Aihe: Takamine -sähkökitara, minkä arvoinen?
1
JuSu
27.03.2006 10:38:46 (muokattu 27.03.2006 10:41:11)
Moe!

Sattui tuossa hollille Takamine -sähkis 80-luvulta, made in Japan. Malli ilmeisesti GZ-340jotain, mahonkirunkoa ja -kaulaa liimaliitoksella, kaksi humpparia, vintagetalla, 24.75" mensuuri, 3x3 lapa.. Väri tummahko brown- tai redburst, yleisilme tuollainen superstrato meets PRS.

Aivan käypä soittipeli on kyseessä, mutta rahallisesta arvosta mulla ei ole hajuakaan. Kysymykseni kuuluukin, jotta paljonko maksaisitte, olettaen että kitara on hyvässä kunnossa. Kauppaan kuuluu kova kotelo.

Heikohko foto omassa kuvassa.

Kiitos,

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
rosberg
27.03.2006 11:42:57
4-5-6? aika hyvännäköinen.
rokkikeppi: http://koti.welho.com/reno.jpg
JuSu
27.03.2006 12:02:43
4-5-6?

Täh? Sataa?

JuSu
Ippei
27.03.2006 12:10:11
Hei!

Noh, mielestäni sopiva hinta löytyy 200 euron - 450 euron välillä.
500 euroa ei tuosta kyllä maksaisi, sellainen "sopiva balanssi" hinta on mielestäni
350 euroa.

Tutkaile, melko todennäköisesti hyvä keppi, jälleenmyyntiarvo noilla on sitten
mitä on, niin kuin varmasti tiedät! (Itse en kyllä koskaan näitä jälleenmyyntiarvoja
mieti.)

Jos tuntuu käteen hyvältä ja muutenkin kiinnostaa, niin neuvottele!

Terveisin:

- Ippei
JuSu
27.03.2006 12:22:25
Tutkaile, melko todennäköisesti hyvä keppi, jälleenmyyntiarvo noilla on sitten
mitä on, niin kuin varmasti tiedät!

Jesh, kiitosta.

Oma kokemukseni perustuu siihen, että kaverillani on samalainen, ja se on Hyvä Kitara. Täytyypä sopia myyjän kanssa testiajosta, tuntuisi että hintapyyntö on hyvinkin kohdallaan... =)

JuSu
benny
28.03.2006 07:35:31

Mulla on GX-200 ja ekana kitarana sen hinta oli ~1000FIM.
Eli eipä taida noi Takaminen sähkikset kauhean hinnoissa olla ;)
shitfuck inc.
JuSu
28.03.2006 12:38:57
Huhhui... Löytyi netskusta kuveja GZ-340T -mallista. Ei paha:

http://members.cox.net/tavit/Takamine

Täytyypä toivoa, että ko. yksilö on yhtä komia, tuo myyjän kuva on kovin heikkolaatuinen, siitä ei näe. Piru kun pitää kiirettä, ei ehdi hakemaan vingutinta kotio... Noh, ehkä huomenna. Torstaina viimeistään.

JuSu
rosberg
28.03.2006 15:09:32
no vois tosta 400 maksaa.
mutta takaminen akustiset on jotain aivan hirveetä pask... (muotoilultaan).
rokkikeppi: http://koti.welho.com/reno.jpg
Aki
28.03.2006 17:06:25 (muokattu 28.03.2006 17:07:58)

Tollanen oli mulla perushuollossa joskus, ja ihanan näkönenhän se oli, mutta soundi oli kyllä aika pettymys. Oli aika muovisen ja tukkoisen oloinen. Saattaa liittyä mun skaala-vimmaan, nuo lyhytskaalaiset harvoin kuulostavat/tuntuvat hyvältä. Saattaa myös olla että huoltamani malli oli pienempinumeroinen kuin tuo mainittu.

Mutta testaamallahan se selviää.

e: 400€ kuulostaa mun korvaan tosi korkealta. Nyt on erimallinen Takamine huollossa, ja omistaja oli muistaakseni maksanut siitä jotain 200€:n ja 300€:n välistä. Luultavasti lähempänä 200€:a.
JuSu
31.03.2006 10:18:20
Kitara kämpillä, putsattu ja puunattu.

