Aihe: Kun vaihdan kitaraan paksummat kielet..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Herra Rapu
28.03.2006 13:25:49

Onneksi on eri paksuisia kieliä.

On vain eri paksuisia sormia. -Vanha viidakon sanonta
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
John Titor
28.03.2006 14:20:09

Eli ajattelin vaihtaa 9 setistä 11. Tartteeko säätää kaularautaa tai jtn muuta oleellista?

Tuli mieleen, että aiotko vaihtaa kitaran yleisvirettä ja siksi vaihdat kielet paksumpiin, vaiko haluatko vaan enemmän rautaa sormien alle?
winny
28.03.2006 15:59:30
Nii, vaikka jotkut huiput soittaa ysillä niin ei sitä tarvi ihmetellä jos joku haluaa vaihtaa paksumpaan. Soittaa monet huiput paksummilla kielilläkin. Mä en pysty soittamaan yseillä vaikka käsille ja kaikelle muulle oliskin helpompaa. Ne vaan on liian hentoset. Kympit toimii, samoin 11-setti. 12-settikin menee, pitäs vaan enemmän soitella niin pysyis kuosissa ite niitten kanssa.

Sama mulla!9:sit on liian "heppoiset" rankempaan soittoon!Mulla on kans sekasatsi stratossa.11-52 ja sopii mun soittoon hyvin.Yhdessä elecktric
akustisessa on 9:sit ja mielestäni ne sopii just siihen soittimeen.Tosin kun lähtee venyttää kieltä/liä,menee helposti "yli"!:D
out of doors,in the open air...
Dropped C
28.03.2006 23:33:07 (muokattu 28.03.2006 23:40:49)
Pitäisi kyllä varmaan itsekkin perehtyä tähän säätämisen, tai tähän ikään mennessä olisi jo pitänyt.

Löin juuri seiskakielisen paksuimmat kielet (60-14) kiinni Epiluurin ritsaan ja hyvin tuntui toimivan. Ehkä se varmaan kuitenkaan toimi hyvin? Satulaakin jo juotui kovin hinkkaamaan niillä B ja E kielillä että mahtui kielet hahloon.

No nyt ei kielet ole enää ainakaan liian löysällä tähän dropped c vireeseen.

Edit: Minulla on basistina erittäin raskas ote tähän kitaran soittoon. edellinen E kieli (56 paksu) kesti tasan kaksi viikkoa runttausta....
winny
29.03.2006 00:03:40
Pitäisi kyllä varmaan itsekkin perehtyä tähän säätämisen, tai tähän ikään mennessä olisi jo pitänyt.

Löin juuri seiskakielisen paksuimmat kielet (60-14) kiinni Epiluurin ritsaan ja hyvin tuntui toimivan. Ehkä se varmaan kuitenkaan toimi hyvin? Satulaakin jo juotui kovin hinkkaamaan niillä B ja E kielillä että mahtui kielet hahloon.

Edit: Minulla on basistina erittäin raskas ote tähän kitaran soittoon. edellinen E kieli (56 paksu) kesti tasan kaksi viikkoa runttausta....

Mulla on DR:n 11-52 ja runttaan menemään sormet verillä,mut ei oo katkennu keikoilla ja treeneissä yhtään kieltä!Ja vire säilyy,ilman lukkoja,vaikka käytän kampee aikas paljon:D
winny
29.03.2006 00:47:15

Mulla on DR:n 11-52 ja runttaan menemään sormet verillä,mut ei oo katkennu keikoilla ja treeneissä yhtään kieltä!Ja vire säilyy,ilman lukkoja,vaikka käytän kampee aikas paljon:D
winny
29.03.2006 00:53:47
Eli ajattelin vaihtaa 9 setistä 11. Tartteeko säätää kaularautaa tai jtn muuta oleellista?
Jos keppi on säädöissä,ei välttämättä tartte tehdä mitään.Tiesithän,kun vaihdat paksummat kielet,että satulassa on hyvä jos kieli on vaan puoliksi upotettuna satulaan...:D
BigPapa
29.03.2006 09:32:52 (muokattu 29.03.2006 09:52:55)

Sehän nyt on niin, että 09 setillä voi soittaa paljon sellaisia asioita, joita paksummilla kielillä ei lainkaan, ja tämä on fakta.Järvinen käytti joskus jopa 08-settiä ja valitteli että sviddu kun ei oo seiskan settiä....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Krice
29.03.2006 10:15:43

Ysin setti on mun mielestä parempi aloittelijalle.

