Aihe: 4x8" kaappi rakennukseen?
1
Antti1
26.03.2006 17:34:27 (muokattu 26.03.2006 17:36:33)
Mulla on tämmönen dilemma: mulla on kelvollisesti (lue: paljon pakettistereoita paremmat) soivat itse rakennetut lattiakaiuttimet. Elementteinä 2x8" ja piezo. Ne on olleet lainassa varmaan 4 vuotta ja niistä pitäis päästä eroon. Oisko mitään ideaa ruuvata noista kivaa pikkukaappia kitaralle/bassolle? Toinen vaihtoehto on antaa ilmaiseksi jollekin, kun kukaan ei tunnu haluavan ostaa edes puoli-ilmaiseksi omatekoisia.

Tehonkestoa on 100W/elementti, herkkyys 87dB (hyvä kotisoittelun kannalta), taajuusvaste 42Hz-5000Hz (-6dB), impedanssi 8ohm ja kaikki thiele/small parametrit on tiedossa. Homma näyttää noilta osin siis ihan asialliselta. Jos yläpää vaivaa, niin mulla on kyllä tossa hollilla 4000Hz -6dB/okt. jakosuodin tota varten.

Ajattelin tehdä mahdollisimman kompaktin, mutta sellaisen jonka päälle Screamer vielä mahtuu. Mitoiksi siis 60cm (korkeus), 58cm (leveys) ja 27cm (syvyys). Materiaaliksi liimalevyä ja hammasliitoksilla kulmista kiinni. Etulevyksi varmaan 15mm täyskoivuvaneria, jota löytyy vanhasta projektista yli jääneenä. Viimeistelyyn tulee joku tumma vaha, osmocoloria tms. Luultavasti mahongin väriseksi vedän.

Miltä kuulostaa? Myisittekö itse mieluummin kaiuttimet kympillä ja joisitte kaljaa sillä rahalla, vai tekisitte puoli-ilmaisen minikaapin? Mullahan ei oo tällä hetkellä mitään kotivahvistinta podin lisäksi, joten toi ois kyllä kiva lisä, jos vaikka nuppia joskus roudais kotiin. Onnistuessaan olisi myös varmasti lyömätön työkalu keikkojen monitorointiongelmiin, tai varakaapiksi. Miettikää näitä sanoja: pieni, kevyt, kompakti, komea, todella edullinen, pieni, kevyt ja sanoinko jo että pieni ja kevyt? :)

Jos ei kuulosta hyvältä kitaran kanssa, niin varaidiksenä on käyttää tota bassostyrkkarin kanssa. Taajuusvaste on aika tasainen aina 60Hz asti, joten auttaisi 15" elementin kanssa varmaan hifi-soundin tavoittelussa. Rikkoutumista ei tarvinne pelätä, koska kestävät tehoa yhdessä 400W RMS ja käytännössä toimittavat tyhjää tällä hetkellä.

EDIT: Ja jos joku keksii käyttöä ylimääräiselle 15" aktiivisubille, niin kertokaa. Mööpeli on myös itse rakennettu, todella kookas ja siinä on 300W subwoofervahvistin aktiivisella jakarilla. Oisko Simex BA-300 malliltaan, ei voi muistaa.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
mhelin
26.03.2006 18:08:33
Rakenna ministäkki noista. Hae WinISD netistä ja katso jostain 4x12" kaapin (Marshall tms.) taajuusvaste. Sitten virittelet eri parametereja muuttamalla WinISD:ssä vasteen samanlaiseksi kuin tuolla 4x12" kaapilla. Suljetulla toisto menee liian alas jos sen rakentaa WinISD:n suosittelemaan koteloon, eli viritystaajuutta pitää ainakin nostaa. Tavoitteena voisi olla viritys/resonanssitaajuuksien mätsääminen. Ongelmaksi tulee ehkä Q arvo viritystaajuudella. Kokeile refleksi- ja suljettua rakennetta.
kulmahiomakone
26.03.2006 21:48:47
-> Itse en kävisi suunnittelemaan noista palikoista kaappia mihinkään muottiin (marsun 4*12 taajuusvaste). Koska saundi on todennäköisesti muutenkin vähän epätyypillinen kitarakaapille, niin se on ajateltava vahvuutena, eikä lähteä hakemaan sitä perussaudia kompromisseilla. Paskaa siitä vaan tulisi.

Jos elementit ovat refleksikaappiin sopivat, niin sellaista lähtisin ehkä pykäämään. Lisäksi refleksikaapin saa muutettua umpinaiseksi ja takaisin muutamassa sekunnissa, joten ei refleksiaukoista mitään haittaa olisi.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Hannu H.
26.03.2006 23:32:21

15" keskelle ja kasit kulmiin semmotti arpakuution vitosen tyyliin. Olis hieno =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Antti1
26.03.2006 23:34:52
Naah, ois jo liian Las Vegas -meininkiä tommoset arpakuutiot, kun 15" elementtikin on keltainen. :) Taidanpa rakentaa noista sen kaksi erillistä kaappia kuitenkin.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)