Ensivaikutelma on, että raskaahko peli... Kannen loimu ei ole yhtä maukas kuin aiemmin laittamassani linkissä, lisäksi väri on hiukan hillitympi, taipuu hiukan enemmän ruskeaan, mikä on mielestäni vain hyvä asia. Yleisilme siisti, nauhoissa ei ole juurikaan soiton merkkejä. Rautaosasto (virittimet, talla) perushyvää tavaraa, tallassa kunnon blokki. Sarjanumero 85080025, mikä viittaisi elokuuhun 1985. Made in Japan.

Kitara asettuu hihnan varassa kaulaan hyvin, ehkä aivan aavistuksen painoa on kaulanpuolella enemmän kuin mun makuun sopii. Kaulan ja rungon liitos on todella sulava, ylänauhoille pääse vaivatta. Lyhyen skaalan (24.75") takia huitaisin kitaraan 10-52 kielisetin, mutta silti vehjes on varsin kevytsoittoinen. Matalan actionin vuoksi kaulassa on jonnin verran normaaleja sirinöitä, mutta ei mitään mikä sähköistä sointia haittaisi (tai mitä ei voisi hiukan kieliä nostamalla korjata). Kevyt- ja helpposoittoinen kitara.

Kitaran humbuckerit ovat varsin tymäkkää osastoa. Ei niinkään, että ulostulo olisi jotenkin järjettömän kuuma, vaan humputtimet tuuppaavat bassoa pihalle oikein huolella. Todella tanakkaa soundia löytyy. Tallamikki hoitaa hommansa kunnialla olematta mitenkään erityisen kiertoherkkä isommillakaan gaineilla tai äänenpaineilla. Kaulamikki toimii teknisesti ihan yhtä hyvin, mutta tältä osastolta jäin hiukkasen kaipaamaan enemmän kaulahumpparille ominaista pyöreyttä. Tosin vähän pakittamalla kaulamikin tonea (jollainen löytyy myös tallamikille omansa) asiaa sai jonkin verran korjattua. Yleissoundi on paulin puoleen kallellaan, mutta toki stratotyyppinen vibratalla tuo oman panoksensa sointiin. Kampea en ole edes kokeillut, veivi jäi laukun pohjalle... Kolmella jousella talla on vedetty kanteen kiinni, ja hyvä niin.

Summa summarum: Kokonaisvaikutelma on sellainen tasalaatuinen, mutta vähän... noh.. sanotaan persoonaton paremman sanan puutteessa. Hintaluokka huomioon ottaen kuitenkin varsin hyvä kitara.

Henkilökohtaiseksi ongelmaksi tässä(kin) kitarassa tuntuisi muodustuvan tuo lyhyt skaala. Hauskan ensivaikutelman jälkeen ei sitten kuitenkaan meinaa asettua meikäläisen käpälään. Hyvä kitara ja kiva tällä on soitella, mutta jotenkin vaan outo. Saattaapi lähteä eteenpäin, josko löytyisi tälle soittaja...

JuSu
Ippei
31.03.2006 20:33:29
Ciao!

Huomasinkin jossain vaiheessa torilla ilmoituksesi jossa tuota vaihdokiksi tarjosit.
Harmi ettei kunnolla sopinut käteen, itsellänikin varmaan tulisi kyllä tuollainen
skaala vähän "käytön rajoitukseksi."

Mutta, niinhän se menee, kitaroiden kiertokulku! Ellei sitten joku päädy minun
omistukseeni ja minun omistuksesta ei lähde mitään pois! Näin olen itselleni
vannonut. Eihän sitä tiedä vaikka studion rakentaisi ja sitten tarvitsee erilaisia
äänimaailmoja eri kitaroista ja muista soittimista. Jep, kalliiksi tämä tulee ja
ostaminen on melko harvahkoa, viimeisin hankinta olivat rummut.

Eipä tässä muuta, toivottavasti Takamine saa hyvän kodin sellaisen käsissä joihin
se sopii! Ihmiset ja kitarat kun ovat niin yksilöllisiä.

Terveisin:

Ippei
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)