Onko se sitten huonompi kokeneemmalle soittajalle?
Mikaelo
29.03.2006 10:32:24

Sehän nyt on niin, että 09 setillä voi soittaa paljon sellaisia asioita, joita paksummilla kielillä ei lainkaan, ja tämä on fakta.

Esimerkiksi mitä?
Haen internetistä tietoa. Romantikkoitkijät #41
sähkö
29.03.2006 10:34:06

Selvennetäänpäs nyt hiukan.

Kielten paksuudella ei ole käytännössä mitään väliä, kunhan ne vain tuntuu hyvältä soittaa. Liian paksut kielet saattavat kuitenkin vahingoittaa kitaraa jos kitaraa ei ole säädetty paksuille kielille. Kitara kannattaakin aina säätää uudestaan mikäli vaihtaa kielisettiä paksummaksi tai ohuemmaksi. Etenkin Floyd Rose tyylisellä tallalla varustetut kitarat tarvitsevat uudelleen säädön.

Uusissa kitaroissa on lähes kaikissa 9-setti vakiona, eli kitara on säädetty tehtaalla tuolle kielisetille. Käytännössä kitara kuitenkin kannattaa säätää aina uudestaan oston yhteydessä, joten silloin voi samalla säätää / säädättää kitaran myös muille kieliseteille.
On kuitenkin poikkeuksia, kuten PSR:n jotkut mallit joka on optimoitu 10-setille ja niiden säätäminen optimaaliseksi muille paksuuksille on mahdotonta. (Nyt puhun kuitenkin asiasta josta minulla ei ole 100% varmuutta)

Liian paksuilla kielillä soittaminen saattaa olla aloittelijalle vaikeaa. Esimerkiksi bendaaminen ei välttämättä onnistu kunnolla tai ollenkaan. Liian ohuet kielet saattaa taas olla kokeneemmalle ja paksumpiin kieliin tottuneelle kitaristille lähes mahdottomat soittaa, koska kielet tuntuvat liian löysiltä ja soittamiseen ei voi käyttää yhtä paljon voimaa kuin paksumpiin kieliin.

Soundillisesti paksummat kielet ovat joidenkin mielestä paremmat, mutta ennen kaikkea niissä on hiukan parempi sustain, eli ne soivat pidempään kuin ohuet kielet. Paksummissa kielissä on periaatteessa myös parempi dynamiikka, kun kieltä voidaan soittaa kovempaa (=suuremmalla voimalla) kuin ohutta kieltä.

Eri valmistajien kielissä on myös eroja. Valmistustekniikat ovat erilaiset ja materiaaleissa on eroja. Tämä luonnollisesti vaikuttaa myös hiukan soundiin. Aloittelijan ei kuitenkaan kannata vaivata päätänsä eri valmistajilla, vaan suosia sitä kielisettiä johon on jo tottunut. Joidenkin valmistajien kielet saattavat sisältää myös nikkeliä ja ei siksi sovi nikkeliallergikoille.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
BigPapa
29.03.2006 10:37:07

Esimerkiksi mitä?

Esimerkiksi stilikatyyppisiä juttuja,jolloin kielten paksuudella on väliä toisin kuin edellinen kirjoittaja esitti.
Jucciz
29.03.2006 10:44:07

On se siinä mielessä, että kokeneemmalla soittajalla on yleensä enemmän voimaa käytössään sormissa. Enempi voima taas puolestaan mahdollistaa laajemman soittodynamiikan: voit soittaa joko todella hiljaa tai todella kovalla kädellä ja kaikkea siltä väliltä. "Reippaalla" tatsilla soittaessa ohut setti ei enää yleensä reagoi toivotulla tavalla - kielissä ei ole tarpeeksi sitä vastusta, joka tekee soittamisesta mielekkään tuntuista: tuloksena on yli meneviä bendejä, ei-toivotun kuuloista vibratoa jne.

