Kertokaapas arvon puugurut, että kuinka mä saan parhaiten 1.4mm:n wenge viilun taipumaan Gibson -mallisen lavan ympärille. Lavassa on grenadil lapaviilu, sen ympärille on liimattu b/w/b muovinen purfling ( vaimikäsenyon ) . Sen ympärille oli alunperin tarkoitus laittaa valkea muovinen binding, vaan enpä laita. Syy tähän on se että otelaudan reunalistaksi laitoin mahonki-vaahtera-wenge viiluyhdistelmät ja valkoinen muovilista sotisi todella pahasti otelaudan wengen kanssa. Samalla wengellä siis haluaisin jatkaa myös lavan ympärillä. Ongelma kohtia on siis nuo eniten taipuvat kohdat heti otelaudan jälkeen ja toinen kohta "aalto" lavan yläpäässä. Tällaista ratkaisua olin ajatellut: 1. Sahaan mutkia jäljentelevät kappaleet, joiden väliin viilun voi puristaa muotoon 2. Wiilu kastellaan kunnolla 3. Viilu 1. kohdassa tehtyjen jigien väliin ja puristusta vähän kerrallaan. Esim 1.mm tunnissa tai jotain. Kun kiristys on tehty loppuun saakka. lukitaan jigi esim. nippusiteillä tms. ja lyödään jigi viiluineen päivineen kuivumaan. ( voiskos tässä käyttää esim mikroa kuivumisen nopeuttamiseksi tms? ) 4. Liimataan viilut kiinni ja viimeistellään. Parempia ja ammattimaisempia ehdotuksia odotellen. |
Taivuta niinkuin akkarin sivut eli lämpöä ja kosteutta. Vaikkapa tinakolvin sen paksumman osan päällä KOSTEANA. Kolvi tuskin diggaa vedestä. Itse taivuttelen niin, että taivutettava kappale on kostean rätin sisällä. Näin kappale ei pala, vaan ikäänkuin höyrystyy muotoonsa. Marko |