Monet huippukitaristit soittavat tällä tyylillä ja tähän pitäisi mielestäni pyrkiä. Miksi hitossa tähän pitäisi pyrkiä? Ei minulta ainakaan ole ikinä energia loppunut sen takia että käyttäisin liian paksuja kieliä! Jos haluaa olla mahdollisimman nopea, niin silloin tuo voi olla oikea tavoite, mutta jos tavoitteet on jossain ihan muualla, niin tuollainen energiataloudellisuus on ihan täyttä höpöhöpöä! Tai jotka eivät ajattele soittamista voimalajina. Minusta on virheellistä ajatella, että kielten paksuutta ja käsien voimaa pitäisi yrittää kasvattaa keinotekoisesti. Ei tässä mistää keinotekoisuudesta ole kyse. Tuolla sinun logiikalla esim. uimarin pitäisi vain uida, eikä lenkkeillä ollenkaan hankkiakseen parempaa kestävyyttä. Kyllä se nyt vain on niin että paksuilla kielillä soittaessa voimaa tulee sormiin lisää ja tästä ei ole mitään muuta kuin hyötyä! Oikeasti pitää vain valita sen vahvuinen kielisetti, joka sopii omiin voimiin ja soittotyyliin. Tässä olen samaa mieltä. Itse aloittelin aikanaan 9 ja 10-setillä. Tuolla pärjäsin hyvin ensimmäiset 8 vuotta. Ostettuani Les Paulin siirryin 11-settiin ja nyt käytän jo 12-settiä ja näillä olen vedellyt viimeiset 6 vuotta. Ihan vain sen takia, että ne tuntuvat ja soundaavat minusta parhaalta. Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
BigPapa 29.03.2006 13:37:47 (muokattu 29.03.2006 13:39:23) | |
---|
Se nyt vaan on niin, että niillä paksummilla seteillä ei pysty soittamaan samanlaisia juttuja kuin ohuilla ja päinvastoin.Tjaa kyllä tietysti ohuilla on helpompi soittaa samantyyppisiä kuin paksuilla kielillä.Kielten paksuus pitää valita kulloisenkin tarpeen mukaan eli sen, millaista juttua on soittamassa. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
KTR 29.03.2006 14:10:13 | |
---|
Itselläni on 10-setti. Tykkään niistä. Ysit ois tietysti vähän iisimmät sormille ja sillai, mutta kympeistä itse saan vähän paremman tuntuman soittamiseen. Mutta ei se nyt niin vitun iso ero ole kielisettien välillä, että siitä tarttee ruveta riitelemään. Jotkut tykkää muhkummasta ja jotkut ohuista. |
LamaAjanElvis 29.03.2006 14:17:24 | |
---|
Stratossa pidän 11 settiä ja RG:ssä kymppiä. Nyt ostin vahingossa RG:hen ysisetin kun luulin alkup kevyen tehdas-setinkin olleen ysit, vaikka olivatkin sitten kympit. Nopeammassa pikkauksessa nyt noilla yseillä, tuntuu että ohuet kielet takertelee plekun päähän + bendeissä kieliä pitää venyttää pidemmälle että saa saman nousun mitä esim pykälää paksummalla setillä. Nämäkin on taas niitä juttuja että kannattaa miettiä onko järkee tuputtaa sitä omaa kielivalintaa absoluuttisena oikeana vaihtoehtona toiselle joka diggaa täysin eri tatsia. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Sormet lähtee soundista. |
sähkö 29.03.2006 14:21:29 | |
---|
Se nyt vaan on niin, että niillä paksummilla seteillä ei pysty soittamaan samanlaisia juttuja kuin ohuilla ja päinvastoin. I agree! Tjaa kyllä tietysti ohuilla on helpompi soittaa samantyyppisiä kuin paksuilla kielillä. Noh, olenpa tuosta kyllä erimieltä. Tai no, kyllä sitä varmaan soittamaan pystyy, mutta miltä se sitten tulee kuulostamaan onkin eri juttu! Kyllähän sitä 13-setillä pystyy soittamaan esim. sinun mainitsemaan stilikka tavaraa, mutta ei ne bendit kyllä helposti kohdalleen mene, mutta ei kai sillä nyt niin väliä ole, vai :) Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