Ohuet kielet ovat niille
a) jotka pyrkivät tietoisesti soittamaan mahdollisimman "energiataloudellisesti" eli mahdollisimman vähällä otelautakäden liikkeellä
b) joiden sormivoimat eivät vielä riitä paksummalla setillä soittamiseen

Ensimmäiset ovat yleensä niitä, joiden soiton pääpaino on tekniikassa (dynaamisen ja tarvittaessa raivoisankin soiton kustannuksella), jälkimmäiset vasta-alkajia.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
BigPapa
29.03.2006 10:52:16 (muokattu 29.03.2006 11:01:39)

On se siinä mielessä, että kokeneemmalla soittajalla on yleensä enemmän voimaa käytössään sormissa. Enempi voima taas puolestaan mahdollistaa laajemman soittodynamiikan: voit soittaa joko todella hiljaa tai todella kovalla kädellä ja kaikkea siltä väliltä. "Reippaalla" tatsilla soittaessa ohut setti ei enää yleensä reagoi toivotulla tavalla - kielissä ei ole tarpeeksi sitä vastusta, joka tekee soittamisesta mielekkään tuntuista: tuloksena on yli meneviä bendejä, ei-toivotun kuuloista vibratoa jne.

Ohuet kielet ovat niille
a) jotka pyrkivät tietoisesti soittamaan mahdollisimman "energiataloudellisesti" eli mahdollisimman vähällä otelautakäden liikkeellä
b) joiden sormivoimat eivät vielä riitä paksummalla setillä soittamiseen

Ensimmäiset ovat yleensä niitä, joiden soiton pääpaino on tekniikassa (dynaamisen ja tarvittaessa raivoisankin soiton kustannuksella), jälkimmäiset vasta-alkajia.

Aivan paskapuhetta.Vai jätitkö tahallaan pois tyylien vaikutuksen kielten paksuuteen?Stilika imitaatiot eivät ole heikko sormisille eivätkä "energiatalous" soittajille.Koittaisit nyt kirjoittaa jotain asiaakin ja kuunnella vaikka Arlen Rothia.Käyttää alta kympin settiä eli ysiä.Easy bendaus on jossain tyylilajeissa välttämättömyys,kun otetaan jopa sointuihin bendejä.
Puoskari
29.03.2006 10:53:01
väitän että esim. tony iommi vibratoja ei vedä kukaan yhtä nopeasti ja isolla "alalla" paksuilla kielillä. tai sit saa olla _todella_ vahvat sormet ja siihen en usko.
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Jucciz
29.03.2006 10:59:38
Onnistuin. :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
BigPapa
29.03.2006 11:01:09 (muokattu 29.03.2006 11:30:00)

Lapsettaako?Hyvä jos itse tajuat missä onnistuit, tuskin kukaan muu.

Arlen Roth is a clean, impressive and technically innovative guitarist who established his credentials on the New York recording scene in the '70s, doing session work on albums by John Prine, Janis Ian, Dusty Springfield, Eric Anderson, Loudon Wainwright, and others. More recently he's become known for his books and columns on various popular guitar styles. This disc, drawn from his two Rounder albums, showcases over sixty minutes of a guitar master at work.

http://images.google.fi/imgres?imgu … num%3D10%26hl%3Dfi%26lr%3D%26sa%3DN

http://ubl.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,204033,00.html

Tuolta jälkimmäiseltä kannattaa kuunnella vaikka Six Days On The Road- pätkä.Missähän siinä on se otelautakäden liikeen minimointi?
sähkö
29.03.2006 12:31:38

Ei, vaan epäonnistuit!

Olit väärässä, etkä ajatellut edes koko asiaa! Kirjoitit uudestaan sen mikä oli jo aikaisemmin kirjoitettu, joten et antanut edes mitään uutta informatiivista tietoa koko kirjoituksellasi. Lisäksi paljastit tietämättömyytesi, mutta et kuitenkaan pysty myöntämään sitä, etkä sitä että olit väärässä.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
ANtTIKRISTUS
29.03.2006 13:06:47

Olenko missään vaiheessa näin väittänyt? Jos olen, kertoisitko minullekkin?
Kalassa vietettyä aikaa ei vähennetä ihmisen eliniästä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)