Abugali 26.03.2006 23:24:04 | |
---|
Pääsi eräänä kauniina päivänä käymään niin, että kitara päätti tippua lattialle. Otelautahan siinä irtosi 1. nauhan kohdalta hieman ja nyt pitäisi saada se liimattua takaisin. Eli minkäslaista liimaa pitäisi saada, ja mistä sellaista liimaa sitten saa ja miten itse liimaus onnistuisi parhaiten? Otelauta on siis irronut vain pari milliä. |
Tite bondia liimaksi. Sitä ohennetaan hieman vedellä ja ohennettu liima injektioruiskuun. Ruiskun neula otelaudan rakoon ja sillä on hyvä pursotella sitä liimaa sitten. Kun liimaa on tarpeeksi, niin otalauta puristukseen ja liiman kuivuttua pitäisi olla valmis. Jos liimaa pursuaa otelaudan välistä, niin lähtee heti tuoreeltaan kostealla rätillä pyyhkimällä. Tuota tiete bondia saa tilattua ainakin soitinrakentajat amf:ltä. Lisäksi jos paikkakunnallasi on joku soitinrakentaja tai muu asiaa harrastava, niin varmaan ton verran liimaa löytyy. |
herra47 27.03.2006 11:47:16 | |
---|
Näin minäkin tekisin... ei kannata vaan hirveästi ohentaa, jotta liima pitäisi paremmin. Kyllä se jäykempikin tavara tulee sieltä ruutasta läpi. Oliko ihan kaupasta ostettu vai omatekemä keppi??? |
Abugali 27.03.2006 15:58:35 | |
---|
Oliko ihan kaupasta ostettu vai omatekemä keppi??? Käytettynähän minä sen olen hommannut. Muutaman vuoden ikäinen keppi pitäisi olla. Toivottavasti nyt vaan sitten onnistuu se liimaus. |
pardy 27.03.2006 20:46:36 | |
---|
Käytettynähän minä sen olen hommannut. Muutaman vuoden ikäinen keppi pitäisi olla. Toivottavasti nyt vaan sitten onnistuu se liimaus. Heleposti, itsekin yhden basson tuolla lailla just korjanneena voin sanoa että onnistuu oikeen hyvin ihan noviisiltakin. |
Abugali 27.03.2006 20:49:38 | |
---|
Täytyykin tästä pistää liima tilaukseen ja ruveta hommiin. Kiitos neuvoista kaikille |
VeeEeeJii 15.06.2009 17:08:05 | |
---|
Itsellenikin kävin näin. Eikö otelautaa tarvitsekaan irroittaa kokonaan? |
Little Savage 15.06.2009 18:03:08 | |
---|
Jos otelauta on irti liima saumasta niin turhaa sitä titebondia sinne tunkee kun ei tartu kuivuneeseen liimaan oli se sitten mitä merkkiä tahansa. Onko lapa missä kunnossa ? ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. |
VeeEeeJii 16.06.2009 12:38:51 | |
---|
Joo, liimasaumastahan se on muutaman nauhan alueelta irronnut. Lapa on ihan kunnossa. Kitara ei ole arvokas, vanha BC Rich Warlock, lähinnä kakkoskitarana toiminut, mutta olisihan tuo mukava saada kuntoon. Elikä pitää lienee irroittaa koko otelauta, hioa vanhat liimat pois ja liimata otelauta uudelleen? |
Seba 16.06.2009 13:54:34 | |
---|
Little Savage: Jos otelauta on irti liima saumasta niin turhaa sitä titebondia sinne tunkee kun ei tartu kuivuneeseen liimaan oli se sitten mitä merkkiä tahansa. Onko lapa missä kunnossa ? Miksi liima ei tarttuisi liimaan? Jos vaikka liimalla pystyy liimaamaan tällai yleisesti ottaen puuta, muovia, metallia, lasia, norsun kiinni kattoon ym ym, niin onko jotain perusteluita miksi liimalla ei voisi liimaa liimata (olipas melkoinen ilmaus)? Itse ainakin kokeilisin ensin liimata vaan korjaamalla, ja jos ei muka toimi jostain syystä niin sehän on ihan sama sitten irroittaa otelauta kokonaan vasta sitten jos ei pysy. |
Little Savage 16.06.2009 15:05:19 (muokattu 16.06.2009 16:05:09) | |
---|
Seba: Miksi liima ei tarttuisi liimaan? Jos vaikka liimalla pystyy liimaamaan tällai yleisesti ottaen puuta, muovia, metallia, lasia, norsun kiinni kattoon ym ym, niin onko jotain perusteluita miksi liimalla ei voisi liimaa liimata (olipas melkoinen ilmaus)?
Niin mä vaan sitä kun kaikki oli yhdestä suusta ehdottamassa Titebondia. Kun se on puuliimaa niin se vaatii höylätyn ja puhtaan pinnan toimiakseen 100 prosenttisesti. Se että pystyykö liima sulattamaan sitä edellista liimaa itseensä ratkaisee sen kysymyksen voiko liimaa laittaa liiman päälle. Kannattaa kokeilla mitkä liimaan tarttumis ominaisuudet kyseisellä liimalla on ennen kun alkaa sotkemaan mutta olen kuullut että aika huonot. Muihin liimoihin en ota kantaa kun ei ole kokemusta. ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. |
Seba 20.06.2009 17:55:30 | |
---|
Little Savage: ...oli se sitten mitä merkkiä tahansa.
Tuosta jäi vaan sellainen kuva että liimoilla ei voisi korjata. Titebondiakin on ainakin 4 eri sorttia aina uretaaniliimaan asti. |