LamaAjanElvis 29.03.2006 14:26:14 | |
---|
bendit kyllä helposti kohdalleen mene, mutta ei kai sillä nyt niin väliä ole, vai :) Kyllähän ne on hyvä kohdalleen saada. 13setillä pitää vain tehdä kahden käden bendi. Otelautakäsi vetää sormet verillä kieliä ja pikkauskädellä vedetään vielä tätä otelautakättä ;) "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
BigPapa 29.03.2006 14:30:54 (muokattu 29.03.2006 14:31:28) | |
---|
Stratossa pidän 11 settiä ja RG:ssä kymppiä. Nyt ostin vahingossa RG:hen ysisetin kun luulin alkup kevyen tehdas-setinkin olleen ysit, vaikka olivatkin sitten kympit. Nopeammassa pikkauksessa nyt noilla yseillä, tuntuu että ohuet kielet takertelee plekun päähän + bendeissä kieliä pitää venyttää pidemmälle että saa saman nousun mitä esim pykälää paksummalla setillä. Nämäkin on taas niitä juttuja että kannattaa miettiä onko järkee tuputtaa sitä omaa kielivalintaa absoluuttisena oikeana vaihtoehtona toiselle joka diggaa täysin eri tatsia. Tässä oon yrittäny ainakin sitä sanoa, jotta itsekään en käytä keskenäni edes pelkästään paksuja kieliä, vaan ihan riippuen millaista tyyliä pitää soittaa, niin siitä riippuen valitsen kielten paksuuden.No jos joku vetelee vaan yhtä tyyliä niin silloin pysytelkoon niissä paksuissa vaijereissa.Mullakin oli SRV kausi 80-luvun puolivälissä kun 335:ssä oli 013-056 tai jopa 058 setti.Kyllä sillä bluesia veteli ja jumppia ja jazzahtavaa mutta ei niillä kielillä vedetä mitään Creamin aikasia Cläbä-juttuja eikä, niinkuin sanoin stilika imitaatioita.Tuollahan se 011 setti olikin aiemmin mainittuna mikä Stratossa on ja Les Paulissa 010.Noilla tulee toimeen ja spesuja varten voin laittaa 09 tai jopa 08 setin.Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa paksuutta kielisettiin, niin olen asian ymmärtänyt. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
LamaAjanElvis 29.03.2006 14:36:57 | |
---|
Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa paksuutta kielisettiin, niin olen asian ymmärtänyt. Näin juuri. Eikä ole kovin iso/kallis operaatio vaihtaa sitä settiä aina tilanteen mukaan. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Kampela77 29.03.2006 14:38:29 (muokattu 29.03.2006 14:39:10) | |
---|
Itselläni on 10-setti. Tykkään niistä. Ysit ois tietysti vähän iisimmät sormille ja sillai, mutta kympeistä itse saan vähän paremman tuntuman soittamiseen. Mutta ei se nyt niin vitun iso ero ole kielisettien välillä, että siitä tarttee ruveta riitelemään. Jotkut tykkää muhkummasta ja jotkut ohuista. Tää on niin tätä. Kitarassa pitää olla vähintään 11-setti, kitarassa pitää olla tasan kuusi kieltä, bassossa pitää olla tasan neljä kieltä, kitaraa ei saa virittää alaspäin kuin korkeintaan puolisävelaskelta, biisissä ei saa olla 32-osanuotteja(paitsi jos tempo on alle 60), kaikki hevarit on tyhmiä, kaikki jatsarit on elitistejä ja kaikki musiikkiin liittyvät asiat on mustavalkoisia. Muusikko on aina oikeassa ja vastaanväittäjä aina väärässä. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
BigPapa 29.03.2006 14:42:12 | |
---|
