Aihe: apua! potikka sekos.
1
teejk
28.03.2006 16:13:15
en löytänyt haulla oikein mitään vastaavaa. eli ongelma on seuraavanlainen:

voleme-nuppi(potikka?) heilahteli hieman, joten päätin kiristää sitä. noh, otin potikan pois ja kiristin sen sillä mutterilla. laitoin potikan takas paikalleen mutta mitä tapahtukaan. se uppos koloonsa ja nyt se pyörii kuin.. eli mitä tapahtu? oon tehny homman ennenkin, mutta tämä oli jotain aivan uutta. mitä on siis tehtävissä? jäikö rämpytykset tältä päivää tekemättä?

kiitokset vastaajille.
Tajuaksä mitä mä ymmärrän?!
Da Make
28.03.2006 16:20:57
en löytänyt haulla oikein mitään vastaavaa. eli ongelma on seuraavanlainen:

voleme-nuppi(potikka?) heilahteli hieman, joten päätin kiristää sitä. noh, otin potikan pois ja kiristin sen sillä mutterilla. laitoin potikan takas paikalleen mutta mitä tapahtukaan. se uppos koloonsa ja nyt se pyörii kuin.. eli mitä tapahtu? oon tehny homman ennenkin, mutta tämä oli jotain aivan uutta. mitä on siis tehtävissä? jäikö rämpytykset tältä päivää tekemättä?

kiitokset vastaajille.

Termeistä:

Potikka = potentiometri, se elektroniikkakomponentti
Potikannuppi = se pyörittelemistä helpoittava muovinen/puinen/metallinen pyöreänmuotoinen juttu kitaran julkisivussa.

Tuosta kirjoituksesta en tajunnut mitä irrotit oikeastaan, mikä upposi ja mikä sekosi.

Jos potikannuppi on kosketuksissa kitaran kanteen/plektrasuojaan, yritä nostaa nuppia esimerkiksi ohuen langan avulla (kierrä lanka potikannupin alle ja nosta). Sen jälkeen levitä potikanvarressa mahdollisesti olevaa hahloa ruuvimeisselillä ja yritä asettaa potikannuppi uudestaan suurempaa varovaisuutta noudattaen.
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
Da Make
28.03.2006 16:37:54 (muokattu 28.03.2006 16:40:17)
jees. amatööri kun olen, niin selvennykseksi. siis volume-nupista (potikan nupista) on kysymys. nostin sen pois, koska se oli löysällä (heilu), ja kiristin sitten sen potikan(?) mutterin. ja nyt se volume-nuppi vaan pyörii tyhjää siellä potikan sisällä. saiskohan vielä epäselvemmäksi.

Tee tarkalleen päinvastoin kuin tässä:
http://www.warmoth.com/hardware/images/parts/knobs_17.jpg

Eli levitä potikan hahloa ruuvimeisselillä, kuten sanoin aiemmassa viestissäni.

tässä kuvassa näet sen hahlon paremmin:
http://www.banzaieffects.com/parts/pictures/poti_alphastereo_small.gif

HUOM!
Kaikissa potikoissa ei ole tuollaista "halkaistua" shaftia, mutta silloin potikannupissa on yleensä kyljessä pieni kuusiokolo ruuvi tarvittavaa kiristystä varten.
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)