Värinä 28.03.2006 18:03:18 | |
---|
Olen tässä ensimmäistä skitaraa hommaamassa ja muutamia malleja kokeiltuani tykästyin Squierin Jagmasterin tuntumaan. Hieman vaan epäilyttää tuo kun siinä on skaala varsin lyhyt 24". Kysyisinkin, että mitä tuon skaalan suhteen pitäisi huomioida? Voisiko lyhyemmästä olla jotain haittaa. Enpä tosin vielä kokeillut kunnolla vahvistimen kanssa, joten saattaapa siinä vaiheessa vielä vaihtua mielipide tuostakin kitarasta. Siis lähinnä mietin tuota eroa niinkun soundillisesti. Akustisesti soundi tuossa vehkeessä vaikutti kyllä ihan mukavalta.. Rock and/or Roll |
LaeLea 28.03.2006 18:21:03 | |
---|
ei se nyt NIIN radikaalisti lyhyempi ole, 24.75" skaalaseen verrattuna 19 milliä vähemmän soivaa pituutta. jonka sitten huomaa ensimmäisellä oktaavilla helposti siitä, että nauhat ovat keskimäärin 0,8 milliä lähempänä satulaa. Ehkä hivenen 25.5" skaalaista tummempi ääni, mutta sähköiseen sointiin vaikuttaa luultavasti skaalaa enemmän mikit, vahvistin ja kielten paksuus. Näin luulisin... Hänen nimensä on Jürgen Pettersen. Ei, hän on tanskalainen. |
Aki 28.03.2006 18:22:24 | |
---|
Voisiko lyhyemmästä olla jotain haittaa Ainakaan mulle et saa sitä sitten myöhemmin myytyä... Skaala vaikuttaa tatsiin ja soittimen luonteeseen ihan merkittävästi, mutta jos olet soittimen testaamalla todennut hyväksi ja sopivaksi sulle, se on sitä. Noin yleisesti lyhyessä skaalassa on hieman tummempi soundi, ja se vaatii paksummat kielet. Mulle 24,75" skaala on liian tunkkainen (myös muissa kuin LP-tyylisissä soittimissa), ja oikeastaan vain 25,5" kelpaa. On monia jotka ajattelevat toisinpäin. |
Joees 28.03.2006 18:25:31 | |
---|
Ainakaan mulle et saa sitä sitten myöhemmin myytyä... Skaala vaikuttaa tatsiin ja soittimen luonteeseen ihan merkittävästi, mutta jos olet soittimen testaamalla todennut hyväksi ja sopivaksi sulle, se on sitä. Noin yleisesti lyhyessä skaalassa on hieman tummempi soundi, ja se vaatii paksummat kielet. Mulle 24,75" skaala on liian tunkkainen (myös muissa kuin LP-tyylisissä soittimissa), ja oikeastaan vain 25,5" kelpaa. On monia jotka ajattelevat toisinpäin. Ja monia jotka ajattelevat että molempi parempi ;) Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
jyrki_i 28.03.2006 18:56:03 | |
---|
Entä kaulan leveys? Ostin nettikaupasta Squier Cyclonen, jossa on 24,75" mensuuri. Kävin ensin paikallisessa musiikkiliikkeessä kokeilemassa. Valmistajan tietojen mukaan kaulan leveys piti olla 42 mm satulan kohdalta. Jonkin aikaa harvakseltaan kitaraa käytettyäni aloin ihmettelemään, että miksi on otelaudalla niin ahdasta lavan päässä. Mittaus paljasti laulan leveydeksi vain 39 mm. Ei hyvä. Tällaistakin siis sietää varoa. Lyhytkaulainen on näppärä komppikitara, jos soittaa jotain Berry, Bolan, Status Quo -tyylistä komppia, missä pikkusormen pitää barre-otteessa ylettyä muutaman nauhan päähän nimettömästä. Jos käyttää vastaavia kieliä kuin pitempi kaulaisessa, niin kielet on löysemmällä ja venyttäminen on vastaavasti helpompaa. Jos on kovasti lyhyt kaula, niin virityskoneiston välityssuhteen on syytä olla oikeanlainen, muuten virittäminen on hankalaa, kun pitää yrittää saada aivan minimaalinen liike aikaiseksi. |
Jos on kovasti lyhyt kaula, niin virityskoneiston välityssuhteen on syytä olla oikeanlainen, muuten virittäminen on hankalaa, kun pitää yrittää saada aivan minimaalinen liike aikaiseksi. Osaatkos vielä heittää vaikka jotain ehdotusta minkälaiset virittimet tuohon vaihtaisin, jos tulee sellainen hommattua? Olen tuosta lukenut, että olisivat nuo virityskoneistot hieman heppoista tekoa... Rock and/or Roll |
Les Fender 28.03.2006 19:42:30 | |
---|
....missä pikkusormen pitää barre-otteessa ylettyä muutaman nauhan päähän nimettömästä. Ja sit kun ei ole sellaiset Jimmy H lapiot niin ei aina yletä, siltäkin kantilta kannattaa kokeilla. "Living is easy with eyes closed!" |