Kyllähän sitä 13-setillä pystyy soittamaan esim. sinun mainitsemaan stilikka tavaraa, mutta ei ne bendit kyllä helposti kohdalleen mene Olispa hauska nähdä joku yrittämässä sitä.Ei varmaan sujuvasti ne bendit tule.Jos ollenkaan.Etenkin kitaran ollessa normaalivireessä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Cujo 29.03.2006 16:09:13 | |
---|
Miulle sopii itselleni hiukan paksumpi setti, kun komppaan sen verran raskaalla kädellä, ettei ohkaiset setit soi kovin vireisesti. 11-setti on sähkökitarassa miulle sopiva, paksumpi ei sitten mielestäni niin hyvin sooloiluun enää taivu. Siis miun sormilla :) No llores mi querida Dios nos vigila Agarrame, mi vida AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
Stratocaster_90 29.03.2006 16:48:15 | |
---|
Minun kielissäni kapein on 0,10 ja paksuin 0,46 niin minkä kokoiseksi tuota settiä sanotaan (kun te puhutte jostain 9-seteistä.) Onko maitsemani setti kapea vai paksu kielinen? |
LamaAjanElvis 29.03.2006 17:01:19 (muokattu 29.03.2006 17:03:23) | |
---|
Minun kielissäni kapein on 0,10 ja paksuin 0,46 niin minkä kokoiseksi tuota settiä sanotaan (kun te puhutte jostain 9-seteistä.) Onko maitsemani setti kapea vai paksu kielinen? Kun puhutaan 9-setistä niin sillä meinataan 0.009" alkaen olevaa kielisatsia. Sulla on kymppisetti eli 0.010-0.046 tuumainen. Kymppisetti on hyvä jokapaikan kielisatsi. Ei ohut, muttei paksukaan. edit: korjasin vähän selvemmäks. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Stratocaster_90 29.03.2006 17:22:03 | |
---|
Olen enemmän melodiaa/sooloja soittavaa tyyppiä kuin sontuja/riffejä niin onko sillä oikeasti edes jollain tavalla merkittävää eroa jos ostan ton 9-setin, kuin 10-setin? |
pliksu 29.03.2006 17:27:57 | |
---|
Olen enemmän melodiaa/sooloja soittavaa tyyppiä kuin sontuja/riffejä niin onko sillä oikeasti edes jollain tavalla merkittävää eroa jos ostan ton 9-setin, kuin 10-setin? Kokeile. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
Wahi 29.03.2006 17:29:25 | |
---|
Täysin mielipide asioita. Itse en "pysty" soittamaan .9 setillä. Kyllä kielissä pitää sentään vähän vastusta olla! Seuraavaksi varmaan kokeilen 11 settiä. Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen... |
Khassera 29.03.2006 17:41:55 | |
---|
Kymppi ja ykstoistasetit on huippusaundisia stratossa, sano! Loisteliaita jopa! Singlecoilien kans laittaisin aina tuhdimmat kielet. Humbuckerien kans menee (riippuen soitosta: junttausta vai kaahausta) paremmin varmaan ysit. En tosin palaa yseihin enää ikinä :) "Minä en ole koskaan nähnyt tätä musajuttua sanojen 'scene' tai 'genre' kautta. Sellainen ajattelu on musiikillista rasismia." -Daron Malakian |
Stratocaster_90 29.03.2006 17:43:16 | |
---|
Mikä siinä 9-setissä on niin huonoa? |
Wahi 29.03.2006 17:47:28 (muokattu 29.03.2006 17:48:38) | |
---|
Mikä siinä 9-setissä on niin huonoa? Se on MIELIPIDE asia... Mun mielestä 9-setissä on paljonkin huonoa. Ei vaan voi kestää kieliä joissa ei ole mitää vastusta. Ja katkeaa helpommin (harvoin, tosin). Paksummista lähtee munakkaat bluessoundit. Lisäys: Mutta voi ohuillakin saada tukevan soundin. Led Zeppelinin Heartbreaker on 8 setillä soitettu (oikeestaan 9 jossa on banjon kieli ohuimpana kielenä ja sitten se 9 B kielene etc.) Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen... |